Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 07:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Fra PQRs vintagerum - nu: farvel og tak! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 16
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 22 December 2008 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

13 minutter før deadline, beautiful

Meget flot Monoamp, jeg har dog kun lidt gamle lp'er der er i mono, og ikke helt nok til at ville anskaffe et monosetup, men
flot er den sku. Sig endelig til en dag du bliver træt af en a' de mange røramps

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 22 December 2008 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

LouBP skrev:
13 minutter før deadline, beautiful

Meget flot Monoamp, jeg har dog kun lidt gamle lp'er der er i mono, og ikke helt nok til at ville anskaffe et monosetup, men
flot er den sku. Sig endelig til en dag du bliver træt af en a' de mange røramps

Jeg har heller ikke mange mono-lper og slet ingen mono-grammofon (-pickup) endnu, men bruger bare en stereokilde og samler de to signaler med en splitter-ledning. Det er ikke gammeldags (guddommelig?) mono, men OK for nu.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 23 December 2008 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

For at nå at få et kalenderbillede på i dag, må jeg gribe til en slags genbrug.

Her er en detalje fra min store amerikanske førstegenerationstransistorforstærker Heathkit AR-15:

Når den kommer tilbage fra 'hospitalet' skal jeg nok samle op på historien. Indtil videre må vi/I (og især LouBP) nøjes med dette.

PQR

www.vintagehifi.dk

747DK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 April 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 23 December 2008 kl. 00:39 | IP-adresse registreret  

Tak
Smukt :-)

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 23 December 2008 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Inden LouBP vågner og begynder at beklage sig over at jeg var et minut for sent på den i går, jeg hellere få dagens kalenderbillede lagt op.

Det er indmaden i min Sansui AU-9900 forstærker:

Et imponerende syn ikke sandt?.

Den voldsomme forstærker, fra ca. 1978, er en af de første vintage hifi ting, jeg faldt for.

Før det (altså før for fem år siden) havde jeg fundet en lille Sansui QR-1500 quadrofoni receiver, hvis lyd var overraskende god. En dag kunne jeg ikke finde på noget at google efter og skrev så "Sansui", og så brød helvede løs.

Snart havde jeg købt et par flotte SP-2500 højttalere - dem med trægitter foran - og en dag spurgte jeg den lokale hifi-pusher: sig mig sådan en stor sort Sansui- forstærker, kan man nogensinde finde sådan en? Ork, ja, sagde han, jeg har da en stående. Den kan du vist god købe.

Som sagt, så gjort. AU-9900eren blev min for en (nu) fornuftig pris.

Den har drillet lidt og har af og til slået højttalerrelæet fra. Men problemet er snævret ind til at være en dårlig forbindelse mellem det board, der styrer relæerne - det er det der står på højkant midt i billedet - og et andet board; jeg renser forbindelsen, når det er galt, og så kører den nogle år igen.

Jeg bruger den sammen med min TU-9900 tuner - verdens flotteste tuner? - og så får den lov at spille front i mit vintage surround setup (de andre forstærkere er en Sansui QS-500 'bagforstærker' og en NAD 3020 - højttalerne er bl.a. Scandyna A-25/A-10). Her i julen er der særlig knald på, da jeg har lånt en projektor!

PQR

www.vintagehifi.dk

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 December 2008 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

PQR, dog, hvorfor bor du så langt væk? Ellers havde jeg da nok lige sået vejen forbi allerede mange gange! Hold da bøtte
hvor er det lækkert. Mere, mere!

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

Zakken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 December 2008 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hvad kan man sige andet end, lækkert rum, og lækre sager.

Simpelthen et lækkert slappe af, nyde musik og hænge ud rum.

Jeg er ihvertfald blevet klogere på en masse andet vintage grej efter turen til det nordlige jylland.. Den Philips rør forstærker lyder bare fantastisk.

Husker stadig noget med noget æblekage.(mums)

Til top Vis Zakken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zakken

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 December 2008 kl. 15:54 | IP-adresse registreret  

Zakken skrev:

Hvad kan man sige andet end, lækkert rum, og lækre sager.

Simpelthen et lækkert slappe af, nyde musik og hænge ud rum.

Jeg er ihvertfald blevet klogere på en masse andet vintage grej efter turen til det nordlige jylland.. Den Philips rør
forstærker lyder bare fantastisk.

Husker stadig noget med noget æblekage.(mums)

Uden tvivl en lærerig og hyggeligt dag vi der havde, i det fantastiske Vintage Hifi rum. Du har ret Zakken, den Phillips var,
og er sikkert stadig skøn!

PQR - 1 minut for sent - Det går nok, det er lækre sager jo Jeg håber ikke kalenderen stopper fordi julen er forbi om
en halv dags tid?

Glædelig vintage Jul!

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 December 2008 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Ja men kan den ikke bare fortsætte til næste jul...altså 2009??

mvh og god jul

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 December 2008 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

Den må gerne fortsætte indtil næste jul, da

Guide til billedupload

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 26 December 2008 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Tak til Zakken, LouBP, Tube mania og Sveske for de pæne ord. Og glædelig jul.

Som I nok kan regne ud af har jeg været væk i juledagene, men er nu tilbage.

Om jeg ligefrem kan holde en kalender kørenden til næste jul, er nok ikke sandsynligt. Men jeg skal nok lægge billeder på i ny og næ. Efter min teenagesøn har købt sig et digitalt spejlrefleks er det blevet nemmere at tage (gode) billeder.

Næste lille projekt kunne godt være at finde min Shell Northport SE el84M (7189) frem og lade den spille med et par vintage Isophon fuldtonehøjttalere.

Måske kunne jeg også lægge billeder op af mine vintage julegaver? Bogen "Radioteknik for radiomekanikere (1960) og et lille fint skuffemøbel - vist nok oprindeligt til sytråd - med 4 skuffer med 21 små rum (til f.eks. pickupper og andet småtterier)?

PQR

www.vintagehifi.dk

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 01 Januar 2009 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Årets første dag, blev til gengæld vist også årest smukkeste dag!

Jeg har haft min lille fuldstændig ukendte amerikanske Shell rørforstærker sluttet til en lille uges tid og slet ikke haft tændt for andre setupper. Med nogle 60er Isophon fuldtoneenheder (måske har jeg nævnt dette ovenfor, men pyt) i en slags åben baffle kasse (ingen bagside) har den lydt utroligt godt og især har lydbilledet (soundstage og image) være ganske utroligt.

I dag blev det (pludselig) tid at redde noget ud. Jeg prøvede Isophon kasserne på min Braun. Konklusion? Ok, men uden den magi, jeg har oplevet de seneste dage. Og så kunne jeg ikke vente; sluttede mine trevejs horn (Jealvox) til den lille Shell: føj, føj, føj hvor er det godt.

Lydbilledet er ikke helt lige så supermagisk præcist som med Isophon fuldtonerne, men resten var meget bedre. Og magien var der endnu. Hvordan skal jeg nogen sinde komme i seng i aften? Og nu skal min Braun vel sælges?

Billeder må følge. Kig i første omgang her: http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=156859

PQR

www.vintagehifi.dk

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

Det lyder spændende, og tråden på AK er da interessant. Og sikke spøjst med dig og Fredmarantz; brugere både her og
der, og så var I oven i købet ved at støde ind i hinanden.

Guide til billedupload

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
Det lyder spændende, og tråden på AK er da interessant. Og sikke spøjst med dig og Fredmarantz; brugere både her og
der, og så var I oven i købet ved at støde ind i hinanden.

Ja, det er spændende med en lille rørforstærker, som ingen har hørt om og - som i mine nuværende ører - lyder guddommelig!

Jeg har også mødt Fredmarantz nogle hyggelige gange nu i virkeligheden - vi bor jo i samme landsdel - og var han ikke så stor en perfektionist, som han er, havde han snuppet den lille (grimme) Shell forstærker før jeg fandt den. Nu kommer han til at fortryde det; når han først hører, hvor godt den lyder, bliver han syg af misundelse.

Jeg skylder et billede af den i den oprindelige trækasse; det skal nok komme.

PQR

www.vintagehifi.dk

fredmarantz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2006
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 03:20 | IP-adresse registreret  

Errrrhhhh!!!

Jah - jeg skulle sgu ha' snuppet den, hvis den lyder så fedt - - - -  ærgeligt nok (men godt for Peter)!!!

Jeg tænkte - da jeg stod med den ,at den ville blive det rene mareridt at komme i gang med - og da jeg går lidt op i kosmetikken også, så "magtede" jeg simplethen ikke opgaven - den var rusten - plettet - og vidnede om alle mulige problemer med tørre lytter og coupling caps - osv. -

MEN.....det skal åbenbart mere til at ryste en Shell!!!! - og en PQR!!!!!!

Nå...jeg vender tilbage og skal dæleme nok finde en rørforstærker - og...belært af omtalte hændelse ved markedet i Herning, så ta'r jeg sgu nok det næste uanset hvad - hæhæ!!

Nu er jeg jo også guitarist - og fandt faktisk en rigtig fed (4xEL84) røramp derude for et par år siden, men den tilhører ikke kategorien "Hifi" men guitarrørforstærker så det bliver lidt OT. Og---jeg fandt en rørtester fra AVO også - og den kører fint i dag!!! (jeg føler mig nødsaget til at frembuse med disse fund, for at undgå at fremstå som en taber v. markedet!!)

Vh

Freddy

Til top Vis fredmarantz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af fredmarantz

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 03 Januar 2009 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

fredmarantz skrev:

Errrrhhhh!!!

Jah - jeg skulle sgu ha' snuppet den, hvis den lyder så fedt - - - -  ærgeligt nok (men godt for Peter)!!!

Jeg tænkte - da jeg stod med den ,at den ville blive det rene mareridt at komme i gang med - og da jeg går lidt op i kosmetikken også, så "magtede" jeg simplethen ikke opgaven - den var rusten - plettet - og vidnede om alle mulige problemer med tørre lytter og coupling caps - osv. -

MEN.....det skal åbenbart mere til at ryste en Shell!!!! - og en PQR!!!!!!

Nå...jeg vender tilbage og skal dæleme nok finde en rørforstærker - og...belært af omtalte hændelse ved markedet i Herning, så ta'r jeg sgu nok det næste uanset hvad - hæhæ!!

Nu er jeg jo også guitarist - og fandt faktisk en rigtig fed (4xEL84) røramp derude for et par år siden, men den tilhører ikke kategorien "Hifi" men guitarrørforstærker så det bliver lidt OT. Og---jeg fandt en rørtester fra AVO også - og den kører fint i dag!!! (jeg føler mig nødsaget til at frembuse med disse fund, for at undgå at fremstå som en taber v. markedet!!)

Vh

Freddy

Hej Freddy,

Godt at du ærger dig (lidt).

Den flotte Avo rørtester, du fandt ved samme lejlighed, må være mere end plaster nok på såret for dig.

Og du må også indse at Shell'en aldrig kunne blive flot nok til dig! Enten er man perfektionist, eller så er man det ikke!

Men tag og kom og hør den en dag. Og lad os så lige planlægge det vintagemøde i februar (så er katten ude af sækken).

PQR

www.vintagehifi.dk

jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 03 Januar 2009 kl. 10:18 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:
Ja, du kommer til at sende en Revox til mig. Men jeg er klar til minidiscstafetten!

PQR

samme her -      hvem starter op ?

Hmmm.....  kan man kalde minidisc for vintage overhovedet ?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 00:15 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

pqrannes skrev:
Ja, du kommer til at sende en Revox til mig. Men jeg er klar til minidiscstafetten!

PQR

samme her -      hvem starter op ?

Hmmm.....  kan man kalde minidisc for vintage overhovedet ?

vintage nej
obsolete ja

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 21 Januar 2009 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Nej, vintage er minidisc'en nok ikke, og den bliver det vel aldrig, da den aldrig rigtig blev det, den var tiltænkt: en (slags) digital erstatning for cassettebåndet. Jeg bruger nu stadig minidisc på arbejde til at optage oplæsninger etc., men er på nippet til at skifte til at optage direkte ned på en bærbarcomputer: skal bare lige have researchet lidt i externe lydkort.

Og for at bringer denne tråd tilbage til titlen, så lytter jeg for tiden til mine stakkede Scandyna/Dynaco A-25X:

De er forbundet efter en særlig Dynaco/Dynamax instruks som bl.a. sikre at forstærkeren ikke 'ser' for få (eller for mange?). De 4 x 2 højttalere trækkes af min Sansui AU-9900 forstærker, som for første gange folder sig ud og viser, hvilken klasse den er i.

Det lyder virkelig godt.

Jeg er p**** dårlig til at beskrive lyd, men jeg er dybt imponeret og lytter (stort set) ikke til andet for tiden. Lyden er fed og fyldig uden at være på gående og buldrende. Måske er der lidt Mashall-væg lyd over den? Toppen er behagelig, men detaljeret: jeg har toe'et de øverst to par ind for at stramme perspektivet op, og det virker uden dog at ramme det guddommelige perspektiv.

Den lille amerikanske Shell SE rør amp (som står på skamlen midt i billedet) og Jealvox'erne får lov at hvile sig lidt - men skal nok komme tilbage i brug for den/de kan jo også noget ganske særligt sammen.

Jeg har jo et fuldbooket Scandyna/Dynaco eftermiddagsmøde nu på søndag og jeg er rigtig spændt på at høre om de andre hifi4all'er bliver lige så imponerede, som jeg er.

Jeg kommer nok til at be' dem om at komme med en statement, så jeg her - og på audiokarma.org - kan dokumentere de stakkede A-25s vildt flotte lyd. Selvom Dynamax stacking-instruksen er fundet på nettet, har jeg ikke fundet nogen henvisning til at nogen har prøvet at stacke og lytte!

PQR

www.vintagehifi.dk

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Hold da op, sikke et syn. Jeg leder selv efter dem, men jeg regner med at nøjes med et enkelt par

Guide til billedupload

<< Forrige Side af 16 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum