Djon skrev:
|

Kan dette overføre DTS, Dolby Digital 5.1 osv. lyd korrekt til receiveren? Idet jeg bruger PC'en til meget andet end blot film (musik og spil), er jeg ikke sikker på, at jeg kan benytte SP/DIF og den slags. Er dette korrekt? Har læst den anden tråd herinde, men kan ikke finde et svar på, om denne standard løsning kan benyttes.
og skrev senere
Hvordan ser sådan et kabel ud i den anden ende? Har du et link? Kan de uden problemer fåes i 10 meter?
Hvad er et normalt phono kabel?
|
|
|
I princippet nej, men det er jo heller ikke nødvendigt hvis din digital er i phono form
men det mest normale er at SPDIFen er et mini-jack
Det kabel som du skal bruges (til mini-jack spdif) er som sagt et digitalt kabel (aka. coax el. SPDIF kabel) som foreksemple http://avconnection.dk/Functions/ProductDetails.asp?HirachyI D=307&PictureID=1093 (jeg er ked af at reklamere, men er det eneste jeg umiddelbart kunne finde).
Det billede du viste er et normalt phono (eller i hvert fald et mini-jack til phono).
Som billedet i linket viser så er et digital kabel det samme som dit billede det er bare mono, (altså kun en phono connector i den anden ende)
For lige at svare på dit første spørgsmål, om man kan køre digital lyd i gennem et sterio kabel. Det KAN ske at man MÅSKE kan få digital signal ud i gennem et normalt sterio kabel
Det er IKKE TESTET, SÅ PRØVES PÅ EGET ANSVAR må skal en kabel/stik faglig herinde be/afkræfte min påstand
Det som er finten er at på et digital kabel er det "tip-connecteren" som sender signalet og "sleeve-connectoren" som er nul.

Som vist er den sorte (på dit billede den hvide) connector den som "tip"-signalet havner i, så i teorien kunne man jo bare slutte sin sorte connector til sin coax indgang og vupti
spørgsmålet er jo så om man også får nullen med eller om den ryger på "det røde signal".
Evt, hvis det er fordi du ik gidder at investere i et nyt kabel, så er der nogen lydkort (fx turtlebeach santa cruz som jeg har (er forøvrigt et ganske fortrindeligt 5.1 kort med DTS pass) som har en ikke standart SPDIF, hvor man faktisk ikke kan bruge et digital kabel men skal bruge et phono kabel (det betyder forresten at jeg nu er indehaver af et 5m digital kabel som jeg ikke kan bruge til noget, hvis det skulle have interesse)
Håber det gav nogen ideer