| Forfatter |
|
HIFI IS FUN Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 355
|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej.daniels
har fulgt med i din debat omkring køb af basenhed.
men jeg vil da gerne høre noget om hvilket rum de skal spille i da det er meget afgørende.
kan du lave en lille tegning med placering af anlæg og rummets formog om dedt er træ elller mursten.
har du gulvtæppe på eller er det uden tæppe.mvh kenn
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977
Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1463
|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@finlytteren Og jeg har faktisk købt et sæt, som er på vej af netop den model til tests. Så nu må vi se hvor gode de er.
@Kjeldsen Ja Visaton kender jeg fra deres "færdige" højttalere (altså kits). Specielt Concorde har jeg hørt ved mange lejligheder. Må indrømme at jeg ikke kan huske dem. Men det kan jo bare betyde at de i hvert fald ikke var dårlige
@Busk Jeg har haft de Morel 12" UW1258 gennem min talknusermaskine, og de ser ret godt ud (teoretisk). Et F3 på ca. 33Hz i lukket på 90+ liter. Det er faktisk ret imponerende. I et 110-120 liters kabinet vil de sikkert være rigtigt fornuftige - men de ville sikkert have godt af endnu mere volumen. Har bare svært ved at finde nogle erfaringer på nettet med modellen. Ved jo at teori og praksis ikke nødvendigvis hænger sammen. Det er en enhed til ca. 2500kr/stk. hvilket ikke er så slemt på det niveau vi snakker om. Den er på min "OK" liste indtil videre, og jeg må se om jeg ikke kan finde nogle erfaringer på nettet med den enhed.
@TRX850 Jeg kan ikke udelukke at jeg går aktivt på bassystemet igen, men vil prøve at undgå det i første omgang. Kan altid prøve en Behringer eller SMS-1 senere, hvis jeg synes jeg mangler noget. Har nogenlunde styr på 40-50Hz peaks i mit lytterum, som tidligere var min største fjende i kampen om god bas fra mit anlæg. Har nogenlunde lykkedes med at lave et lytterum, der ikke farver højttalerne (ikke ødelæggende meget i hvert fald).
Som udgangspunkt forventer jeg som minimum at skulle lave fem-seks kabinetter til bassen til tests, før den endelige version står klar. Det plejer jeg at gøre. Mit første testkabinet består ofte af plader, der kan skrues af og på og regulere volumen, port etc. Det betyder desværre ofte at højttaleren så bliver lavet til mit lytterum@finlytteren Og jeg har faktisk købt et sæt, som er på vej af netop den model til tests. Så nu må vi se hvor gode de er.
@Kjeldsen Ja Visaton kender jeg fra deres "færdige" højttalere (altså kits). Specielt Concorde har jeg hørt ved mange lejligheder. Må indrømme at jeg ikke kan huske dem. Men det kan jo bare betyde at de i hvert fald ikke var dårlige
@Busk Jeg har haft de Morel 12" UW1258 gennem min talknusermaskine, og de ser ret godt ud (teoretisk). Et F3 på ca. 33Hz i lukket på 90+ liter. Det er faktisk ret imponerende. I et 110-120 liters kabinet vil de sikkert være rigtigt fornuftige - men de ville sikkert have godt af endnu mere volumen. Har bare svært ved at finde nogle erfaringer på nettet med modellen. Ved jo at teori og praksis ikke nødvendigvis hænger sammen. Det er en enhed til ca. 2500kr/stk. hvilket ikke er så slemt på det niveau vi snakker om. Den er på min "OK" liste indtil videre, og jeg må se om jeg ikke kan finde nogle erfaringer på nettet med den enhed.
@TRX850 Jeg kan ikke udelukke at jeg går aktivt på bassystemet igen, men vil prøve at undgå det i første omgang. Kan altid prøve en Behringer eller SMS-1 senere til tests, hvis jeg synes jeg mangler noget. Har nogenlunde styr på 40-50Hz peaks i mit lytterum, som tidligere var min største fjende i kampen om god bas fra mit anlæg. Har nogenlunde lykkedes med at lave et lytterum, der ikke farver højttalerne (ikke ødelæggende meget i hvert fald). Som udgangspunkt forventer jeg som minimum at skulle lave fem-seks kabinetter til bassen til tests, før den endelige version står klar. Det plejer jeg at gøre.
|
|
|
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=48211&P N=1&get=last#1710111 prøv at høre tossi ad, han er en god ven som hr gang i den seriøse bilstereo. __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9423
|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
HIFI IS FUN skrev:
|
hej.daniels
har fulgt med i din debat omkring køb af basenhed.
men jeg vil da gerne høre noget om hvilket rum de skal spille i da det er meget afgørende.
kan du lave en lille tegning med placering af anlæg og rummets formog om dedt er træ elller mursten.
har du gulvtæppe på eller er det uden tæppe.mvh kenn
|
|
|
Det må du gerne forklare. Hvordan kan alle disse parametre have betydning, for hvilken enhed man vælger. Rummets størrelse kan til nød bruges som tommefingerregel for enhedens maximal størrelse´.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 12:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
@HIFI IS FUN
Uha, det er en større opgave at tegne rummet op. Men jeg har styr på rummets akustiske påvirkninger, så der skal ikke tænkes på rummets påvirkning i første omgang. Her gælder det om at lave en homogen og vellydende højttaler, der går dybt.
Jeg har tre lytterum i huset, og ved endnu ikke hvilket af dem de kommer til at stå i. Jeg må gerne have hifi i alle tre rum for konen
De to rum er på ca. 18-20m2 og det tredie er på ca. 40-45m2, men er formet lidt som en vinkel.
Men jeg har styr på det akustiske, og kan flytte rundt på akustikplader etc., så tingene passer.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Busk
Nu er det jo ikke auto-stereo jeg er efter. Projektet ser ellers fint ud.
Har selv været med til at installere et ret kostbart Alpine-anlæg (F1 serie til ca. 120k) i en Peugeot for et par år siden. Men auto-stereo-verden er jo en hel anden end hifi-verden, når det kommer til bas og roomgain.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Og jeg har faktisk købt et sæt, som er på vej af netop den model til tests. Så nu må vi se hvor gode de er.
|
|
|
Et sæt CIARE? Så er du sgu da en hurtig mand, hvis det er tilfældet 
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 12:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
@TRX850
Nej, det var et svar til "@finlytteren" derfor "@" foran brugernavnet.
Det er et sæt Eton 12-680/62 jeg har bestilt til tests.
@Kjeldsen
Ja, jeg havde også et sæt af de originale NHT1259 (Now Hear This) enheder i sin tid. De var også glimrende i et godt lukket kabinet. Det er vist næsten 10 år siden nu, og kan faktisk ikke huske hvorfor jeg opgav dem igen, men mener det var noget med at kabinettet blev for stort (boede i lejlighed dengang). Det er ikke længere et problem, så måske skulle man prøve den nye model.
Den gamle model havde et F3 på ca. 27Hz i et 150 liters kabinet - SOM LUKKET! Det har jeg aldrig før set en enhed have i et lukket kabinet af den størrelse(!!!) Ganske imponerende.
Den nye model MAD1259 er desværre blevet ændret lige så meget at kabinettet skal være kæmpestort som lukket. I hvert fald hvis man regner på T/S. Den når fantastiske F3=25Hz i lukket kabinet, men kræver også 345 liter(!!)
Så kan man bruge dæmpemiddel og akustiske ventiler én masse, men kabinettet vil stadig blive stort, hvis man vil under et Q på 0,7.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man kunne selvfølgelig bruge sådan to MAD 1259 i isobarisk og med lidt fyld og akustiske ventiler, så er vi nede på ca. 150 liter lukket og F3 på 25Hz. Pænt... Men så kommer problemet med følsomheden, og så er det nok nødvendigt med aktivtfilter - som jeg så gerne vil undgå...
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 14:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det ser faktisk ud til at DAT har den til den nette sum af 910 kr.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den Peerless er også en glimrende enhed, men den er bare overgået af nyere enheder synes jeg.
@Miju herinde bruge netop den Peerless SLS enhed i sit bassystem, men fandt så en 12" AudioTechnology Flexunits der var bedre.
Det er stadig en glimrende enhed, men når vi er oppe blandt de tunge enheder, så er den ikke helt god nok mere.
Til prisen en fin enhed.
Det er selvfølgelig ikke et cost-no-object system jeg vil sætte sammen, men jeg giver gerne det dobbelte for en enhed, hvis den er bedre.
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 14:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@TRX850 Nej, det var et svar til "@finlytteren" derfor "@" foran brugernavnet. Det er et sæt Eton 12-680/62 jeg har bestilt til tests.
|
|
|
OK, jeg bemærkede ikke lige adressen til finlytteren... De Eton kender jeg godt. Det er udemærkede enheder, dog ret dyre ift deres performance synes jeg. I direkte sammenligning synes jeg eks et sæt FlexUnits fra Per Skaaning og Co. er bedre at arbejde med, men smag og behag er jo forskellig 
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
@TRX850
Jeg får dem til en ok pris.
Flexunits fra Per Skaaning er jo også ret dyre. En 12" starter på ca. 4400 kroner per styk, hvilket ikke ligefrem er billigt, selvom det er deres billigste 12".
Jeg er ikke helt tilfreds med de beregninger jeg når frem til med de Flexunits, ud fra deres T/S parametre. Man kan selvfølgelig få nogle specialfremstillet, men så stiger prisen bare yderligere.
Uden EQ virker det ikke som om de spiller ret dybt.
|
| Til top |
|
| |
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 15:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er da spændt på, hvad du synes om dem...
Min erfaring med mine Eton er, at de umiddelbart ikke virker helt så faste i lyden, som f.eks. SS 26W. Men med det rigtige forstærkersæt og en god spole på filteret, gør de det rigtigt godt! - synes jeg...
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 15:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
@finlytteren
OK, så du mener ikke de er lige så gode som SS 26W? Eller er det den model du selv har, du referere til?
Har haft et sæt 26W8861, men var ikke helt tilfredse med dem. Deraf også denne tråd, for at finde noget, der er endnu bedre.
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 15:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@TRX850 Jeg får dem til en ok pris. Flexunits fra Per Skaaning er jo også ret dyre. En 12" starter på ca. 4400 kroner per styk, hvilket ikke ligefrem er billigt, selvom det er deres billigste 12".
Jeg er ikke helt tilfreds med de beregninger jeg når frem til med de Flexunits, ud fra deres T/S parametre. Man kan selvfølgelig få nogle specialfremstillet, men så stiger prisen bare yderligere. Uden EQ virker det ikke som om de spiller ret dybt. |
|
|
Per er altid til at snakke med omkring specs, og ændringer af specs koster ikke nødvendigvis ekstra. Men nu har du jo Eton på vej, og det bliver spændende hvad du synes om dem. Måske de er det helt rette til dit brug - og så ligefrem til en cool pris..!
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne har jeg hørt men ikke arbejdet med
http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi10-12/ vnr/102390/
Den gjorde det absolut godt i et lille kabinet. Jeg vil skyde på omkring 80 liter basrefleks, måske større. Der var virkelig punch, men jeg savnede lidt af den helt dybe bas. Måske et større kabinet kan være løsningen.
Jeg havde dog min 12" Peerless på det tidspunk og oplevelsen gjorde ikke at jeg fik lyst til at skifte. Den koster trods alt noget mere. Der findes også en 12" med kulfiberforstærkert membran, men den kan ikke anbefales. Den har helt tydeligt alt for lidt at byde på som egentlig subbas.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 15:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 22 December 2008 kl. 16:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Kjeldsen
På papiret gennem talknuseriet ser den ret fornuftig ud, og i 120 liter spiller den fint dybt i basrefleks.
Prisen er også ganske fornuftig. Den ryger på min liste over "OK" basenheder, og så må jeg se om jeg kan finde erfaringer på nettet om den enhed.
@musicus
I lukket kabinet synes jeg de 160 liter den skal have for Q=0,7 er for meget. Selv dæmpemiddel og akustiske ventiler, kommer jeg kun ned omrking 120 liter - men det er stadig med Q=0,7 og Q vil jeg gerne have ned i nærheden af 0,5-0-6.
I Basrefleks ser den bedre ud. Det er muligt at få den ned i 120 liter, og med fornuftigt dybt ouitput.
Jeg kender enheden fra diverse subwooferprojekter (til bioer) på nettet, men kender den ikke som en del af en hifi-løsning. Vil også lige kigge lidt rundt efter mere info på den enhed.
Som tidligere nævnt, vil jeg helst undgå aktivt filter i første omgang.
|
| Til top |
|
| |