| Forfatter |
|
Batman Udelukket fra forum

Bruger siden: 11 September 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 1524
|
| Sendt: 12 December 2008 kl. 16:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
MIT var i mange år min favorit i kabler. Hver gang jeg prøvede andre (og også dyrere) mærker, ønskede jeg straks at få MIT kalberne på igen. Den eneste ulempe ved dem er at de typisk er temmelig uhåndterlige. De er også halvfarlige. Når man kæmper med at få dem på plads bag apparaterne, drypper sveden fra ens pande ned i forstærkere og andet grej  . jeg har stadig MIT kabler i mit hjemmebio-setup, men er iøvrigt gået over til kabler fra NLE, der er lige så gode som MIT - og langt nemmere at håndtere, og ikke mindst billigere.
|
| Til top |
|
| |
Serritzlev Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2008 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 323
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 01:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 02:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
DF gør det ikke alene, men er en ok indikator. dette er dog relativt komplekst, og afgøres ikke af et enkelt parameter.
en ren sammenligning imellem to identiske amps med forskellg DF afgører diskussionen, men den har du åbenlyst ikke foretaget med den udtalelse.
mange amps kan leverer rigeliget med a, men få v, derfor fokus på dette. men jeg stiller gerne op med amps der kan bevise min påstand i en a/b test. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 03:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
dæmpningsfaktoren er som udgangspunkt opgivet ved en udgangsimpedans ved 8 ohm, og skal derfor ikke divideres med de 8 ohm en gang til.
min hentydning til en sluttet debat drejede sig ikke om dine matematiske evner, men om at personer der "ved" hvad andre har af erfaringer erfaringsmæssigt er uden for pædagogsik rækkeivdde. du har dog på glimerende vis demonstreret en total mangel på både dette såvel som indsigt i måling af dæmpningsfaktor, så ja, debatten er helt død. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 06:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Troede denne debat var uddød for mange år siden. Dæmpningsfaktor er ikke ret relevant for relationen mellem en forstærker og en højttaler, når bare den ikke kommer under ca 20.
Floyd Toole har skrevet en god artikel der belyser emnet:
http://www.roger-russell.com/wire/damptoole.htm
Floyd Toole er iøvrigt så vidt jeg ved øverste audiodesigner i Harman koncernen. Under alle omstændigheder må man sige han er en rimeligt anerkendt højttalerdesigner der har været ansvarlig for næsten alle væsentlige JBL og Infinity designs de sidste 20 år, hvad der fremgår af dette link:
http://www.theaudiocritic.com/back_issues/The_Audio_Critic_2 8_r.pdf
Som Floyds artikel viser, er en dæmpningsfaktor over 20 irrelevant. Der er dog ved at opstå koncensus blandt audioproducenter om at dæmpningsfaktor bør ligge omkring 50, for at give en ensartet voicing af højttalere når disse udvikles.
Iøvrigt er det endnu vigtigere at dæmpningsfaktoren er ens over hele frekvensområdet, hvilket kun et fåtal af producenter lever op til.
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
gæst Forum Bruger

Bruger siden: 02 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 529
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
jeg kan self ikke finde billedet nu hvor det skal bruges, men der var for nogle år siden en gut der postede et røngten billede, der er intet inde i boksen andet end lidt afisoleret kabel der sidder fast med noget træ (mener jeg det var, rettelser modtages gerne).
Selve boksen er altså fup, men det behøver kablet jo ikke at være (jeg har kun hørt MIT i andre folks setup og vil derfor ikke kommenterer på lyden) |
|
|
Det billede husker jeg godt, og har det stadig inde i hovedet. Jeg mener bare, at der var tale om et dyrt Transparent kabel og ikke MIT - men same sh*t different toilet? Det eneste man fandt i denne boks, var en modstand, noget af isoleret kabel og epoxy. Noget ingeniørmæssigt kunst var det ikke. __________________ Udstyr: lidt af hvert
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
gæst skrev:
Det billede husker jeg godt, og har det stadig inde i hovedet. Jeg mener bare, at der var tale om et dyrt Transparent kabel og ikke MIT - men same sh*t different toilet?
Det eneste man fandt i denne boks, var en modstand, noget af isoleret kabel og epoxy. Noget ingeniørmæssigt kunst var det ikke.
|
|
|
Jeg er ret sikker på du har ret Gæst. Det billede har jeg også set. Karen Sumner der grundlagde Transparent, stod før det for salget af MIT i USA.
Jeg har iøvrigt også set boxene fra Transparent i virkeligheden flere gange hos nogle af mine distributører der også sælger MIT, og som havde en Transparent box, for at vise forskellen mellem de 2 fabrikaters boxe. __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 10:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan d'herre ikke bare starte med en mere sober tone. Jeg - og givet vis mange andre - gider hverken læse eller deltage i en debat, hvis eneste formål ender ud i hvem der kan svine hinanden mest til 
Go' weekend, og undskyld for et ikke helt rigtige citat. __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
Serritzlev Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 12:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimroper ledte os vist frem til at vi evt. kunne lave en pulje og få lavet et røngten billede af sådan en MIT boks, det er hurtigere, billligere, og mindre besværligt end selv at brække en op. og så er det noget man lidt nemmere kan låne sig frem til __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |
kimroper Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 56
|
| Sendt: 13 December 2008 kl. 21:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
Jeg har iøvrigt også set boxene fra Transparent i virkeligheden flere gange hos nogle af mine distributører der også sælger MIT, og som havde en Transparent box, for at vise forskellen mellem de 2 fabrikaters boxe.
|
|
|
Hvad var forskellen så ?
|
| Til top |
|
| |
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 03:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu havde jeg håber på et indlæg fra den nye importør af MIT, men vi må nok nøjes hvad den tidligere importør nævnte i et svar til mig: "...oplyse at der er passive komponenter, som spoler og kondensatorer i signalvejen. Derfor kan der naturligvis være visse kombinationer kabler/højttaler/forstærker hvor det ikke virker helt efter hensigten."
Da jeg ikke synes at have fået den ønsket viden om boksene endnu, er jeg så nu den eneste der synes at vi måske skal skære en boks op, foretage røntgen eksperimenter eller...  __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
kimroper Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
En god ide kunne måske være at snakke med Allan fra ABaudio som har mange års erfaring med MIT kabler. Han skulle kunne forklare hvordan og hvorledes det fungerer.
Jeg vil ikke skrive hans telefon nummer her da det ikke skal være en direkte reklame for en forhandler. Men det er ikke specielt svært at finde.
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
Nu havde jeg håber på et indlæg fra den nye importør af MIT, men vi må nok nøjes hvad den tidligere importør nævnte i et svar til mig: "...oplyse at der er passive komponenter, som spoler og kondensatorer i signalvejen. Derfor kan der naturligvis være visse kombinationer kabler/højttaler/forstærker hvor det ikke virker helt efter hensigten."
Da jeg ikke synes at have fået den ønsket viden om boksene endnu, er jeg så nu den eneste der synes at vi måske skal skære en boks op, foretage røntgen eksperimenter eller...  |
|
|
Fy for pokket for noget at sætte mellem sine højtalere of forstærker, som seriøs selvbygger ved jeg hvor meget energi der bruges på at opnå (komme i nærheden af) perfekt fase osv og hvor meget det kan ødelægges ved bare at ændre værdien lidt på en enkelt komponent, i så fald ville en perfekt højtaler ikke længere spille perfekt, med MIT kabler. Det er ikke så underligt at de har deres helt egen lyd.
|
| Til top |
|
| |
Serritzlev Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 14:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
JesusErGud Forum Bruger

Bruger siden: 20 August 2008 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Serritzlev skrev:
|
I kan se længere oppe hvad jeg så da jeg slagtede et af min søns mit terminator 4 dog ikke et billede da det var meget sent den aften vi gjorde det lige som det er for bøvlet med at lægge et billede op på forumet (man lægger sq ikke et billede op på en vilkårlig host for derefter at lave et link til det nop det må kunne laves mere elegant i vore tidsalder) men tilbage til boksen som indeholde hvad man kan kalde et køkkenbords arbejde, hvis jeg leverede et sådan arbejde ville jeg promte miste et arbejde ikke en eneste arbejdsgive ville akseptere et sådant fusk.
Poieten er at jeg ikke køber mere der står MIT på og igen det er jo heller ikke alle hardware der ikke lyder for godt med skidtet, mine kinnesere (YYW) er fuldt på højde med mit på mine højtalere om i mine øre en tand beddere i toppen lol( det første indtryk var modsat at mit var bedre men efter en uges tid blev jeg træt at lydbilledet og igen monterede YYW kablerne ja jeg nyde igen musikken i fulde drag hver dag.
|
|
|
I guder hvilket indlæg! Havde du været forudseende have du taget et billede - i stedet for dine udokumenterede og dubiøse påstande. Er du selv elektronik fagmand? Lad os få de billeder at se - og så lad os fagfolk bedømme det odiøse i MIT kablerne.
Selv har jeg haft varierende resultater med især de nye MIT kabler. Lige fra glimrende til ganske ringe - men at MIT kan noget med gengivelse af rum, er hævet over tvivl.
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 18:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har tidligere set billeder af MIT inside.....en 1/4w standardmodstand og en lille kondensator, et såkaldt zobel filter...

__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
kimroper Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2008 kl. 12:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ehh det er ikke et Zobel filter, men et fase-korrektionsfilter.
Hvis man kender til Antenne og Sender-teknologi vil man kunne nikke genkendende til MIT's teknologi i deres bokse.
Det er ingen komponenter i serie i signalvejen - alt sidder parallelt og forbedrer faseforholdene markant.
MIT har i de sidste 4 år arbejdet sammen med et førende amerikansk høreapperat firma hvor de deler teknologi og udvikling.
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 20 December 2008 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
kimroper skrev:
Ehh det er ikke et Zobel filter, men et fase-korrektionsfilter.
Hvis man kender til Antenne og Sender-teknologi vil man kunne nikke genkendende til MIT's teknologi i deres bokse.
Det er ingen komponenter i serie i signalvejen - alt sidder parallelt og forbedrer faseforholdene markant.
MIT har i de sidste 4 år arbejdet sammen med et førende amerikansk høreapperat firma hvor de deler teknologi og udvikling. |
|
|
Faseforholdene? Det må du gerne uddybe.
|
| Til top |
|
| |
kimroper Forum Bruger

|
| Sendt: 20 December 2008 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Helt nede på jorden betyder det at alle frekvenser kommer igennem kablet på samme tid.
|
| Til top |
|
| |