Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 08:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: High-End bas søges & testes. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 22 December 2008 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@finlytteren
OK, så du mener ikke de er lige så gode som SS 26W? Eller er det den model du selv har, du referere til?
Har haft et sæt 26W8861, men var ikke helt tilfredse med dem. Deraf også denne tråd, for at finde noget, der er endnu bedre.

Jeg refererer til mine egne. Kender ikke den aktuelle 12"

Jeg synes mine egne er knap så stram, som jeg har hørt 26W i nogle konstruktioner. Dette har nok en del med filtrene at gøre, så en direkte sammenligning har jeg ikke.

Men da jeg lånte en Audia Flight 100 i et par uger, blev bassen meget mere fast, end med mine egne monoblokke. Så med det rette udstyr er jeg i hvert fald godt tilfreds med mine Eton.

Min fornemmelse er at 26W virker en anelse mere tør, men igen har jeg ikke en direkte sammenligning! Så jeg følger spændt med her i tråden, så jeg kan høre din vurdering er de 12ere...

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 22 December 2008 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

@finlytteren
Jeg skulle få enhederne mellem Jul og Nytår, og har indkøbt det meste træ, deriblandt en plade bøjeligt MDF, som jeg skal bruge til noget af konstruktionen.
Så hvis alt går vel, har jeg et testkabinet klar lige efter Nytår.

Jeg regner med at bruge en hjemmelavet Zappulse amp til testene til at starte med. Den er på 2x300W RMS i 8 Ohm, og burde være næsten linær ned til 2 Ohm. Der burde være effekt nok.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 22 December 2008 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Vil lige for sjov kaste denne Thiel(USA) ind i ringen, men prisen på 1140EUR gør nok at den ikke er interessant  den er angiveligt med underhængt svingspole, men ellers er det lidt svært at se hvor pengene er brugt

http://oaudio.de/Lautsprecher-Chassis/Thiel-Audio/ThielAudio -TSW-151::475.html

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2008 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Tja, hvis det har noget med Thiel & Partner (Accuton) at gøre, så lyder den sikkert fint. Har været glad for de Accuton enheder jeg har haft (og har).
Men jeg tvivler på de har noget med hinanden at gøre.

Den ser jo fin ud i et lukket kabinet... Hvis man giver den 370 liter. Selv med dæmpetricks og ventiler, kommer man nok ikke under 150 liter. Og så er det stadig med rimligt højt Q (0,7).
I basrefleks har jeg svært ved at få noget godt frem.

Den er dyr, men virker ikke overbevisende på papiret. Og så sjælden som den er, kommer man nok ikke lige til at høre den.

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 22 December 2008 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
Tja, hvis det har noget med Thiel & Partner (Accuton) at gøre, så lyder den sikkert fint. Har været glad for de Accuton enheder jeg har haft (og har).
Men jeg tvivler på de har noget med hinanden at gøre.

Den ser jo fin ud i et lukket kabinet... Hvis man giver den 370 liter. Selv med dæmpetricks og ventiler, kommer man nok ikke under 150 liter. Og så er det stadig med rimligt højt Q (0,7).
I basrefleks har jeg svært ved at få noget godt frem.

Den er dyr, men virker ikke overbevisende på papiret. Og så sjælden som den er, kommer man nok ikke lige til at høre den.

Den er fra Thiel (som i Jim Thiel fra Thiel Audio i USA), ikke fra Thiel og Partner... Thiel basenhederne er uforholdsmæssigt dyre i Europa, og efter min mening slet, slet ikke pengene værd...

Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2008 kl. 23:23 | IP-adresse registreret  

@TRX850
Også mit umiddelbare indtryk af enheden. Med det gode udbud af enheder der er i dag, skal man kunne levere noget helt specielt, for at kunne tage så mange penge for en enhed.
Der er som regel altid nogle kunder til disse volddyre enheder, da det jo ofte skabet en slags eksklusivitet som nogen godt kan lide.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2008 kl. 23:31 | IP-adresse registreret  

Ja jeg ville smide en enhed som denne 18" i ca 200liter lukket, det synes måske temmelig kedeligt på papiret, men det skal man nok ikke lade sig narre af - enheden er bedste håndværk og koster beskedne 190 engelske pund hos BlueAran

http://www.precisiondevices.co.uk/showdetails.asp?id=3

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2008 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

@musicus
Nu bliver det jo lige voldsomt nok. Jeg har kun 110-120 liter at gøre godt med og her er vi vist ovre i PA sektionen.

Måske i næste projekt, når min hjemmebio står for tur...

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2008 kl. 01:21 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@musicus 
og her er vi vist ovre i PA sektionen.

Måske i næste projekt, når min hjemmebio står for tur...

Jo jeg driller  men om det er PA ?  det mener jeg ikke, da det jo er dine fine AudioTechnology hifimellemtoner som afgør det, den viste enhed er jo bare en basenhed - forresten kunne dine mellemtoner fint bruges til et studio-setup, men det gør det jo ikke pludselig til PA enheder  

Henrik 1307
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 December 2008 kl. 01:24 | IP-adresse registreret  

Hvad med Norske Seas de lever enheder til mærker som Steinway Lyngdorf..

De har mange at vælge imellem..her er et link til deres PRESTIGE line.

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=vie w&id=31&Itemid=47

Måske du kan finde noget interrsandt her hos Seas
Til top Vis Henrik 1307's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik 1307

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2008 kl. 02:18 | IP-adresse registreret  

@Henrik 1307
Vi har været inde på Seas, men deres største enhed er en 10" (26cm) og det er lige for lidt.
Man kunne så vælge to 10", men det hele skal presses ned i 110-120 liter, så der stilles nogle krav til dem.

Men hvis der er to Seas enheder (2x10"), der kan være i 120 liter, og går rimeligt dybt (mindst 30Hz), så hører jeg gerne om det. Har ikke selv lige fundet noget, men har heller ikke kørt alle Seas enheder gennem de indledende beregningsrunder på T/S parametre.

@musicus
Når jeg ser store enheder med høj følsomhed og høj belastbarhed, er min første indskydelse PA (og horn). Og ingen af mine flexunits er jo i nærheden af den følsomhed som den bas har, eller en belastbarhed i nærheden.

Vil nu nødigt starte en religionskrig her om hvad der er PA og hvad der ikke er, for mig er det lyden der gælder. Men min erfaring siger mig at store enheder med høj følsomhed sjældent har noget godt med sig, når jeg har testet dem.

Henrik 1307
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 23 December 2008 kl. 02:40 | IP-adresse registreret  

måske en af disse ..

H1305-08 CA26RFX 52 mm Coated paper cone, long throw 29 Hz 129 0.34

E0046-08S W26FX002 52mm Nextel coated paper cone and chassis 31 Hz 87 0.39

Også er der seføli alle deres 22 cm i prestige linjen som kan sidde i 120liter men ved ikke om de opfylder kravne, der står de går under 30Hz men det jo kun specs...
Til top Vis Henrik 1307's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Henrik 1307

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 23 December 2008 kl. 08:30 | IP-adresse registreret  

Hvad med SB acoustics (startet af scanspeak vifa folk)

http://www.sbacoustics.com/specproduct.php?product_name=12%2 0SB34NRX75-6

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2008 kl. 08:31 | IP-adresse registreret  

Som jeg har nævnt flere gange tidligere i tråden, så har jeg ikke tid eller råd til at tage en masse enheder hjem, for at teste dem. Jeg er nødt til at grovsortere og høste lidt af andres erfaringer, så jeg ikke ender med at have brugt en formue på en række enheder, der aldrig var i nærheden af det jeg ønskede.

Mit mål er at finde en suveræn 12"-15" enhed, der kan sidde i maks. 120 liter, eller måske 2x10", som f.eks. Seas har.

Så som udgangspunkt skal beregningerne, ud fra T/S parametrene, vise en eller anden form for egnethed.

CA26RFX imponerer ikke i lukket med et F3 på 62Hz. Den kan dog godt nøjes med 60 liter for at få et fornuftigt Q, men dybt kommer den ikke til at spille uden EQ. I basrefleks kræver den for stort volumen, til jeg kan få to styks ned i en kasse på 120 liter, og her imponere den så heller ikke med et F3 på ca. 35Hz i 70 liter.

W26FX002 har samme problem. For stort volumenkrav og for høt F3. Faktisk så W26FX001'eren bedre ud på papiret.

Det er ikke umuligt at disse enheder performer bedre i den virkelige verden, men indtil videre har jeg kun T/S at forholde mig til. Så ed mindre der kommer nogle praktiske erfaringer på bordet med en specifik enhed, så kan jeg ikke se bort fra de beregninger T/S parametrene giver mig.

Men links til noget spændende er selvfølgelig altid velkommen, men helst til noget med dokumentation som holder sig inden for de ønsker jeg har.

dk2000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Sendt: 23 December 2008 kl. 08:47 | IP-adresse registreret  

Yes, se SB acoustics ovenfor - med et box på 120l og et box Q på 0.7 skulle den gerne have et f3 på ca 30 Hz.

De har også en 10" og en 15" variant.

Til top Vis dk2000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dk2000

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2008 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

@dk2000
Ja, de har været nævnt før som kandidater, og ser da også mere fornuftige ud, ud fra T/S.
Men jeg har ikke kunnet finde nogle andre, som har gjort sig erfaringer med disse. Om de rent faktisk også lyder godt og lever op til det de viser på papiret.

Men de ser nu ud til at kræve noget større volumen end jeg har plads til. Q'er skulle gerne ned mod 0,5-0,6. Et Q på 0,7 er lidt for højt.

Har desværre bare ikke tid (og råd) til at være den første, der gør sig erfaringer med disse enheder - det er i hvert fald ikke til at finde noget på nettet, der kan bekræfte eller afkræfte hvor gode de er.

Det er dog klart et plus at det er folk fra DK med rødder i Vifa/Scan-Speak verden.

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 23 December 2008 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

Ja jeg ville smide en enhed som denne 18" i ca 200liter lukket, det synes måske temmelig kedeligt på papiret, men det skal man nok ikke lade sig narre af - enheden er bedste håndværk og koster beskedne 190 engelske pund hos BlueAran

http://www.precisiondevices.co.uk/showdetails.asp?id=3

Jeg har oplevet et set-up med to stk af 21" versionen. Absolut noget af det bedste jeg nogensinde har hørt, og absolut ikke ''PA lyd''. Meget, meget bedre end nogen ''hifi basenhed'' jeg har hørt, men kasserne bliver store/tunge for alene 21" enheden vejer 34 kg...

CIARE er en tand bedre end Precisiondevises, dog også lidt dyrere.

Du skulle nu altså parkere dine ''PA fordomme'' lidt Daniels 

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2008 kl. 09:07 | IP-adresse registreret  

De 10" er de mest interessante.
De ser ud til at leve op til mine krav, og der skulle kunne sidde to styks i 120 liter - på papiret.
Nu mangler jeg så bare lidt mere dokumentation fra andre med erfaringer med disse enheder.
En pris på ca. 150$ stykket, betyder at jeg godt kan finde på at tage et sæt hjem til tests.

Det er ikke nemt...

De 10" står nu på min "OK" liste, og jeg vil overveje at tage et sæt hjem i det nye år.

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2008 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

@TRX850
Størrelsen er lidt et problem her. Har også kigget på deres 24" enhed... Noget voldsomt noget.
Jeg har endnu til gode at finde nogle flere erfaringer på de Ciare enheder. Det eneste jeg rigtigt kunen finde var konstruktioner med Ciare fuldtoner - og selvfølgelig Humble Made Hifi's "Coming Soon" besked om de 15".

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 23 December 2008 kl. 09:25 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@TRX850
Størrelsen er lidt et problem her. Har også kigget på deres 24" enhed... Noget voldsomt noget.
Jeg har endnu til gode at finde nogle flere erfaringer på de Ciare enheder. Det eneste jeg rigtigt kunen finde var konstruktioner med Ciare fuldtoner - og selvfølgelig Humble Made Hifi's "Coming Soon" besked om de 15".

Hvis du vælger enheder på basis af andres erfaringer, så er CIARE givetvis ikke noget for dig. Jeg havde heller aldrig hørt om dem før Tony nævnte dem. Når han kommer med sit eget højttalermærke kommer du til at høre mere til CIARE   

Personligt behøver jeg ikke andre anbefalinger end Tonys. Dels fordi jeg kender ham og hans lydmæssige præferencer. Dels fordi jeg ved hvor vildt kompromisløs/dygtig en højttalerdesigner han er. Hvis de er gode nok til ham, så er de gode nok til mig, og jeg bestiller de 15" CIARE jeg linkede til ovenfor til mit projekt...

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes