Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 18:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: High-End bas søges & testes. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 13
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 26 December 2008 kl. 20:47 | IP-adresse registreret  

@TRX850
De koster ikke alverden de amps, og 0-12dB gain mulighed er ret voldsomt.
Er spændt på at høre hvad du synes om det setup.
- og om de Ciare lever op til de roser du har givet dem indtil videre
Mine største tvivl ligger omkring det med hvor dybt de spiller, og om de kan levere varen med hifi-lyd og ikke har de PA skavanker jeg gerne vil undgå.

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 December 2008 kl. 21:00 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@TRX850
De koster ikke alverden de amps, og 0-12dB gain mulighed er ret voldsomt.
Er spændt på at høre hvad du synes om det setup.
- og om de Ciare lever op til de roser du har givet dem indtil videre
Mine største tvivl ligger omkring det med hvor dybt de spiller, og om de kan levere varen med hifi-lyd og ikke har de PA skavanker jeg gerne vil undgå.

Ja, de forstærkere er ret billige..! Denne ''BASH'' teknologi bruges blandt andet også af Focal i deres subs, og de skulle lyde bedre end diverse class-d. Til den pris er de da værd at prøve...

Hvis du leder efter lineært output til 15Hz skal du givetvis vælge nogle tungere endheder, eks de så populære Peerless XLS eller lignende. Der er jo masser af såkaldte HIFI subbasser på markedet, men jeg har aldrig hørt nogen, der er gode nok. De er simpelthen for tunge/sløve og det virker som om de fleste er designet til filmbrug. Jeg går ikke efter lavest mulige frekvens, jeg går efter bedst mulige lydkvalitet, transientrespons og detaljering i bunden, og om basmodulerne så ''kun'' går til 25Hz, så er det super til mig...

...SUK... altså    jeg orker ikke det dér forbeholdne med PA enheder osv... Hvis du kendte mig (og Tony) ville du vide, at vi begge er hyper kritiske og temmelig kompromisløse mht korrekt gengivelse, også af bassen. I min verden er der ikke nogen skillelinje mellem ''hifi enheder'' og ''PA enheder'', og da slet ikke, når sondringen skal forstås derhen at ''hifi enheder'' er gode, og ''PA enheder'' er dårlige. I min verden er der enheder, som er bedre end andre til givne opgaver. Ganske få enheder er gode til det vi taler om her: Bas! Og når der så endelig er nogen, der virker, så må de for min skyld gerne kaldes Disco, bilstereo, PA eller hva faaan ved jeg, bare de spiller...

Måske er grunden til, at du har kasseret over 100 basenheder, at du prøver alle de forkerte 

Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2008 kl. 21:35 | IP-adresse registreret  

Personligt er jeg ligeglad med hvilken kategori man vil lægge en given enhed i. Jeg har bare selv måttet holde lidt fast i disse kategorier, for at undgå de værste enheder, hvilket i min bog ofte er kommet fra auto-stereo/PA verdenen. Desværre...

Kan være jeg har været uheldig, men jeg prøver virkelig at indsamle info om enheder på nettet og prøver at trække på andres erfaringer, som jeg er igang med her

Vi har selvfølgelig alle forskellige krav til "god lyd", men jeg kan da godt lide at tænke, at mit ønske er at gengive alt klidemateriale så nøjagtigt som muligt uden at farve lyden.
Dertil vil jeg dog ikke afvise at jeg kan falde for enheder med en bestemt klang, da lige denne enhed spiller musik frem for at levere de flotteste måleresultater. I sidste ende er det musikken der tæller hos mig

Nu kan jeg lide rode lidt med mine Eton-basser, og så kan det være vi begge bliver færdige med vores respektive resultater nogenlunde samtidigt. Så kan vi udveksle erfaringer, og så er jeg sikkert meget interesseret i at høre hvad Ciare kan levere af god lyd.

Som sidebemærkning kan jeg sige, at jeg kigger en del på en Aura Sound 15" NS-15-992-4A enhed, som jeg overvejer at teste engang. Men det bliver dog først senere på året - skal jo lige have tid til det hele.

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 26 December 2008 kl. 21:48 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:

Som sidebemærkning kan jeg sige, at jeg kigger en del på en Aura Sound 15" NS-15-992-4A enhed, som jeg overvejer at teste engang. Men det bliver dog først senere på året - skal jo lige have tid til det hele.

Hvis det er enheder som den dér du går efter, så er vores præferencer nok ret forskellige. Når jeg ser ''membranvægt tæt på et halvt kg'' for en 15", så bliver jeg meget, meget mere ''mistænkelig'' end ved eks Eton eller Ciare... Det er let at få enheder som den Aura til at spille enormt dybt, og vildt højt så hele huset rasler, men transientresponsen er som regel ringe. Og i min verden er transientrespons en parameter som jeg ikke vil gå på kompromis med...

Jeg har nok først lyd igennem om 2 - 4 måneder, så lad mig høre om dine Eton erfaringer først. Det er fine enheder..!

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 December 2008 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

@TRX850
Den Aura Sound er ikke til mit hifi, men til min hjemmebio.
Der gælder det om at spille dybt... Så bare rolig
Skulle jeg nok lige have skrevet.

Jeg forventer at have lavet de fleste eksperimenter i slutningen af januar på de Eton. Så giver jeg lyd fra mig igen.

----------------------------------------------------------

Skulle der være andre med gode enheder/erfaringer på hånden, så giv endelig lyd.

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 26 December 2008 kl. 22:50 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@TRX850
Den Aura Sound er ikke til mit hifi, men til min hjemmebio.
Der gælder det om at spille dybt... Så bare rolig
Skulle jeg nok lige have skrevet.

Nå for faaan, ja så forstår jeg bedre 

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 27 December 2008 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

daniels skrev:
@TRX850
Kan selvfølgelig hjælpe med EQ.

@bjørn
Kabinettets størrelse passer jo fint, når det kan holde sig inden for 110-120 liter. Men jeg er også noget usikker på enhederne når T/S parametrene ikke ser så gode ud. Men udregninger og teori er selvfølgelig en ting, praksis en anden.

De 380 euro (ca. 2900/stk.) skræmmer mig ikke, hvis de kan sammenlignes med andre basser (Skaaning f.eks.).
Men prisen gør ihvertfald jeg nok ikke "bare lige" bestiller et sæt hjem til test.

Du må gerne uddybe det med amplituden?

Det kunne ligene kongeetapen til TdF 2009

120 liter er for lidt til em 15" med mindre du er gået i PAmode

Teori og praksis passer altid i stempelområdet, det er ren matematik 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2008 kl. 00:38 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

TRX850 skrev:
Ja, som nævnt tidligere i tråden bliver de aktivt drevet og med aktive filtre/eq. Det kan dog godt være, at jeg ender med 18" versionen i stedet  (hvis kabinet størrelsen ikke bliver for vild). Tony synes 18" versionen har liiiiige det ekstra overskud på transienter/slam...

Tony synes ????    Sorry, men det lyder lidt besynderligt en 18" har mere smæk for skillingen end en 15" ditto -  alene vægtforskellen på membranen taler imod dette

Membranvægten påvirker kun driftseffekten som igen bliver bedre af et større membranareal, det er induktionen der bestemmer impulsgengivelsen

daniels
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2008 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

@bjørn
Ud fra T/S giver de 120 liter et Q på under 0,5 hvilket vel egentligt er fint nok, også selvom der er en 15" enhed?
Vi skulle gerne undgå PA-mode, som du udtrykker det

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2008 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
daniels skrev:

Hvis det er enheder som den dér du går efter, så er vores præferencer nok ret forskellige. Når jeg ser ''membranvægt tæt på et halvt kg'' for en 15", så bliver jeg meget, meget mere ''mistænkelig'' end ved eks Eton eller Ciare... Det er let at få enheder som den Aura til at spille enormt dybt, og vildt højt så hele huset rasler, men transientresponsen er som regel ringe. Og i min verden er transientrespons en parameter som jeg ikke vil gå på kompromis med...

Jeg har nok først lyd igennem om 2 - 4 måneder, så lad mig høre om dine Eton erfaringer først. Det er fine enheder..!

Transientgengivelsen er styret af induktionen i svingspolen (for den rå enhed) en højere vægt af det svingende system kræver blot at der løber mere strøm gennem spolen (lavere virkningsgrad) Det er jo ikke for at spare penge at mellemtoneenheder og fuldtoneenheder har lav viklehøjde på svingspolen, det er alene af hensyn til impulsgengivelsen og båndbredden.

Hvis du samtidigt ender med en systemresonans væsenligt under 50Hz er et Qt på 0,5 for højt med mindre dit lytterum er langt større end normale beboelsesrum

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 27 December 2008 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Membranvægten påvirker kun driftseffekten som igen bliver bedre af et større membranareal, det er induktionen der bestemmer impulsgengivelsen

Jeg er langtfra enig med dig -  naturlovene er der hidtil ikke nogen der har kunnet omgå

jo lettere membran, jo lettere er det for "motoren" at starte og stoppe ~ impulsgengivelsen vi lvinde , alt andet lige

Karsten Sømand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 December 2008 kl. 09:51 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

bjørn skrev:

Jeg er langtfra enig med dig -  naturlovene er der hidtil ikke nogen der har kunnet omgå

jo lettere membran, jo lettere er det for "motoren" at starte og stoppe ~ impulsgengivelsen vi lvinde , alt andet lige

Hej Jan,

Kan godt forstå, at du tænker på dén måde. Det har vi nok alle sammen gjort på et tidspunkt. Det er desværre forkert. Det er helt korrekt, hvad Bjørn oplyser. En øget membranvægt giver en lavere drifteffekt (lavere følsomhed), men influerer ikke på impulsgengivelsen.

Når jeg skriver, at membranvægten ikke har indflydelse, så er det naturligvis indenfor det "normale" område hvori en given størrelse membrans vægt (masse) befinder sig. Det er naturligvis ikke således at du bare kan klistre en mursten på en basmembran og få samme impulsgengivelse.

Drop mig en PB - så skal jeg sende dig et dokument, som belyser problematikken på en meget elegang og let forståelig måde. Og - det er ikke kun teori - teorien bliver ledsaget af målinger.

Venlig hilsen

Karsten Cool

Til top Vis Karsten Sømand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Karsten Sømand

Carsten S Chr
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Schmidt Audio

Bruger siden: 05 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 27 December 2008 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Citér:
Det er naturligvis ikke således at du bare kan klistre en mursten på en basmembran og få samme impulsgengivelse.

Det er lige netop ovenstående der beviser, at man alt andet lige får en langsommere impulsrespons når vægt på membran øges - omend det måske er meget lidt !....... 

Carsten Schmidt Christensen
Til top Vis Carsten S Chr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten S Chr

M.M.M.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 27 December 2008 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg godt nok ikke fuldt med fra starten i denne tråd, så hvis jeg nævner noget der er blevet nævnt, eller ikke høre til, så undskylder jeg

Men en i mine øre en High End 12" basenhed, som kan arbejde i forholdsvis små kabinetter, især hvis man vælger lukket kabinet, eller med akk. ventiler. Så er det: JBL W12GTi. Ved godt den er skabt til bilverdenen... Men gør sig yderst godt i stuen også! Den kræver dog strøm! Men den kvitere tilgængæld med suveren baslyd!

MVH: Martin

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 27 December 2008 kl. 10:53 | IP-adresse registreret  

Carsten S Chr skrev:

Citér:
Det er naturligvis ikke således at du bare kan klistre en mursten på en basmembran og få samme impulsgengivelse.

Det er lige netop ovenstående der beviser, at man alt andet lige får en langsommere impulsrespons når vægt på membran øges - omend det måske er meget lidt !....... 

Netop..! Og uanset, hvad beskrivelsen i Karstens dokument forklarer, så opleves det (subjektivt) ofte sådan, at systemer med høj følsomhed/lette membraner lyder bedre til impulsrespons og transientgengivelse, end ineffektive/tunge systemer. Derfor mener jeg ikke det kan påstås, at noget i denne sammen hæng er helt forkert.

Det er mine og andres erfaringer, men jeg er helt med på, at eks Bjørn kun mener Duelunds teorier kan bruges til noget. Og nu hvor Duelund folket indtager tråden takker jeg pænt af for denne gang...

Karsten Sømand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 27 December 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
Carsten S Chr skrev:

Citér:

Netop..! Og uanset, hvad beskrivelsen i Karstens dokument forklarer, så opleves det (subjektivt) ofte sådan, at systemer med høj følsomhed/lette membraner lyder bedre til impulsrespons og transientgengivelse, end ineffektive/tunge systemer. Derfor mener jeg ikke det kan påstås, at noget i denne sammen hæng er helt forkert.

Det er mine og andres erfaringer, men jeg er helt med på, at eks Bjørn kun mener Duelunds teorier kan bruges til noget. Og nu hvor Duelund folket indtager tråden takker jeg pænt af for denne gang...

??????

Jeg prøver ganske seriøst at tilbyde folk at se, hvad professionelle firmaer har målt sig frem til. Det har INTET med Duelund at gøre, og jeg har aldrig tænkt mig at nævne Duelund i denne henseende.

I stedet for at påstå "noget" så har jeg tilbudt at fremsende uvildige dokumenter vedr. impulsgengivelse / målinger, så interesserede kan se sagen fra en anden vinkel. Med andre ord kunne det være, at jeg kunne være med til at folk får udvidet deres horisont. Ikke omvendt dem (!?!) men blot være medvirkende til at udvide deres horisont, så de ud fra det kan vurdere hvordan visse ting "hører sammen". De fleste af os har jo, hånden på hjertet, meget at lære endnu - også på HiFi-området.

Hvis mit indlæg har været med til at at ødelægge tråden / julehumøret hos "nogen", så skal jeg på det kraftigste beklage. Det har absolut ikke været min mening. For ikke at komme til at træde flere over tæerne skal jeg nok undlade at skrive videre i denne tråd. Så kan reklamen for Tony Gees nye firma forhåbentlig fortsætte uhindret.

Venlig hilsen

Karsten

Til top Vis Karsten Sømand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Karsten Sømand

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 27 December 2008 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Karsten Sømand skrev:
TRX850 skrev:
Carsten S Chr skrev:

Citér:

??????

Jeg prøver ganske seriøst at tilbyde folk at se, hvad professionelle firmaer har målt sig frem til. Det har INTET med Duelund at gøre, og jeg har aldrig tænkt mig at nævne Duelund i denne henseende.

I stedet for at påstå "noget" så har jeg tilbudt at fremsende uvildige dokumenter vedr. impulsgengivelse / målinger, så interesserede kan se sagen fra en anden vinkel. Med andre ord kunne det være, at jeg kunne være med til at folk får udvidet deres horisont. Ikke omvendt dem (!?!) men blot være medvirkende til at udvide deres horisont, så de ud fra det kan vurdere hvordan visse ting "hører sammen". De fleste af os har jo, hånden på hjertet, meget at lære endnu - også på HiFi-området.

Hvis mit indlæg har været med til at at ødelægge tråden / julehumøret hos "nogen", så skal jeg på det kraftigste beklage. Det har absolut ikke været min mening. For ikke at komme til at træde flere over tæerne skal jeg nok undlade at skrive videre i denne tråd. Så kan reklamen for Tony Gees nye firma forhåbentlig fortsætte uhindret.

Venlig hilsen

Karsten

Karsten, du skrev sådan set, at argumentet jeg fremførte er forkert, og derfor svarer jeg, at det mener jeg -naturligvis- ikke det er. Men det er nu Bjørn / Arsenix jeg ikke har brug for at være ''i tråd med''. Jeg orker ikke hans rakken ned på alt, der ikke er Duelund inspireret...

PS... Sikke dog noget vrøvl du skriver med, at jeg skulle reklamere for Tony's nye firma......!!!!!! Jeg bringer DIY forslag til en anden forum bruger, som efterlyser basenheder til DIY, og jeg beskriver mit eget DIY projekt jeg er ved at købe enheder osv ind til. Jeg tvivler stærkt på, at kommercielle højttalerproducenter sælger flere højttalere fordi vi diskuterer, hvordan vi vil lave selvbyg bassystemer. Desuden er Tonys DIY site / løsninger frit tilgængelige for alle til DIY projekt. Helt ærlig Karsten, det ligner dig ikke at skrive sådan.

Vorherre bevares, men min fornemmelse om, at det nok er bedst at overlade tråden til andre debattører var åbenbart rigtig... Godt nytår i tråden...

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2008 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
Carsten S Chr skrev:

Citér:

Nu bliver jkeg den onde stejle mig sur, nu har undertegnede og Sømanden omhyggelig undgået at nævne Duelund og serveret nogle teknisk korrekte oplysninger og nu fortsætter du dit infantile lommefilosofiske bavl fra tidligere tider

Du fortjner ingen, ingen hjælp over hovedet, det er som at kaste perler for svin

Fes den ind

Af hensyn til andre læsere undskylder jeg sproget

kimschips
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 27 December 2008 kl. 14:02 | IP-adresse registreret  

Hej

Af respekt for Daniels, vil jeg gerne have at i stopper mudderkastning, vil ikke også miste en nu "Hifi tosse" her på forrummet!

Ellers super tråd, man bliver godt nok grebet:)

Mvh

Kim

Til top Vis kimschips's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimschips

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 December 2008 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
Karsten Sømand skrev:
TRX850 skrev:
Carsten S Chr skrev:

Citér:

??????

Venlig hilsen

Karsten

Karsten, du skrev sådan set, at argumentet jeg fremførte er forkert, og derfor svarer jeg, at det mener jeg -naturligvis- ikke det er. Men det er nu Bjørn / Arsenix jeg ikke har brug for at være ''i tråd med''. Jeg orker ikke hans rakken ned på alt, der ikke er Duelund inspireret...

PS... Sikke dog noget vrøvl du skriver med, at jeg skulle reklamere for Tony's nye firma......!!!!!! Jeg bringer DIY forslag til en anden forum bruger, som efterlyser basenheder til DIY, og jeg beskriver mit eget DIY projekt jeg er ved at købe enheder osv ind til. Jeg tvivler stærkt på, at kommercielle højttalerproducenter sælger flere højttalere fordi vi diskuterer, hvordan vi vil lave selvbyg bassystemer. Desuden er Tonys DIY site / løsninger frit tilgængelige for alle til DIY projekt. Helt ærlig Karsten, det ligner dig ikke at skrive sådan.

Vorherre bevares, men min fornemmelse om, at det nok er bedst at overlade tråden til andre debattører var åbenbart rigtig... Godt nytår i tråden...

Som jeg har skrevet til dig af anden kanal så har emnet intet med Duelund at gøre, det handler om højttalerenheders matematiske/fysiske funktion og den gælder for alle enheder og har været gældende fra det øjeblik højttalerenheden blev opfundet, og det bliver ved med at gælde uanset om du og andre kan lide det eller ej.

Det ligner da i den grad Karsten at skrive det der er korrekt, hvad skulle han ellers skrive ? 

<< Forrige Side af 13 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes