Emne: High-End bas søges & testes. ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Migo Forum Bruger

Bruger siden: 25 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 555
|
| Sendt: 21 December 2008 kl. 18:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Scanspeak 26W4867T00 giver rigtig hæderlige resultater i 45ltr. lukket kabinet..
|
| Til top |
|
| |
Dolce Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 226
|
| Sendt: 21 December 2008 kl. 18:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
TAD 1601A, så bliver det ikke meget bedre, så skal de bare i et 170-240 liters Onken.
Mvh
[QUOTE=daniels]@steiss Men så er vi jo over de 110 liter som er maks.
...Ja, men hvis du ikke kan afse/overskue de 60 liter, som der kræves....så får du bare ikke DET bedste. Det er jo kun synd for dig
lyyyykkelig TAD1601A (i Onken) ejer __________________ Stilhed er mere end fraværet af lyd
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 21 December 2008 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad er egentlig den tekniske begrundelse for at TAD skulle være bedre end andre kvalitets enheder
|
| Til top |
|
| |
Dolce Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 226
|
| Sendt: 21 December 2008 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen teknisk begrundelse, herfra - for det interesserer ikke en døjt ...Kun den musikalske......hvis man bliver indviet deri. Har hørt nok til at stå inde for hvad jeg hører...men "enhver mand sin himmel",,,,som vidst er begrundelsen for, at også de grimme piger før eller siden finder mager Meeen nogen af de voksne hanner MÅ jo lade sig nøje...
- så er der bare mere guf til os andre
__________________ Stilhed er mere end fraværet af lyd
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 21 December 2008 kl. 22:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
De 60 liter ekstra er altså en del, og der må gerne være plads til andet end højttalere i rummet
Desuden er de 6-7000 kroner/enhed, ret mange penge for de TAD TL-1601a.
Regner jeg lidt på dem, virker de ikke specielt imponerende ud fra T/S parametre (andet end de kan spille højt).
Og Pioneer har nu aldrig været et kvalitetsstempel for hifi i min bog.
Er der nogen high-end mærker, der benytter disse enheder, så man kan få en ide om hvor de bruges, og hvor gode de er?
For de dukker mest op hos folk, der vil have lydtryk (PA?), så vidt jeg har kunnet læse mig frem til.
Har brug for en del mere info om disse TAD, inden jeg bruger 12-13.000 kroner for et sæt(!!)
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 21 December 2008 kl. 23:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Migo
Jeg har haft et sæt 26W4867T00 og de var også ganske gode, men de manglede lidt dybde i frekvensgangen. Og så er de lige et nummer for små. Så kunne man selvfølgelig bruge to i hver side, men de gik som sagt ikke helt dybt nok.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 00:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Check de Italienske CIARE enheder, eks: NDH 15-4 S http://oem.ciare.com/en/296/365/prodotti.php Bedømt efter din måde at skrive tidligere i tråden vil du nok kassere disse fordi du mener de er ''PA enheder'', det vil i givet fald være en fordomsfuld fejltagelse En af mine venner, Tony Gee, der er manden bag http://www.humblehomemadehifi.com/ har prøvet stort set alle tænkelige og utænkelige enheder på markedet, og han finder CIARE bedre, end alle de såkaldte ''hifi enheder''. Og nej, det siger han ikke fordi de kan larme, men pga deres (lyd)kvalitet. Check dem ud med et åbent sind, det har jeg selv tænkt mig at gøre inden så længe...
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 03:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@musicus Auro Sound ligner auto-enheder, og igen er mere PA end hifi.
|
|
|
De laver enheder til både auto, hifi og studio/PA - det er enheder med underhængt svingspole, så de er ikke helt almindelige og siges at være toppen, men om virkelig er de mange penge værd ved jeg ikke, men du spurgte efter highend
Hvis du vil have den helt dybe bas men end ikke vil op på sølle 60 liter, så er udvalget nok meget begrænset, så ScanSpeak eller Peerless er vel blandt de få - men er følsomheden god nok til dobbelte Skåning enheder 
Jeg har selv haft de overvejelser omkring subbas osv, og i tvivl om hvilken vej jeg skulle, men har valgt den dybeste bas fra, til fordel for bedre følsomhed og dynamik - men ja, det bliver et meget stort system
Og nåh ja, for lige at tage AE basserne med, så er de næppe deciderede PA enheder som du påstår, men nærmere STUDIO basser, og særdeles velegnede til hifi, men du har nok ret i at vi skal op i 15" for at få den dybe bas - dog må jeg indrømme at jeg ikke er vild med skum-kantophæng, lydmæssigt er det nok bedste, men holdbarheden er tvivlsom, selvom der er sket nogen udvikling på området
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 08:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
@musicus
Ved ikke hvor du har fået de 60 liter fra, men det er ikke fra det jeg har skrevet.
Jeg lagde ud med at skrive ca. 110 liter og er reelt tættere på 120 liter end 110.
Men vil da gerne høre om erfaringer med Aura Sound.
Kan bare ikke rigtigt finde andet på nettet end bilstereo-løsninger og "spille-højt" løsninger.
Så er jeg nok også lidt diskriminerende, når det kommer til producenter der producere bass-shakers og auto-gejlet enheder. Som tidligere nævnt i denne tråd, bliver jeg mistænkelig, når selve enheden er konstrueret, så den er flot at se på... Det betyder i min verden, at der er brugt energi og penge på noget som ikke gavner lyden. Hvis det ligner en million, dækker det ofte over ikke at lyde som en million.
Denne udtalelse taler reelt for de TAD enheder, der absolut ikke ligner ret meget... Men har stadig ikke set meget andet end PA og horn, hvor de TAD er brugt.
Jeg tager absolut gerne imod gode kandidater til en high-end bas, men vil gerne diskutere valget og høre erfaringer. Det var ikke meningen at jeg skulle bruge de største og dyreste enheder - kun de bedste
En enhed jeg normalt ville vælge helt fra, men som ligger i min "måske" bunke, er f.eks. disse:
Diamond Audio
Ligner og er også mest brugt i auto-stereo verden, men...
Disse Diamond Audio enheder bruges også af von Schweikert, hvilket jo antyder at de godt kan bruges til hifi - og til god hifi (kan godt lide lyden fra flere von Scweikert jeg har hørt - og har selv et sæt).
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 08:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Jeg tager absolut gerne imod gode kandidater til en high-end bas, men vil gerne diskutere valget og høre erfaringer. Det var ikke meningen at jeg skulle bruge de største og dyreste enheder - kun de bedste
|
|
|
Og dem har jeg lige foreslået ovenfor, men dét var åbenbart heller ikke interessant 
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 09:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis du tør gå på brugtmarkedet kan du kigge efter en ældre Peerless CC-line 12" bas. De blev anvendt i High Fidelitys Speak and Abyss. Jeg har selv anvendt dem, og de gå dybt på en naturlig måde. Dvs. de er meget blødt ophængt har lavt fs (mener det er 18 Hz), relativ høj følsomhed (ca. 89 dB hvis jeg husker rigtigt), og middel Qtc (igen ud fra hukommelsen mener jeg det er omkring 0,35)
Monacors Visatonmodeller er også rigtigt gode. Den foreslåede har jeg ikke prøvet, men har leget med Visatons 5" fra samme serie (Monacor får sikkert lavet efter egne specifikationer, men det er samme grundkonstruktion) og det er absolut den bedste mellemtone jeg har prøvet. De er dog blevet loddet i så mange konstruktioner, så litzetrådene er knækkede.
JBL's legendariske LE14H er også prøvet herfra. Du få ikke en dyb bas naturligt herfra, men med lidt eq går det nok. JBL's basser er mere studioorienterede og går ikke særligt dyb uden hjælp.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 09:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
@TRX850
Rolig nu, jeg skal lige nå at svare alle...
Jeg er ved at kigge nærmere på de enheder.
Men jeg er nødt til at høste andres erfaringer, når jeg kigger efter de næste basenheder jeg skal arbejde med, for jeg har hverken tid eller lyst, til igen og igen at prøve alle mulige og umulige basenheder, fordi en bruger skriver det er det bedste...
Det har jeg spildt rigeligt tid på de sidste 15 år. Jeg kan roligt skrive at der er røget (og kasseret) mindst 100 basser gennem min hifi-maskine - dertil kommer så et utal af diskanter/mellemtoner etc.
Desværre viser det sig ofte at mange er hurtige på aftrækkeren, og når det så kommer til lidt dokumentation for udtalelser, eller bare personlige erfaringer, så viser det sig ofte bare at være nogle enheder folk tilfældigvis er faldet over.
Man kan i det mindste lige prøve ta regne lidt på T/S eller søge lidt på nettet om en enhed, inden man anbefaler den.
Ganske som du har gjort. Du har noget at referere til (kender godt humblemadehifi.com) og måske et par ideer til kabinet(?)
Det er blot sådan input jeg ønsker.
Saglig debat om hifi - det kan jeg lide.
Mine erfaringer viser desværre at langt de fleste PA enheder, jeg har fået anbefalet, har været særdeles ringe. Og stort set alle auto-stereo-enheder jeg har prøvet har også været uegnet.
Derfor lidt diskrimination fra min side - Men jeg afviser absolut ikke når der kommer fornuftige begrundelser eller referencer, der ligeledes ser fornuftige ud. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Kjeldsen
Jeg vil nødigt over og bruge aktive filtre igen. Det har jeg rodet med før, også med fin succes, men vil gerne opnå dybden så "naturligt" som muligt. Mine gamle 3-vejs aktive højttalere (med et LC Audio aktivt filter - dvs. 3 styks jeg havde modificeret), lød glimrende men en aktiv løsning vil jeg gerne prøve at undgå denne gang.
Kan godt huske de gamle Abyss højttalere, men mon ikke de bliver svære at opdrive i dag? Jeg går næsten en daglig gang på diverse brugtmarkeder for alle mulige spændende højttalerenheder, og er ikke faldet over dem så vidt jeg kan huske.
Monacor har jeg kun prøvet en 15" enhed (mener det var SP-282PA), og det var (som navnet antyder) en PA enhed, der ikke var særligt imponerende.
Ellers har jeg været igennem en række mellemtoner i f.eks. Duelunds "køkkenhøjttalere" som de vist hed dengang.
Glimrende enheder, men har alligevel altid fundet en anden enhed, der var en tand bedre til formålet.
Visaton (ok, så de er en del af Monacor?) har jeg faktisk aldrig haft gennem maskinen. Dem vil jeg lige prøve at kigge videre på.
Har du links, gode sider eller andet med Visaton?
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 09:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@TRX850 Rolig nu, jeg skal lige nå at svare alle...
Jeg er ved at kigge nærmere på de enheder.
Men jeg er nødt til at høste andres erfaringer, når jeg kigger efter de næste basenheder jeg skal arbejde med, for jeg har hverken tid eller lyst, til igen og igen at prøve alle mulige og umulige basenheder, fordi en bruger skriver det er det bedste... Det har jeg spildt rigeligt tid på de sidste 15 år. Jeg kan roligt skrive at der er røget (og kasseret) mindst 100 basser gennem min hifi-maskine - dertil kommer så et utal af diskanter/mellemtoner etc.
Desværre viser det sig ofte at mange er hurtige på aftrækkeren, og når det så kommer til lidt dokumentation for udtalelser, eller bare personlige erfaringer, så viser det sig ofte bare at være nogle enheder folk tilfældigvis er faldet over. Man kan i det mindste lige prøve ta regne lidt på T/S eller søge lidt på nettet om en enhed, inden man anbefaler den.
Ganske som du har gjort. Du har noget at referere til (kender godt humblemadehifi.com) og måske et par ideer til kabinet(?) Det er blot sådan input jeg ønsker. Saglig debat om hifi - det kan jeg lide.
Mine erfaringer viser desværre at langt de fleste PA enheder, jeg har fået anbefalet, har været særdeles ringe. Og stort set alle auto-stereo-enheder jeg har prøvet har også været uegnet. Derfor lidt diskrimination fra min side - Men jeg afviser absolut ikke når der kommer fornuftige begrundelser eller referencer, der ligeledes ser fornuftige ud. |
|
|
Argh, jeg driller dig da bare lidt 
Jeg har kendt Tony Gee gennem mange år og har lavet nogle projekter sammen med ham. Han spiller selv på en del instrumenter, blandt andet klaver, samt både elbas og akustisk bas. Han er sindsyg kritisk med at bassen skal gengives korrekt ift hans ''live lyd'' og han har kastet sig ud i vilde løsninger for at nå målet (check evt hans subs med 21" enheder)...
Tony har ligeledes kasseret tonsvis af enheder, men bruger I dag primært studieenheder, som CIARE til bassen, også i high end hifi systemer: Højere følsomhed, lavere forvrængning osv osv... Lidt off topic måske, men Tony er på vej med sit eget højttalermærke (t-g acoustics), og hans mål er high end lyd til nogenlunde overkommelige penge. Basenhederne bliver fra CIARE...
Jeg regner selv med at bruge de 15" CIARE enheder jeg linkede til i lukkede kabinetter på omkring 90 liter (aktive og med aktiv deling/eq), men jeg skal gerne spørge ham om kabinetforslag. Check evt under ''news'' på hans site, der er vist nogle ''battle star galactica'' højttalere han roder med for tiden, de bruger også denne 15" CIARE...
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
@TRX850
Jeg kan godt se at enheden har stort potientiale, når der kommer aktivt filter på. Den gode følsomhed og evnen til at tage imod effekt, kan give fine resultater med aktivt filter og en god amp.
Men vil helst uden om den aktive del, så vidt muligt. Der var ingen der sagde min mission skulle være nem
Faktisk er enheden ikke helt dum uden aktivt filter og med en port. Den bliver ikke helt linær, men min erfaring siger mig at en jævn let afrulning nedadtil, ofte er at foretrække end en enhed, der bare ramme F3=20Hz - hvilket ofte stiller meget store krav til rummet man spiller i og dets roomgain.
Har måttet kæmpe en del med mine von Schweikert VR4 på dette område.
Men jeg er igang med at kigge de andre alternativer igennem.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9422
|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
danielsVisaton skrev:
(ok, så de er en del af Monacor?) har jeg faktisk aldrig haft gennem maskinen. Dem vil jeg lige prøve at kigge videre på. Har du links, gode sider eller andet med Visaton? |
|
|
Netop de 5" som er i Duelunds køkkenbordshøjttaler er Visaton OEM og netop den 5" jeg har prøvet. Visaton har ikke længere disse modeller.
Visaton har faktisk selv en ganske omfattende DIY afdeling
http://www.visaton.de/de/bauvorschlaege/index.html
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977
Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1463
|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 10:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
http://www.morelhifi.com/products/mob_subwoofers_ultimo.html hvis du tør kikke i bilstereo afdelingen, så er der her et par som jeg selv vil prøve, har hørt en del af morels bilstereo grej og det spiller intet mindre end fantastisk. Håber på at kunne få et par ultimo 12 på prøve.
Busk __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 11:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Faktisk er enheden ikke helt dum uden aktivt filter og med en port. Den bliver ikke helt linær, men min erfaring siger mig at en jævn let afrulning nedadtil, ofte er at foretrække end en enhed, der bare ramme F3=20Hz - hvilket ofte stiller meget store krav til rummet man spiller i og dets roomgain.
|
|
|
Den lidt faldende kurve er ikke nogen ulempe, og da slet ikke når du vil lave et passivt system. Det er godt med lidt ''plads til room gain''. Alternativt skal du kunne trække højttalerne meget langt ud i rummet...
Faktisk er muligheden for rumtilpasning/eq en af de væsentligste grunde til, at jeg vil lave et aktivt system, da det kan være næsten umuligt at få bare nogenlunde jævn frekvensgang i bunden med et virkelig full range højttalersystem.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
@finlytteren
Og jeg har faktisk købt et sæt, som er på vej af netop den model til tests.
Så nu må vi se hvor gode de er.
@Kjeldsen
Ja Visaton kender jeg fra deres "færdige" højttalere (altså kits). Specielt Concorde har jeg hørt ved mange lejligheder. Må indrømme at jeg ikke kan huske dem. Men det kan jo bare betyde at de i hvert fald ikke var dårlige
@Busk
Jeg har haft de Morel 12" UW1258 gennem min talknusermaskine, og de ser ret godt ud (teoretisk).
Et F3 på ca. 33Hz i lukket på 90+ liter. Det er faktisk ret imponerende. I et 110-120 liters kabinet vil de sikkert være rigtigt fornuftige - men de ville sikkert have godt af endnu mere volumen.
Har bare svært ved at finde nogle erfaringer på nettet med modellen. Ved jo at teori og praksis ikke nødvendigvis hænger sammen. Det er en enhed til ca. 2500kr/stk. hvilket ikke er så slemt på det niveau vi snakker om.
Den er på min "OK" liste indtil videre, og jeg må se om jeg ikke kan finde nogle erfaringer på nettet med den enhed.
@TRX850
Jeg kan ikke udelukke at jeg går aktivt på bassystemet igen, men vil prøve at undgå det i første omgang. Kan altid prøve en Behringer eller SMS-1 senere, hvis jeg synes jeg mangler noget. Har nogenlunde styr på 40-50Hz peaks i mit lytterum, som tidligere var min største fjende i kampen om god bas fra mit anlæg. Har nogenlunde lykkedes med at lave et lytterum, der ikke farver højttalerne (ikke ødelæggende meget i hvert fald).
Som udgangspunkt forventer jeg som minimum at skulle lave fem-seks kabinetter til bassen til tests, før den endelige version står klar. Det plejer jeg at gøre. Mit første testkabinet består ofte af plader, der kan skrues af og på og regulere volumen, port etc.
Det betyder desværre ofte at højttaleren så bliver lavet til mit lytterum@finlytteren
Og jeg har faktisk købt et sæt, som er på vej af netop den model til tests.
Så nu må vi se hvor gode de er.
@Kjeldsen
Ja Visaton kender jeg fra deres "færdige" højttalere (altså kits). Specielt Concorde har jeg hørt ved mange lejligheder. Må indrømme at jeg ikke kan huske dem. Men det kan jo bare betyde at de i hvert fald ikke var dårlige
@Busk
Jeg har haft de Morel 12" UW1258 gennem min talknusermaskine, og de ser ret godt ud (teoretisk).
Et F3 på ca. 33Hz i lukket på 90+ liter. Det er faktisk ret imponerende. I et 110-120 liters kabinet vil de sikkert være rigtigt fornuftige - men de ville sikkert have godt af endnu mere volumen.
Har bare svært ved at finde nogle erfaringer på nettet med modellen. Ved jo at teori og praksis ikke nødvendigvis hænger sammen. Det er en enhed til ca. 2500kr/stk. hvilket ikke er så slemt på det niveau vi snakker om.
Den er på min "OK" liste indtil videre, og jeg må se om jeg ikke kan finde nogle erfaringer på nettet med den enhed.
@TRX850
Jeg kan ikke udelukke at jeg går aktivt på bassystemet igen, men vil prøve at undgå det i første omgang. Kan altid prøve en Behringer eller SMS-1 senere til tests, hvis jeg synes jeg mangler noget. Har nogenlunde styr på 40-50Hz peaks i mit lytterum, som tidligere var min største fjende i kampen om god bas fra mit anlæg. Har nogenlunde lykkedes med at lave et lytterum, der ikke farver højttalerne (ikke ødelæggende meget i hvert fald).
Som udgangspunkt forventer jeg som minimum at skulle lave fem-seks kabinetter til bassen til tests, før den endelige version står klar. Det plejer jeg at gøre.
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|