| Forfatter |
|
Zymilof Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 20:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle I hifi-mennesker 
Mine supergamle ht'ere er lige røget til storskræld, så jeg skal have nogle andre. Jeg fik at vide fra en bekendt, at der var sket en stor udvikling indenfor ht i de sidste mange år (siden 80'erne), så jeg har været ude at lytte til lidt forskelligt.....
Jeg har nu fundet ud af, at jeg fatter hat af udviklingen Min oplevelse er egentlig (medmindre man vil bruge en halv milliard), at bas nu er en by i Rusland, diskant er ændret til noget der ikke må irritere ørene, og at mellemtoneområdet er flot på nyere ht'ere.
Ht'ere er imo nu ændret til en alt for poleret lyd ift. hvordan musik egentlig lyder i 'virkeligheden'. Jeg mener......bækkener og andet er irriterende for ørene...og ja, man bliver træt af at lytte til en trommeslager der sidder og tonser på dem i timevis. Bas er dyb og nu skal et bas setup gengives af een 5 eller 6,5" bas (bassisten spiller selv på 4 eller 8x12 + måske en eller to 1x15 eller 1x18" kabinetter). Det er sgu svært at gengive noget der bare ligner med en 5" myggemembran 
Jeg prøvede naturligvis at lytte til CV, men det er langt fra løsningen.....de lyder bare ikke særlig godt.
Nå, men som det altid går.....så må man jo gå på kompromis, når man ikke lige har en milliard til ht. Jeg har tidligere hørt et sæt Grand Diva og husker dem (meget generaliseret) som en mellemting mellem 80'erne og idag, sådan lydmæssigt. Noget som jeg sikkert godt kunne leve med i nogle år. Jeg blev foreslået at lytte til Mi3 signature også, inden jeg besluttede mig......
Er der nogen her der evt. har erfaring med begge, som kunne give et hint til hvordan/hvor meget de adskiller sig fra hinanden??? Og kan de levere bare en smule bas (krop) i lyden, så det ikke bare lyder som en humlebi, der er blevet fanget i en skotøjsæske?
Forslag til andre ht er naturligvis velkomne.
Der må hånes lidt: Amp = HK Citation 21 + Onkyo M-508 Rum ca. 20-25 kvm.
På forhånd tak 
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2007 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 801
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil foreslå dig nogle Klipsch. Jeg har selv nogle RF-63'ere. De leverer en ganske fornuftig bas, der i hvert fald er voldsomt meget bedre end mine gamle Dali Evidence 870'ere.
__________________ Kælderbio
Emotiva | Vienna Acoustics | SVS | SB Duet
|
| Til top |
|
| |
ulrikmm Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1100
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du er simpelthen nødt til at prøve dig frem. Der er ingen vej udenom.
Find nogen, du kan låne HT hjem fra. Uden det har du ikke en chance for at finde det rette for dig. Eller hør dem hos nogle
andre.
Har selv Diva, og de er ret afslørende. Dvs. garbage in = garbage out, beauty in = beauty out.
Dvs. at de ikke lyder smukt af sig selv. Men de kan til gengæld hvis alt andet er kommet på plads lydmæssigt lyde fantastisk
i mine ører. Men hvis dit grej halter lidt, vil det blive meget tydeligt.
Hvis du boede tættere på, kunne du komme på besøg - her i det mørke Jylland. PB til dig!
Der må også være nogen, der kender Miragerne.
Mvh Ulrikmm
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er dit budget?
|
| Til top |
|
| |
Zymilof Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen jeg forventer at købe brugt til en pris i nærheden af de to andre, så det er vel noget i retning af et max på ca. 10K, men gerne billigere
|
| Til top |
|
| |
interfacelift Lukket konto

Lukket, eget ønske!
Bruger siden: 07 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2224
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne også prøve Audiovector 6X
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 21:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis jeg skulle købe højtalere til 10 K, ville jeg vælge nedenstående:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=97448
Dette er high end. Find evt en billigere jbl højtaler, denne kræver en stue af en vis størrelse. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
roundsound Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1660
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den kræver også en forstærker af en vis størrelse, men det er en rigtig fed højtaler der dækker hele frekvensområdet... Jeg har selv haft et sæt, og var meget glad for dem... Dog er 10k for dyrt... de bør koste 7-8k i god stand...
|
| Til top |
|
| |
Zymilof Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
interfacelift skrev:
| Du kunne også prøve Audiovector 6X |
|
|
Det ser ud som om, at de bliver svære at finde, men jeg holder øje 
|
| Til top |
|
| |
Zymilof Forum Bruger

|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har godt lagt mærke til dem, men jeg ved ikke om jeg kan leve med det look (det kunne jeg måske, hvis jeg syntes at de var rigtig fede)
Edit: Jeg synes at mange oplever ødelagte enheder på de ht. Er det samme sag med 3000-serien? Og, hvis du ved det, hvordan er den ift diva og mi3'eren?
|
| Til top |
|
| |
Kasper H Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 222
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej alle
Ved godt at det ikke direkte bidrager til tråden, men jeg går selv og overvejer noget i samme stil højttaler selvom det kun er på ide-planet indtil videre. Jeg har læst meget om Diva'erne. Hvis der er nogen der har og kunne tænke sig en lytte-aften medbringer jeg gerne kage til kaffen. Er der i øvrigt stadig gang i lytte-aften-projekterne rundt omkring?
|
| Til top |
|
| |
Tøffe Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 17 November 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Delaney skrev:
| Jeg vil foreslå dig nogle Klipsch. Jeg har selv nogle RF-63'ere. De leverer en ganske fornuftig bas, der i hvert fald er voldsomt meget bedre end mine gamle Dali Evidence 870'ere. |
|
|
Hej Delaney
Ikke for at hi-jacke tråden, men jeg må lige komme med et undrende "....øøøøøøøhhhhh....???" For lidt bas i 870'erne? Der er temmelig meget bas i mine (kører bi-amped 170W i hver kanal) Jeg så lige på dit anlæg - er det i din bio-stue du har haft 870'erne sat til? Det ser ud til at dit sweetspot er ret tæt på HT'erne, så det vil helt sikkert hjælpe lidt hvis du rykkede tilbage til bagvæggen - men ok - der kan jeg godt se at der er en dør . Derudover skal sådan et sæt Evidencer også helst have noget plads at boltre sig på - de er langt fra så besværlige som Grand, meeeeen der skal helst en del til før at det bliver nogenlunde. Da jeg flyttede fra min gamle lejlighed til vores hus, hvor lytterummet voksede adskillige m2 blev det en helt anden højtaler!
Nu må jeg så også indrømme at jeg ikke kender så meget til Klipsch's serier, så jeg skal da slet ikke udelukke at disse har mere fylde i bassen, men at det ligefrem er voldsomt meget mere synes jeg da lyder lidt mærkeligt 
Mvh
Tøffe
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2008 kl. 08:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tøffe skrev:
Delaney skrev:
| Jeg vil foreslå dig nogle Klipsch. Jeg har selv nogle RF-63'ere. De leverer en ganske fornuftig bas, der i hvert fald er voldsomt meget bedre end mine gamle Dali Evidence 870'ere. |
|
|
Hej Delaney
Ikke for at hi-jacke tråden, men jeg må lige komme med et undrende "....øøøøøøøhhhhh....???" For lidt bas i 870'erne? Der er temmelig meget bas i mine (kører bi-amped 170W i hver kanal) Jeg så lige på dit anlæg - er det i din bio-stue du har haft 870'erne sat til? Det ser ud til at dit sweetspot er ret tæt på HT'erne, så det vil helt sikkert hjælpe lidt hvis du rykkede tilbage til bagvæggen - men ok - der kan jeg godt se at der er en dør . Derudover skal sådan et sæt Evidencer også helst have noget plads at boltre sig på - de er langt fra så besværlige som Grand, meeeeen der skal helst en del til før at det bliver nogenlunde. Da jeg flyttede fra min gamle lejlighed til vores hus, hvor lytterummet voksede adskillige m2 blev det en helt anden højtaler!
Nu må jeg så også indrømme at jeg ikke kender så meget til Klipsch's serier, så jeg skal da slet ikke udelukke at disse har mere fylde i bassen, men at det ligefrem er voldsomt meget mere synes jeg da lyder lidt mærkeligt 
Mvh
Tøffe |
|
|
Hej Tøffe. Jeg havde mine Evidence 870 med mig i fire forskellige boliger, så de nåede både at have meget plads og lidt plads. Men lyden var alligevel flad i forhold til hvad jeg oplever fra mine Klipsch. Jeg drev dem med en NAD S300, hvilket burde være tilstrækkeligt til dem. Nu ved jeg ikke hvor du bor, men hvis du har mulighed for det, synes jeg du skal prøve at høre nogle Klipsch. Mht min lytteposition nu, er afstanden mellem højttalerne cirka den samme som afstanden fra hver højttaler til sweet spot. De to højttalere og sweet spot danner altså en ligesidet trekant. Det er okay, er det ikke? Ellers må jeg rykke lidt rundt. __________________ Kælderbio
|
| Til top |
|
| |
Tøffe Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 268
|
| Sendt: 18 November 2008 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Delaney
Det var lige godt hulens - ja hvis du har haft dem i 4 forskellige boliger med en s300 spændt for så lyder det godt nok lidt mystisk... Men her hos mig mangler der godt nok ingen bas, og jeg har da heller aldrig hørt andre klage over lige netop det før, men det kunne da være at man skulle finde et sted hvor de har Klipsch og give dem et lyt 
Mvh
Tøffe
|
| Til top |
|
| |
Delaney Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2008 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tøffe skrev:
Hej Delaney
Det var lige godt hulens - ja hvis du har haft dem i 4 forskellige boliger med en s300 spændt for så lyder det godt nok lidt mystisk... Men her hos mig mangler der godt nok ingen bas, og jeg har da heller aldrig hørt andre klage over lige netop det før, men det kunne da være at man skulle finde et sted hvor de har Klipsch og give dem et lyt 
Mvh
Tøffe |
|
|
Hej Nu får vi nok snart druknet denne tråd. Men ja, jeg tror at jeg gav mine Evidence gode betingelser. Men både mængden af dybbas og især præcisionen/punchet er bedre på Klipsch'ene. Og også detaljeringen i de andre områder er fremragende. Jeg er en happy camper.  __________________ Kælderbio
|
| Til top |
|
| |
Hermann. Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2168
|
| Sendt: 18 November 2008 kl. 09:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zymilof skrev:
|
Jeg har godt lagt mærke til dem, men jeg ved ikke om jeg kan leve med det look (det kunne jeg måske, hvis jeg syntes at de var rigtig fede)
Edit: Jeg synes at mange oplever ødelagte enheder på de ht. Er det samme sag med 3000-serien? Og, hvis du ved det, hvordan er den ift diva og mi3'eren?
|
|
|
Jeg synes looket er flot, du finder ikke meget flottere højtalere. Med hensyn til enhedernes holdbarhed, har mine JBL L-80t fra 87 holdt til flittig brug i foreløbig 21 år, jeg har fået kantophænget skiftet på basserne, men ellers er der intet gjort, og de spiller stadig rigtig godt, med en meget typisk musikalsk JBL lyd. Find evt. sådan et par, de kan fåes til ca. 2000 - 2500 i rimelig god stand.
Jeg har hørt flere dali højtalere og lyden er for steril synes jeg, men det er min helt subjektive opfattelse. Der er ikke andet at gøre end at lytte på forskellige. __________________ Venlig hilsen
Hermann
|
| Til top |
|
| |
Zymilof Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2008 kl. 11:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm...........
Ja ok, jeg må ud at høre nogle flere brugte 
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 18 November 2008 kl. 12:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zymilof skrev:
| Ht'ere er imo nu ændret til en alt for poleret lyd ift. hvordan musik egentlig lyder i 'virkeligheden'. Jeg mener......bækkener og andet er irriterende for ørene...og ja, man bliver træt af at lytte til en trommeslager der sidder og tonser på dem i timevis. |
|
|
Jeg er aldeles ikke enig i at bækkener er irriterende for ørerne! Ja, man bliver træt af at sidde op og ned af trommerne (eller være trommeslager...) i flere timer, hvis der tæves løs på dem konstant, men det er lige så meget et spørgsmål om simpelt lydtryk, ikke hvordan de lyder. Det er meget få højttalere der er i stand til at gengive et bækken troværdigt, når det river i ørerne er det som regel fordi det lyder ringe, eller højttaleren (eller forstærkeren) er presset ud over deres formåen. Hvis du gengiver et bækken gennem en traditionel højttaler, så VIL du i sagens natur komprimere transienterne, og det får bækkenet til at lyde mindre naturligt, og dermed mere "træls". Og hvis jeg skal vælge mellem en højttaler der river i ørerne på en _forkert_ måde, og én der slet ikke river i ørerne, så vælger jeg altså det sidste. Det kan sgu være lige meget om det lyder "mere rigtigt", hvis det ikke er til at holde ud at høre på!
Men ja, det er umådeligt svært at finde en højttaler der både leverer en troværdig klang på bækkenerne, og ikke river i ørerne. Jeg tror dog at trenden med blødere lyd skyldes indspilningernes kvalitet. Hvis du laver en højttaler der rent faktisk kan gengive et bækken troværdigt, så BLIVER det træls og anmassende på dynamik-komprimerede indspilninger - og det vil sige rigtigt mange indspilninger. Derfor tror jeg at mange højttalerkonstruktører vælger at gå lidt på kompromis med at levere den 100% ægte "hul-igennem" gengivelse, for at gøre højttaleren brugbar til et bredt spektrum af musik, også dårligt indspillet musik. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Zymilof Forum Bruger

|
| Sendt: 18 November 2008 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det er nok en bedre og mere nuanceret måde du udtrykker det på Det er muligt at det skyldes en kombination af indspilning og ht producenter, der gør at det nu lyder som det gør. Jeg er naturligvis heller ikke vild med 'forkert' irriterende diskant, men der er bare sket en udvikling i en retning, som jeg ikke forstår.....
Har selv spillet i band og uanset hvordan man vender og drejer det, så er det trættende i længden. Også når der tærskes på kvalitetsbækkener. Imo er det bare blevet for poleret ift. hvordan det egentlig skal lyde.....anyway....enig med dig i, at 'forkert' irriterende diskant er en pain
Nu kan jeg jo se at du er 'fagmand' i modsætning til mig. Er du så uenig i, at det er svært at gengive en ordentlig bas uden kabinetvolumen og noget membranareal?
|
| Til top |
|
| |
Bevensee Forum Bruger

Bruger siden: 08 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 334
|
| Sendt: 18 November 2008 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du overvejet Harpeth?De sælger dem ude i lydbuttiken på Frederiksberg (www.tekni-fi.dk). Det er opdaterede versioner af de legendariske BBC monitorer. Jeg tror de store af dem ville passe godt til din smag og fprstærker. De er ikke super effektive, men har høj impedans og er derfor lette at drive for forstærkeren. Deres spillestil er meget umiddelbar med vægt på dynamic og timing. Der findes et utal af tests på nettet.
Mvh. Bevensee
Orbe - Tom Evans - Vincent - Vienna
|
| Til top |
|
| |