Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 09:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Told på CD fra CD-WOW (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 09 December 2008 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Wymax skrev:
Min fortolkning af det må så være at Post Danmark sagtens kan finde på at pålægge et fortoldningsgebyr på varer over 80 kr., selv om der faktisk ikke skal betales told heraf! Hvis blot momsen ikke er afregnet ligesom Amazon UK gør det på forhånd, så kan Post Danmark pålægge moms og det dyre gebyr. Og som forbruger kan man tilsyneladende intet gøre for at undgå dette ved f.eks. at afregne momsen på forhånd.

Lad være med at blande Amazon UK ind i det. De bor i EU, og sender fra EU. De skal opkræve dansk moms, fordi de har mange kunder i Danmark. Det er altså billigere at købe fra mere "ukendte" engelske forhandlere, da du så skal betale engelsk moms. Men du skal altid regne med at blive opkrævet moms (+150 kr.), hvis du køber noget til over 80 kr. fra et ikke-EU land.

Det fremgik ikke tydeligt nok, jeg beklager... Jeg drog kun Amazon UK ind i ligningen fordi de er de eneste der sørger for at afregne momsen ved betaling - for alle andre skal jeg betale uhyrlig meget (set i forhold til varens pris) for at afregne en moms som jeg gerne vil betale, men ikke selv kan sørge for at afregne, hverken ved at sige til forhandleren at han skal gøre det, eller ved at jeg blot får et simpelt girokort til det.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 09 December 2008 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

Wymax skrev:
Det fremgik ikke tydeligt nok, jeg beklager... Jeg drog kun Amazon UK ind i ligningen fordi de er de eneste der sørger for at afregne momsen ved betaling - for alle andre skal jeg betale uhyrlig meget (set i forhold til varens pris) for at afregne en moms som jeg gerne vil betale, men ikke selv kan sørge for at afregne, hverken ved at sige til forhandleren at han skal gøre det, eller ved at jeg blot får et simpelt girokort til det.

Nej! For alle forsendelser fra EU skal du ikke betale nogle gebyrer. Du skal enten betale dansk moms, eller den momssats der gælder i landet du bestiller fra. I alle tilfælde bliver momsen opkrævet af afsenderen, og du skal ikke betale nogle gebyrer til Post Danmark.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 December 2008 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

mcs_5 skrev:
Wymax skrev:

Nej! For alle forsendelser fra EU skal du ikke betale nogle gebyrer. Du skal enten betale dansk moms, eller den momssats der gælder i landet du bestiller fra. I alle tilfælde bliver momsen opkrævet af afsenderen, og du skal ikke betale nogle gebyrer til Post Danmark.

At jeg skrev "for alle andre" var nok en kende upræcist

Det jeg mente var såmænd bare at jeg - skulle varen blive "fanget" i tolden - ikke selv har skyggen af en chance for at undgå at fortoldningsgebyret pga. momsen ved varer sendt fra non-EU... At det kun ville være muligt hvis non-EU forhandleren, ligesom EU-forhandleren Amazon UK, opkrævede dansk moms, og så ville man med den nye fortoldningsgrænse kunne undgå gebyret... Men det er jo ikke en løsning der kunne etableres i praksis.

Med den nye grænse undgår jeg tolden ved køb af film fra non-EU lande, men momsen skal jeg betale - og eftersom den ikke kan afregnes på forhånd inden indføring ind i Danmark, så er jeg altså nødt til at betale det dyre fortoldningsgebyr selv om varen er toldfri.

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 December 2008 kl. 12:52 | IP-adresse registreret  

Så tror jeg at konklusionen er klar...

Efter at have modtaget svar fra både EU-oplysningen (der har spurgt SKAT) og Post Danmark (der jo er SKAT-certificeret) må konklusionen være at modtager man en pakke fra et non-EU land, så risikerer man at skulle betale moms plus fortoldningsgebyr.

Det er altså ligegyldigt at fortoldningsgrænsen nu ligger betydeligt over en almindelig films værdi - den skal have dansk moms pålagt, og så vil Post DK opkræve det såkaldte fortoldningsgebyr, uanset at der ikke pålægges told. Og ifølge SKAT er der ikke noget til hinder for at de gør det, det er Post DK alene der afgør hvordan de gør det.

Ifølge Post DK's svar er det også forbrugerens ansvar at vide hvor varen forsendes fra, så selv om man tror at f.eks. CD-WOW sender fra England fordi deres adresse ligger her, så er det stadig forbrugerens ansvar at vide om forhandleren kunne finde på at sende fra et non-EU land.

Spørgsmål og svar er en lidt længere historie, men hvis nogen gerne vil se den skal jeg gerne lægge det alt sammen her i tråden.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes