Emne: High-End bas søges & testes. ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 17:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Skal vi ikke hellere end at kaste mudder efter hinanden om deres "trosretninger" prøve at se lidt sagligt på det.
F.eks. kunne man lave en liste over de parametre, man finder vigtige for at have en god basenhed, og gerne nogle ideele værdier. Det ville kunne hjælpe rigtig mange, når de skal ud i junglen og lede efter noget til deres projekter, derudover ville det også lægge op til en god debat.
Any comments? 
|
| Til top |
|
| |
kimschips Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Daniels
Hvilke parametre kikker du efter i en given basenhed
Hvilket program bruger du til at beregne kabinetstørrelse / frekvensgang osv?
Fik du gang i peerless XXLS 830952 virker som spændende enhed??
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
|
Skal vi ikke hellere end at kaste mudder efter hinanden om deres "trosretninger" prøve at se lidt sagligt på det.
F.eks. kunne man lave en liste over de parametre, man finder vigtige for at have en god basenhed, og gerne nogle ideele værdier. Det ville kunne hjælpe rigtig mange, når de skal ud i junglen og lede efter noget til deres projekter, derudover ville det også lægge op til en god debat.
Any comments? 
|
|
|
Funktionsmekanismerne og de tekniske definitioner kan man læse sig til, det har intet med trosretninger at gøre.
Det er svært at finde de rigtige enheder men det øger kun nødvendigheden af at kunne holde skæg for sig under jagten
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 20:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
banz skrev:
|
Any comments? 
|
|
|
Funktionsmekanismerne og de tekniske definitioner kan man læse sig til, det har intet med trosretninger at gøre.
Det er svært at finde de rigtige enheder men det øger kun nødvendigheden af at kunne holde skæg for sig under jagten
|
|
|
Ja, man kan læse sig til stort set alt, hemmeligheden er at vide, hvor man skal lede. 
Og det gør jeg ikke i dette tilfælde.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 23:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M.
Jeg har faktisk også kigget en del på de JBL GTI'er i sin tid, men blev faktisk frarådet det på diyaudio.com i sin tid.
Noget med at de var for upræcise til at kunne matche konkurrenterne fra Eton, Skaaning, Scan-Speak, Seas etc.
Hvis du evt. har lidt links til noget guf, eller kan uddybe dine erfaringer med dem, hører jeg det gerne.
@kimschips
Faktisk ligger jeg lige på nippet til at bestille et sæt Peerless XXLS 952, så det ender det nok med snart. Er nemlig ekstra spændt på at høre/måle forskel på Eton, der skulle have en rigtig god impulsgengivelse og Peerless XXLS, der er anklaget for at have en dårlig impulsgengivelse. Kan ikke rigtigt finde andres erfaringer med de XXLS 952, og de T/S de levere på papiret er ganske imponerende, kombineret med deres pris på kun ca. 1600/stk (i forhold til hvad vi ellers snakker om i denne tråd).
Egentlig startede jeg denne tråd, fordi jeg ikke har været helt tilfreds med det jeg selv har fundet frem til. Så jeg prøver at holde helt åbent sind over for hvad der skal testes. Men jeg har været stor tilhænger af basenheder med forholds lille magnet, lav membranvægt og god opførsel i lukkede konstruktioner.
Jeg har brugt lidt forskellige programmer til at regne med, men bruger gerne Unibox til de indledende manøvre. Derefter læner jeg mig meget op af mine egne målinger og et par andre programmer på nettet til at pejle mig ind på om teorien er helt hen i vejret.
@banz
Jeg tror det bliver rigtigt svært, for der er jo en række parametre, der er ønskværdige at arbejde med, men kun få enheder kan levere varen. Vi vil sikkert kunne blive enige om nogle ting, men vil hellere høre konkrete bud, så det rent faktisk er noget jeg kan stykke sammen og teste.
Jeg er altid åben for lytteseancer, så der kan sagtens komme et par træf ud af det, så flere kan få del i erfaringerne her.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 23:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
bjørn skrev:
banz skrev:
|
Any comments? 
|
|
|
Start med biblioteket, der er skrevet flere af bøger om emnet "højttalere"
Hvis du bor en dagsrejse fra nærmeste "endnu ikke nedlagte bibliotek" så start med www.bibliotek.dk hvor du også kan bestille det de bøger / tidsskrifter du eventuelt måtte ønske at hjemlåne. Størstedelen har en del år på bagen, men i første omgang er det hvilke egenskaber du skal se efter, og de har ikke ændret sig.
Der har også været nogle særdeles brugbare artikler i High Fidelity om højttalere, kabinettter, delefiltre, difraktionsfænomener og faseproblematik, de fleste skrevet af Poul Ladegaard tilbage i 70'erne
God jagt
|
|
|
Ja, man kan læse sig til stort set alt, hemmeligheden er at vide, hvor man skal lede. 
Og det gør jeg ikke i dette tilfælde. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 23:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
banz skrev:
bjørn skrev:
banz skrev:
|
Any comments? 
|
|
|
Hvis du bor en dagsrejse fra nærmeste "endnu ikke nedlagte bibliotek" så start med www.bibliotek.dk hvor du også kan bestille det de bøger / tidsskrifter du eventuelt måtte ønske at hjemlåne. Størstedelen har en del år på bagen, men i første omgang er det hvilke egenskaber du skal se efter, og de har ikke ændret sig.
Der har også været nogle særdeles brugbare artikler i High Fidelity om højttalere, kabinettter, delefiltre, difraktionsfænomener og faseproblematik, de fleste skrevet af Poul Ladegaard tilbage i 70'erne
God jagt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kan du evt. give mig titlerne på nogle af de gode bøger? 
Send mig evt. en privat besked, så vi undgår for megetg off topic, hvis du vil gøre dig besværet.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 27 December 2008 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må da gerne nævne nogle titler her.
Kunne være der var noget rigtigt interessant imellem. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 23:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
[QUOTE=daniels]M.M.M. Jeg har faktisk også kigget en del på de JBL GTI'er i sin tid, men blev faktisk frarådet det på diyaudio.com i sin tid. Noget med at de var for upræcise til at kunne matche konkurrenterne fra Eton, Skaaning, Scan-Speak, Seas etc. Hvis du evt. har lidt links til noget guf, eller kan uddybe dine erfaringer med dem, hører jeg det gerne.
__________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 23:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hovsa ups, glemte lige at skrive noget... sorry..
Men henviser til overstående indlæg
JBL GTI serien, SKAL have strømstærke forstærkere for at spille "korrekt". Det anbefales af hvis det er "normale" hifi forstærkere der driver en TGI enhed skal kabinettet være lukket, for enhederne er store og tunge at drive, -men til gengæld, kan den enhed tåle ampere!! Så med andre ord, det er din forstærker der gør hele forskelden med denne enhed. Fx Peerless vil brænde af lang tid før, når det kommer til amperne. GTI serien kræver et godt match af en forstærker!! Hvis det er en mindre amperetstærk sag der sidder foran, er der andre enheder der er meget mere aternative. Men hvad man spænder foran en GTI, kan en GTI bære, lang hend af vejen! __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
@M.M.M.
OK, men så kan jeg allerede spotte problemer, da jeg har planlagt at bruge en rørforstærker, og den vil jeg ikke betragte som specielt strømstærk.
Men ok, så kan man altid overveje at bruge en GTI til en eventuel subwoofer (hjemmebio), hvor man nemmere (og billigere) kan parre den med en digitalforstærker, der kan levere masser af strøm og watt.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 23:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
| JBL GTI serien, SKAL have strømstærke forstærkere for at spille "korrekt". Det anbefales af hvis det er "normale" hifi forstærkere der driver en TGI enhed skal kabinettet være lukket, for enhederne er store og tunge at drive, -men til gengæld, kan den enhed tåle ampere!! Så med andre ord, det er din forstærker der gør hele forskelden med denne enhed. Fx Peerless vil brænde af lang tid før, når det kommer til amperne. GTI serien kræver et godt match af en forstærker!! Hvis det er en mindre amperetstærk sag der sidder foran, er der andre enheder der er meget mere aternative. Men hvad man spænder foran en GTI, kan en GTI bære, lang hend af vejen! |
|
|
Hvis de har skrevet sådan, tror jeg de har taget fejl at deres natpotter og ølbægre ;) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 23:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
bjørn skrev:
banz skrev:
bjørn skrev:
banz skrev:
|
Any comments? 
|
|
|
God jagt
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kan du evt. give mig titlerne på nogle af de gode bøger? 
Send mig evt. en privat besked, så vi undgår for megetg off topic, hvis du vil gøre dig besværet.
|
|
|
Det er nok lige at stramme den at lade mig bruge tid på søgningen i Bibliotekernes centraldepot, du har fået web adressen
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 23:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det var ikke så meget det, der var meningen, det var mere hvis du havde nogle titler, du vidste var gode, så kan man undgå at komme ud i at læse noget, der ikke er særlig godt. Men jeg må bare prøve mig frem, så.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 00:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dansk Audio Teknik havde en udemærket bog, der hed "Sådan".
Den beskriver mange ideer. Men den skraber også kun overfladen, men det kan jo være nok til at få blod på tanden til mere.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 00:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg formoder at forståelse af moderne højtaler konstruktion starter med et kursus i måleteknik, og derefter prøve at forstå hvad det er man måler
Personligt bruger jeg ørerne, men det er mere af nød end lyst, det er sjovt nok og kan lade sig gøre, men tager for lang tid og har mange faldgruber man også skal igennem, kan ikke anbefales
"Textbook" filtre, teoretiske formel beregnede filtre er helt udelukket
Simulering kan til nøds bruges, men virker alligevel ikke rigtigt uden målinger, og er egentlig kun et nyttigt supplement til målinger
Så der skal man starte, ellers er det desværre nok underordnet hvor meget man ved om enheder, beklager 
Men man kan såmænd også komme galt afsted med målinger 
Nåh ja, jeg vil lige tilføje at personligt har jeg lært det meste ved at studere andre folks arbejde, hundredvis af enheder og filter teknik, ja næsten alt hvad der findes, og ellers lytte til hvad eksperterne har lyst til at fortælle af velbevarede "hemmeligheder", overalt hvor det er muligt at møde slige folk med den specielle viden, og derudover vedholdende stædigt arbejde på egen hånd, stort set som ved en enhver anden uddannelse, ja og så lære at "tænke i de baner" - så jeg tvivler på at der er nogen hurtig "smutvej", som at læse sig til det, jo måske, men jeg tvivler da der er en masse "insider" viden som ikke findes på skrift - nåh ja, det hjælper også at kende en god mand som har forstand på tingene og gider forklare når man er i tvivl, og en man kan diskutere lidt med
Det skal lige siges at det er muligt at lykkes med simuleringer hvis man kan "importere" andres målinger af enhederne, men lige præcis hvordan ved jeg ikke og jeg har lidt svært ved at se udfordringen i det
Andre har sikkert en helt anden holdning til højtaler design - man bliver formentlig aldrig helt færdig, og der er formentlig stadig noget som vi endnu ikke forstår, som vi har til gode engang i fremtiden
Nå, nu kommer der noget Neil Young i fjernsynet, som jeg lige skal have over på harddisken - forøvrigt er gode live koncerter optaget på harddisk virkelig super guf 
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 09:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev: OK, men så kan jeg allerede spotte problemer, da jeg har planlagt at bruge en rørforstærker, og den vil jeg ikke betragte som specielt strømstærk.
Men ok, så kan man altid overveje at bruge en GTI til en eventuel subwoofer (hjemmebio), hvor man nemmere (og billigere) kan parre den med en digitalforstærker, der kan levere masser af strøm og watt.
Ja, med en rørforstærker, vil GTIenhederne ikke være de rigtige. Der er der rigtig mange andre enheder der ville være bedre, da de med en rørforstærker jo skal være forholdsvis lette at arbejde med.
jan_stevns skrev: Hvis de har skrevet sådan, tror jeg de har taget fejl at deres natpotter og ølbægre ;)
Hvis de har skrevet sådanne??? Er det mig du mener? Da det er mig der har skrevet det.... Eller hvad er dine erfaringer med denne serie af enheder??? __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
|
daniels skrev: OK, men så kan jeg allerede spotte problemer, da jeg har planlagt at bruge en rørforstærker, og den vil jeg ikke betragte som specielt strømstærk.
Ja, med en rørforstærker, vil GTIenhederne ikke være de rigtige. Der er der rigtig mange andre enheder der ville være bedre, da de med en rørforstærker jo skal være forholdsvis lette at arbejde med.
jan_stevns skrev: Hvis de har skrevet sådan, tror jeg de har taget fejl at deres natpotter og ølbægre ;)
Hvis de har skrevet sådanne??? Er det mig du mener? Da det er mig der har skrevet det.... Eller hvad er dine erfaringer med denne serie af enheder???
|
|
|
Mon ikke Jan mener "ingen strøm (ampere) ingen lyd" ligesom den gode gamle "ingen arme ingen småkager"
Det er strømmen der får svingspolen til at bevære sig i magnetgabet
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
M.M.M. skrev:
|
Hvis de har skrevet sådanne??? Er det mig du mener? Da det er mig der har skrevet det.... Eller hvad er dine erfaringer med denne serie af enheder???
|
|
|
Mon ikke Jan mener "ingen strøm (ampere) ingen lyd" ligesom den gode gamle "ingen arme ingen småkager"
Det er strømmen der får svingspolen til at bevære sig i magnetgabet
|
|
|
det jeg henviser min natpottebetragtning til er denne ordlyd
"JBL GTI serien, SKAL have strømstærke forstærkere for at spille "korrekt". Det anbefales af hvis det er "normale" hifi forstærkere der driver en TGI enhed skal kabinettet være lukket, for enhederne er store og tunge at drive, -men til gengæld, kan den enhed tåle ampere!! Så med andre ord, det er din forstærker der gør hele forskelden med denne enhed. Fx Peerless vil brænde af lang tid før, når det kommer til amperne. GTI serien kræver et godt match af en forstærker!! Hvis det er en mindre amperetstærk sag der sidder foran, er der andre enheder der er meget mere aternative. Men hvad man spænder foran en GTI, kan en GTI bære, lang hend af vejen!"
*jeg* læste teksten - måske forkert ? - som havende sin oprindelse i noget fra diyaudio.com - og undrer mig temmeligt meget over hvordan i alverden de kan komme til den konklusion
Jeg har ikke fundet GTI enheder, der har været specielt vanskeligere end andre at danse med - og postulatet - at de skal køre i lukket kabinet - hvis det er en "normal" HiFi forstærker der trækker dem - er efter min mening endnu mere tåget - alt andet lige er en enhed nemmest at drive i et "åbent" kabinet
Jeg har støvet lidt rundt på diyaudio for at finde tekster angående det emne , uden held .... dermed ikke sagt det ikke har været skrevet.
(retter nok lige dette til om lidt igen ....
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|