| Forfatter |
|
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 17:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Det korte af det lange: Jeg har netop fundet ud af at mit CD-drev og DAC skal have været tændt i hele 7 dage før de lyder
ordentligt. Jeg kan ikke engang sætte dem på stand-by. Hvad har andre med high-end CD-spillere af erfaringer her?
Mit udstyr og min rejse mod digital lyd kan ses i linket i min signatur. Efter at jeg havde fundet den gode lyd gennem –
troede jeg – tilspilning af udstyret, gik jeg over til at sætte mit CD-drev på standby når jeg ikke brugte den. Men altså uden
at slukke helt, selvfølgelig. Og lige så stille har jeg så gået og ikke rigtig været tilfreds med lyden. Bevares, gode optagelser
lød stadig godt, men kritiske optagelser som i forvejen har en tendens til skarphed, var nærmest uhørlige. DAC’en lod jeg i
forvejen være tændt hele tiden, og nu har jeg lidt tilfældigt ladet også drevet være tændt i over en uge, og nu lyder selv de
mest kritiske optagelser igen forbløffende godt.
Det virkelig interessante er at denne erfaring har fået mig til at se med andre øjne på anmeldelser som jeg ellers er totalt
uenig i. Fx af Transporteren. Jeg har hørt den på mit eget anlæg både i standardudgaven og mod’ded, og begge har lydt
ubehageligt skarpt. Men måske lyder den godt når den har stået tændt uafbrudt i et par uger? Det er jo nok sådan at Wes
Phillips fra Stereophile har oplevet den.
Noget andet interessant er at det jo stiller fx lyden på de forskellige stande på hifi-messen i et andet lys. En CD-spille som
min vil slet ikke kunne nå at vise sit fulde potentiale på bare én weekend.
Bare lidt tanker ...
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
7 dage lyder nu af meget længe.  Hvis enkelte komponenter står og trækker fugt, som så igen skal drives ud af systemet, er det måske forklaringen? Det er vand på linoliefolkets mølle, da linolie beskytter imod fugt.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 17:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en diskussion jeg ikke er bekendt med ... Hvad går det på? Jeg har umiddelbart svært ved at se hvordan man
kombinerer linolie og et CD-drev.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 17:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
Det er en diskussion jeg ikke er bekendt med ... Hvad går det på? Jeg har umiddelbart svært ved at se hvordan man
kombinerer linolie og et CD-drev. |
|
|
Jeg er ikke selv inde i eksperimenterne med linolie, og kan ikke sige præcis hvor det bruges. Jeg ved dog at nogle kabler er indsmurt i linolie, med en påstået forbedring. Det trækker i hvert fald fugten ud af metallet, om der skulle være nogen. Mht. CD-drev vil der nok melde sig nogen på banen, og fortælle noget der. Jeg ved desværre for lidt om emnet - beklager.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der noget teknisk argument for at den skal stå tændt i 7 dage?
er der mulighed for at foretage en blindtest af en der har stået i 7 dage kontra en dag?
jeg har svært ved at se hvordan der rent fysisk skulle være forskel når først elektronikken har opnået operationstemperatur. Herudover vil jeg umiddelbart tro at en ingeniør der designer hjemmeelektronik der skal stå tændt i 7 dage før det kan anvedes næppe har gennemført sit studie med et snit på mere end absolut minimalt. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 17:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
Er der noget teknisk argument for at den skal stå tændt i 7 dage?
er der mulighed for at foretage en blindtest af en der har stået i 7 dage kontra en dag?
jeg har svært ved at se hvordan der rent fysisk skulle være forskel når først elektronikken har opnået operationstemperatur. Herudover vil jeg umiddelbart tro at en ingeniør der designer hjemmeelektronik der skal stå tændt i 7 dage før det kan anvedes næppe har gennemført sit studie med et snit på mere end absolut minimalt. |
|
|
Det er jo som sagt det med om der er fugt i metallet, på kritiske steder. Når man lakerer på metal, bruger man terpentin til at trække fugten ud af metallet med, inden der lakeres. Alternativet er rust, der bobler op under lakken. Men igen - er fugt i kabler og printbaner et problem, eller er det ikke? Kan det måles/høres? Ikke uinteressant.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 17:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
kim olsen skrev:
er der mulighed for at foretage en blindtest af en der har stået i 7 dage kontra en dag? |
|
|
Jeg har ikke - det ville kræve 2 stk. drev á ca. 30.000 kr.
kim olsen skrev:
jeg har svært ved at se hvordan der rent fysisk skulle være forskel når først elektronikken har opnået
operationstemperatur. Herudover vil jeg umiddelbart tro at en ingeniør der designer hjemmeelektronik der skal stå tændt i 7
dage før det kan anvedes næppe har gennemført sit studie med et snit på mere end absolut minimalt. |
|
|
Nu spiller den jo heller ikke decideret dårligt de første 6 dage. Den spiller bare langt bedre efter 7.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Encore
Har du høj luftfugtighed i dit lytterum?
|
| Til top |
|
| |
Dolce Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 226
|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan oplyse om, at div. eksotiske kondensatorer kan kræve endog særdeles lang burn-in før de performer optimalt. Så, hvis det fx er Blackgate kond. i strømforsyningen, er det ikke nok med stand-by mode, - næh, så må man kører grejet ved fulde omdrejninger 24/7, hvis det skal være optimalt. Slukker man for grejet, må man så begynde forfra - so to speak.
__________________ Stilhed er mere end fraværet af lyd
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
@EncoreHar du høj luftfugtighed i dit lytterum?
|
|
|
Tja, det er der nok på denne årstid ...
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 18:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolce skrev:
Kan oplyse om, at div. eksotiske kondensatorer kan kræve endog særdeles lang burn-in før de
performer optimalt. Så, hvis det fx er Blackgate kond. i strømforsyningen, er det ikke nok med stand-by mode, - næh, så
må man kører grejet ved fulde omdrejninger 24/7, hvis det skal være optimalt. Slukker man for grejet, må man så begynde
forfra - so to speak.
|
|
|
Jeg ved ikke om der er Black Gates i udgangen på DAC'en, men jeg var ikke så overrasket over at den skulle være tændt
24/7. Det virker mere mystisk at et CD-drev som udelukkende skal levere digitale signaler vinder ved at være tændt. Det er
jo formentlig jitter der er kernen i det, og at den skulle blive mindre efter 7 dage har jeg i hvert fald ikke noget fornuftig
forklaring på ...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
Dolce skrev:
Kan oplyse om, at div. eksotiske kondensatorer kan kræve endog særdeles lang burn-in før de
performer optimalt. Så, hvis det fx er Blackgate kond. i strømforsyningen, er det ikke nok med stand-by mode, - næh, så
må man kører grejet ved fulde omdrejninger 24/7, hvis det skal være optimalt. Slukker man for grejet, må man så begynde
forfra - so to speak.
|
|
|
Jeg ved ikke om der er Black Gates i udgangen på DAC'en, men jeg var ikke så overrasket over at den skulle være tændt
24/7. Det virker mere mystisk at et CD-drev som udelukkende skal levere digitale signaler vinder ved at være tændt. Det er
jo formentlig jitter der er kernen i det, og at den skulle blive mindre efter 7 dage har jeg i hvert fald ikke noget fornuftig
forklaring på ... |
|
|
Der står ikke konstant spænding på en overføringskondensator i en udgang, med mindre der er forspænding på. Jeg kender ikke til DAC's der bruger det. Temperaturen kan måske have betydning på Black Gates? (ved det ikke). Jeg har selv en DAC med Black Gates i udgangen, og den er tændt 24/7. Det er en Ontech Monster DAC. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jitter er iøvrigt en målbar størrelse, så måske nogen med kapacitet på området, vil prøve at lave nogle jittermålinger på drev der lige er tændt, kontra et der har stået opvarmet en uges tid? Jeg kan ikke lige se hvad der skal gøre forskellen i et drev.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 18:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Jitter er iøvrigt en målbar størrelse, så måske nogen med kapacitet på området, vil prøve at lave nogle
jittermålinger på drev der lige er tændt, kontra et der har stået opvarmet en uges tid?
|
|
|
Ja, det er det jo, så det var måske en idé. Nogen må gerne melde sig ...
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 18:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvor mange gange har du gentaget forsøget?
|
| Til top |
|
| |
Dolce Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 226
|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Encore skrev:
Dolce skrev:
|
Kan oplyse om, at div. eksotiske kondensatorer kan kræve endog særdeles lang burn-in før de performer optimalt. Så, hvis det fx er Blackgate kond. i strømforsyningen, er det ikke nok med stand-by mode, - næh, så må man kører grejet ved fulde omdrejninger 24/7, hvis det skal være optimalt. Slukker man for grejet, må man så begynde forfra - so to speak.
|
|
|
Jeg ved ikke om der er Black Gates i udgangen på DAC'en, men jeg var ikke så overrasket over at den skulle være tændt 24/7. Det virker mere mystisk at et CD-drev som udelukkende skal levere digitale signaler vinder ved at være tændt. Det er jo formentlig jitter der er kernen i det, og at den skulle blive mindre efter 7 dage har jeg i hvert fald ikke noget fornuftig forklaring på ... |
|
|
Der står ikke konstant spænding på en overføringskondensator i en udgang, med mindre der er forspænding på. Jeg kender ikke til DAC's der bruger det.
Temperaturen kan måske have betydning på Black Gates? (ved det ikke).
Jeg har selv en DAC med Black Gates i udgangen, og den er tændt 24/7. Det er en Ontech Monster DAC.
|
|
|
Black Gate, sidder ikke i udgangen, de laver (lavede) ikke overføringkond. De sidder - og som afkoblinger - i strømforsyninger og kræver som sagt laaaang - flere døgns - opvarmning. Så såååhn d!
__________________ Stilhed er mere end fraværet af lyd
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 18:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Hvor mange gange har du gentaget forsøget?
|
|
|
To gange er det blevet til. Men jeg er ikke så meget i tvivl. Flere CD'er som ikke er til at holde ud at høre på i "kold" tilstand,
bliver pludselig næsten renset for skarphed.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 19:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dolce skrev:
Spencer skrev:
Encore skrev:
Dolce skrev:
|
|
|
|
Jeg ved ikke om der er Black Gates i udgangen på DAC'en, men jeg var ikke så overrasket over at den skulle være tændt 24/7. Det virker mere mystisk at et CD-drev som udelukkende skal levere digitale signaler vinder ved at være tændt. Det er jo formentlig jitter der er kernen i det, og at den skulle blive mindre efter 7 dage har jeg i hvert fald ikke noget fornuftig forklaring på ... |
|
|
Der står ikke konstant spænding på en overføringskondensator i en udgang, med mindre der er forspænding på. Jeg kender ikke til DAC's der bruger det.
Temperaturen kan måske have betydning på Black Gates? (ved det ikke).
Jeg har selv en DAC med Black Gates i udgangen, og den er tændt 24/7. Det er en Ontech Monster DAC.
|
|
|
Black Gate, sidder ikke i udgangen, de laver (lavede) ikke overføringkond. De sidder - og som afkoblinger - i strømforsyninger og kræver som sagt laaaang - flere døgns - opvarmning. Så såååhn d!
|
|
|
Nogen siger også 2-300 timers tilspilning.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man skal tro på denne historie:
http://www.audiotuning.de/download/bgtest.pdf
Så bruger BG en teknologi der først folder sig fuldt ud efter mange timers strøm/varme (Tunnelling).
Gad vide om det så betyder at en kold BG micro-'klipper' (ala det vi kender fra fortærkere) hvis der trækkes meget strøm i spidsen af transienter? Det ville forklare en lidt anstrengt lyd ved mget dynamisk musik.
Ikke at jeg aner noget om emnet, og måske er min fantasi her løbet af med mig :-)
EDIT: I lyset af en adskilt DREV/DAC kombination virker det nok i virkeligheden som en dårlig forklaring.
|
| Til top |
|
| |
michaelg Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
Hej
[snip]
Det virkelig interessante er at denne erfaring har fået mig til at se med andre øjne på anmeldelser som jeg ellers er totalt
uenig i. Fx af Transporteren. Jeg har hørt den på mit eget anlæg både i standardudgaven og mod’ded, og begge har lydt
ubehageligt skarpt. Men måske lyder den godt når den har stået tændt uafbrudt i et par uger? Det er jo nok sådan at Wes
Phillips fra Stereophile har oplevet den.
[snip]
|
|
|
Min transporter lyder ikke særligt godt hvis den ikke har 220V på døgnet rundt. Den behøver ikke at være tændt / i kontakt
med Slimserver. Jeg kan lige netop mærke at den er smålun. Det er både via ekstern DAC og via de analoge udgange
at der gør pokker til forskel. Jeg var ved at tro at den var defekt indtil jeg en dag glemte at slukke stikkontakten og den
dagen efter pludselig spillede godt.
|
| Til top |
|
| |