| Forfatter |
|
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
skulle jeg lave et systen hvor jeg kunne bruge denne her enhed .. ville jeg helt klart prøve den
15'' højttaler SPH-380TC Varenummer: 103260 | SPH-380TC |
2.112,00DKK |
|
 |
|
På lager. DENNE VARER ER MED GARANTI FREMME INDEN JUL. Leveringstid max 3 hverdage. Gælder hele Danmark.
|
Subwoofer of Highest Power Capability
In dual voice coil technique. The popular 40cm (15") class for the real subwoofer.
The required cabinet dimensions are extremely small.
Subwoofer, 2 x 400WMAX, 2 x 4O
Stable complete cone with new geometry for highest stiffness and
excellent dynamic response. Extra long excursion, with rubber surround
and extensive air gap ventilation. Suitable for universal subwoofer
applications from home cinema to compact DJ subwoofers.
Klang+Ton 01/2001
"A great speaker for universal subwoofer applications, from home cinema to compact PA subwoofers."
|
|
| TEKNISKE DATA: |
| Impedance (Z) |
2 x 4O |
| Resonant frequency (fs) |
21.5Hz |
| Max. frequency range |
f3-800Hz |
| Rec. crossover freq. (fmax.) |
400Hz |
| Music power |
2 x 400WMAX |
| Power rating (P) |
2 x 250WRMS |
| SPL (1W/1m) |
89dB |
| Suspension compl. (Cms) |
0.28mm/N |
| Moving mass (Mms) |
199.5g |
| Mech. resistance (Rms) |
9.6kg/s |
| Mech. Q factor (Qms) |
2.81 |
| Electr. Q factor (Qes) |
0.31 |
| Total Q factor (Qts) |
0.28 |
| Equivalent volume (Vas) |
275 l |
| DC resistance (Re) |
2 x 3.6O/1 x 7.2O |
| Voice coil induct. (Le) |
2 x 1.1mH/1 x 4.4mH |
| Voice coil diameter |
75.5mm |
| Voice coil former |
aluminium |
| Voice coil winding height |
34.2mm |
| Air gap height |
12mm |
| Linear excursion (XMAX) |
?11.1mm |
| Eff. cone area (Sd) |
845cm2 |
| Volume displacement (Vd) |
938cm3 |
| Force factor (BxL) |
25.0Tm |
| Reference efficiency (No) |
0.86% |
| Magnet diameter |
180mm |
| Magnet weight |
130oz. |
| Mounting cutout |
Ø 356mm |
| Mounting depth |
180mm |
| Dimensions |
Ø 402mm |
| Weight |
11kg |
| Rec. net cabinet volume |
|
| Closed |
55 l |
| Bass-reflex |
110 l |
|
|
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
lille_smed Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2602
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
18'' højttaler SPH-450TC Varenummer: 103270 | SPH-450TC |
3.010,00DKK |
|
 |
|
Dual Voice Coil Subwoofer of Highest Power Capability
Incredible powerful bass reproduction from surprisingly small cabinets. Extensive ventilation of the voice coil.
Subwoofer, 2 x 500WMAX, 2 x 4O
High-quality inverse cone, gold-plated terminals, diecast basket, extra
long excursion, double centering spider, suitable for professional and
semiprofessional DJ and PA applications and for car HiFi and home
cinema applications of highest requirements.
Hobby HiFi 03/2000
"In view of this sound converter designed with an extra long excursion,
all other bass speakers introduced in HOBBY HIFI so far simply fade."
|
|
| TEKNISKE DATA: |
| Impedance (Z) |
2 x 4O |
| Resonant frequency (fs) |
20Hz |
| Max. frequency range |
f3-1,500Hz |
| Rec. crossover freq. (fmax.) |
400Hz |
| Music power |
2 x 500WMAX |
| Power rating (P) |
2 x 350WRMS |
| SPL (1W/1m) |
93dB |
| Suspension compl. (Cms) |
0.22mm/N |
| Moving mass (Mms) |
305g |
| Mech. resistance (Rms) |
12.7kg/s |
| Mech. Q factor (Qms) |
2.97 |
| Electr. Q factor (Qes) |
0.27 |
| Total Q factor (Qts) |
0.25 |
| Equivalent volume (Vas) |
480 l |
| DC resistance (Re) |
2 x 3.7O/1 x 7.4O |
| Voice coil induct. (Le) |
2 x 1.1mH/1 x 4.6mH |
| Voice coil diameter |
99.3mm |
| Voice coil former |
aluminium |
| Voice coil winding height |
37.8mm |
| Air gap height |
12mm |
| Linear excursion (XMAX) |
?12.9mm |
| Eff. cone area (Sd) |
1,250cm2 |
| Volume displacement (Vd) |
1,612.5cm3 |
| Force factor (BxL) |
32.4Tm |
| Reference efficiency (No) |
1.37% |
| Magnet diameter |
220mm |
| Magnet weight |
200oz |
| Mounting cutout |
Ø 425mm |
| Mounting depth |
220mm |
| Dimensions |
Ø 460mm |
| Weight |
17kg |
| Rec. net cabinet volume |
|
| Closed |
70 l |
| Bass-reflex |
135 l | |
__________________ jeg kan ikke få nok membranareal
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 17:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
@bjørn
Mit ultimative mål er heller ikke en enhed, der er 100% efter de simulerede ideer.
Jeg har netop en ide om at komme ned omkring Qtc på 0,5 hvis det skal være lukket.
Men har bare prøvet så mange "anmelderroste" enheder efterhånden, der har været virkelig ringe, at jeg altid møder andres begejstring med lidt skepsis. Men jeg kan så absolut overtales, hvis begrundelserne går lidt ud over "den lyder godt" anmeldelser.
Alt for ofte har jeg været ude og lytte til noget der "går linært til 20Hz", og kunne høre og måle noget, der knapt ramte 40Hz. Menneskets opfattelse af lyd er meget forskellig og derfor bliver alt jeg laver, bakket op af nogle målinger.
Dermed ikke sagt at målinger og teoretiske lininger skal styre det hele - det skal det ikke - der er jo musik vi snakker om, og ikke ren elektronik.
Jeg har tidligere haft rigtigt gode erfaringer med de gamle Scan-Speak 25W8565-00 i lukket med et Qtc på 0,5-0,6. Glimrende enheder, der så bare har deres begrænsninger alligevel (hvilke enheder har ikke det?).
Men jeg vil så gerne finde noget rigtigt lækkert til min nyeste lydskabning, som jeg ikke igen bliver skuffet over efter hundrede af timers DIY arbejde.
@lille_smed
Anbefalingen af denne enhed går netop på "home cinema" og "PA". Ingen af delene er mit mål. Jeg tror desværre de "lider" af denne klassificering = voldsom fyldig bas, men upræcis og reelt ikke så dyb bas.
Hvis der er nogen der kan afvise dette efter test, tager jeg den gerne op til overvejelse igen.
@mollecon
Du har da efterhånden været så længe i "bas-faget", at du må da være faldet over noget spændende?
Hvis der kommer noget spændende til salg under køb/salg, så er jeg også klar...
Men har ikke rigtigt lyst/tid til at teste en masse enheder for at indsnævre feltet lidt. Kunne være rart, hvis der var andre, der havde gjort nogle erfaringer jeg kunne trække lidt på.
Min nuværende bas-reference kommer fra to højttalere som jeg lytter en del til:
Mine egne von Schweikert VR4
Og en kammerats Reference 3A Grand Veena
Begge ganske sublim bas, jeg sjældent har hørt bedre (og jeg har haft Wilson Audio også).
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
AMILO Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at finde et sæt ATC bas'er på ebay, de dukker op med jævne mellemrum.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 17:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
@AMILO
Hmm... Jeg prøver lige at kigge lidt mere på ATC, dem havde jeg slet ikke tænkt på. Tak!
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
AMILO Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 43
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 19:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skal lige nævnes at du ikke kan købe SL enhederne løse, men at de kun er tilgængelige i færdige HT fra ATC.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
AMILO skrev:
| Det skal lige nævnes at du ikke kan købe SL enhederne løse, men at de kun er tilgængelige i færdige HT fra ATC. |
|
|
Uanset hvilken udgave du vælger så er amplitude og impadanskurver en velbevaret hemmelighed indtil enhederne er købt og betalt så de kan måles igennem. Det kan blive et dyrt eksperiment.
I et 3vejs system er det en forudsætning at bassen har et kontrolleret amplitudeforløb op til et par kilohertz, hvis ikke er det umuligt at etablere et fasekorrekt samarbejde med mellemtonen, igen en forudsætning for en kvalificeret gengivelse af hele grundtoneområdet og det gælder uanset om der vælges en passiv, aktiv eller både-og løsning.
Skal der eksperimenteres, og det lader til at være tilfældet her, er der nok mere fornuft i at udvælge et par kandidater fra Monacors katalog. Brugbare emner fra Vifa, Seas og Scan Speak er jo idag noget der skal klunses eller findes som hyldeveteraner
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 21:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
@bjørn
Jeg ville helst lidt ud over at eksperimentere alt for meget, for jeg har haft utallige Scan-Speak og Vifa enheder igennem min testmaskine uden en suveræn kandidat.
ATC virker som et ret dyrt bekendtskab, når jeg ikke er nogenlunde sikker på det passer i mit setup.
1x10" er bare for lidt til mit projekt, og så er Scan-Speak, Seas og Vifa typisk ude, da alle de enheder jeg har haft fat i, ikke har kunne sidde med 2 styks i 110 liter. De kræver for meget volumen.
Når vi er oppe i 12", har vi Peerless på banen som en god kandidat og evt. Audio Techbology.
Monacor har jeg ikke haft særligt godt indtryk af ved de tests jeg har haft. Ikke set i forhold til f.eks. Scan-Speak.
Alt i alt ender jeg så alligevel tilbage på Peerless XXLS, som den bedste kandidat til en high-end-bas-enhed.
Skal dog noteres at jeg er ved at kigge nærmere på Eton, men har endnu ikke fundet noget rigtigt spændende.
|
| Til top |
|
| |
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 21:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
12 tommer fra SB Acoustics
http://www.sbacoustics.com/specproduct.php?product_name=12%2 0SB34NRX75-6
Lukket kabinet på ca. 70 liter - 3 dB ved ca. 40 Hz evt med akustiks ventil hvis du vil have endnu lavere Q.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 22:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
MHenckel skrev:
12 tommer fra SB Acoustics
http://www.sbacoustics.com/specproduct.php?product_name=12%2 0SB34NRX75-6
Lukket kabinet på ca. 70 liter - 3 dB ved ca. 40 Hz evt med akustiks ventil hvis du vil have endnu lavere Q.
|
|
|
de -3 dB er en ubrugelig oplysning uden kendskab til Qt og Fs
|
| Til top |
|
| |
Nørd Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 808
|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Høj følsomhed og lille kabinetvolumen - og high end (altså Hifi) så prøv led efter noget Focal eller Audax.
Seas laver (igen) gode enheder. F.eks.
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=vie w&id=117&Itemid=139
Jeg går sjældent efter de ultimative high end enheder. Det er som om der ofte går noget galt, når der er lagt for meget tankearbejde i enhederne. Det svarer lidt til highend forstærker, som har lynhurtige (og kæmpe store) lytter i strømforsyningen, men lyder ringe alligevel !?
Mvh
Nørd
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 14 December 2008 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
@MHenckel
De ser fornuftige ud de SB Acoustic, og til ca. 1k/stk for 12", er de til at betale. Om ikke andet vil jeg overveje et sæt til tests.
@bjørn
Har du ikke nogle konkrete enheder du kan anbefale, når de andre ikke duer?
@Nørd
Jeg er nu ikke lagt fast på høj følsomhed, men omkring 89-90dB er ønskeligt.
Om det er et lille kabinetvolumen, synes jeg nu ikke; 110 liter fylder da alligevel lidt mere end de fleste almindelige højttaleres baskabinet.
Focal og Audax er jeg også ved at kigge på - kom gerne med konkrete eksempler.
Jeg har heller ikke meget lyst til at ofre 5k for en enhed, blot for at opdage en 1k enhed, der kan det samme - deraf også denne tråd, hvor jeg prøver at høste lidt af andres erfaringer.
Seas har jeg ikke rigtigt kunnet få til at passe i min konstruktion, da de stopper ved 10", og en 10" er for lidt sammen med de andre enheder der skal spilles med. Der tror jeg der skal to 10" til, og så er de 110 liter typisk for lidt, når jag har lavet nogle overslagsberegninger.
|
| Til top |
|
| |
MHenckel Forum Bruger

Bruger siden: 17 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 175
|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 08:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@MHenckel
De ser fornuftige ud de SB Acoustic, og til ca. 1k/stk for 12", er de til at betale. Om ikke andet vil jeg overveje et sæt til
tests.
|
|
|
Ja det synes jeg også - uden lige at ha Unibox ved hånden så mener jeg de data jeg har opgivet er med et Q på 0,7 (
Bjørn!) og med en følsomhed på 90 dB/2,83 V - nu må vi så bare vente på at DAT får dem på lager !
|
| Til top |
|
| |
HCC Udelukket fra forum

Tidl. Lydcentrum
Bruger siden: 25 November 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 09:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Jøsses
Thiel & Partner (Accuton) er absolut glimrende enheder... Desværre stopper de ved 8"
Har to sæt C2 44/8 mellemtoner, og de er så absolut glimrende.
De to Klipsch-højttalere er jo færdige højttalere, og jeg er ikke lige faldet over andre end Accuton, der laver rent keramiske enheder.
Desværre for små. Vi skal helst op i mindst 10", så jeg kan bruge to, eller en 12". __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@MHenckel De ser fornuftige ud de SB Acoustic, og til ca. 1k/stk for 12", er de til at betale. Om ikke andet vil jeg overveje et sæt til tests.
@bjørn Har du ikke nogle konkrete enheder du kan anbefale, når de andre ikke duer?
@Nørd Jeg er nu ikke lagt fast på høj følsomhed, men omkring 89-90dB er ønskeligt. Om det er et lille kabinetvolumen, synes jeg nu ikke; 110 liter fylder da alligevel lidt mere end de fleste almindelige højttaleres baskabinet.
Focal og Audax er jeg også ved at kigge på - kom gerne med konkrete eksempler.
Jeg har heller ikke meget lyst til at ofre 5k for en enhed, blot for at opdage en 1k enhed, der kan det samme - deraf også denne tråd, hvor jeg prøver at høste lidt af andres erfaringer.
Seas har jeg ikke rigtigt kunnet få til at passe i min konstruktion, da de stopper ved 10", og en 10" er for lidt sammen med de andre enheder der skal spilles med. Der tror jeg der skal to 10" til, og så er de 110 liter typisk for lidt, når jag har lavet nogle overslagsberegninger.
|
|
|
Monacor har en tysk produceret 10" bas på programmet (SPH265). Den har i praksis vist sig at være en lille perle og så er den til at betale (under en tusse fra Monacor DK) Den ligner ikke ikke en million og chassis'et er af presset plade så for mange har den vist sig at være ganske uspiselig uanset hvor god den er. At den samtidigt har en traditionel papmembran og et blødt gummiophæng gør det kun værre, den ligner absolut ikke noget på steroider og det er jo den herskende trend hvad flere indlæg her jo også demonstrerer. Et lukket kabinet på små 100 liter (ikke under 75) til en enkelt enhed vil være passende. http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi10-12/ vnr/101350/?type=257&no_cache=1
Fornemmer du en hvis sarkasme så er det ikke helt ved siden, men enheden fejler ikke noget
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 15 December 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
@bjørn
Der skal ikke herske tvivl om at jo "smartere" en enhed ser ud, jo mere skeptisk er jeg. Når nogen viser mig en "smart" enhed, tænker jeg først og fremmest; "hvorfor brugte de ikke pengene på god lyd, frem for et smart udseende"?
Derfor er jeg også meget skeptisk overfor auto-stereoverden, hvor et af favorit-materialerne til subwoofere er plexiglas, så man kan se den "smarte" basenhed.
Du har så absolut ret i at der ikke er brugt energi på at få den til at se dyr ud. Men T/S lover da godt. Og prisen gør at jeg kan eksperimentere lidt uden at skulle lade banken tage mere pant i huset.
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 16 December 2008 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ved ikke om denne her stadig er til at skaffe, men den giver ihvertfald fornuftige resultater i et lukket kabinet
http://www.lautsprechershop.de/pdf/vifa/lautsprecher/26wa550 .pdf (den hedder MA26WR09-08 uden for tyskland).
To styk i noget der er mindre end 110 ltr. skulle ikke være noget problem.
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 17 December 2008 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dem har jeg haft fat i før, men synes at Scan-Speak 25W8565 var en tand bedre - som så igen ikke er helt god nok til det jeg ønsker her.
Men et godt bud.
|
| Til top |
|
| |