| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har et Xindak netstøjfilter, hvor der er grupper for henholdsvis digital og analog. Når man slukker på hovedswitchen slukkes kun den analoge del af strømudtagene. Så de kinesere der har designet boxen (eller hvad de nu er), mener altså at digitalt grej aldrig skal slukkes.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
michaelg skrev:
Min transporter lyder ikke særligt godt hvis den ikke har 220V på døgnet rundt. Den behøver ikke at
være tændt / i kontakt med Slimserver. Jeg kan lige netop mærke at den er smålun. Det er både via ekstern DAC og via de
analoge udgange at der gør pokker til forskel. Jeg var ved at tro at den var defekt indtil jeg en dag glemte at slukke
stikkontakten og den dagen efter pludselig spillede godt. |
|
|
Det er virkelig interessant! Dels fordi det er jo lidt det samme fænomen - nemlig at den digitale kilde skal varme op i et
stykke tid. Og dels fordi jeg må indrømme at det var med blødende hjerte at jeg opgav harddisk-afspilningen - jeg synes i
den grad det er irriterende at skulle fumle med CD'er. Det kunne være være man skulle sætte en købsannonce i efter en
brugt Transporter ...
|
| Til top |
|
| |
Chr. R. Udelukket fra forum

Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1113
|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 20:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Wadia her, men jeg har ikke bemærket nogen ændring i lyd næsten maskinen har været sat på standby.
Nogle maskiner/komponenter kræver laaaang tilspilning, og her tales der om op til 1.000 timer  __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
TruthSpinner skrev:
Hvis man skal tro på denne historie:
http://www.audiotuning.de/download/bgtest.pdf
Så bruger BG en teknologi der først folder sig fuldt ud efter mange timers strøm/varme (Tunnelling).
......min fantasi her løbet af med mig :-)
|
|
|
Pdf'en er en reklame fra 2002, hvor sælger (via stråmand) uopfordret roser eget stuff = fortæller at hans mund løber i vand ved alle de penge han håber at høste...  Den sidste linie er det korrekte, og du har en fotræffelig seriøs indsigt i dig selv. Pas på den indsigt for den er værdifuld TruthSpinner. Venlig hilsen Finn __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 22:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
|
Nogle maskiner/komponenter kræver laaaang tilspilning, og her tales der om op til 1.000 timer  |
|
|
Sladder Hr. Chri. ....subjektive omstændigheder vil ingen hjerne kunne bedømme retfærdigt over tid... og efter 10-1000 timer kaldet det ikke tilspilning men tilvænning. Når den er opnået så lagres den og huskes, derefter kaldes den en vane eller rygmarvs..../fornemmelse..., fordi man totalt har glemt 'hvad' og hvorfor'  Hjernen bruger ca, 30% af din energi, den er hyper rationel og holder af sine vaner, da vaner kræver mindst mulig energi, så den er din ven og passer på dig. Men hjernen har ikke en dyt forstand på penge, for det er en nymodens ting, der er total uden betydning for dens funktion  (derfor går det galt for nogle personer). __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
kim olsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 5749
|
| Sendt: 10 December 2008 kl. 23:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
vi skal lige holde tingene adskilt.
operationstemperatur og tilspilning er to vidt forskellige ting. ej at forveksle med tilvænning.
jeg vil dog stadigt gerne have en forklaring på 7 dages opvarmning, umiddelbart må jeg indrømme at det i min verden lyder mere som placebo end reel forskel, hvis jeg fortalte min elektriker at noget af mit elektronik skulle varme op i 7 dage før brug ville jeg få at vide at det var defekt og skulle skiftes hurtigst muligt. __________________ Krone siger du? nej den har jeg ikke på hovedet, den står der med skriften "DC300"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 December 2008 kl. 09:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
Chr. R. skrev:
|
Nogle maskiner/komponenter kræver laaaang tilspilning, og her tales der om op til 1.000 timer 
|
|
|
Sladder Hr. Chri. ....subjektive omstændigheder vil ingen hjerne kunne bedømme retfærdigt over tid... og efter 10-1000 timer kaldet det ikke tilspilning men tilvænning. Når den er opnået så lagres den og huskes, derefter kaldes den en vane eller rygmarvs..../fornemmelse..., fordi man totalt har glemt 'hvad' og hvorfor' 
Hjernen bruger ca, 30% af din energi, den er hyper rationel og holder af sine vaner, da vaner kræver mindst mulig energi, så den er din ven og passer på dig.
Men hjernen har ikke en dyt forstand på penge, for det er en nymodens ting, der er total uden betydning for dens funktion (derfor går det galt for nogle personer). |
|
|
Og hvad basere du det på???
Flere firmaer har denne erfaring, og har netop flere "ens" maskiner man løbende kan sammenligne lyden med. Men måske ved du bedre  __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 11 December 2008 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Chr. R. skrev:
FinnC skrev:
Chr. R. skrev:
|
Nogle maskiner/komponenter kræver laaaang tilspilning, og her tales der om op til 1.000 timer 
|
|
|
Sladder Hr. Chri. ....subjektive omstændigheder vil ingen hjerne kunne bedømme retfærdigt over tid... og efter 10-1000 timer kaldet det ikke tilspilning men tilvænning. Når den er opnået så lagres den og huskes, derefter kaldes den en vane eller rygmarvs..../fornemmelse..., fordi man totalt har glemt 'hvad' og hvorfor' 
Hjernen bruger ca, 30% af din energi, den er hyper rationel og holder af sine vaner, da vaner kræver mindst mulig energi, så den er din ven og passer på dig.
Men hjernen har ikke en dyt forstand på penge, for det er en nymodens ting, der er total uden betydning for dens funktion (derfor går det galt for nogle personer). |
|
|
Flere firmaer har denne erfaring, og har netop flere "ens" maskiner man løbende kan sammenligne lyden med. Men måske ved du bedre  |
|
|
Et firmas erfaring har samme lødighed, som en bank der anbefaler man køber deres egne aktier.  En forhandler af firmaets produkter er inhabil, og vil ikke kunne anvendes som vidned. Hjernen har fundet den mest optimal levevej og gjort handlingerne vanemæssige, for at få individet til at overleve med mindst mulig indsats. HiFi er konsum (plastic+blik+ledninger over disken og penge den anden vej) og hverken grundforskning eller raketvidenskab. Går det godt en eller to gange vedbliver hjernen i samme spor - mest effektiv og undgår unødig frås af energi. Elektronik derimod er ubegavet som en ladeport, kan holde et menneskeliv, deres eneste 'naturlige' fjende er varme - lige der laves de fleste fejl i produkterne. Forskelle i samme enheder skyldes for store tolerance i komponenter (forkerte, for billige..) eller dårlig opbygning mht. varme samt efterfølgende manglende kvalitetsstyring af fremstillingsproces - det hele set i forhold til prisen. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 December 2008 kl. 10:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
Chr. R. skrev:
FinnC skrev:
Chr. R. skrev:
|
|
|
|
|
|
Flere firmaer har denne erfaring, og har netop flere "ens" maskiner man løbende kan sammenligne lyden med. Men måske ved du bedre 
|
|
|
Et firmas erfaring har samme lødighed, som en bank der anbefaler man køber deres egne aktier. En forhandler af firmaets produkter er inhabil, og vil ikke kunne anvendes som vidned.
Hjernen har fundet den mest optimal levevej og gjort handlingerne vanemæssige, for at få individet til at overleve med mindst mulig indsats. HiFi er konsum (plastic+blik+ledninger over disken og penge den anden vej) og hverken grundforskning eller raketvidenskab.
|
|
|
Ja ja, slynge om sig med ord kan du, men du har tydeligvis ikke erfaring på området!
I øvrigt kan delfiltre også være ganske lang tid om at blive tilspillet, så et helt ukendt fænomen er det ikke. __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |
TruthSpinner Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 875
|
| Sendt: 11 December 2008 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
TruthSpinner skrev:
Hvis man skal tro på denne historie:
http://www.audiotuning.de/download/bgtest.pdf
Så bruger BG en teknologi der først folder sig fuldt ud efter mange timers strøm/varme (Tunnelling).
......min fantasi her løbet af med mig :-)
|
|
|
Pdf'en er en reklame fra 2002, hvor sælger (via stråmand) uopfordret roser eget stuff = fortæller at hans mund løber i vand ved alle de penge han håber at høste... 
Den sidste linie er det korrekte, og du har en fotræffelig seriøs indsigt i dig selv. Pas på den indsigt for den er værdifuld TruthSpinner.
Venlig hilsen Finn
|
|
|
Det er meget spændende at du sådan ved noget om min selvindsigt Finn. På trods af mit kaldenavn vekselerer jeg ikke meget i absolutte sandheder - mest fordi de er svære at opdrive. Du kender til gengæld nogle overraskende absolutte sandheder om ophavet til ovenstående link - tør man spørge til en kilde? Og til en vurdering af din egen selv-indsigt?
|
| Til top |
|
| |
kvickly Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Marts 2008 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 411
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 01:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg overraskes ikke over lang opvarmning på digitale produkter.
Jeg slukker sjældent min cd og venter gerne en dags tid inden seriøs lytning, hvis den har været slukket eller byttet med en anden. (min egen regel er at cd'en er tændt medmindre den står på 10 dage sydpå..)
Ved dog ikke hvorfor der er stor forskel mellem 6 og 7 dage, det kunne være el nettet..?
Mange forstærkere har også godt af at være tændt 24/7 men det koster nok på el regningen..
Et ofte overset issue er placering af siignalkilden, der er tit meget at hente ved omhyggelig placering væk fra andre apparater, som ledningen tillader og på et let hårdt materiale, eks en væg hylde, godt rack osv..
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 10:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
kvickly skrev:
Ved dog ikke hvorfor der er stor forskel mellem 6 og 7 dage, det kunne være el nettet..?
|
|
|
Ved heller ikke lige om forskellen kommer mellem 6. og 7. dag. Men det er omkring en uges tid.
kvickly skrev:
Mange forstærkere har også godt af at være tændt 24/7 men det koster nok på el regningen..
|
|
|
Ja, min gamle Octave Research-klon skulle varme op i ca. en måned før den ydede optimalt. Det samme skulle forbilledet,
den originale Octave Research-forstærker. Dog var forskellen ikke så udtalt som på min CD-spille.
kvickly skrev:
Et ofte overset issue er placering af siignalkilden, der er tit meget at hente ved omhyggelig placering væk fra andre
apparater, som ledningen tillader og på et let hårdt materiale, eks en væg hylde, godt rack osv.. |
|
|
I mit tilfælde har placeringen ikke været ændret, så forskellen må være elektronisk.
|
| Til top |
|
| |
Stanley Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 3344
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
men kritiske optagelser som i forvejen har en tendens til skarphed, var nærmest uhørlige.
|
|
|
Encore skrev:
Nu spiller den jo heller ikke decideret dårligt de første 6 dage. Den spiller bare langt bedre efter 7. |
|
|
Encore skrev:
Flere CD'er som ikke er til at holde ud at høre på i "kold" tilstand, bliver pludselig næsten renset for skarphed. |
|
|
Fra "nærmest uhørlige" til "ikke decideret dårligt" og tilbage igen til "ikke til at holde ud at høre på". Og så lige pludselig efter 7 dage :
Encore skrev:
|
og nu lyder selv de mest kritiske optagelser igen forbløffende godt.
|
|
|
Jeg må indrømme at jeg i starten var lidt i tvivl om du mente det alvorligt eller din tråd er ment som en practical joke, for at se om der er grænser for hvad der kan skabe debat herinde. Nogle brugere er jo ret ukritiske overfor påstande om hørbare forskelle. Jeg er nu ret sikker på at det må være en joke, efter at du skrev dette :
Encore skrev:
Ja, min gamle Octave Research-klon skulle varme op i ca. en måned før den ydede optimalt. Det samme skulle forbilledet, den originale Octave Research-forstærker. Dog var forskellen ikke så udtalt som på min CD-spille.
|
|
|
Der tror jeg nu at du gik for vidt. Selvom vi har læst mange utrolige historier herinde, tror jeg alligevel ikke at du får nogen til at tro på at du kan høre forskel på om en forstærker har været tændt i 3 eller 4 uger. 
Jeg har moret mig en del over din joke, men jeg synes nu at vi må stoppe den her. Der er brugere herinde som tager Hifi meget alvorligt, og det ender ofte i en meget ophidset debat.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
er der en venlig sjæl der kan forklare hvorfor elektronik skal tilspilles?
Højttalere kan jeg forstå, der er bevægelige dele. Jeg mener B&W siger at 15 timer er hvad det tager at tilspille en højttaler, resten er tilvænning __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 16:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
Højttalere kan jeg forstå, der er bevægelige dele. Jeg mener B&W siger at 15 timer er hvad det tager at tilspille en højttaler, resten er tilvænning |
|
|
Mit bud er, at kemien i elektrolytterne er temperaturafhængig, og måske i nogle tilfælde også ændres lidt, når der står spænding på igennem længere tid (Black Gates især). Dernæst kan der være fugt i printbaner, der skal drives ud, men her bør det jo være nok at stille apparatet ovenpå et andet apparat, der afgiver varme. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Stanley
Desværre, det er skam ment alvorligt. Og hvis du læser hvad jeg skriver, så hænger det sammen. Gode optagelser lyder
også godt inden der er gået 7 dage - det er kritiske optagelser/digitaliseringer med tendens til skarphed der ikke lyder godt.
Efter CIRKA 7 dage sker der en voldsom forandring, som kommer ALLE optagelser til gode, men som man bare bemærker
specielt tydeligt på de optagelser der i forvejen ligger lige på den forkerte side af grænsen. Et eksempel er Das Lied von der
Erde med Bernstein på Decca.
Mht. forstærkeren, så var det et kendt fænomen. Du kan jo prøve at efterlyse Octave Research/Rappaport-ejere og forhøre
dig. Jeg har selv oplevet det rigtig mange gange - jeg havde den i over 15 år, og den var slukket hver gang jeg var på ferie
i længere tid. Det var som om at den åbnede sig efter en måneds tid, selvom jeg indrømmer at det i sagens natur her er
være sværere at udelukke placebo.
Med min CD-spille stiller jeg til gengæld gerne op til blindtest. Men det kræver at vi finder et drev mere af samme slags, og
de hænger måske ikke ligefrem på træerne ;-)
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
brasch skrev:
Højttalere kan jeg forstå, der er bevægelige dele. Jeg mener B&W siger at 15 timer er hvad det tager at tilspille en højttaler, resten er tilvænning |
|
|
Mit bud er, at kemien i elektrolytterne er temperaturafhængig, og måske i nogle tilfælde også ændres lidt, når der står spænding på igennem længere tid (Black Gates især).
Dernæst kan der være fugt i printbaner, der skal drives ud, men her bør det jo være nok at stille apparatet ovenpå et andet apparat, der afgiver varme.
|
|
|
Black Gates kan være underlige at have med at gøre. Hvis man har et apparat der har fået monteret Black Gate kondensatorer (eller er født sådan), lyder det sjældent ret godt de første mange timer, men så bliver det gradvis bedre. Og når man synes, at der ikke længere 'sker' noget...kan man pludselig observere at lyden igen bliver dårlig! Og sådan kan det gå op og ned nogle gange. Regn med 200-300 timers drift inden komponenterne helt har 'stabiliseret' sig. Omtalte eksempel gælder for et apparat der er konstant tændt. F.eks en cd-afspiller eller konverter. Mvh. Niels L.
|
| Til top |
|
| |
Stemer Lukket konto

Lukket - eget ønske!
Bruger siden: 21 Oktober 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 418
|
| Sendt: 18 December 2008 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Encore skrev:
Hej Stanley
Desværre, det er skam ment alvorligt. Og hvis du læser hvad jeg skriver, så hænger det sammen. Gode optagelser lyder
også godt inden der er gået 7 dage - det er kritiske optagelser/digitaliseringer med tendens til skarphed der ikke lyder godt.
Efter CIRKA 7 dage sker der en voldsom forandring, som kommer ALLE optagelser til gode, men som man bare bemærker
specielt tydeligt på de optagelser der i forvejen ligger lige på den forkerte side af grænsen. Et eksempel er Das Lied von der
Mht. forstærkeren, så var det et kendt fænomen. Du kan jo prøve at efterlyse Octave Research/Rappaport-ejere og forhøre
dig. Jeg har selv oplevet det rigtig mange gange - jeg havde den i over 15 år, og den var slukket hver gang jeg var på ferie
i længere tid. Det var som om at den åbnede sig efter en måneds tid, selvom jeg indrømmer at det i sagens natur her er
Med min CD-spille stiller jeg til gengæld gerne op til blindtest. Men det kræver at vi finder et drev mere af samme slags, og
|
|
|
Det kunne i princippet også gøres ved at du overlod din afspiller til en anden, og kom forbi en gang om ugen og lyttede. Så skulle du gætte hver gang, om den havde stået tændt hele ugen, eller blot var blevet tændt et par timer før... __________________ Forhandler af Danley Sound Labs
Tror du på Hifi?
|
| Til top |
|
| |
Encore Forum Bruger

|
| Sendt: 18 December 2008 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Encore skrev:
Hej Stanley
|
|
|
Det kunne i princippet også gøres ved at du overlod din afspiller til en anden, og kom forbi en gang om ugen og
lyttede. Så skulle du gætte hver gang, om den havde stået tændt hele ugen, eller blot var blevet tændt et par timer
før... |
|
|
Ja, men så længe vil jeg ikke undvære musik! Jeg vil sådan set ikke engang slukke den en enkelt uge for at finde ud af det.
Jeg er ikke selv i tvivl om at der er forskel, og jeg nyder bare musikken. Hvis andre tvivler på om der er reel forskel og
ønsker at undersøge det, stiller jeg gerne op, men så må de fremskaffe endnu et drev som kan fungere som
sammenligningsgrundlag. Mit bliver ikke slukket!
Hele formålet med min tråd var bare at høre om nogen havde et bud på en forklaring samt at gøre andre opmærksom at
der kan være en gevinst ved at lade sin CD stå tændt hele tiden. Det er jo nemt og billigt at afprøve.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 December 2008 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stemer skrev:
Det kunne i princippet også gøres ved at du overlod din afspiller til en anden, og kom forbi en gang om ugen og lyttede. Så skulle du gætte hver gang, om den havde stået tændt hele ugen, eller blot var blevet tændt et par timer før...
|
|
|
Altså lytte til Cd-maskinen i et ukendt setup, der ligeledes befinder sig i ukendte omgivelser. Ikke de bedste betingelser at gennemfører en (seriøs) test på  __________________ M.v.h.
Christian
|
| Til top |
|
| |