Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 15:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Nybegynder med plov... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 08 December 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Det er i hvert fald ikke godt, at tallerkenen buer ud af mod kanten, det skal den i hvert fald ikke - den skulle nærmere bue den anden vej.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

alpape
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Januar 2007
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 December 2008 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Apropos religion .... så er det en fornærmelse at kalde en pladespiller for "plov".   Så vidt jeg ved kommer der ikke musik ud af sidstnævnte.

Held og lykke med det analoge Kasper. Måske du kan få lidt hjælp her:

http://www.soundimage.dk/DANSK/Pladespiller.htm

JO, for en landmand

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 09 December 2008 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
Det er i hvert fald ikke godt, at tallerkenen buer ud af mod kanten, det skal den i hvert fald ikke - den skulle nærmere bue den anden vej.

Det er også det der gør mig lidt nervøs, nå jeg må se hvad de siger når jeg sender den til service. Troede faktisk ikke at tallerkener var så bløde... Hrmpf.

Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 December 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Det lyder da godt nok ret specielt, at tallerkenen buer på den måde... Min egen er snorlige, fra inderst til yderst. Medfulgte der en centerpuck, til at spænden pladen fast under afspilning? Ellers kan den fås hos Lydbutikken.
Jeg håber, du fik den til en god pris

Brok

Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2008 kl. 17:54 | IP-adresse registreret  

Ja, pladestrammeren var med, men uden glas-tallerken. Lidt øv egentlig, men jeg må se hvad jeg kan gøre. Måske en eller anden form for plademåtte der kunne udjævne det? Alternativt en anden pladetallerken der vejer nogenlunde det samme, så ophænget har samme resonansfrekvens. Jeg har vejet den eksisterende zink-fætter, og den vejer godt 2,4 kg (desværre kunne bagevægten ikke klare mere der). Men so kommer jo vægten fra glas-tallerkenen oven. Brok, ved du hvad den samlede vægt er?

Hvis man fik en glas-tallerken så den kom nogenlunde tilbage til original stand, skal mane vel "bare" have noget der på en eller anden måde kobler de 2 ting sammen, Glas kan vel næppe give sig på samme måde.

Er der nogle gode råd? Der er også nogle acryl-tallerkener til Rega-spillere på High-End Sound til en relativt rimelig penge.
Til top Vis Kasper H's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kasper H Besøg Kasper H's Websted

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Sendt: 09 December 2008 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Det er spørgsmålet om det kan betale sig, ift at købe noget der er iorden.

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 09 December 2008 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

Har du spurgt Lydbutikken?
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Øvbøv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2008
Sendt: 09 December 2008 kl. 20:40 | IP-adresse registreret  

Hej..

Har fulgt godt med i den her da jeg selv leder efter ok vinylfræser.....

Og kan da se ud fra det skrevne, at man nemt kan komme til, at købe katten i sækken som "nybegynder" med brugt.

Jeg tror man skal være meget dygtig før man begynder, at lege med forskellige ting som det du nævner. Jeg turde i hvert fald ikke bevæge mig derud. Hvis jeg var der hvor du er nu ville jeg tage den på nakken og gå i lydbutikken som krenzler skriver.....eller købe en ny.

Men jeg følger ivrigt med og pøj pøj med det.

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 December 2008 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Det er lidt af en jungle og ikke let at finde den rette balance mellem pris, kvaliet og hvor meget man bruger den.

Havde selv en "flot" audiophile spiller for 20 år siden, et SME 2000 plinth system med et Sony værk, en SME 3012  II early, stanton EEE med kost, JBL L25 HT, JBL forforstærker, JBL effektf. osv. Spillede af H til, bassen gik lige i plinthen og kom aldrig til at fungere - så solgte skittet.

For nogle måneder siden kom vinylen over mig igen - og købte en sprit ny Lenco L-78 USB udfra hvad jeg kunne huske om Lenco, solidt gedint mærke, og spillen så jo flot ud på billedet - men viste sig at være det værste møj - så den blev straks sendt retur. Så længe efter en Thorens 160, men synes alligevel den er for gammel. Så det er ikke let  

Var inde i en hi-fi butik på Østerbrogade, ekspedienten viste mig stolt hvad jeg selv så som en spånplade med en arm på, en billig vippe on/off knap, og man måtte selv skifte rem på et hjul når man skal spille 45 plader - du godeste hvad er der dog sket i mellemtiden - "den har jo ikke noget tøj på" ...  Så hellere en brugt spille fra dengang man lavede kvalitet - eller en ny spille fra dengang man lavede kvalitet

Så det er ikke let ....

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 10 December 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
For nogle måneder siden kom vinylen over mig igen - og købte en sprit ny Lenco L-78 USB udfra hvad jeg kunne huske om Lenco, solidt gedint mærke, og spillen så jo flot ud på billedet - men viste sig at være det værste møj - så den blev straks sendt retur

Lenco i dag er noget plastik-møg som du skriver. Det skal være de vellavede mellemhjulstrukne med tung tallerken fra dengang (som L75 f.eks.). Og så skal der knofedt til en bedre plint og en anden arm før end det ligner noget.

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 10 December 2008 kl. 13:09 | IP-adresse registreret  

Kasper H skrev:

Bytte er desværre ikke umiddelbart en option, da dyret er købt (billigt) brugt.
Mvh
Kasper

Er pladespilleren købt billigt og brugt hos en forhandler eller hos en privat?

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Kasper H skrev:

Bytte er desværre ikke umiddelbart en option, da dyret er købt (billigt) brugt.
Mvh
Kasper

Er pladespilleren købt billigt og brugt hos en forhandler eller hos en privat?

Mvh.
Niels

Den er købt billigt og brugt privat.

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Kasper H skrev:
Ja, pladestrammeren var med, men uden glas-tallerken. Lidt øv egentlig, men jeg må se hvad jeg kan gøre. Måske en eller anden form for plademåtte der kunne udjævne det? Alternativt en anden pladetallerken der vejer nogenlunde det samme, så ophænget har samme resonansfrekvens. Jeg har vejet den eksisterende zink-fætter, og den vejer godt 2,4 kg (desværre kunne bagevægten ikke klare mere der). Men so kommer jo vægten fra glas-tallerkenen oven. Brok, ved du hvad den samlede vægt er?

Hvis man fik en glas-tallerken så den kom nogenlunde tilbage til original stand, skal mane vel "bare" have noget der på en eller anden måde kobler de 2 ting sammen, Glas kan vel næppe give sig på samme måde.

Er der nogle gode råd? Der er også nogle acryl-tallerkener til Rega-spillere på High-End Sound til en relativt rimelig penge.

Hej Kasper.

Min vægt siger 2,781 Kg for pladetallerken og glasplade. Glaspladen på min har kontakt med pladetallerkenen hele vejen rundt, og der er hverken slør, slup, skævheder eller andet spas.

Glaspladen kan IKKE give sig, overhovedet... den er jo af glas

Spørgsmålet er så, om du, selv med en original glasplade, vil opnå et fornuftigt resultat, da tallerkenens skævhed formentlig vil påvirke pickup'ens bevægelse på sin vej i rillen.

Brok

Til top Vis Brok's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brok Besøg Brok's Websted

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 10 December 2008 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

brok skrev:

Glas er flydende. Det er derfor at vinduesglas på meget gamle huse er noget tykkere forneden.

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 December 2008 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
brok skrev:

Glas er flydende. Det er derfor at vinduesglas på meget gamle huse er noget tykkere forneden.

Mvh.
Niels

Glas er ganske rigtigt "flydende" men det er ikke derfor det er tykkere på gammelt vindusglas - det er det fordi det var håndtrukket - man havde et stykke koldt glas som man "dyppede" i den varme glasmasse og så trak man massen op så den fik den rette tykkelse - af samme grund var der begrænsninger på hvor store ruder man kunne lave - man valgte at monterer den tykkeste del af glasset nederst i ruden så at der var normalt udsyn midt i ruden på glasset - snip snap snude så er den historie time ude

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Jeg har tænkt på om et alternativ til en "original" glas-platter kunne være at få en glarmester til at skære/drejet en tallerken? Er der nogen der har prøvet dette og var det i øvrigt billigere end en "rigtig" glas-tallerken?

chubbz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 December 2008 kl. 23:29 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
Nilau skrev:
brok skrev:

Mvh.
Niels

Glas er ganske rigtigt "flydende" men det er ikke derfor det er tykkere på gammelt vindusglas - det er det fordi det var håndtrukket - man havde et stykke koldt glas som man "dyppede" i den varme glasmasse og så trak man massen op så den fik den rette tykkelse - af samme grund var der begrænsninger på hvor store ruder man kunne lave - man valgte at monterer den tykkeste del af glasset nederst i ruden så at der var normalt udsyn midt i ruden på glasset - snip snap snude så er den historie time ude

SMASH!
Til top Vis chubbz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af chubbz

Brok
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2008 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Glaspladen til bemeldte grammofonpladeafspiller er ca 4 mm tyk, og jeg kan sgutte konstatere megen udflydenhed eller flex i den

Brok

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 12 December 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
A127 skrev:
For nogle måneder siden kom vinylen over mig igen - og købte en sprit ny Lenco L-78 USB udfra hvad jeg kunne huske om Lenco, solidt gedint mærke, og spillen så jo flot ud på billedet - men viste sig at være det værste møj - så den blev straks sendt retur

Lenco i dag er noget plastik-møg som du skriver. Det skal være de vellavede mellemhjulstrukne med tung tallerken fra dengang (som L75 f.eks.). Og så skal der knofedt til en bedre plint og en anden arm før end det ligner noget.

Mvh.

Er færdig med de flotte løsninger - først SME 200 Plinth , så denne Lenco.

Inden man hopper på disse nye projekt spillere, spillere i fantastiske udforminger, er et godt råd at man grundigt undersøger konstruktionen ( at det ikke er en malet spånplade med en motor klistert på ), at der er noget substans og de features man skal bruge, læse reviews, især user reviews og lægge mærke til de negative indlæg - brugere har det med at lovprise deres eget køb uanset udfaldet - er man en begejsteret forudintaget køber har man det med at se de positive indlæg og overse ( eller ubevist ignorere ) de negative, eller rettere man læser det man ønsker at læse og søger bekræftigelsen på ens forudintagede mening  

Kasper H
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Februar 2009 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Hey alle

Ville lige følge op på tråden her. Efter jul og en stram januar tog jeg mig endelig sammen og pakkede Pro-Ject'en ned og tog den med til Lydbutikken. Jeg fik en snak med Pete som fandt en ny tallerken til den. Ikke en Original da de ikke lige findes mere, men en Sandwich tallerken med vinyl på toppen. Jeg fik også skiftet nåleforsatsen på K1 pickup'en og han checkede spillen efter og justerede hele skidtet ind. Det hele tog en times tid og jeg betalte kun for nålen (400,-) og pladetallerkenen (495,-). Fik sat den op hjemme igår aftes med en lånt Parasound RIAA og nu begynder det at ligne noget. Synes det lyder rigtig fint. Det er ikke CD på godt og ondt :o) Men synes at der er utroligt meget godt at sige om lyden. Måske skal Nålen også lige spilles en anelse mere til... Jeg lånte også et Fletcher 100 kabel og et Pro-Ject kabel imellem pladespiller og RIAA. jeg mangler nemlig sådan en kabel. Ved ikke rigtig hvad jeg synes. Der er masser af hul igennem på Fletcher kablet men jeg kan meget godt lide den overordnede klang på Pro-Ject kablet. Andre forslag til kabler?

Mangler nu bare at beslutte hvilken RIAA jeg skal gå med. Har en Parasound på hånden, men ved ikke om der er andre gode bud?

Jeg skal i øvrigt snart til UK på ferie og skal dels kigge på plader, er der nogle der kender nogle gode steder? Derudover er jeg allerede der hvor jeg tænker lidt over hvor meget jeg vil kunne hente ved at finde en ny (læs bedre) pickup. Er der nogle forslag og hvor langt kan det betale sig med sådan en mellemklasse-spille?

Mvh

En nu rigtig glad ejer af en pladespiller...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes