| Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 23 December 2008 kl. 09:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
@TRX850
Jeg har faktisk heller ikke hørt om Ciare før du nævnte dem for mig.
Normalt behøver jeg heller ikke andres erfaringer først, men jeg har simpelthen ikke tid (og penge) til at teste alle de anbefalinger jeg får her og der. Derfor er jeg lidt tilbageholdende.
Jeg har simpelthen for mange enheder liggende, der skal testes, til jeg synes det er nogen god ide at indkøbe endnu flere.
Lige p.t. har jeg HiVi Swan-Speaker 10", Eton 12", Dynasonic bånd og Raidho bånd liggende som jeg slet ikke har fået testet endnu. Plus en række FlexUnits (5", 6" og 8") som jeg ikke har fået lavet kabinet til endnu.
Så kommer al den tid til målinger etc. som nok sørger for jeg ikke keder mig et stykke ind i det nye år
Jeg har da Ciare i kikkerten, men afventer lige offentliggørelsen Tonys projekt (hvis det bliver offentliggjort), før jeg køber mere ind.
Men hvis du gør dig nogle gode erfaringer, og virkelig mener de er gode (efter du har testet dem), så kan jeg måske godt tage et sæt hjem.
Men, som du nok kan se, så har jeg ikke mangel på enheder, der skal testes. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 23 December 2008 kl. 09:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@TRX850 Jeg har faktisk heller ikke hørt om Ciare før du nævnte dem for mig.
Normalt behøver jeg heller ikke andres erfaringer først, men jeg har simpelthen ikke tid (og penge) til at teste alle de anbefalinger jeg får her og der. Derfor er jeg lidt tilbageholdende. Jeg har simpelthen for mange enheder liggende, der skal testes, til jeg synes det er nogen god ide at indkøbe endnu flere.
Lige p.t. har jeg HiVi Swan-Speaker 10", Eton 12", Dynasonic bånd og Raidho bånd liggende som jeg slet ikke har fået testet endnu. Plus en række FlexUnits (5", 6" og 8") som jeg ikke har fået lavet kabinet til endnu. Så kommer al den tid til målinger etc. som nok sørger for jeg ikke keder mig et stykke ind i det nye år
Jeg har da Ciare i kikkerten, men afventer lige offentliggørelsen Tonys projekt (hvis det bliver offentliggjort), før jeg køber mere ind.
Men hvis du gør dig nogle gode erfaringer, og virkelig mener de er gode (efter du har testet dem), så kan jeg måske godt tage et sæt hjem.
Men, som du nok kan se, så har jeg ikke mangel på enheder, der skal testes.  |
|
|
Ha ha... Ja, jeg kan sgu godt se, at alt det dér kræver tid og penge..! Jeg tager den lette genvej og lytter til Tony. Han har alligevel lavet flere eksperimenter end jeg nogenside kommer til, og han er en dygtigere designer, end jeg nogenside bliver.
Projektet på hans DIY site bliver da helt sikkert offentliggjort. Han skal bare lige være helt færdig med filtrene.
Tonys egne højttalere kommer senere på hans tg-acoustics site. Han er lidt bagud med udviklingen af sin egen højttalerserie, idet han har ret travlt med at lave custom projekter. Dem vist på linken er bestilt/forudbetalt af en gut i Thailand... http://www.tg-acoustics.com/nl/custom/custom.html
Mht mit eget projekt, så skal de 15" CIARE i øvrigt bruges til et sæt basmoduler til de højttalere, som jeg viser kabinetdesignet for her i denne tråd: http://www.nerds.dk/?page=viewtopic&t=4417
Højttalerne er designet efter ''kvalitet før kvantitet'' i bunden, så de bruger lukkede kabinetter og ruller forholdsvis tidligt af. Derved giver de ikke en masse bøvl i mindre rum. I et større rum kan de så kombineres med et sæt basmoduler med de 15" CIARE. Det er helt bevidst, at jeg ikke skriver ''subs'' da det giver mentale billeder af ''boom boxes'' og det er ikke målet med designet - tvært imod...
|
| Til top |
|
| |
hullevad Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 627
|
| Sendt: 23 December 2008 kl. 10:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Audio Technology er ved at indføre papir-skum membraner som er stive som et bræt, men trods alt med mindre egenringning end magnesium/alumembraner. De har næsten samme data (membranvægt) som PP udgaverne. Bassen bliver knastør og de går jo i praksis langt ned i moderate kabinetter, så jeg ville helt klart tage en 12" fra dem.
Jeg forstår heller ikke ideen med 2 x 6" AT, 1 stk 5" kan gøre det alene med nyt forbedret kantophæng bliver integrationen med diskant meget nemmere.
< =text/>
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 23 December 2008 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
hullevad skrev:
|
Audio Technology er ved at indføre papir-skum membraner som er stive som et bræt, men trods alt med mindre egenringning end magnesium/alumembraner. De har næsten samme data (membranvægt) som PP udgaverne. Bassen bliver knastør og de går jo i praksis langt ned i moderate kabinetter, så jeg ville helt klart tage en 12" fra dem.
Jeg forstår heller ikke ideen med 2 x 6" AT, 1 stk 5" kan gøre det alene med nyt forbedret kantophæng bliver integrationen med diskant meget nemmere. < =text/>
|
|
|
Ja, det er en rigtig spændende sandwich konstruktion papir-skum-papir. Princippet med sandwich'en er ca som Focal og Eton laver deres basmembraner, bare med lidt andre materialer.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2008 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
@hullevad
Top-delen, til den basdel jeg er igang med at finde, er ikke fastlagt.
Jeg er blevet mere hoocked på at benytte en 5" og en 8" sammen med diskanten og så parrer det med baskabinettet.
Intet er fastlagt i top-delen endnu.
Er da spændt på at se/høre hvad de kan diske op med.
@TRX850
Der er masser af interessant læsning i din tråd, og er også igang med at følge op på en mase af ideerne.
Jeg har selv brugt en sammensætning af matrix(ikke direkte B&W design)/diffuser og forskellige materialer til mine tidligere kabinetter. I første omgang laver jeg simple testkabinetter, for at se om jeg er i rigtig retning med den valgte enhed, før jeg laver mit endelige kabinet.
Jeg har ikke brugt så meget tid (i forhold til de andre ting jeg roder med) på kabinettet indtil videre. Meget af min energi har ligget i isobariske konstruktioner og frontbafler (waveguide, blød/hård/svævende baffel).
Når jeg føler jeg nærmer mig det rigtige, så har jeg en kammerat med et større avanceret CNC-fræser-system, der kan lave næsten alt jeg ønsker. Så vender jeg mig mod ham.
Jeg har sat mig et mål; at jeg som minimum har en prototype klar i år. Den første protoype skulle stå klar i februar 2009.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 23 December 2008 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@hullevad Top-delen, til den basdel jeg er igang med at finde, er ikke fastlagt. Jeg er blevet mere hoocked på at benytte en 5" og en 8" sammen med diskanten og så parrer det med baskabinettet. Intet er fastlagt i top-delen endnu.
Er da spændt på at se/høre hvad de kan diske op med.
@TRX850 Der er masser af interessant læsning i din tråd, og er også igang med at følge op på en mase af ideerne. Jeg har selv brugt en sammensætning af matrix(ikke direkte B&W design)/diffuser og forskellige materialer til mine tidligere kabinetter. I første omgang laver jeg simple testkabinetter, for at se om jeg er i rigtig retning med den valgte enhed, før jeg laver mit endelige kabinet. Jeg har ikke brugt så meget tid (i forhold til de andre ting jeg roder med) på kabinettet indtil videre. Meget af min energi har ligget i isobariske konstruktioner og frontbafler (waveguide, blød/hård/svævende baffel).
Når jeg føler jeg nærmer mig det rigtige, så har jeg en kammerat med et større avanceret CNC-fræser-system, der kan lave næsten alt jeg ønsker. Så vender jeg mig mod ham.
Jeg har sat mig et mål; at jeg som minimum har en prototype klar i år. Den første protoype skulle stå klar i februar 2009. |
|
|
Enig: Her startes også med simple testkabinetter, som du kan se af min lille billedserie...
Hvis du bliver ramt af lysten til også at eksperimentere med kabinetter, så skulle du prøve at arbejde med de tre nævnte kriterier: 1) Max stivhed/styrke. 2) Lavt Q. 3) Max diffusion i kamrene Det virker..! 
Jeg tror også det er eneste gang jeg laver sådan et sæt manuelt, for det tager altså en del timer. Jeg er dog glad for, at jeg gjorde dette, for jeg lærte en hel del om materialerne ved at få projektet ''gennem hænderne''. Blandt andet erfarerede jeg, hvor det er vigtigt, at der er en vis godstykkelse på de enkelte plader i lamineringen for at skabe max styrke. Små ændringer kan have stor betydning hvad det angår.
Mine bas moduler bliver dog ikke en lamineret konstruktion. Dels fordi jeg ikke kender din kammerat med cnc fræseren, dels fordi jeg gerne vil prøve en anden konstruktion også. Det bliver nogle kraftige paprør i stor diameter og med 5mm godstykkelse. To rør inden i hinanden og afstivninger og sand i hulrummet mellem rørene. Dertil naturligvis afstivninger inde i kabinettet. Utrolig let at lave, ikke specielt dyrt, og resultatet er faktisk et rigtig stærkt/dødt kabinet. Dertil kommer, at de ikke ligner de sædvanlige firkantede kasser...
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 23 December 2008 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er omkring 10år siden jeg fik lavet 10" AudioTechnology enheder med Papir/skum sandwichmembran, men Per sagde også at han ikke ville lave flere da limen er giftig - lydmæssigt er der ikke megt at berette andet end at systemet blev solgt da det var en skuffelse
Det er uden tvivl muligt at lave meget fine membraner på alternative måder, men man skal nok falde totalt på halen for det, træerne vokser ikke ind i himlen 
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 23 December 2008 kl. 11:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Det er omkring 10år siden jeg fik lavet 10" AudioTechnology enheder med Papir/skum sandwichmembran, men Per sagde også at han ikke ville lave flere da limen er giftig - lydmæssigt er der ikke megt at berette andet end at systemet blev solgt da det var en skuffelse
Det er uden tvivl muligt at lave meget fine membraner på alternative måder, men man skal nok falde totalt på halen for det, træerne vokser ikke ind i himlen 
|
|
|
Han har så åbenbart genoptaget idéen, for han har prototypemembraner med papir/skum/papir sandwich til 10", 12" og 15" stående på hylden... Det giftige element er outsourcet, idet membranerne købes færdige efter Pers specs fra en underleverandør 
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 23 December 2008 kl. 12:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
|
|
|
Den hidtil eneste alternative metode der har vist sin værdi måle- som lydmæssigt kommer fra den unævnelige. Husker jeg rigtigt (det gør jeg) har Per i sin tid fået lavet et enkelt sæt i pap (12")
Man kan selv lave dem blot man har de rå membraner og så få, eksempelvis Per til at montere dem, der er tale om den berømte/berygtede blomstermembran
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 23 December 2008 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man bliver jo aldrig helt færdig med at forbedre sit hifi __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 23 December 2008 kl. 22:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå for pokker Daniels, nu har vi snakket så meget om basenheder, at jeg er ''kommet til'' at bestille sådan et sæt CIARE NDH 15-4S. De er ikke lagervare, så der er noget leveringstid...
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 24 December 2008 kl. 14:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
@TRX850
Spændende!
Det glæder jeg mig til at høre nærmere om.
Håber den enhed "viser vejen" til god bas, for så skal jeg da have sådan et sæt.
Har du nogle ideer om volumen og Q til de enheder?
For ud fra T/S virker de ikke så imponerende, men teori og udregninger viser jo aldrig hele sandheden.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 24 December 2008 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@TRX850
Spændende!
Det glæder jeg mig til at høre nærmere om.
Håber den enhed "viser vejen" til god bas, for så skal jeg da have sådan et sæt.
Har du nogle ideer om volumen og Q til de enheder?
For ud fra T/S virker de ikke så imponerende, men teori og udregninger viser jo aldrig hele sandheden.
|
|
|
Det kan være vi kan hitte ud af noget med, at du kan låne en og måle på, hvis du vil checke parametrene. Lad os se, om vi kan få logistikken mellem Danmark og sjælland til at gå op  Med mindre Tony har drukket af natpotten og pludselig er blevet utilregnelig, så ér disse enheder vejen til god bas, og som nævnt før, så er hans anbefaling rigeligt til mig. Når manden både er hysterisk kritisk, vildt dygtig højttalerdesigner OG selv spiller diverse basinstrumenter så han har referencen i orden synes jeg enhederne har en solid anbefaling med sig! Mht kabinet, Q osv så er vi i dialog om dette pt, men jeg regner med noget omkring 80L-90L. Jeg skal lige have det hele til at gå op ift størrelsen på de rør jeg vil lave kabinetterne af.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 24 December 2008 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er selv oppe i en ide om ca. 100 liter til sådan en enhed.
Men vil du så bruge aktivt filter?
Overvejer at bygge mig et aktivt filter igen, for der er vist ikke nogen vej uden om, hvis man vil have det sidste med.
Men vil da prøve uden først.
Kunne være sjovt at prøve en enkelt til tests. Men hvis de ikke er for dyre, kan jeg sagtens købe mig et sæt. Skal nok finde på noget at bruge dem til.
Har jo (som før nævnt i tråden) tre lytterum, hvor jeg kan have højttalere stående __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 25 December 2008 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Jeg er selv oppe i en ide om ca. 100 liter til sådan en enhed.
Men vil du så bruge aktivt filter?
Overvejer at bygge mig et aktivt filter igen, for der er vist ikke nogen vej uden om, hvis man vil have det sidste med.
Men vil da prøve uden først.
Kunne være sjovt at prøve en enkelt til tests. Men hvis de ikke er for dyre, kan jeg sagtens købe mig et sæt. Skal nok finde på noget at bruge dem til.
Har jo (som før nævnt i tråden) tre lytterum, hvor jeg kan have højttalere stående  |
|
|
Ja, som nævnt tidligere i tråden bliver de aktivt drevet og med aktive filtre/eq. Det kan dog godt være, at jeg ender med 18" versionen i stedet (hvis kabinet størrelsen ikke bliver for vild). Tony synes 18" versionen har liiiiige det ekstra overskud på transienter/slam...
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 25 December 2008 kl. 23:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@TRX850 Spændende! Det glæder jeg mig til at høre nærmere om.
Håber den enhed "viser vejen" til god bas, for så skal jeg da have sådan et sæt. Har du nogle ideer om volumen og Q til de enheder? For ud fra T/S virker de ikke så imponerende, men teori og udregninger viser jo aldrig hele sandheden.
|
|
|
http://www.acoustic-line.de/Ciare_NDH15_4S.pdf Amplituden (og kabinettets størrelse) er vist ikke lige det du tidligere har efterlyst, og ca. 380 Euro pr. styk er jo også en slags penge.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 26 December 2008 kl. 20:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
@TRX850
Kan selvfølgelig hjælpe med EQ.
@bjørn
Kabinettets størrelse passer jo fint, når det kan holde sig inden for 110-120 liter. Men jeg er også noget usikker på enhederne når T/S parametrene ikke ser så gode ud. Men udregninger og teori er selvfølgelig en ting, praksis en anden.
De 380 euro (ca. 2900/stk.) skræmmer mig ikke, hvis de kan sammenlignes med andre basser (Skaaning f.eks.).
Men prisen gør ihvertfald jeg nok ikke "bare lige" bestiller et sæt hjem til test.
Du må gerne uddybe det med amplituden?
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 26 December 2008 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Ja, som nævnt tidligere i tråden bliver de aktivt drevet og med aktive filtre/eq. Det kan dog godt være, at jeg ender med 18" versionen i stedet (hvis kabinet størrelsen ikke bliver for vild). Tony synes 18" versionen har liiiiige det ekstra overskud på transienter/slam... |
|
|
Tony synes ???? Sorry, men det lyder lidt besynderligt en 18" har mere smæk for skillingen end en 15" ditto - alene vægtforskellen på membranen taler imod dette __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 26 December 2008 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
TRX850 skrev:
Ja, som nævnt tidligere i tråden bliver de aktivt drevet og med aktive filtre/eq. Det kan dog godt være, at jeg ender med 18" versionen i stedet (hvis kabinet størrelsen ikke bliver for vild). Tony synes 18" versionen har liiiiige det ekstra overskud på transienter/slam... |
|
|
Tony synes ???? Sorry, men det lyder lidt besynderligt en 18" har mere smæk for skillingen end en 15" ditto - alene vægtforskellen på membranen taler imod dette |
|
|
Tony Gee's site: http://www.humblehomemadehifi.com/Mange (marketingafdelinger) har gennem tiderne forsøgt at plædere for, at små enheder er hurtigere/bedre osv osv osv... Men når først man har hørt et bassystem, hvor et meget stort membranareal bevæger sig ganske lidt og alligevel flytter en masse luft, som eks et sæt subs med 21" enheder, så bliver man overbevist om at marketing tønderne buldrer noget hult. Jeg ''kom desværre til'' at høre Tony's subs så nu må jeg selv i gang
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 26 December 2008 kl. 20:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@TRX850
Kan selvfølgelig hjælpe med EQ.
|
|
|
Det bliver 15" versionen jeg køber (to stk), for det bliver simpelthen for store kabinetter, hvis jeg skal have et lavt Q med 18" versionen. Med 15" kan jeg opnå et Q på 0,5... Det er muligt, at jeg på et senere tidspunkt laver et sæt dedikerede effektforstærker til basmodulerne, men til at starte med prøver jeg dem her, som jeg har hørt utrolig meget godt om: http://www.oaudio.com/500W_SUBAMP.html Jeg har netop bestilt to af deres moduler. Noget af det, der virker spændende ved dem er dels, at det er klasse A/B udgangstrin, dels at der er indbygget parametrisk EQ, så man kan fjerne den væsentligste ''room node''...
|
| Til top |
|
| |