Emne: Ny DIY subwoofer ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
Bruger siden: 02 Januar 2008 Lokalitet: Fyn Syd
Status: Offline Indlæg: 1405
|
| Sendt: 12 December 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
På papiret ser det godt ud.
Driver : Earthquake DBXi 12" Number of drivers : 1 Box type : Vented Box size : 90,0 l Tuning frequency : 19,27 Hz Vent : 1 vent(s) 0,646 m length for each 0,102 m round Relative Freq Gain SPL [Hz] [dB] [dB] 20,00 -0,91 86,09 25,00 -0,21 86,79 30,00 -0,07 86,93 35,00 0,02 87,02 40,00 0,08 87,08 45,00 0,11 87,11 50,00 0,12 87,12 55,00 0,12 87,12 60,00 0,12 87,12 65,00 0,11 87,11 70,00 0,10 87,10 75,00 0,09 87,09 80,00 0,09 87,09 85,00 0,08 87,08 90,00 0,07 87,07 95,00 0,07 87,07 100,00 0,06 87,06 105,00 0,06 87,06 110,00 0,05 87,05 115,00 0,05 87,05 120,00 0,05 87,05 125,00 0,04 87,04 130,00 0,04 87,04 135,00 0,04 87,04 140,00 0,04 87,04 145,00 0,03 87,03 150,00 0,03 87,03

__________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 12 December 2008 kl. 14:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
MathiasFB skrev:
|
Det er længe siden, at jeg har set en så flot lineær kurve helt ned til ca. 20 Hz. På papiret ser det godt ud.
|
|
|
Det er nok fordi det er en enhed med relativt højt Qt som burde fungere bedst i lukket
Men ellers interessant enhed
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
|
| Sendt: 12 December 2008 kl. 15:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den også burde fungere fint som åben, det har jeg i hvert fald fået oplyst.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 12 December 2008 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den minder ret meget om en auto-sub-enhed.
Ser jo fin ud i beregningerne, men jeg ved ikke noget om lydkvaliteten.
Den minder en del om hvad man ellers får fra Phoenix Gold, Alpine, DLS etc. i bilstereoverden.
Kan sagtens være en glimrende enhed, men det skal nok testes.
Desværre er mine erfaringer fra bilstereo-verden at man er nødt til at få udmålt sine enheder. Har oplevet meget store T/S udsving fra fabriksspecifikationerne.
Nu ser du jo ud til at bo på Fyn, men skulle du lægge vejen forbi Ringsted, kan jeg sagtens udmåle enheder med meget stor nøjagtighed.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 05:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kommer osse an på, hvad enheden skal bruges til. Er det hovedsageligt til surround (film) brug, er det mindre kritisk - men, den skal gå rimeligt dybt.
|
| Til top |
|
| |
Flemming Forum Bruger

Bruger siden: 28 September 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 1283
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 09:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
MathiasFB skrev:
| Den også burde fungere fint som åben. |
|
|
Uha en enhed. Hva' ska' du bruge den til?
Ikke for at bringe malurt i bægeret men det virker som om du glemmer "noget" der hedder impuls response. Det er ikke eksisterende på denne enhed, hvis du fortsætter med de 90 liter (responset bliver over 0.1 sek, du vil ikke kunne høre Volbeat og andre grupper spille ordentlig, når deres stortromme hamre løs med mere end 10Hz!!). Det bedste er nok den der Peerless aligevel, selvom responset her er over 50msek.
Det kan måske gå, hvis du slår enheden ned over 50 Hz og lade dine side systemer trække defra. Det er dem der giver lyden karakter og definition. Din sub levere "kroppen, fylden" til musikken og det er fedt.
For alt i verden, skær den af godt langt nede i frekvens!!!!!!!!
Lidt boksen rundt med UniBox giver en kasse på 35 til 40 liter, lidt højere fn 28Hz og længer nede hvis du regner med -6dB.
Hvis din kasse må være så stor som 90 liter eller mere så find en enhed med meget stor membran, lav slaglængde, og lad den rulle af så du har en fn omkring 30Hz. Den vil give et højere tryk, meget lavere forvrængning og ikke mindst vil den kunne følge med musikken. Membranvægten på den enhed du har kig på er noget over 200gram for en 12" !!!!!!!! Vildt 
Men ellers er det kun et udtryk for min erfaring og det du har gang i er også udmærket til at blive klog på 
Flemming __________________ Rør med følelse og horn i panden :-)
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som de andre også pointere, så er det ikke altid en kvalitet at en enhed går så dybt uden problemer, det betyder somregel at der er indgået relativt store kompromier andre steder.. Hvis du virkelig er ude efter den slags dybbas, ville jeg forslå at du kiggede efter slavesystemer, det nytter ikke noget at fejltune et bassreflekssystem fuldstændig, det egner sig slet ikke til den slags.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og husk at få sådan en enhed udmålt!
Når jeg regner lidt på specifikationerne, lander jeg på en følsomhed på 86dB, og med 500W tilført, vil den kunne spille 111dB. Ganske pænt højt, men langt fra "Earthquake" som navnet antyder. Og det er vel at mærke ved maksimalt tilført effekt...
Hvis jeg lyder uimponeret og måske ligefrem afvisende overfor den enhed, så er det korrekt antaget
Det er en enhed jeg aldrig ville røre med en ildtang, til andet end auto-stereo - og her kunne jeg også finde mere interessante enheder.
Meget af dette kunne have været ligemeget, hvis enheden havde været meget billig, men det er den jo heller ikke ligefrem i forhold til så mange andre alternativer.
Konklusion: Jeg vil anbefale at finde en anden enhed - Evt. holde dig til Peerless - måske kigge på lidt Seas, Scan-Speak, Vifa - masser af andre gode alternativer. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan godt følge jer i jeres skepsis da det "ligner" en auto-hifi enhed, men da subwooferen netop skal bruges halvt til auto-stereo, gør det ikke noget, at den også perfomer godt på dette område. Der ligger flere grunde bag mit valg af enhed, som jeg desværre ikke kan komme yderligere ind på. Jeg har en idé om, at enheden overrasker rigtig positivt, og der vil komme rigeligt med feedback angående dette.
Enheden er fastlagt, det bliver en DBXi 12, så jeg vil koncentrere mig om denne Kabinettet bliver formodentligt omkring 90 liter.
Hav en god aften. __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 23:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bruges halvt til bilstereo?!?!
Det må satme være nogle seriøse grunde der ligger bag at du vælger den enhed, om jeg så kunne få den gratis, tror jeg stadig jeg ville bruge en anden.
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Subwooferen skal af og til bruges i en bil.
Da jeg ikke har det store kendskab til "auto-hifi" enheder, er jeg i tvivl om, hvordan kabinettet skal opbygges. Det vil formodentligt fungere bedst i et lukket kabinet. __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt enig med @kappen her.
Du kan ikke bygge en subwoofer, der fungere godt i en stue og i en bil. (jeg mangler ihvertfald at høre en der kan).
Typisk ligger Qtc for en autosub på over 1 og på maks 0,7 til en stue.
Det kommer til at lyde skidt begge steder.
Husk på at beregningsprogrammerne til almindeligt hifi, går ud fra man spiller i et større rum. I en bil spiller man i et meget lille rum, og her er der et roomgain der siger spar to.
Jeg har set flere tage deres autosubwoofer ind i stuen, og det fungere slet ikke ordentligt.
Tror du skal have vurderet dine succeskriterier for projektet, for lige nu er projektet næsten dømt til at fejle.
Beklager jeg melder så hårdt ud, men det er efter min mening.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 09:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK, hvis du insisterer på denne enhed, er en lukket boks nok det bedste m.h.t. lydkvalitet.
|
| Til top |
|
| |

Rabu Acoustics
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 11:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| OK, hvis du insisterer på denne enhed, er en lukket boks nok det bedste m.h.t. lydkvalitet. |
|
|
Jep. Evt. med akustiske ventiler som du kan lukke/åbne og fyld boksen helt op med dæmpemateriale.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 12:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Desuden er en lukket boks mere tilgivende overfor en evt. forkert kabinetvolumen-størrelsen.
Hvad det vil blive når man bruger den i en stue og i en bil.
Så kan man regulere lidt som @kappen er inde på.
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vi skal lige være enige om, at jeg ikke regner med at bygge en highend subwoofer. Generelt er jeg imod subwoofere, da jeg mener, at de ødelægger lydbilledet og stereoperspektivet, men jeg har også oplevet det modsatte. Som jeg tidligere skrev i mit start-indlæg, bygges denne subwoofer 'for sjov'. Jeg har fundet en god forstærker, og en fin enhed.
Det er udmærket, at gå en smule skeptisk ind til et projekt, det da jo kan være, at man bliver overrasket - til den positive side Jeg tager gerne chancen, så kan I hjælpe med at få det bedste ud af den valgte enhed og forstærker, så lad os fokusere på dette. Jeg kan også selv nævne mange andre enheder, der ser lige så spændende ud som DBXi'eren, men igen - det kan være at jeg bliver postivt overrrasket. Det handler også om at jeg vil gøre mig lidt erfaringer inden for selvbyg området. __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Den minder ret meget om en auto-sub-enhed.
Ser jo fin ud i beregningerne, men jeg ved ikke noget om lydkvaliteten.
Den minder en del om hvad man ellers får fra Phoenix Gold, Alpine, DLS etc. i bilstereoverden.
Kan sagtens være en glimrende enhed, men det skal nok testes.
Desværre er mine erfaringer fra bilstereo-verden at man er nødt til at få udmålt sine enheder. Har oplevet meget store T/S udsving fra fabriksspecifikationerne. Nu ser du jo ud til at bo på Fyn, men skulle du lægge vejen forbi Ringsted, kan jeg sagtens udmåle enheder med meget stor nøjagtighed.
|
|
|
Tak for dit pæne tilbud. Det vil jeg skam overveje. __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MathiasFB Forum Bruger

Tidl. BOWA HiFi
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad synes I om ovenstående kabinet forslag? Der er tale om et lukket kabinet bygget i 22 mm MDF plade. __________________ Mvh Mathias Boesgaard
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Uden at regne efter virker det da rimeligt nok.
46 liter er ikke meget til en god bas i dag.
Men holder du dig til auto-stereo-segmentet, er det absolut muligt.
Hold dig også til lukket kabinet, det er nemmest at få til at spille fornuftigt, specielt med dine krav om stue/bil-brug.
Der er en række ting som jeg normalt ville anbefale til en hifi-subwoofer, men de er ikke så relevante i dit projekt her.
(Afstivninger, aldrig samme længde, højde og dybde internt, gerne forskellige tykkelser af vægge, og jeg kunne blive ved  ).
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|