| Forfatter |
|
mbm1 Forum Bruger

Bruger siden: 05 Januar 2004 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 913
|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dan R. Hansen skrev:
Hvad med et sand eller grus kammer?
|
|
|
Tror da det er enhedernes vibrationer der gør det? Ikke selve kabinettet er det ikke korrekt?
Går det galt hvis jeg laver et kabinet hvor enhederne sidder lukket inde i kabinettet, så det kun er basporten lyden kommer ud af?
|
| Til top |
|
| |
Niels_arl Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 446
|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
mbm1 skrev:
Dan R. Hansen skrev:
|
|
|
Tror da det er enhedernes vibrationer der gør det? Ikke selve kabinettet er det ikke korrekt?
Går det galt hvis jeg laver et kabinet hvor enhederne sidder lukket inde i kabinettet, så det kun er basporten lyden kommer ud af?
|
|
|
Så er du ude i et båndpass system. Hvis du vil have noget fornuftigt ud af det, skal der nogle beregninger til.
Har du overvejet blot at sætte en 25 eller 28 mm mdfplade under sofaen, der hvor problemet er?
Hvor meget frihøjde er der mellem sofa bund og enhed (umiddelbart over enheder)?
|
| Til top |
|
| |
mbm1 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 09:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Niels_arl skrev:
mbm1 skrev:
Dan R. Hansen skrev:
|
|
|
|
|
|
Så er du ude i et båndpass system. Hvis du vil have noget fornuftigt ud af det, skal der nogle beregninger til.
Har du overvejet blot at sætte en 25 eller 28 mm mdfplade under sofaen, der hvor problemet er?
Hvor meget frihøjde er der mellem sofa bund og enhed (umiddelbart over enheder)?
|
|
|
ikke mere end et par cm.
Så skal jeg til at modde sofaen... Tester lige det med at den spiller ned i gulvet, hvis det ikke hjælper, så hjælper en plade under sofaen jo nok heller ikke.
|
| Til top |
|
| |
mbm1 Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2009 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes ikke jeg er helt tilfreds med mit sub-projekt.
Jeg er kommet på en idé om at lave den om til 2 subber istedet, for måske på den måde at få spredt lyden mere ud, så den ikke er så centret under et sofasæde (under lyttepositionen).Jeg har en stor hjørnesofa, så måske placere de 2 subber ude i enderne under sofaén?
Det samlede kabinetstørrelse ved de 2 enheder var 62cm3 med forstærkeren ekstern og 1 basport. Spørgsmålet er hvor store jeg bør lave kabinetterne når jeg deler dem op i to? 31cm3?, og om og i givet fald hvilken port jeg bør vælge?
Ville godt ned i en højde på 13cm (Basserne er 11cm dybe)
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4790
|
| Sendt: 06 Januar 2009 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boksvolumen kan blot halveres, når du går fra 2 til 1 enhed pr. boks. Bevarer du portlængden, skal portens areal osse blot halveres.
|
| Til top |
|
| |
mbm1 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2009 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
mollecon skrev:
| Boksvolumen kan blot halveres, når du går fra 2 til 1 enhed pr. boks. Bevarer du portlængden, skal portens areal osse blot halveres. |
|
|
1000 tak for det svar. Lyder meget simpelthen.
Har port-placeringen noget at sige?
|
| Til top |
|
| |
Offcourse_dk26 Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1752
|
| Sendt: 06 Januar 2009 kl. 19:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Portplaceringen er helt valgfri. Jeg forestiller mig at det er luften fra enheden der sætter sofaen i svingninger. Men hvad - jeg har til film-brug monteret sofa-shakers under min sofa for at opnå det samme - fysisk bas fornemmet igennem sofaen. De spiller godt nok hele sofaen op - også syggen etc - så måske mærkes det mere naturligt af den grund. Måske - hvis der ikke er fysisk kontakt ml. sofa og sofawoofer, kan en lufttæt membran (læs afdækningsplast, sort sæk etc) bremse luften, og hermed modvirke påvirkningen fra subeooferen på sofaen. Blot en ide. Med Tactile transducers (Buttkicker, Bodyshaker.. kært barn har mange navne) søger man at koble enhederne så direkte til sofaen som muligt - så vibrationerne fordeles igennem skelletet og over i DIT skelet  Prøv det til en fed bas-film.. fx. Transformers, Ironman, Cloverfield, LOTR etc. Det er fedt at få et kick fra sofaen også - kananbefales.   Mvh. Offcourse
__________________ If it´s lame - i´m not to blame
|
| Til top |
|
| |
mbm1 Forum Bruger

|
| Sendt: 06 Januar 2009 kl. 20:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Offcourse_dk26 skrev:
Portplaceringen er helt valgfri.
Jeg forestiller mig at det er luften fra enheden der sætter sofaen i svingninger.
Men hvad - jeg har til film-brug monteret sofa-shakers under min sofa for at opnå det samme - fysisk bas fornemmet igennem sofaen. De spiller godt nok hele sofaen op - også syggen etc - så måske mærkes det mere naturligt af den grund. Måske - hvis der ikke er fysisk kontakt ml. sofa og sofawoofer, kan en lufttæt membran (læs afdækningsplast, sort sæk etc) bremse luften, og hermed modvirke påvirkningen fra subeooferen på sofaen.
Blot en ide. Med Tactile transducers (Buttkicker, Bodyshaker.. kært barn har mange navne) søger man at koble enhederne så direkte til sofaen som muligt - så vibrationerne fordeles igennem skelletet og over i DIT skelet
Prøv det til en fed bas-film.. fx. Transformers, Ironman, Cloverfield, LOTR etc. Det er fedt at få et kick fra sofaen også - kananbefales. 
Mvh. Offcourse
|
|
|
Jamen til film er det da fedt. Men synes sku bare ikke det holder til musik.
Kan man sige noget generelt om at 2 subber er bere end 1?
|
| Til top |
|
| |
mbm1 Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2009 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan jeg benytte en akustisk ventil i hver boks? Det ville gøre udformingen nemmere. Og hvor kan sådanne købes?
Hvad gør isoleringsmaterialet i subwooferen? Er det en god eller dårlig idé at putte noget 50mm rockwool ind i?
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 01:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Generelt ER to subs bedre end én - og flere endnu bedre. Det hjælper nemlig til at sprede resonansfænomener, forårsaget af samspillet ml. rummet og subben.
Akustiske ventiler er helt OK - men, på godt og ondt, giver de en mere tør, præcis bas. Godt til musik, ikke nødvendigvis til film. Tjek Dansk Audio Teknik i Kbh., og/eller Frequency i Århus for køb. Generelt behøver subbas-bokse ikke dæmpemateriale - men bruger du ventiler, kan du fylde godt 50% rockwool i, men med fri passage ml. basmembranens bagside og ventil(er).
|
| Til top |
|
| |
mbm1 Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 08:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan der blive noget med fasen, når de ligger langt fra hinnanden? Jeg benytter jo samme sub-forstærker, så fase-indstillinger mm bliver jo ens.
Du snakker om at der skal være fri passage mellem membramens bagside og ventilen, men ventilen behøver vel ikke sidde bag enheden? Der er også kun 2-3 cm luft mellem magneten og bagpladen.
|
| Til top |
|
| |
mollecon Forum Bruger

|
| Sendt: 09 Januar 2009 kl. 02:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fasen bliver først relevant såfremt enhederne er meget langt fra hinanden. Det skyldes, at bølgelængden v. lave frekvenser er lang - under 200 Hz over 1,7 meter. Du kan placere ventilen som du vil, men den skal osse have lidt luft udad til, husk det - men en centimeter eller så burde være nok.
|
| Til top |
|
| |
mbm1 Forum Bruger

|
| Sendt: 12 Januar 2009 kl. 12:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en update af den gode slags.
Jeg pillede den lige ud fra sofaén, og prøvede at spille med den mens jeg lå med hovedet nede ved den. Det lød bare dårligt, blafren etc.
Så lagde jeg mærke til hvorfor!
1. Havde monteret nogle små gummidupper på som fødder, og havde pillet dem af igen, men skruehullet var ikke lappet, og der kom luft ud af. Dem fik jeg lukket.
2. porten sluttede ikke helt tæt. Har nu genmonteret porten og enhederne med silikone.
3. Havde bare ledningerne ud igennem et hul, ingen terminal. Her blafrede luften jo også ud. Det fik jeg også tætnet.
Alt dette + lidt ekstra rockwool og en lidt anden placering under sofaen, har gjort at den spiller rigtig godt nu.
|
| Til top |
|
| |