Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 01:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Et set up med skinger diskant. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Allears
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 September 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Sendt: 09 December 2008 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Her er der brug for gode ideer:

Nylig har jeg anskaffet et sæt Kef 105 til mit "discount"-anlæg. Grejet består pt. af: Rotel cd-spille. Sansui C2101 forforstærker, Rotel RB-960BX effektforstærker og så selvfølgelig Keferne.

Problemet er skinger og utilpasset diskant og uro i lydbilledet. Jeg har brug for et bud på hvor denne skrigen kommer fra.  Claves og andet træslagtøj lyder Ok, men det er galt med "S" lyde og f.eks metaliske lyde. Kan det skyldes trætte komponenter i delefiltret eller evt. forforstærkeren? Jeg har skiftet et pat kabler både linie- og højtaler, men det er slet ikke nok. Der må være en defekt et sted. Eller?

Til top Vis Allears's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Allears

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 December 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

er det bare kommet  fra den ene dag til den anden,, kunne ikke forstille mig at det er delefilter .. da det er begge højtaler ......

det lyder nok mærkeligt ...  men prøv at tage en 220 volt ledning 7meter ca   .. og tag den ene leder ud .. ruld den stramt sammen som en spole  og sæt  den i serie med dine højtaler ...  prøv det ...  måske virker det.....

Allears
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2008 kl. 15:12 | IP-adresse registreret  

Det kom, eller blev tydeligt, ved overgangen til Kef 105 erne. Førhen kørte jeg  med et sæt Kef 102. En lille to-vejs.

Hvad hjælpen spolen?

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2008 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

spolen kan tage hvis det er et opbrud i det helt høje toner ...  så kan det være den kan dæmpe det en smule  

Allears
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2008 kl. 15:16 | IP-adresse registreret  

Ok, et forsøg værd. I alt fald i forsøget på at stille en diagnose...

lille_smed
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2008 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

men giv ikke på .. hvis det ikke virker første gang .. så  prøv at lav det med en længer ledning..

Allears
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2008 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

Vil dette være en vej til en diagnose eller...    er det 105 erne der er meget kritiske mht. hvad man spænder for dem. Vi du opfatte det som en permanent løsning. Umiddelbart ville jeg opfatte det som en vej til en diagnose eller en lappeløsning. Hvad gør jeg efterfølgende hvis det viser sig at spolen ændrer ved problemet?

phoeniks
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007
Lokalitet: København
Sendt: 09 December 2008 kl. 15:51 | IP-adresse registreret  

hvis det er et sæt 105 ikke 105.2, så tror jeg diskant enhederne kan være slidt op (defekte)

hvis 102erne har samme diskant kunne du prøve at skifte

musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
Til top Vis phoeniks's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af phoeniks

Allears
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 December 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Det er de originale 105 lige ud. Måske har du ret. Slitage var også en mulighed.

Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Sendt: 10 December 2008 kl. 12:58 | IP-adresse registreret  

Allears skrev:

Nylig har jeg anskaffet et sæt Kef 105 til mit "discount"-anlæg. Grejet består pt. af: Rotel cd-spille. Sansui C2101 forforstærker, Rotel RB-960BX effektforstærker og så selvfølgelig Keferne.

Problemet er skinger og utilpasset diskant og uro i lydbilledet. Jeg har brug for et bud på hvor denne skrigen kommer fra.  Claves og andet træslagtøj lyder Ok, men det er galt med "S" lyde og f.eks metaliske lyde. Kan det skyldes trætte komponenter i delefiltret eller evt. forforstærkeren? Jeg har skiftet et pat kabler både linie- og højtaler, men det er slet ikke nok. Der må være en defekt et sted. Eller?

Er det mon ikke Rotel-lyd du oplever?
Prøv med noget andet end Rotel!

Mvh.
Niels

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau

Allears
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 15:13 | IP-adresse registreret  

Nilau skrev:
Allears skrev:

Er det mon ikke Rotel-lyd du oplever?
Prøv med noget andet end Rotel!

Mvh.
Niels

Hej Niels

Tak for din grundige analyse. Når jeg benytter LP er lyden desværre ikke meget anderledes. Pladespilleren er en hjemmebygger med AR-arm og OM30 PU. Så den kan ikke lyde meget af Rotel. Måske har du et mere konkret bud på en fejlfindingsprocess der kan løse dette irriterende problem.

Mvh.

Jens

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Sendt: 10 December 2008 kl. 15:32 | IP-adresse registreret  

Allears skrev:
Det er de originale 105 lige ud. Måske har du ret. Slitage var også en mulighed.

Hvis de er så gamle, kan det være olien i svingspolegabet i diskantenhederne som er løbet ud, hvilket giver væsentlig andre egenskaber for diskantenheden.

mvh M
Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

Allears
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 December 2008 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Hej Mercury

Tror jeg prøver at skifte forstærkerne en af gangen for dermed at eliminere dem som mulige fejlkilder. Hvis ikke det bliver bedre er nye enheder måske svaret. Desværre er der først tid til det i weekenden :-(

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 December 2008 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Hvordan er dit lytterum - trægulve eller gulvtæppe? Jeg har haft samme problem med "s" & "t" lyde de var vildt skarpe og rev i ørene, det var så slemt at jeg til sidst ikke gad høre musik. Jeg fandt til sidst ud af at det var mit rum der var synderen, så jeg har skiftet højttalere, nu har jeg softdome diskant istedet for metal dome, og kobber kabler alle steder, ikke noget sølv, selv mine fine forsølvede Supra powerkabler er skiftet til nogle tykke nkt standard kobberkabler.

Uden at være den helt store rotal kender så vil jeg sige at rotel spiller neutralt, lidt hen mod den varme side, dine kef minder om B&W, dvs. meget lyse (nogle kalder det vist luftige og åbne ), sansui kender jeg ikke, men ud fra hvad jeg har hørt så er det varmt i lyden. Mit setup var holfi og B&W, og holfi'ens varme kunne ikke holde B&W skrigeriet nede i min stue, måske du har samme problem at det er rum-akustikken den er galt med.

Vil lige til sidst sige at jeg ikke har noget imod B&W eller KEF, eller andre højttalere med metal dome, de spiller for fedt under de rigtige omstændigheder, for mig er det gulvtæpper og en masse møbler i stof til at dæmpe med

Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

Allears
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 December 2008 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Jo, akustisk tuning  er der bestemt plads til. Lytterummet er ca. 35 kvm. Højt til loftet. Trægulve og lette møbler uden den store dæmpning, men en del bogfyldte reoler og malerier. Jeg tror jeg prøver at dæmpe med et par løse tæpper strategisk placeret. En polstret sofa ville heller ikke være at foragte . Kablerne kan jeg også hurtigt stifte ud. Jeg prøver det i løbet af aftenen. Håber at kunne genoprette glæden ved at lytte.

Tweaker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2007
Sendt: 11 December 2008 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart lyder det som om du er plaget af støjindstråling. RFI eller lignende. Har du en computer eller en switchmode strømforsyning kørende, så prøv at flå den/dem ud stikket.

Btw, en DVD afspiller har også switchmode forsyning, og det kan også genere.

Til top Vis Tweaker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tweaker

Allears
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2008 kl. 09:19 | IP-adresse registreret  

I går aftes prøvede jeg at dæmpe rummet med en masse tæpper. Frakker og jakker over de lette møbler etc. Det hjalp, men slet ikke tilstrækkeligt. Lyden er også skinger ved nærlytning på de enkelte enheder. Jeg tror Mellembror har en pointe med Sansuien. Jeg har en anden forforstærker fra Rotel, men den var umiddelbart fravalgt pga. manglende RIAA. Den må på i weekenden. Mht. indstråling af støj er det også muligt. Der er som Tweaker er inde på Switchmode PS i mange enheder, det havde jeg ikke overvejet. Men, de ryger også ud nu.

Dk11706
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 December 2008 kl. 11:04 | IP-adresse registreret  

Switchmode PSU, kan man få en hurtig forklaring på hvad det er og hvorfor det er noget skidt, skal nok lade være med at hijacke din tråd, men er sgu' nysgerrig
Til top Vis Dk11706's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Dk11706

Allears
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 December 2008 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Switchmode PSU har en række fordele mht. effektivitet, pris og vægt i forhold til ydelsen. Desværre genererer den en del højfrekvent støj da den ved hjælp af hurtige dioder og transistorer "hakker" strømmen op i pakker. Denne højfrekvente støj holder sig sjældent, på trods af metalkabinetter, inde i PSU'en, men spredes til omgivelserne.

musik
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2004
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 December 2008 kl. 11:18 | IP-adresse registreret  

Jeg tror helt sikkert at kombinationen af en lys klingende Sansui forforstærker parret med Rotel RB960, som slet ikke har kræfter til at få en så vanskelig højttaler som KEF105, er årsagen.

Mit forslag prøv med en anden og meget mere strømstærk effektforstærker.

Til top Vis musik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musik

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes