Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 06:50   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: FLAC på farten! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 14 December 2008 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

MadMik skrev:

Spørgsmålet er, hvordan jeg bedst muligt får overført min cd-samling til FLAC afspilleren? Hvordan sikrer jeg bedst lydgengivelse og mindst tab? Hvilket program skal jeg rippe med? Skal jeg bruge noget "bit-tjek" software (hvis den slags findes) eller skal jeg blot benytte den software der følger med afspilleren?  

Jeg vil mene, at bedste bud er EAC.

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

QWERTY126
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2006
Lokalitet: København
Sendt: 14 December 2008 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Analog skrev:
MadMik skrev:

Spørgsmålet er, hvordan jeg bedst muligt får overført min cd-samling til FLAC afspilleren? Hvordan sikrer jeg bedst lydgengivelse og mindst tab? Hvilket program skal jeg rippe med? Skal jeg bruge noget "bit-tjek" software (hvis den slags findes) eller skal jeg blot benytte den software der følger med afspilleren?  

Jeg bruger COWON egen SW til konvertering til FLAC..virker fint for mig

Til top Vis QWERTY126's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af QWERTY126

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 14 December 2008 kl. 10:48 | IP-adresse registreret  

adamtulinius skrev:
Hvis dig ville jeg gå efter en FLAC-afspiller, og ikke Apple's format -- hvis du går Apple-vejen, og senere fortyder og vil prøve noget nyt, så skal du formentligt i gang med at rippe det hele forfra. Årsagen? Det er et lukket format, så det er tvivlsomt hvor mange andre mobile afspillere der kan afspille Apple's-format.

dBPoweramp og Foobar2000 kan konvertere ALAC til FLAC, så det skulle ikke være noget problem.

Ang. rippe-program har jeg fået rigtigt gode resultater med EAC, så det vil jeg helt klart anbefale

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 14 December 2008 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:

http://www.dbpoweramp.comHar ikke nået at bruge det så meget, da jeg skiftede til at rippe i Linux kort efter jeg købte det, men det er i hvert fald et forslag..

Jeg har med hele brugt både EAC og dBpoweramp på linux. Det virker fint, men jeg foretrækker dBpoweramp da det er nemmere og bruge. Derudover er dBpoweramp bedre til at klare tags.
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2007
Sendt: 15 December 2008 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

SPørgsmålet er, om det kan betale sig at fokusere så meget på at det skal være FLAC? Pengene er bedre brugt på nogle gode høretelefoner i min verden. Jeg har selv en PMP med en TI Dac, og lyden var klart bedre fra den end mit gamle X.Fi lydkort f.eks. Den kan kun afspille MP3'er, men når den gør det i 320 kb/s med et par gode Sennheiser, synes jeg såmænd lyden er ganske hæderlig og til en overkommelig pris. - Langt bedre end jeg har hørt fra en iPod om det så var MP3 eller ALAC.

MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
SPørgsmålet er, om det kan betale sig at fokusere så meget på at det skal være FLAC? Pengene er bedre brugt på nogle gode høretelefoner i min verden. Jeg har selv en PMP med en TI Dac, og lyden var klart bedre fra den end mit gamle X.Fi lydkort f.eks. Den kan kun afspille MP3'er, men når den gør det i 320 kb/s med et par gode Sennheiser, synes jeg såmænd lyden er ganske hæderlig og til en overkommelig pris. - Langt bedre end jeg har hørt fra en iPod om det så var MP3 eller ALAC.

Når man investerer i gode høretelefoner vil man jo gerne have et godt signal i dem også. Så køber man en god afspiller og måske en høretelefonforstærker - så giver komprimmerede/ikke lossless formater ligepludselig ikke mening længere. Det er jo som med al anden HiFi en kæde man lytter til - så man kan da ligeså godt søge at optimere der hvor man kan for at få det bedste ud af det udstyr man har investeret I! - Så hvordan kan FLAC ikke betale sig?....

MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2009 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Jeg hoppede på EAC, som jeg nu er gået igang med at sætte op! - ikke just det allermest intuitive - men det virker gennemført og godt. Der er tænkt på de fleste detaljer! - lækkert, men også lidt forvirrende!

Under opsætning af "Compression Options" har jeg lige et par områder, hvor jeg ikke aner, hvad jeg skal gøre:

Hvilken ekstern encoder skal jeg vælge at benytte når jeg beregner at rippe alt til FLAC?  

Hvad skal User Defined Encoder sige?

Hvilken kvalitet skal jeg vælge - tænker på Bit rate - hvad er en god og høj nok kvalitet til kritisk lytning? Er 1024 (det højeste) f.eks. overkill?

Hvilken "file extension" skal jeg skrive og hvad er det udtryk for? - har ikke forstand på filforkortelser og aner ikke hvad jeg skal skrive i dette felt!.....

Hvad er metadata og ID3 tags?

Hvad skal jeg ellers være opmærksom på inden ripningen for alvor går igang?

Mange tak!

Buch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Juni 2004
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Dette kunne også være et alternativ til en iPod eller lign.:

http://www.oqo.com/intl/products/index.html

Mark.S
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 12:24 | IP-adresse registreret  

MadMik skrev:

Jeg hoppede på EAC, som jeg nu er gået igang med at sætte op! - ikke just det allermest intuitive - men det virker gennemført og godt. Der er tænkt på de fleste detaljer! - lækkert, men også lidt forvirrende! [...]

Af samme grund findes der efterhånden en del guides til hvordan programmet sættes op  - her er det første hit på google, der ser ud til at svare på de fleste af dine spørgsmål: http://www.teqnilogik.com/tutorials/eac.shtml

Guiden ser ikke lige ud til at have noget info om AccurateRip med, men det kan du finde her: http://www.accuraterip.com/

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Januar 2009 kl. 13:15 | IP-adresse registreret  

MadMik skrev:

Jeg hoppede på EAC, som jeg nu er gået igang med at sætte op! - ikke just det allermest intuitive - men det virker gennemført og godt. Der er tænkt på de fleste detaljer! - lækkert, men også lidt forvirrende!

Under opsætning af "Compression Options" har jeg lige et par områder, hvor jeg ikke aner, hvad jeg skal gøre:

Hvilken ekstern encoder skal jeg vælge at benytte når jeg beregner at rippe alt til FLAC?  

Hvad skal User Defined Encoder sige?

Hvilken kvalitet skal jeg vælge - tænker på Bit rate - hvad er en god og høj nok kvalitet til kritisk lytning? Er 1024 (det højeste) f.eks. overkill?

Hvilken "file extension" skal jeg skrive og hvad er det udtryk for? - har ikke forstand på filforkortelser og aner ikke hvad jeg skal skrive i dette felt!.....

Hvad er metadata og ID3 tags?

Hvad skal jeg ellers være opmærksom på inden ripningen for alvor går igang?

Mange tak!

Du skal bruge Flac Frontend: http://members.home.nl/w.speek/flac.htm som ekstern encoder. User Defined Encoder betyder vist netop at du selv definere encoderen (og i dette tilfælde anvender Flac Frontend). Den vejledning jeg i tidens morgen anvendte anbefalede 160 kBit/s ved brug af flac frontend. ID3 tags genererer data information om musiknummeret. Mht metadata så er jeg ikke helt skarp på betydningen. Wikipedia beskriver det som værende "data om data", mon ikke nogle af experter her på hifi4all har en bedre forklaring!

Forøvrigt så er eac og flac rigtig godt til kopiering til flac (når først det er konfigureret korrekt så kører det bare)!   

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

MadMik
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2009 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Tror jeg er ved at have ret godt styr på det nu! - tak for hjælpen! - det lader til at køre og det lyder også fint - så det nice! - tak for hjælpen!

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Januar 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

MadMik skrev:

BjarkeHedegaard skrev:

Når man investerer i gode høretelefoner vil man jo gerne have et godt signal i dem også. Så køber man en god afspiller og måske en høretelefonforstærker - så giver komprimmerede/ikke lossless formater ligepludselig ikke mening længere. Det er jo som med al anden HiFi en kæde man lytter til - så man kan da ligeså godt søge at optimere der hvor man kan for at få det bedste ud af det udstyr man har investeret I! - Så hvordan kan FLAC ikke betale sig?....

Kommer selvfølgelig an på hvor mange penge man vil bruge på det. Hvis penge ikke har betydning, er det klart man bare skylde fylde på med de bedste høretelefoner og høretelefonfortærker. Det fremgår vist også ret klart at jeg fokuserer på det økonomiske aspekt i mit tidligere anlæg. Men hvis man bare vil være firkantet, er det jo let bare at sige "Intet andet end det bedste er godt nok!"

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juli 2005
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 12 Januar 2009 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:
Kommer selvfølgelig an på hvor mange penge man vil bruge på det. Hvis penge ikke har betydning, er det klart man bare skylde fylde på med de bedste høretelefoner og høretelefonfortærker. Det fremgår vist også ret klart at jeg fokuserer på det økonomiske aspekt i mit tidligere anlæg. Men hvis man bare vil være firkantet, er det jo let bare at sige "Intet andet end det bedste er godt nok!"

Om man skal vælge FLAC, WAV eller fx. MP3 har som jeg lige ser det da ikke så meget med økonomi at gøre..... Jo tidsøkonomi, ikke om jeg gad bruge måneder på at rippe min samling af tusind CD'er til MP3 formatet, nej sq da, så hellere vælge FLAC, så kan man da lave MP3'er ud fra dem (hvis man skulle få den fjollede idé), den anden vej rundt går det jo ikke.

Rip

BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Januar 2009 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

rip59 skrev:
BjarkeHedegaard skrev:

Om man skal vælge FLAC, WAV eller fx. MP3 har som jeg lige ser det da ikke så meget med økonomi at gøre..... Jo tidsøkonomi, ikke om jeg gad bruge måneder på at rippe min samling af tusind CD'er til MP3 formatet, nej sq da, så hellere vælge FLAC, så kan man da lave MP3'er ud fra dem (hvis man skulle få den fjollede idé), den anden vej rundt går det jo ikke.

Rip

Økonomisk hvis du skulle investere i en hovedtelefonforstærker.  - Der er også flere og billigere alternativer hvis man ikke partout mener det skal være en FLAC-afspiller. Yderligere er det bare super irriterende at skulle have en hovedtelefonforstærker med også.

Analog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 13 Februar 2009 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

Fimpe skrev:

Med hensyn til at rippe i flac, skal du lige checke om det rippede understøttes af afspilleren. Har lige købt en cowon D2, der lyde fint, men en større del af mine flac filer kan ikke afspilles (eller vise tags) jeg har ikke lige fundet ud af hvad der går galt, men irriterende er det

Så inden du starter med at rippe i stor stil, eller investerer i afspiller, så check lige dine filer på afspilleren du har tænkt dig.

Har du fundet ud af, hvad der er galt med de flac filer, den ikke vil afspille? Ifølge manualen accepterer den kun flac op til 44,1 kHz sampling frekvens, kunne det være, at dem du har problemer med er 48 kHz f.eks.? Bare et gæt, men jeg er lidt nysgerrig, kunne måske finde på at anskaffe sådan en dims, så jeg ville gerne lige høre... Det ville være noget at et slag, hvis der er problemer med flac, for jeg vil nok ikke bruge meget andet.

Til top Vis Analog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Analog

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 13 Februar 2009 kl. 08:59 | IP-adresse registreret  

MadMik skrev:

Det er faktisk Cowon iAudio U5 jeg overvejer - men kan da godt være jeg skulle kigge nærmere på iAudio 7! - under alle omstændigheder kommer den formegentlig til at trække et par gode bøffer!...så vidt jeg kunne se på data har U5 større udgangseffekt og er en nyere model - så den virkede som det oplagte valg, men ved ikke, hvor stor betydning det har!

Cowon U5 er en entry level afspiller og kan, ifølge specs'ne på Cowon's hjemmeside, ikke afspille FLAC.

Tag hellere et kik på 7'eren hvis du vil have en lille bærbar afspiller.

Cowon 7 16 GB koster £126 i England - hvilket bestemt er en god pris. Ikke mindst på grund af det lave engelske pund...

Angående ripning har der været en del tråde herinde om det, så prøv at søge på EAC og Accuraterip, så kan du finde opskrifter på opsætning m.m.
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 13 Februar 2009 kl. 09:05 | IP-adresse registreret  

adamtulinius skrev:
Hvis dig ville jeg gå efter en FLAC-afspiller, og ikke Apple's format -- hvis du går Apple-vejen, og senere fortyder og vil prøve noget nyt, så skal du formentligt i gang med at rippe det hele forfra. Årsagen? Det er et lukket format, så det er tvivlsomt hvor mange andre mobile afspillere der kan afspille Apple's-format.

Ja ellers bruge man sit hovede og ligge alt musik ind i wav og tager det musik man skal bruge og ligger det i det format man vil have i en anden mappe.

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Analog skrev:

Har du fundet ud af, hvad der er galt med de flac filer, den ikke vil afspille? Ifølge manualen accepterer den kun flac op til 44,1 kHz sampling frekvens, kunne det være, at dem du har problemer med er 48 kHz f.eks.? Bare et gæt, men jeg er lidt nysgerrig, kunne måske finde på at anskaffe sådan en dims, så jeg ville gerne lige høre... Det ville være noget at et slag, hvis der er problemer med flac, for jeg vil nok ikke bruge meget andet.

jensen skrev:

Ja ellers bruge man sit hovede og ligge alt musik ind i wav og tager det musik man skal bruge og ligger det i det format man vil have i en anden mappe.

Som jeg forstår det ER en FLAC fil en WAV fil der er zippet og så er der lagt tags ind i den, det kunne forklare det med de 44,1kHz, under alle omstændigheder så ville jeg da hellere gemme som hoved fil i FLAC formatet frem for wav, da wav ikke indeholder tags, man kan til enhver til lave en 100% wav (eller fx. MP3) fra en flac, men ikke omvendt da man så står og mangler sine tags.

Rip

bhaagensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2007
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 13 Februar 2009 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

rip59 skrev:

Som jeg forstår det ER en FLAC fil en WAV fil der er zippet og så er der lagt tags ind i den,

Det er forkert (men en populær måde at forklare flac på)
Til top Vis bhaagensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bhaagensen

rip59
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Februar 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

bhaagensen skrev:

rip59 skrev:
Som jeg forstår det ER en FLAC fil en WAV fil der er zippet og så er der lagt tags ind i den,
Det er forkert (men en populær måde at forklare flac på)

Hvordan er det så?
Kan man ikke genskabe en wav 100% fra en FLAC?

Rip

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes