Emne: Ny DIY subwoofer ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
LeUneBete Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: Cujo
Bruger siden: 17 November 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 03:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
MathiasFB skrev:

Driver : Peerless XXLS            12 830844 Number of drivers : 1 Box type : Vented Box size : 60,0 l Tuning frequency : 40,00 Hz Vent &a mp;n bsp; : 1 vent(s) 0,176 m length for each 0,102 m round Relative Freq Gain SPL [Hz] [dB] [dB] 20,00 -22,79 67,51 25,00 -15,76 74,54 30,00 -9,35 80,95 35,00 -3,30 87,00 40,00 1,57 91,87 45,00 3,04 93,34 50,00 2,30 92,60 55,00 1,40 91,70 60,00 0,75 91,05 65,00 0,32 90,62 70,00 0,04 90,34 75,00 -0,14 90,16 80,00 -0,26 90,04 85,00 -0,34 89,96 90,00 -0,38 89,92 95,00 -0,41 89,89 100,00 -0,42 89,88
Så lander vi på 67,67 liter inklusiv kassen til forstærkeren, men ekls. enhed og evt. dæmpemateriale. Det lander ca. på 60 liter samlet.
|
|
|
Husk at dæmpemateriale i kassen vil gøre at enheden ser kassen som større ikke mindre. Den lille simulerede pukkel kan du ikke regne med vil være der i det virkelige liv. Skru den kasse sammen og put noget blød rockuld i langs alle siderne på nær fronten og tun porten som daniels siger Start med at lave porten 10 cm længere end programmet siger og skær 1 cm af indtil lyden er som den skal være Husk at porten virker som den skal uanset om den stikker ind i kassen eller ud af den
|
| Til top |
|
| |
soffi Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 08:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
LeUneBete skrev:
Husk at dæmpemateriale i kassen vil gøre at enheden ser kassen som større ikke mindre. Den lille simulerede pukkel kan du ikke regne med vil være der i det virkelige liv. Skru den kasse sammen og put noget blød rockuld i langs alle siderne på nær fronten og tun porten som daniels siger Start med at lave porten 10 cm længere end programmet siger og skær 1 cm af indtil lyden er som den skal være Husk at porten virker som den skal uanset om den stikker ind i kassen eller ud af den
|
|
|
Man putter da ikke rockuld i en højtaler, om selve højtaleren tager skade ved jeg ikke, men det er ikke sundt at gå og indånde alt det som kan blive blæst ud af kassen.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Menes nok bare dæmpemateriale.
Man skal huske på at der kun må bruges meget lidt dæmpemateriale, når vi snakker subwoofer (vel under 150-100Hz).
Dæmpemateriale får rigtigt nok enheden til at se kabinettet som større, men dæmpematerialet dæmper også de dybe frekvenser, så for meget dæmpemateriale kvæler bas.
Faktisk har mine bedste resultater været med uden brug af dæmpemiddel. Så mit personlige råd vil være ikke at bruge dæmpemiddel i en subwoofer overhovedet.
Til gengæld gør jeg altid MEGET ud af afstivninger. Der kan næsten ikke komme for mange afstivninger!
Så et lag bitumen indvendigt, så er kabinettet dejligt lyddødt og uden kvælende bløde dæmpemidler.
Skal lige siges at bruger man f.eks. et lag acustilux/dæmpemiddel (2-3 cm) på de indvendlige flader (ikke front og i port), så er det ikke nok til at gøre nogen nævneværdig forskel på hvor dybt subwooferen får.
Men jeg har kunnet måle forskel med og uden dæmpemiddel, hvor uden har været bedst hver gang (husk de afstivninger!).
Så hvorfor bruge dæmpemiddel, hvis det ikke direkte gavner i en subwoofer - meget dæmpemiddel er også designet til at dæmpe frekvenser over 2-300Hz, hvis ikke højere (dette har jeg dog ikke målt på).
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
LeUneBete Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: Cujo
Bruger siden: 17 November 2008 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 46
|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 12:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
soffi skrev:
LeUneBete skrev:
|
|
|
Man putter da ikke rockuld i en højtaler, om selve højtaleren tager skade ved jeg ikke, men det er ikke sundt at gå og indånde alt det som kan blive blæst ud af kassen. |
|
|
Rockuld er det absolut mest anvendte dæmpemateriale Glasuld bruger man ikke
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 15:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
LeUneBete skrev:
soffi skrev:
LeUneBete skrev:
|
|
|
Man putter da ikke rockuld i en højtaler, om selve højtaleren tager skade ved jeg ikke, men det er ikke sundt at gå og indånde alt det som kan blive blæst ud af kassen.
|
|
|
|
|
|
Jeg mener bestemt ikke at rockwool (det gul/brune varmeisolerings materialer, der klør og er skidt for lungerne) er det mest brugte dæmpemateriale. Det bruges vist stortset kun i DIY-højtalere. Glasuld er ligeledes varmeisoleringsmateriale, og jeg er enig i at dette næsten aldrig ses brugt.
Jeg mener snarere der er skumgummi eller uld materialer, der er mest brugt. Rockwool kan bruges, men bør også i mine øjne kun bruges i lukkede konstruktioner.
|
| Til top |
|
| |
Baby Strong Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 130
|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
LeUneBete skrev:
soffi skrev:
LeUneBete skrev:
|
|
|
Man putter da ikke rockuld i en højtaler, om selve højtaleren tager skade ved jeg ikke, men det er ikke sundt at gå og indånde alt det som kan blive blæst ud af kassen. |
|
|
|
|
|
Hey. Tror jeg næppe du skal regne med. Akustilux vil jeg vove at påstå er noget af det mest brugte. Bitumen har jeg også ofte brugt og ved at en del bruger det, det er også ret effektivt.
__________________ Ikke alt det der fancy pancy honky tonky.
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 18:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ikke spare på bitumen. Om der skal dæmpes yderligere, kan jeg forhåbentligt høre mig frem til.
Porten vil blive med en forholdsvis stor diameter, og skal "sno" sig en smule inde i kabinettet. Vil det have noget betydning, hvor den "munder" ud, inde i kabinettet? __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 30 November 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan ikke bare sætte portdiameter til hvad man vil. Længden af porten bestemmer diameter (og omvendt...).
Portmundingsarealet er fastsat ud fra beregningerne.
Det er næsten ligemeget hvor den munder ud inde i kabinettet. Men en keep-it-simple approach er nok bedst.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
|
| Sendt: 01 December 2008 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det er klart, jeg vil skam også prøve at indtaste diameteren samt længden på porten i et program.
__________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
|
| Sendt: 01 December 2008 kl. 21:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kender I et program, hvor man kan indtaste længde og diameter på porten?
Det virker ikke i WinISD. __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 01 December 2008 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
MathiasFB skrev:
|
Kender I et program, hvor man kan indtaste længde og diameter på porten?
Det virker ikke i WinISD.
|
|
|
Det virker fint i WinISD Alpha 0,50a7 hos mig.
Tast først diameter og bagefter længden på porten. Så får du en ny tunnings frekvens, lige som der sker i virkeligheden. __________________ Med denne udtalelse repræsentere jeg kun mig selv, og ikke Dynaudio.
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
|
| Sendt: 01 December 2008 kl. 22:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hos mig, er længde og diameter låst. Det er godt nok en beta version, men det burde vel ikke betyde noget på det område. __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
torkild Udelukket fra forum

Produktionsteknikker, Dynaudio
Bruger siden: 15 Juli 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1309
|
| Sendt: 04 December 2008 kl. 17:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
|
| Sendt: 04 December 2008 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for dit link. Jeg har heldigvis fået det til at virke. __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 10:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Beregninger i WinISD giver følgende:
Driver : Peerless 830844 -- Number of drivers : 1 Box type : Vented Box size : 50,0 l Tuning frequency : 28,00 Hz Vent : 1 vent(s) 0,517 m length for each 0,100 m round
Relative Freq Gain [Hz] [dB] 20,00 -14,81 25,00 -7,63 30,00 -3,38 35,00 -2,22 40,00 -2,15 45,00 -2,20 50,00 -2,19 55,00 -2,12 60,00 -2,02 65,00 -1,91 70,00 -1,78 75,00 -1,66 80,00 -1,55 85,00 -1,44 90,00 -1,34 95,00 -1,25 100,00 -1,16
Fra 25 Hz til 150 Hz vil enheden kvittere med et flot lineært output. Den dykker en del ved 20-23 Hz, men det er acceptabelt, da jeg ikke har brug for at spille så dybt til dagligt.
Basrefleksporten vil ikke blive udført som på billederne. Den vil blive bukket helt bagover, da den skal være relativt lang.

|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 12:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det teoretiske ser fint ud. Holder det, bliver det en rigtig god subwoofer.
Ville dog gerne have set nogle afstivninger i kabinettet.
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja teoretisk set, kan det ikke blive så meget bedre, prisen taget i betragtning.
Afstivninger kommer der, jeg har bare ikke tegnet dem endnu.
|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 13:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser jo fint ud Mathias.  Er det meningen at forstærker delen skal dele samme rum som enhedens kammer, eller får den sit eget kammer?
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak skal du have Dan
Som du kan se på nedenstående billeder, får forstærkeren sit eget kammer.

|
| Til top |
|
| |
Dan R. Hansen Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 824
|
| Sendt: 05 December 2008 kl. 16:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja det kan jeg egentlig godt se nu, troede et kort øjeblik at det var forstærkeren selv, som var afbildet som firkanten bag på kabinettet.
__________________ Dan R. Hansen
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|