Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 08:42   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Mangler HDMI skal jeg vente på NADs nye? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
ZzZzleepY
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 21 December 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 542
Sendt: 17 December 2008 kl. 23:35 | IP-adresse registreret  

anamorphic skrev:


Mht. min nye center, så må jeg nok nuancere min tidligere udtalelse lidt nu hvor jeg har lyttet til den hele aftenen - det er nu et vældig pænt løft
det har givet min hjemmebiograf. Lyden er dog noget flad i det endnu, men det var mine 300'ere også da jeg lige havde fået dem - de skal bare
spilles til.


/Mads


Godt at høre at det virkede alligevel


__________________
WWW for at se Min anlæg's tråd.

HD Medie Center
5.1 B&W DM600 top model(er) s3 serie
SONY Reciever / Aoc LCD Tv
Til top Vis ZzZzleepY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ZzZzleepY Besøg ZzZzleepY's Websted
 
anamorphic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 18 December 2008 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

>ZzZzleepYsdd: Tak for input. Jeg kan godt se, at Denon er godt fremme med Surround, så det kan da være at jeg ender med et rent Denon setup. Så er spørgsmålet bare, om jeg skal gå efter en 2808 (som vist er på tilbud pt.) eller en 2809.

Så vidt jeg kan se er der meget lille forskel på 2808 og 2809. 2809 har en nyere Audyssey-korrektions-processor - og er jo nok generelt opdateret. Men er det mon småting? Jeg tager ned i klubben idag og ser (lytter) på dem. Prisforskellen er ca. 2000,- (med diverse tilbud).


mvh/Mads

Til top Vis anamorphic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anamorphic
 
Offcourse_dk26
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 August 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1752
Sendt: 19 December 2008 kl. 19:54 | IP-adresse registreret  

Ifht. PS3 vs. bitstream over HDMI:

>Offcourse: jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener. Så vidt jeg ved kan PS3 dekode alt hvad der er værd at dekode, og sende det via HDMI til alle forstærkere der accepterer lyd på HDMI'en. Ret mig meget gerne hvis jeg tager fejl.

Det kan den også - hvis den får lov at dekode det internt.
Den kan afkode og sende ALT som LPCM over HDMI - fedt.

Det den (desværre) ikke kan, er at sende HD-lydformatet DTS-HD-Master som kodet bitstream-signal via HDMI. Så nedkonverteres det til 5.1 etc.

kig fx. her:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showpost.php?p=12331332&p ostcount=1

____________________________________________________________ ____________________
Folks here is the word from Silicon Image the SiL9132 does not support TrueHD or DTS-HD MA via bitstream, we can move on now:

date Nov 27, 2007 1:05 PM
subject FW: SiL9132 HDMI transmitter

John,  9132 doesn't support Dolby True HD and DTS HD.

Thanks, Michael

-----Original Message-----
From: John Haghighi
Sent: Donnerstag, 22. November 2007 18:35
To: #hdmi-atc
Subject: SiL9132 HDMI transmitter

Hi,
I am trying to determine whether the SiL9132 HDMI transmitter supports
bitstream of Dolby TrueHD and DTS HD Master audio, the advanced lossless
audio codecs. Can you please confirm whether the SiL9132 has the
capacity to pass this bitstream?
Thanks,
John
____________________________________________________________ ____

Og kig evt. på Playstation.dk:

notes 

1 To output in 7.1 channel audio you must be connected via the HDMI OUT connector on the PLAYSTATION 3 system to a display or receiver that is compatible with Linear PCM 7.1 Ch. supported by Dolby TrueHD or a similar format.

2 The PLAYSTATION 3 system does not support output from the DTS-HD 7.1 channel.  DTS-HD 7.1 channel audio is output from a 5.1 or lower channel.


..... Så - umiddelbart kan man GODT få ALLE de nye HD-lydformater - men kun hvis de afkodes i PS3én

Men så er det jo godt, at det teoretisk (og praktisk?) er lige så godt som bitstream.

Der er faktisk nogle, som mener at det er bedst med afkodning i afspilleren, ifht. de nye funktioner so fx. lipsync etc. som vist kræver dekodning i afspilleren.


Blot som info - lyden er ligesp god jvf. min erfaring - men man får ikke "lys" i receiverens HD-Lyd skilte.. du ved "DTS-HDMA"-skiltet der lyser op.. porno ser det ud, men lydmlssigt mindre væsentligt.


Mvh. Offcourse









__________________
If it´s lame - i´m not to blame
Til top Vis Offcourse_dk26's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Offcourse_dk26
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 20 December 2008 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

Offcourse_dk26 skrev:
Ifht. PS3 vs. bitstream over HDMI:

>Offcourse: jeg forstår ikke rigtigt hvad du mener. Så vidt jeg ved kan PS3 dekode alt hvad der er værd at dekode, og sende det via HDMI til alle forstærkere der accepterer lyd på HDMI'en. Ret mig meget gerne hvis jeg tager fejl.

Det kan den også - hvis den får lov at dekode det internt.
Den kan afkode og sende ALT som LPCM over HDMI - fedt.

Det den (desværre) ikke kan, er at sende HD-lydformatet DTS-HD-Master som kodet bitstream-signal via HDMI. Så nedkonverteres det til 5.1 etc.

kig fx. her:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showpost.php?p=12331332&p ostcount=1

____________________________________________________________ ____________________
Folks here is the word from Silicon Image the SiL9132 does not support TrueHD or DTS-HD MA via bitstream, we can move on now:

date Nov 27, 2007 1:05 PM
subject FW: SiL9132 HDMI transmitter

John,  9132 doesn't support Dolby True HD and DTS HD.

Thanks, Michael

-----Original Message-----
From: John Haghighi
Sent: Donnerstag, 22. November 2007 18:35
To: #hdmi-atc
Subject: SiL9132 HDMI transmitter

Hi,
I am trying to determine whether the SiL9132 HDMI transmitter supports
bitstream of Dolby TrueHD and DTS HD Master audio, the advanced lossless
audio codecs. Can you please confirm whether the SiL9132 has the
capacity to pass this bitstream?
Thanks,
John
____________________________________________________________ ____

Og kig evt. på Playstation.dk:

notes 

1 To output in 7.1 channel audio you must be connected via the HDMI OUT connector on the PLAYSTATION 3 system to a display or receiver that is compatible with Linear PCM 7.1 Ch. supported by Dolby TrueHD or a similar format.

2 The PLAYSTATION 3 system does not support output from the DTS-HD 7.1 channel.  DTS-HD 7.1 channel audio is output from a 5.1 or lower channel.


..... Så - umiddelbart kan man GODT få ALLE de nye HD-lydformater - men kun hvis de afkodes i PS3én

Men så er det jo godt, at det teoretisk (og praktisk?) er lige så godt som bitstream.

Der er faktisk nogle, som mener at det er bedst med afkodning i afspilleren, ifht. de nye funktioner so fx. lipsync etc. som vist kræver dekodning i afspilleren.


Blot som info - lyden er ligesp god jvf. min erfaring - men man får ikke "lys" i receiverens HD-Lyd skilte.. du ved "DTS-HDMA"-skiltet der lyser op.. porno ser det ud, men lydmlssigt mindre væsentligt.


Mvh. Offcourse







¨

ved ikke rigtigt om det lyser mindre. Jeg vil egentlig hellere have et lille ikon (som iøvrigt sjældent er læsbart på normal siddeafstand til receiveren??) end jeg vil have at den skriver MULTICH. PCM 7.1 henover hele displayet (som min gør)



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 
anamorphic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 20 December 2008 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

>Offcourse: tak for den opklaring. Jeg er enig i din porno-betragtning :D det er da fedt hvis den kunne skrive lydformatet i displayet. Man er jo
lidt en sucker for den slags lir, trods alt :) men jeg må leve uden.

Egentlig interessant mht. denne dekodning som er rimelig "black-boks-agtig" for mig. Sker det som en slags udpakning af en fil, sådan lidt groft
sagt? Altså at dekoderen, i dette tilfælde i PS3'eren, tager lydsporet i fx et dts-filformat og "pakker det ud" i et slags wav filformat som så ryger
afsted over HDMI'en. Hvis det er tilfældet har jeg svært ved at se, at der kan være tale om en god eller dårlig konvertering, så må det da være
det samme altid...?

Men okay, jeg er også af den holdning, at hvis man overfører digitalt, så må kablets kvalitet være ret underordnet - jeg kører fx med de billigste
HDMI kabler, for jeg har ikke hørt en forklaring der kan overbevise mig om andet. Eller set forskel. Alle jeg har spurgt væver rundt svar omkring
støj og hvad ved jeg. Men hvis en bit skal overføres kommer den vel frem uanset om det er et stærkt eller svagt signal. Hvis der bare er et
minimum af fejlkorrektion bør støj og hvad ved jeg ikke være det mindste problem.

Okay, sorry bragte lige mig selv ud ad en tangent der :)

mvh/Mads


Til top Vis anamorphic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anamorphic
 
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3050
Sendt: 20 December 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

anamorphic skrev:


Egentlig interessant mht. denne dekodning som er rimelig "black-boks-agtig" for mig. Sker det som en slags udpakning af en fil, sådan lidt groft
sagt? Altså at dekoderen, i dette tilfælde i PS3'eren, tager lydsporet i fx et dts-filformat og "pakker det ud" i et slags wav filformat som så ryger
afsted over HDMI'en. Hvis det er tilfældet har jeg svært ved at se, at der kan være tale om en god eller dårlig konvertering, så må det da være
det samme altid...?

Dét man definerer som "dekodning" i praksis, er dels selve udpakningen fra DTS formatet til PCM. Denne udpakning kan kun gøres på én måde, og der er ingen forskel på lydkvaliteten whatsoever, på hvor denne udpakning foretages. Men i praksis vil dette PCM signal som regel blive sendt igennem en bass management, som kan påvirke lydkvaliteten mærkbart. Om det er muligt at sende signalet uberørt igennem dette led, er sikkert forskelligt fra afspiller til afspiller, men de fleste der påstår at dekodningen er ens uanset hvor den foregår, overser at "dekodning" ikke kun er selve udpakningen af dataene, men også bass management.



__________________
Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3050
Sendt: 20 December 2008 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

anamorphic skrev:


Men okay, jeg er også af den holdning, at hvis man overfører digitalt, så må kablets kvalitet være ret underordnet - jeg kører fx med de billigste
HDMI kabler, for jeg har ikke hørt en forklaring der kan overbevise mig om andet. Eller set forskel. Alle jeg har spurgt væver rundt svar omkring
støj og hvad ved jeg. Men hvis en bit skal overføres kommer den vel frem uanset om det er et stærkt eller svagt signal. Hvis der bare er et
minimum af fejlkorrektion bør støj og hvad ved jeg ikke være det mindste problem.

Okay, sorry bragte lige mig selv ud ad en tangent der :)


Dén tangent vil jeg gerne lige knytte en kommentar til, og så skal jeg forsøge at levere et klart og tydeligt svar, uden at "væve": Jeg er grundlæggende enig, så længe vi taler om billedet på et HDMI kabel: Når der er hul igennem uden udfald, så har kablets kvalitet ingen indflydelse på billedkvaliteten. Men der er tre begrundelser for ikke at købe det billigste alligevel, specielt ved længere træk: For det første, så kan fejlkorrektion ikke redde alt. HDMI overfører en meget høj båndbredde, og du kan sagtens komme ud for en situation hvor der er så mange fejl at fejlkorrektionen ikke kan redde signalet, og så får du udfald i billedet - sne eller helt manglende billede. Derfor er det ikke "det mindste problem" at få perfekt signal igennem, tværtimod faktisk så kan det ofte være ret problematisk. For det andet, så er der væsentlig forskel på holdbarheden rent fysisk, et kabel må gerne virke også efter at det er blevet moslet ind i kabelbakkerne... For det tredje, så er overførsel af digital lyd ikke bare at flytte 1'er og 0'er, men timingen af disse 1'er og 0'er kan have direkte indflydelse på lyden. Jitter, som er fejl i denne timing, har en bevislig indflydelse på hvor præcist D/A konverteren kan genskabe den oprindelige analoge kurve. Forskelle i jitter på forskellige HDMI kabler er rent faktisk direkte målbart, og det er denne jitter der er årsag til udfald af bits - når jitter bliver for stor, mister man helt data. Diskussionen er så hvorvidt det er muligt i modtageren at eliminere dén jitter der opstår i kablet - og det har jeg ikke ekspertise nok til at udtale mig om. Når jitter ikke er vigtigt for billedkvaliteten, så længe den er lav nok til at 1'er og 0'er slipper igennem, er det fordi billedet i praksis aldrig rammer en D/A konverter.

Pas på med at sætte lighedstegn mellem overførsel af digital lyd og billede, og overførsel af data. Hvis du får perfekte data igennem en data-overførsel, er det ikke nødvendigvis fordi alle pakker blev overført korrekt, men fordi hvis en pakke mangler, så kan man sende den igen. Det kan man ikke med billede og lyd, fordi det er en kontinuert strøm, hvis der mangler en pakke, så får du udfald.



__________________
Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
anamorphic
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Maj 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 23 December 2008 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

>Otto: tak for dén forklaring - meget interessant og det opklarede en del! :D

Jeg har hørt det med jitter før, som du nævner, i forbindelse med digital - især optisk - overførsel. Men ud fra det du siger, kan jeg så forsigtigt
konkludere, at hvis mit billede på min projektor ikke er tydeligt forringet med udfald eller lignende "digitale fejl", så er forbindelsen optimal...?

Jeg kan godt se det du siger med, at der er forskel på digital overførsel af "data" og så billede og lyd. Et almindeligt PC-CD-ROM drev, går også i
en særlig "audio" mode, når det skal afspille en lyd-cd husker jeg nu. Interessant. Gad vide om man kunne indbygge en form for jitter-fejlkontrol
ved lydafspilning - det er der nok nogen der har tænkt på allerede :)


For at runde af mht. mit setup, så har jeg nu en Denon 2808 kørende som forforstærker/processor og min gamle NAD T753 som effektdel. Det
kører rigtig rigtig godt - og jeg måtte med røde ører (ej det er så pinligt, bær' over med mig) lade Denon'ens auto-setup finde, at jeg havde vendt
fase på min centerhøjttaler (ups) så nu er den sat rigtigt (jeg var vist lidt for ivrig da jeg satte det hele sammen). Dét og at jeg nu har set en del
film, har åbnet den nye center op, og nu er det fa'me et lækkert setup. Næste skridt på være at få en 5 kanals dedikeret effektforstærker istedet
for T753, men pengepungen skal lige hele lidt inden.

Ellers: glædelig jul (jeg håber fortsat på sne den 24.)

hilsen Mads

Til top Vis anamorphic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af anamorphic
 
Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1597
Sendt: 23 December 2008 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

anamorphic skrev:
Egentlig interessant mht. denne dekodning som er rimelig "black-boks-agtig" for mig. Sker det
som en slags udpakning af en fil, sådan lidt groft sagt? Altså at dekoderen, i dette tilfælde i PS3'eren, tager lydsporet i fx et dts-filformat og
"pakker det ud" i et slags wav filformat som så ryger afsted over HDMI'en. Hvis det er tilfældet har jeg svært ved at se, at der kan være tale om
en god eller dårlig konvertering, så må det da være det samme altid...?


Dét man definerer som "dekodning" i praksis, er dels selve udpakningen fra DTS formatet til PCM. Denne udpakning kan kun gøres på én
måde, og der er ingen forskel på lydkvaliteten whatsoever, på hvor denne udpakning foretages. Men i praksis vil dette PCM signal som regel blive
sendt igennem en bass management, som kan påvirke lydkvaliteten mærkbart. Om det er muligt at sende signalet uberørt igennem dette led, er
sikkert forskelligt fra afspiller til afspiller, men de fleste der påstår at dekodningen er ens uanset hvor den foregår, overser at "dekodning" ikke
kun er selve udpakningen af dataene, men også bass management.



Kan du sige lidt mere om dette bass management? Jeg troede kun det foregik i receiveren, men det lyder som om der også foregår noget i
afspilleren, eller hvad? Hvis man fx bruger en PS3 og sender LPCM til receiver, sker der så bass management begge steder? Synes ikke rigtig der
er nogen steder på PS3, hvor der er indstillinger for den slags?
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay
 
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3050
Sendt: 26 December 2008 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

anamorphic skrev:


Jeg har hørt det med jitter før, som du nævner, i forbindelse med digital - især optisk - overførsel. Men ud fra det du siger, kan jeg så forsigtigt
konkludere, at hvis mit billede på min projektor ikke er tydeligt forringet med udfald eller lignende "digitale fejl", så er forbindelsen optimal...?

"Optimal" er et vidtrækkende ord... Forbindelsen behøver ikke være "optimal" for at undgå kvalitetstab, den skal bare være "god nok". Forbedringer giver så bare ikke nogen fordel billedmæssigt, i hvert fald ikke her og nu.

anamorphic skrev:
Jeg kan godt se det du siger med, at der er forskel på digital overførsel af "data" og så billede og lyd. Et almindeligt PC-CD-ROM drev, går også i
en særlig "audio" mode, når det skal afspille en lyd-cd husker jeg nu. Interessant. Gad vide om man kunne indbygge en form for jitter-fejlkontrol
ved lydafspilning - det er der nok nogen der har tænkt på allerede :)

Dét man gør, som man vel kunne kalde jitter-fejlkorrektion, er at indlæse signalet i en buffer i modtageren, og så udlæse dataene fra denne buffer ind i D/A konverteren, i stedet for at sende signalet direkte ind i D/A konverteren. I hvor høj grad dette virker, har jeg som sagt ikke ekspertise nok på området til at udtale mig skråsikkert om. Min logik siger mig at hvis dét kredsløb er lavet ordentligt, burde jitter før bufferen ikke have betydning, og jeg har ikke læst/hørt en forståelig og troværdig forklaring på det modsatte - MEN, det kan sagtens være fordi forklaringen findes, men ikke er let forståelig...

anamorphic skrev:
For at runde af mht. mit setup, så har jeg nu en Denon 2808 kørende som forforstærker/processor og min gamle NAD T753 som effektdel. Det
kører rigtig rigtig godt - og jeg måtte med røde ører (ej det er så pinligt, bær' over med mig) lade Denon'ens auto-setup finde, at jeg havde vendt
fase på min centerhøjttaler (ups) så nu er den sat rigtigt (jeg var vist lidt for ivrig da jeg satte det hele sammen). Dét og at jeg nu har set en del
film, har åbnet den nye center op, og nu er det fa'me et lækkert setup. Næste skridt på være at få en 5 kanals dedikeret effektforstærker istedet
for T753, men pengepungen skal lige hele lidt inden.

På et lidt generelt plan (hvad hulen var det nu den her tråd egentlig handlede om...), så vil jeg påstå at der i et surround-anlæg er mange flere faldgruber og tweak-muligheder end i et stereo-setup, og af samme årsag vil jeg personligt påstå at kablernes kvalitet ligger endnu længere nede af "rangstigen" i et surround-anlæg end i et stereo-anlæg, forstået på den måde at inden man begynder at lytte efter kablers kvalitet, skal man være sikker på at alle de andre faktorer er i orden først - som i dit eksempel... Jeg mener det er dér manges kabel-fascination bliver problematisk, om kvaliteten af kablet gør en forskel eller ej, betyder ikke ret meget hvis resten af setup'et ikke er optimalt. Og det er det overraskende sjældent.



__________________
Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 3050
Sendt: 26 December 2008 kl. 13:06 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:


Kan du sige lidt mere om dette bass management? Jeg troede kun det foregik i receiveren, men det lyder som om der også foregår noget i
afspilleren, eller hvad? Hvis man fx bruger en PS3 og sender LPCM til receiver, sker der så bass management begge steder? Synes ikke rigtig der
er nogen steder på PS3, hvor der er indstillinger for den slags?

Det KAN foregå i afspilleren. Jeg vil tro at PS3'en ikke foretager nogen processering af signalet udover udpakningen af data, men jeg ved det ikke. Det kunne man sikkert teste ved at bruge test-signalerne på f.eks. DVE, men spørgsmålet er så om den behandler alle signal-typer ens...



__________________
Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
Til top Vis Otto J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Otto J
 
brasch
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3482
Sendt: 26 December 2008 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
På et lidt generelt plan (hvad hulen var det nu den her tråd egentlig handlede om...), så vil jeg påstå at der i et surround-anlæg er mange flere faldgruber og tweak-muligheder end i et stereo-setup, og af samme årsag vil jeg personligt påstå at kablernes kvalitet ligger endnu længere nede af "rangstigen" i et surround-anlæg end i et stereo-anlæg, forstået på den måde at inden man begynder at lytte efter kablers kvalitet, skal man være sikker på at alle de andre faktorer er i orden først - som i dit eksempel... Jeg mener det er dér manges kabel-fascination bliver problematisk, om kvaliteten af kablet gør en forskel eller ej, betyder ikke ret meget hvis resten af setup'et ikke er optimalt. Og det er det overraskende sjældent.

det kræver også lidt mere af rummets akustik at have 6-8 højttalere end at placere 2 højttalere så de giver det bedste stereoperspektiv. Der er lidt mere faste rammer (og ofte fysiske begrænsninger) for hvor højttalerne i et 5.1 el. 7.1 setup skal stå. Og så er det jo også en lidt større udskrivning til kabler end 2x3m til et sæt på et stereoanlæg. Så vil jeg nok også vove den påstand at sige at højttalerne i de fleste 5.1 setup hele vejen rundt er noget ringere end de er i et stereosetup.



__________________
Fars er bedst når mor rør den
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes