Emne: High-End bas søges & testes. ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
HIFI IS FUN Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 355
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 12:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
ved ikke om akustikken i det pågældende rum er blevet oplyst.men det har især stor betydning for lyden.da det er basgengivelsen som emnet handler om.
men lav en plantegning over det rum det drejer sig omkring.
med placeringen af det enkelte anlæg.
med oplysninger om vægmateriale.og loftkonstruktion.
er det træ gibs eller beton vægge du har i rummer.
mvh kenn
|
| Til top |
|
| |
M.M.M. Forum Bruger

Bruger siden: 05 April 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 565
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til jan_stevns
Det jeg mener er, at dem jeg har snakket med, der har arbejdtet med denne JBL serie, er enige om at hvad man spender for er altafgørende for resultatet. Det skal ikke foratås som om det er et udtag fra JBLs egen hjemmeside eller noget i den stil, og det er jeg ked af at jeg ikke lige fik gjort klart fra starten . Det jeg prøver at formidle her er, at de GTI enheder er kræsne i bund og grund, men med en god forstærker, kan de levere en baslyd, der er helt i top!
Jeg ved ikke om det er smag og eller hvad det er, men jeg har aldrig haft mere held med at bruge enheder i åbne kabinetter. jeg foretrækker til hver en tid lukkede bassystemer, det er en smagssag ingen tvivl. __________________ Mvh: Martin
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 12:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
@HIFI IS FUN
Som tidligere nævnt, har jeg tre mulige lytterum. Men jeg betragter ikke disse rum som den afgørende faktor for succesen af en vellykket højttaler.
Det er klart at hvis ens lytterum har flere "dødsfælder", så kan det være svært at få gode højttalere til at lyde godt, men det er ikke mit tilfælde.
Et af lytterummene er ca. 20m2 (5x4meter), trægulve, puidset loft, gipsvægge og to vinduer.
Her spiller et sæt von Schweikert VR4 for tiden, og der er ingen "farlige" resonanser, stående bølger eller lignende - og de von Schweikert levere ellers MEGET dyb bas, hvor man ofte kan finde problemer i lytterum.
Jeg har mulighed for et utal af bastraps, resonansplader etc., til at fjerne eventuelle problemer i lytterummet.
I et konkret tilfælde, med en konkret højttaler, ville jeg gå ind og kigge på lytterum. Men her er det kun løs snak om at finde en suvræn basenhed til et projekt - i første omgang ville jeg ikke kigge på lytterummet.
Jeg køber heller ikke bil efter hvilket hus jeg har
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 12:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Daniel
Jeg synes jeg har læst tråden nogenlunde grundigt igennem, men jeg mener ikke at have set hvilken størrelse kabinet du ender med til XXLS-enheden. Ej heller om du ender med et lukket eller et reflekskabinet. Udfaldet er naturligvis ikke givet på forhånd, men hvad forventer du mht størrelse og princip til denne enhed?
Når jeg spørger er det fordi den kunne se ud til at være et godt match til mine nær-fuldtonebånd som skal spille fra ca. 250 Hz og op.
Og så er jeg selvfølgelig lidt ked af at du disser Jamo-højttalerne - for deres bas er virkelig enestående og for mit vedkommende kun fravalgt pga. størrelsen. Den går ikke så dybt som store filmsubwoofere men dynamikken ... !!!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Boye
OK, det er ellers nævnt et par steder i tråden (men den er blevet ret lang efterhånden  ). Men jeg har 110-120 liter til rådighed (ellers bliver kabinettet lige stort nok). Denne volumen er den volumen enheden ser, det vil sige at alle afstivninger og kabinetrelaterede volumener er trukket fra den oprindelige volumen.
Jeg har holdt det åbent om det skulle være lukket eller basrefleks, da tråden reelt handler om at finde "den bedste" basenhed, og egentlig ikke om specifikke principper. Jeg ville ikke blande religionskrig ind i diskussionen om det skulle være lukket, basrefleks, isobarisk, båndpas etc.
Det skulle bare være bud på "den bedste" basenhed i et specificeret kabinet - opfulgt af erfaringer eller en eller anden form for dokumentation, så det ikke endte i en "prøv denne", eller "den her ser sej ud" tråd.
Har tidligere skrevet at jeg får mig et sæt Eton 12-680/62 basenheder hjem snart til tests, da denne blev nævnt som en god kandidat. Med den volumen jeg påtænker mig at bruge til testkabinet, kan jeg teste den i både basrefleks og lukket - selvfølgelig ikke helt fintrimme, men det kunne give en indikation og jeg skulle fortsætte med enheden, eller om det var en "duer ikke"-enhed.
Jeg har haft Peerless XXLS952 enheden inde over, da jeg påregner at skulle teste denne. Ud fra T/S ser den fornuftig ud (kvaliteten af impulsgengivelsen må jeg vurdere efterfølgende ved tests).
Denne enhed vil jeg sætte i de ca. 120 liter som Eton-enheden og teste lukket og basrefleks ud fra dette volumen.
Når jeg får målt på enhederne, finder jeg ud af hvor langt op de kan spille.
Jeg forventer dog ikke at de XXLS enheder er alt for gode over 250Hz. Deres T/S antyder lidt en subbas enhed, så skal du dele ved 250Hz, tror jeg du skal dele meget stejlt (aktivt?). Eton'erne ser til gengæld ud til at kunne gå længere op - personligt ville jeg dog ikke dele 12" enheder meget højere end 250-300Hz, men det skyldes tidligere erfaringer med store (over 10") enheder. Men alt skal testes med en given enhed. Der er jo forskel på alle enheder __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Boye
Ved ikke om jeg "disser" Jamo højttalere, men har bare aldrig været helt imponeret af det jeg har hørt.
Bevares, deres Classic serie var da fine og Ariel ligeså, men det er aldrig blevet til en "wauv" oplevelse for mig, som diverse andre.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 13:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er nu heller ikke Jamos konsum-modeller generelt jeg taler om, men specifikt R909. Der har du en Wauv-oplevelse til gode. Men de er jo heller ikke billige - og heller ikke interessante for en hardcore diy'er - men princippet kan være inspirerende.
Jeg deler din skepsis omkring XXLS-enhedens egnethed som "alm." basenhed. Det er nok en decideret subbas, så måske skal jeg til mit formål nok hellere se på noget lettere og mindre og fokusere mindre på lavt Fs.
Jeg er også klar over det kabinetvolumen du har til rådighed, men måske var det for stort til enheden, så jeg tænkte mere på om du ender med noget mindre.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
M.M.M. skrev:
Det jeg mener er, at dem jeg har snakket med, der har arbejdtet med denne JBL serie, er enige om at hvad man spender for er altafgørende for resultatet. Det skal ikke foratås som om det er et udtag fra JBLs egen hjemmeside eller noget i den stil, og det er jeg ked af at jeg ikke lige fik gjort klart fra starten . Det jeg prøver at formidle her er, at de GTI enheder er kræsne i bund og grund, men med en god forstærker, kan de levere en baslyd, der er helt i top!
|
|
|
Fair nok - jeg læste det nok med de forkerte øjne på ;)
M.M.M. skrev:
| Jeg ved ikke om det er smag og eller hvad det er, men jeg har aldrig haft mere held med at bruge enheder i åbne kabinetter. jeg foretrækker til hver en tid lukkede bassystemer, det er en smagssag ingen tvivl. |
|
|
smag, eller religion ? Tjaehh - jeg har altid være til de mere åbne systemer, da de efter min mening, har en bedre impulsformåen/transientvillighed - altså virker mere villige til at "eksplodere og holde bøtte igen"
og ok - Jeg sværger nok til Transmissionline ting, på grund af de kvaliteter der findes her - desuagtet de er noget mere bøvlede at danse med, og oftest forbandet tunge fætre at drive.
(startede vist tilværelsen med Bailey's berømte kit )
i starten synes jeg de manglede evner i basområdet - indtil det gik op for mig, at de ikke ville spille noget der ikke var der. Gode velafstemte basrefleks kasser har også sine dyder og problemer - hvor almindelige trykkammer højttalere er mere medgørlige og nemmere at regne på ... __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 29 December 2008 kl. 17:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Boye
OK R909 modellen har jeg kun set ikke hørt. Men så er vi jo ovre i en anden type enhder, der kan spille uden kabinet.
Jeg har selv været meget fokuseret på noget der kunne spille virkelig dybt, og min erfaring, indtil videre, siger mig at det er næsten umuligt at få noget der kan det og samtidigt spille et stykke op. Men der er mange der kan levere bas til 25-30Hz, der er særdeles fornuftige.
Som tingene ser ud nu, ender jeg med en 4-vejs konstruktion, for at kunne dække hele det område jeg vil dække, og der må jo også godt være en hel del magt i de højttalere, når de skal spille 50m2 op.
Lige til XXLS 952 enheden (husk der er stor forskel på de forskellige varianter af XXLS), kan sagtens spille i et rigtgt stort kabinet, når Q skal være tæt på 0,5. Og i basrefleks ser det da også ud til at ca. 100 liter skal til.
Jeg kan ikke udelukke jeg ender med noget mindre, men jeg tvivler. Jeg har plads til nogle store kasser, og prøver ikke at spare på volumen, og dermed begrænse mit udvalg af mulige enheder.
|
| Til top |
|
| |
kimschips Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 22:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Daniels
Har du ikke nogen målinger af topsystemet?
HVor stort og bredt bliver topkabinettet med 2*flex og R29??
Ellers noget nyt i sagen?
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Januar 2009 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen målinger af topsystemet endnu. Det er ikke bygget.
Jeg har været igang med baskabinettet, som så småt er færdigt.
Baskabinettet måler 100 x 45 x55 cm, og er lavet med rund bagkant og med mindst 44mm MDF hele vejen rundt.
Indvendigt er der lavet en matrix-agtig struktur som afstivning. Den runde bagkant er ikke forstærket endnu, men består af to 9mm MDF med 22mm mellemrum, hvor der bliver fyldt sand i. Det hele bliver dækket indvendigt af bitumen.
Inden skum eller filt her. Det giver et samlet volumen efter enhed og matrix på ca. 135 liter.
Topkabinettet er stadig på tegnebrædtet, og den første udgave vil bestå af tre seperate kabinetter, et til hver enhed.
Her er der givet mere volumen end engentlig nødvendigt til hver enhed, for at kunne regulere volumen med fyld.
Så i første omgang skal kabinetterne samles (har købt alt træet), og jeg skal eksperimentere en del med frontbafler for de tre enheder. De vil alle få en ret bred frontbaffel på 40-45cm (så de matcher baskabinettet), men med brede afrundinger for diffraktion. Men intet er helt fast før målingerne.
Så i første omgang er det baskabinettet, der er ved at blive bygget og skal testes, først med et sæt Eton 12-680/62 jeg har fået nu, og senere sandsynligvis med et sæt Peerless XXLS 952.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Januar 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så er testkabinettet næsten færdigt.
Selve kabinettet er på ca. 145 liter med afstivninger.
Det er pænt stort, men det er jo et testkabinet, så den endelige version kan justeres.
Mit første forsøg med Eton 12-680/62 enhederne bliver som basrefleks med 2 stk ø8,5 porte med en længde på 39cm. Længden kan justeres.
Simuleringerne giver mig et F3 på ca. 24Hz og et F6 på 20Hz. Ganske pænt uden EQ.
Jeg bruger ikke noget fyld her.
Jeg vil så prøve at skifte portene ud med akustiske ventiler og lytte/måle lidt her.
Beregningerne giver mig et F3 på ca. 60Hz lukket, men kurven er meget lidt faldende nedad, så det betyder den kun er 12dB nede ved 20Hz - det er pænt for et lukket kabinet. Med et Q på 0,48 skulle det gerne give god tør bas.
Kabinettet er kun lige ved at være færdigt, og jeg venter på det sidste træ, der skulle komme op til weekenden, så kan jeg begynde lidt at lytte/måle.
|
| Til top |
|
| |
kimschips Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 23:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 02:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mangler stadig det sidste træ... Problemer med XL-Byg og levering af noget bøjeligt MDF
De har leveret almindeligt MDF, og skulle komme med det bøjelige i løbet af næste uge.
Har ellers limet det meste af højttalerne sammen, så jeg mangler bare den sidste bid træ.
De vejer som et ondt år(!!)
Et gæt vil være 50-60Kg indtil videre, og der mangler ca. 50% af vægten, da bagvæggen vil bestå af to bøjelige MDF plader med mellemrum imellem sig, der så skal fyldes med en limmasse. Bagvæggen er ca. 50mm tyk. Har ikke helt besluttet om jeg vil bruge rent lim her, eller lave en blanding af lim og sand. Men er ved at eksperimentere lidt.
Fronten består af 2x22mm MDF, hvor den yderste er monteret med skruer og isslagsmøtrikker, så jeg kan afmontere den, når jeg skal teste med andre enheder. Når jeg så har fundet de enheder jeg vil bruger, kan jeg lime pladen fast.
Jeg har begrænset antallet af afstivninger, og til gengæld opbygget den indre beklædning af en række mindre klodser. Resultatet er en minimum tykkelse på 44mm MDF alle steder.
Min ide er at ligge en masse billeder op via en hjemmeside jeg har, men den er desværre ikke oppe at køre endnu. Men den skal nok komme. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
henrikb Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 211
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 08:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej !
har læst alle 9 sider, og reagere pga der åbenbart er en del tvivl om hvordan jbl spiller - og endnu flere fordomme,jeg har en del praktisk erfaring vedr jbl w12 gti og jbl w15 gti til stue brug.
det første jeg fik lavet var w12 gti i kabinet efter de mål jbl angiver for liter og port,samt afstand mell bagerste port udmunding og bagvæg på 10cm, spillestilen er en forholdsvis hurtig gengivelse,og som gengiver det den får ind,hvor den er i stand til at adskille de forskellige dybe toner og forskellige niveauer meget tydeligt,den gengiver ned til 18 hz lineært.
de er solgt nu,og jeg har istedet fået bygget jbl w15 gti,igen efter de mål jbl angiver for liter og port,samt afstand mell bagerste port udmunding og bagvæg som nu er 11cm, spillestilen er ekstrem hurtig,det er en gengivelse med et lynhurtigt attack,transienter og dynamik er er der hele tiden - uanset hvor højt ell lavt jeg spiller, og den er tydelig detaljeret uanset niveau, de bliver begge drevet af hver sin brokoblet crown ce4000, de har indbygget elektronisk filter, og gør det fint
skal skynde mig og skrive at der intet pa lyd er over det, rent praktisk er det en god integereret bund som kun gengiver det der er på materialet der spilles,dvs at er det feks en ældre indspilning hvor bassen ikke er så fremhævet,ja så er der intet bulder bas eller andre unoder, den gengiver kun det den får ind,lægger intet til og trækker intet fra
den erfaring jeg har gjort vedr forstærkere til de enheder, er at det skal være en strømstærk forstærker,jeg har benyttet med er crown ce4000 og en crown cts 3000, både i stereo mode og brokoblet, og lige til at starte med,så prøv at droppe fordommene, ja det er grej der ikke er tænkt til menigmand, men at høre det spille, var oplevelsen positiv og overvældende,det er forstærkere der virkelig imponerer,ce4k kan ikke anbefales som fullrange forstærker,den er for grov i toppen
cts3k er en heelt anden verden,den er velopløst og luftig,ekstrem detaljeret,virkelig hurtig og med et greb om bassen andre forstærkere kun kan drømme om,har man ikke hørt den her forstærker før,ja så er jeg meget sikker på man ikke har hørt kontrolleret fullrange gengivelse før,og kontrolleret bas i særdeleshed, denne forstærker burde indgå i alle entusiasters opstilling,den overrasker positivt.
inden i høvler jbl og crown ned med diverse fordomme, så husk at man kun kan bedømme grej ved lytning-ens egne indtryk,intet andet er seriøst,for mit eget vedkommende var det inspirerende artikler,saglig argumentation,og en troværdig person på dette forum der fik vækket min nysgerighed, og jeg blev til fulde overbevist, specielt ved lytning under egne hjemlige himmelstrøg(egen akustik) inden alt det her havde jeg aldrig lyttet seriøst til hverken jbl ell crown før, primært pga mine fordomme,men at udelukke noget,kan forhindre at man i sin søgen efter forbedring,går glip af noget godt, ikke bare noget som gengiver anderledes, vi søger vel alle efter forbedringer
mit grej er:
2 stk crown cts2000 benyttes brokoblet,de benyttes sammen med:
jbl lsr 6332
2 stk crown ce4000 benyttes brokoblet,de benyttes sammen med:
jbl w15 gti
crown 28m
denon dcd 2000 ae
ja det kan spille tordende højt - godt, men har fuldstændigt samme egenskaber ved lavt niveau - neutralt,detajleret velopløst og dyybt
vh
henrik
|
| Til top |
|
| |
Busk Udelukket fra forum

Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977
Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1463
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 09:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu vil vi gerne snart se nogen billeder  __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Datablad for JBL W12GTi (kaldet en "SPL Competition Woofer"): http://www.highspl.com/checker/jbl/W12GTi_rev_f.pdf
Lidt højere Fs end eftertragtet, men klarer sig med et lille kabinet - bl.a. ved at bruge en meget tung membran. Så kan man selv vurdere og kalde det fordomme eller fakta efter forgodtbefindende.
Men vi skal nok have Hasselhoff på banen. Så vidt jeg husker er han manden der ved noget om GTi-enhederne.
|
| Til top |
|
| |
Sjoenne Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 20 Oktober 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 1870
|
| Sendt: 24 Januar 2009 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry for offtopic.. men hver gang jeg ser titlen på denne tråd tænker jeg "ham her må da være svaret på highend bas"
Cliff Burton R.I.P
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har et par billeder af testkabinettet.
Først lige et billede af en testopstilling, hvor man kan hvordan der dannes et mellemrum mellem de to bagplader. Dette mellemrum bliver fyldt med en blanding, jeg ikke helt har færdiggjort endnu.
Regner med det bliver fint sand og lim.
Her er et billede af hvordan det interne kommer til at se ud:
Jeg har prøvet med mange flere afstivninger, men kabinettet blev ikke mere stabilt af det (mærkbart). Husk der er 44mm MDF på de tyndeste steder.
Der bliver efterfølgende "malet" med flydende bitumen indvendigt, for lige at give det sidste.
Her bliver kabinettet samlet med den inderste bagplade:
Det er kun det ene, der er samlet indtil videre. Det andet bliver samlet i morgen.
Jeg mangler fortsat en plade af det bøjelige MDF fra XL-Byg, men det skulle komme i den kommende uge.
Så skulle jeg kunne få monteret den ydre bagplade, og få fyldt "bagkammeret" i bagpladen.
Et billede af kabinettet samlet med den inderste bagplade:
Og til sidst et billede af udskæringerne foran i kabinettet:
Jeg har skåret to huller i den monterede frontplade, så jeg senere kan teste med flere enheder i kabinettet.
Den løse frontplade kan monteres med skruer og islagsmøtrikker (så man kan skifte masser af gange, uden at ødelægge træet).
Den løse plade er tilpasset mine Eton 12-680/62 enheder, da de bliver de første der skal testes.
Regner med at det næste der skal testes bliver 2xPeerless XXLS 12" 952 enheder i hver side.
Der bliver plads på bagsiden til at skifte mellem basrfleks, ventiler og lukket. __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2009 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tips? Ideer?
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|