| Forfatter |
|
Denzel4u Forum Bruger

Bruger siden: 02 Marts 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 38
|
| Sendt: 04 Februar 2009 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lækkert projekt daniel, bliver meget interessant at følge denne tråd og se hvad du ender med  Jeg er selv igang med et subwooferprojekt inspireret af Humble Homemade Hifis 21" Serious Sub: http://www.humblehomemadehifi.com/Serious-Sub.html Til inspiratoin sidder jeg selv og overvejer hvad jeg skal anvende af forstærkere og delefilterelektronik. Jeg er endt med en Lyngdorf RP-1 som agerer rumkorrektion og delefiler i et og så et sæt Hypex UcD700 effektblokke til . Mvh
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder som deluxe udgave med den Lyngdorf.
Men jeg er jo selv lidt i den retning med rumkorrektion.
En 21" er da også fristende, men så bliver det alligevel for stort for mig...
Jeg har lige fået monteret bagvæggene på kabinetterne og skal nu have lavet en top og bund til dem.
Har købt noget fint sand med stenmel, som jeg vil blande sammen med lim og fylde i "ryggen" på højttalerne.
Har også nogle møbelhjul jeg montere, så de er nemmere at komme rundt med. Ender nok på 75kg/stk.
Jeg ser hvor langt jeg når i weekenden og får lagt billeder op. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvorfor blande lim i det døde sand  __________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 15:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, ok, det var også lidt forkert skrevet.
Jeg kommer lim i de riller der er i den bøjelige MDF, og så sand lige efter.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 05 Februar 2009 kl. 16:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
 __________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 11 Februar 2009 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skrider stille og roligt fremad.
Tager laaaaang tid, da det sand jeg har købt er ret fugtigt, så jeg tører lidt af gangen og hælder i højttalerne.
Konen synes jeg er bindegal, med malerbakker overalt med sand i, for at tørre det...
Har prøvet ovnen, men det er for besværligt.
Indtil videre vil jeg skyde på den endelige vægt bliver ca. 80kg/stk. Er glad for jeg har købt nogle møbelhjul til dem.
Har lavet en sokkel til dem i massiv bøg, og arbejder på hvordan finish skal se ud.
I første omgang regner jeg med at bruge noget vinyl med imiteret træ. Det giver som regel et fingerpeg om hvordan det kan se ud med ægte finer.
Har en hel del ægte valnød finér liggende, som jeg nok ender med at bruge. Nu får vi se.
Er næsten færdig med at fylde sand på, og mangler så også en topplade til dem.
Så det går støt fremad - tager bare lang tid. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2009 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er de blevet vejet: 81 kg.
Sandet er fyldt på og topplader er lavet. Møbelhjul er monteret, så de kan komme rundt.
Jeg har limet en fiber-plade (fiberboard) uden på, for at få overfladen helt fin til finér'en/vinylen (alt efter hvad jeg endeligt beslutter).
Har fået nogle stumper til et passivt delefilter til Eton 12/680 enheden. Regner i første omgang med et simpelt 12dB filter, til de første tests.
Desværre er kasserne nu så store og tunge, at jeg ikke rigtigt kan flytte dem ned i kælderen, hvor jeg laver målingerne, så enten flytter jeg måleudstyret op i stuen, eller også må jeg vente til jeg kan få hjælp af en kammerat til at flytte dem ned i kælderen...
Jeg søger stadig efter spændende enheder (under 3000/stk.), og kigger en del på 15" enheder for tiden. Fandt nogle 15" Dayton enheder ret interessante, men har hørt lidt blandet erfaringer med dem, så er ikke helt solgt endnu. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Henrik 1307 Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2008 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 109
|
| Sendt: 15 Februar 2009 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Henrik 1307 Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2009 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
her er listen : Here is the scoring summary with the Home Theater score and Music score, respectively shown as (HT-M).
Prices and whether the items are available Internet Direct or from a
store are now included. Keep in mind that ID pricing will usually be
firm, or slightly discounted, where some BM products will see
substantial discounts. BM = Brick and Mortar. ID = Internet Direct.
ID/SI = shipping included.
Elemental Designs A7-900 ($2200 ID/SI): 116 points (63-53)
Epik Conquest ($1599 ID): 112 points (60-52)
SVS PB13-Ultra ($1499 ID): 109 points (57-52)
Epik Castle ($999 ID): 109 points (59-50)
AV123 MFW-15 Duals: 109 points (56-53) (note, duals were tested as duals are offered as a package)
Creative Sounds Dual SDX-15 driver + Behringer EP-2500 Amp + Behringer DEQ2496 ($1630 ID): 105 points (57-48)
JL Audio Fathom 113 ($3500 BM): 103 points (53-50)
AV123 MFW-15 ($599 ID): 103 points (53-50)
Def Tech Trinity ($3000 BM): 102 points (54-48)
Velodyne DD-18 ($5000 BM): 100 points (50-50)
ACI Maestro ($2400 ID): 97 points (47-50)
eD A5-350 ($715 ID/SI): 96 points (50-46)
JL Audio Fathom 112 ($2600 BM): 95 points (45-50)
Hsu VTF-3 HO + Turbo ($999 ID): 94 points (47-47)
Hsu VTF-3 HO w/o Turbo ($899 ID): 92 points (45-47)
Hsu VTF-3 Mark III + Turbo ($799 ID): 92 points (45-47)
Epik Valor ($549 ID): 91 points (44-47)
Hsu VTF-3 Mark III w/o Turbo ($699 ID): 91 points (45-46)
SVS PB12-Ultra: 90 points (47-43)
Axiom EP-500 ($1230 ID/SI): 90 points (43-47)
Hsu VTF-2 Mark III + Turbo ($599 ID): 88 points (42-46)
SVS PB12-Plus/2 ($1299 ID): 87 points (47-40)
SVS PB12-NSD ($599 ID): 86 points (43-43)
Hsu VTF-2 Mark III w/o Turbo ($499 ID): 86 points (40-46)
Rocket UFW-12 ($999 ID): 85 points (provisional) (35-50)
Elemental Designs A2-300 ($350 ID/SI): 83 points (44-39)
SVS PB10-NSD ($429 ID): 83 points (43-40)
Dana Audio 600 ($869 ID): 83 points (36-47)
Rocket X-Sub ($199 ID): 78 points (34-44)
BIC H-100 ($229 eBay): 78 points (40-38)
*: The Hsu MBM-12 has been tried with several subwoofers here. We found
it to be a good room solution, for times when the best placement with a
subwoofer for the deep stuff did not necessarily give the best
performance in the 50-80 Hz area. We could not come up with a
consistent way of scoring it with the other subs, including the VTF-3
HO. Instead, it is suggested to be look at as a possible enchancement
to any subwoofer package.
Listening procedures:
All listening us done under blind conditions. The panel of listeners
include several very experienced audiophiles, some of whom also design
and build high end pro audio speakers. The subwoofers were each placed
in the identical room position, and eq'ed to have a fairly flat (3 dB
window) response curve from 18 Hz and up, when the subwoofer was able
to go that "low".
Measuring procedures: All measurements are taken at 2 meters/GP from
the front baffle of a subwoofer. In the case of a ported sub, the
microphone is placed so it is 2 meters from the center of the driver(s)
and port. The posted measured results are max "clean" 20 Hz output and
the average from 20 to 63 Hz. If it seemed like the amp was the
limiting factor in output, "AL" is added to the 20 Hz SPL.
The purpose of this information is to help people to quickly look at a
variety of subwoofers and get a pair of scores, some performance
numbers, and some listening tests describing the characteristics of
each subwoofer. Hopefully, this will provide some assistance when
researching for a subwoofer purchase. There will be times that a lower
rated sub will work better for someone than a higher rated sub. For
example, size, or output, in a lower rated sub may make a difference.
Listening preferences may also make a difference. If slam is valued
over extension, some subs excel at the 30-60 Hz slam. For others,
extension will be the most important issue. her er link til det de beskriver omkring hver enkelt og hvor de skored den plads de fik : http://www.tweakcityaudio.com/forum/showthread.php?t=11
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Februar 2009 kl. 23:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Henrik 1307
Der er da en række bud... Men det er hovedsagligt færdige subwoofere. Denne tråd handler om enheder alene.
Kan dog godt se at nogle af enhederne kan købes løst.
Den første interessante enhed; Elemental Designs 16 Ov.2 15".
Den kunne være en mulighed, og er heller ikke så dyr $225.
Kom faktisk til at tænke på en enhed, jeg helt havde glemt: Peerless SLS 15".
SLS serien har jeg før hørt lyde ret godt, så hvis 15" lever op til de meget vellydende 12" jeg har hørt, så var det absolut en mulighed. Til kun 1600/stk. virker de som lidt af et røverkøb.
Nogen gode/dårlige erfaringer med Peerless SLS 15"?
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Henrik 1307 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2009 kl. 01:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror hvis du søger på disse subs, og finder deres hjemmeside som ex ED så kan man købe de enheder de bruger.... som du kan se ligger ED i toppen af poppen her, dvs de må da ha en/nogle af de bedste enheder.... sammen med epik og AV123 MFW.. men spændende ser de da ud ikke..
19Ov.2 Subwoofer ser ud til det er den der er brugt i den sub der har vundet denne shoot-out, men er ikke sikker, man kan besvares med en mail til dem.. jeg tror jeg skal bygge min næste sub, på en af disse eller en enhed fra epik/AV123.
Henrik
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2009 kl. 02:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kigger på både 15" og 18" af de ED enheder.
Grunden til jeg tog 15" først, er fordi jeg kun har en 45cm bred frontbaffel på mine kabinetter.
Men har fundet en løsning på det, og overvejer 2 x 18" i hver side (!!) Det kunne blive interessant
Prisen er ihvertfald rigtig god = billig.
Mon ikke sådan et setup med 4 x 18" ED og et godt aktivt filter kunne give lyd fra sig?
Nu er det ikke kun et spørgsmål om volumen her, men også på lydkvaliteten vinder de enheder over en lang række af andre velanset subwoofere - Velodyne ligger f.eks. et godt stykke nede af listen.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 16 Februar 2009 kl. 02:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener der står at de ikke sælges udenfor US - de ser da rigtig fine ud, men hvad er det der gør dem specielle i forhold ti andre
Jeg mener en 18" med Fs på 26hz, det er da næsten som en PA bas, bare med lav følsomhed
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2009 kl. 02:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
@musicus
Det specielle ved dem, i min bog, er at de først og fremmest er testet til at være rigtigt gode - faktisk testvinder over en lang række alternativer. Som før nævnt er en Velodyne DD18 et godt stykke nede på listen, hvilket normalt er en subwoofer der roses.
Når jeg regner på de 18", så ser de fine ud.
I et lukket kabinet, hvor Qtc=0,7, får jeg ca. 70 liter og et F3=ca. 50Hz. Det lyder måske ikke af meget, men der er ikke mange enheder derude, der performer markant bedre i lukket kabinet af den størrelse. Peerless XXLS serien, som tidligere har været omtalt, ligger omkring et F3 på 40-45Hz i et lukket kabinet.
Med den følsomhed de ED 18" har, og den effekt de kan tåle, er der plads til korrektion. Og med roomgain, ser jeg ingen problemer i at nå dybt med højt volumen - hvilket den nævnte test også afslører:
2 x 18" ED kan give 113,5dB ved 20Hz og i området 20Hz - 63Hz gav de 118dB.
Ganske fint, og nok til mig.
Husk at det er en kombination af kabinetvolumen, lydkvalitet og pris, der er interessant. Så TAD enheder til 10.000/stk, er ikke interessant. Ej heller er enheder der kræver over 150 liter.
Har du en anden enhed, som du mener er et bedre bud?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 16 Februar 2009 kl. 03:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@musicus
Når jeg regner på de 18", så ser de fine ud. I et lukket kabinet, hvor Qtc=0,7, får jeg ca. 70 liter og et F3=ca. 50Hz.
Det lyder måske ikke af meget, men der er ikke mange enheder derude, der performer markant bedre i lukket kabinet af den størrelse. Peerless XXLS serien, som tidligere har været omtalt, ligger omkring et F3 på 40-45Hz i et lukket kabinet.
Har du en anden enhed, som du mener er et bedre bud?
|
|
|
Det forstår jeg ikke - jeg får en 12" XXLS 830952 til 36hz i 60 liter lukket med Qtc 0.7, med ca 90db - er det ikke bedre
En sammenlignings test af kommercielle vil jeg være lidt forsigtig med at tage som rettesnor - feks som at konkludere at enheden fra den vindende sub er den bedste som findes - jeg formoder at de fleste frabrikanter jonglerer med kabinetter som IKKE er optimale, men som er for små og ikke optimale for pågældende enheden - den sub som vinder testen er måske bare den som er kalkuleret optimalt til enheden
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2009 kl. 07:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
@musicus
Jo.... Det er da bedre. Det er også den eneste XXLS enhed der kan det (mener der er 4 andre også, der ikke er så pæne).
Ja, 952 er den eneste af XXLS enhederne, der er interessant i samme sammenligning. Men max SPL er markant lavere, hvilket ikke giver samme spillerum til gain.
Hvis der alligvel skal et gain kredsløb til, så er ED en tand mere interessant, med sit overskud.
Ingen tvivl om at den Peerless XXLS 952 er interessant, men jeg har endnu ikke fået ret mange info om dens kvaliteter i praksis. Er der nogen der har prøvet denne enhed? Kan ikke rigtigt finde nogle praktiske erfaringer...
Jeg har heller ikke afskrevet XXLS 952, men synes bare ED ser mere interessant ud. Kan sikkert got blive plade til test af begge. Det er rækkefølgen jeg er ved at sætte.
Nu tager jeg heller ikke testen som en endegyldig sandhed, men den test er mere end hvad jeg har kunnet finde om XXLS 952... Og jeg er træt af at skulle teste ALLE enheder i dette univers, så jeg er nødt til at læne mig bare lidt op af andres erfaringer/test.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2009 kl. 07:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
At ED er en kommerciel subwoofer, det kan man godt kalde den, men den er nu mere et byggesæt. Kan købes færdig, men alle dele kan også købes løst, så man selv kan lave sin subwoofer.
Svarer vel til kits fra Frequence, DAT etc.
|
| Til top |
|
| |
Henrik 1307 Forum Bruger

|
| Sendt: 16 Februar 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kan godt bestille fra dem her til dk, jeg prøvede med en sub, men måtte lige klappe hesten da jeg så shipping cost, grundet den tunge tunge vægt.
Deres 1300 watts sub forstæeker kan osse købes løst til gabske fornuftige penge
Jeg sendte dem en mail og de svaret inden for 5 timer.. super.
Epik svaret osse men de sender ikke til dk grundet garantien osv, men måske man kan lokke specs og et par enheder ud af dem hvis det er man prøver....
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 21:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad var shipping cost?
Har før måttet slippe 1500 kroner i transport, når jeg f.eks. har købt hos Parts Express i USA. Det ligger en dæmper på indkøbene må man sige. Skal være specialprodukter man ikke kan få herhjemme.
|
| Til top |
|
| |
Henrik 1307 Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Februar 2009 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan ikke samenlignes da jeg skulle ha deres størset sub på menge kg ca 70kg mener jeg... send dem en mail og spørg de svare hurtigt..
Henrik
|
| Til top |
|
| |