Forfatter |
|
koldby Forum Bruger

Bruger siden: 05 Oktober 2004 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 51
|
Sendt: 21 December 2008 kl. 10:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Øh
Hvis det er forsiden vi snakker om er den konveks.
Konkav buer indad.
Man kan huske det på at en cave er en hule = konkav.
Men det væsentlige er at hvis man vil have samme afstand fra enhederne til lyttepositionen så skal den bue den anden vej.
Mvh
Koldby
|
Til top |
|
|
koldby Forum Bruger

|
Sendt: 21 December 2008 kl. 11:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hov
Min fejl!!
Jeg så forkert på tegningen. Troede forsiden var bagsiden og omvendt..
Modtag min uforbeholdne undskyldning
Koldby
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 21 December 2008 kl. 11:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
koldby skrev:
Hov Min fejl!! Jeg så forkert på tegningen. Troede forsiden var bagsiden og omvendt..
Koldby
|
|
|
He-he, jeg måtte også lige kigge et par gange på tegningen før jeg forstod den 
Det hjalp med den opdaterede, hvor fronten er angivet
Det skal blive spændende at se fortsættelsen, uanset om basserne bliver 8" eller 10" 
Hilsen
Thomas
|
Til top |
|
|
high5 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 111
|
Sendt: 21 December 2008 kl. 11:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Så må vi vist hellere få styr på det her konkav/konveks halløj:

Jeg vil derfor sige, at højttaleren er konkav på fronten (den venstre side af hver tegning) - så er den ged vist barberet...
Glædelig jul alle sammen. __________________ Mvh. Steen Kjeldsen
|
Til top |
|
|
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
Sendt: 21 December 2008 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Busk skrev:
banz skrev:
Ja, forskellige indgangsvinkler har I vel, men alligevel har alle jeg har hørt om, der har hørt dem været imponeret over deres evner som musikformidler.
Og ja, der er jo en del design i det, men jeg synes bare at en 2meter høj højttaler med 8" basser er lidt vattet, hvis jeg skal være ærlig, og for mig ville det proportionsmæssigt bare se forkert ud.
|
|
|
Nu blive det nok 10" der kommer i, men pyt nu med det, men vattet ville jeg aldrig kalde en 8" der bliver brugt rigtigt , og heller ikke en bas i samme størrelse. |
|
|
Jeg vil nu også mene at 8" enheder i så stort (læs: bredt) et kabinet vil se forkert ud. 10" er afgjort bedre for øjet, men du har uden problemer plads til en 12" når kabinetbredden er 40cm. Bare se på mine GD1'ere, de bruger 12" og er 37cm i brebden.
__________________ JJAZ
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 21 December 2008 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
Busk skrev:
banz skrev:
Ja, forskellige indgangsvinkler har I vel, men alligevel har alle jeg har hørt om, der har hørt dem været imponeret over deres evner som musikformidler.
Og ja, der er jo en del design i det, men jeg synes bare at en 2meter høj højttaler med 8" basser er lidt vattet, hvis jeg skal være ærlig, og for mig ville det proportionsmæssigt bare se forkert ud.
|
|
|
Nu blive det nok 10" der kommer i, men pyt nu med det, men vattet ville jeg aldrig kalde en 8" der bliver brugt rigtigt , og heller ikke en bas i samme størrelse. |
|
|
Jeg vil nu også mene at 8" enheder i så stort (læs: bredt) et kabinet vil se forkert ud. 10" er afgjort bedre for øjet, men du har uden problemer plads til en 12" når kabinetbredden er 40cm. Bare se på mine GD1'ere, de bruger 12" og er 37cm i brebden.
|
|
|
Netop.
Men Busk er jo selv herre over projektet, og det skal somend nok blive en fed ht under alle omstændigheder.
|
Til top |
|
|
Busk Udelukket fra forum

Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977
Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1463
|
Sendt: 22 December 2008 kl. 08:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
koldby skrev:
Hov Min fejl!! Jeg så forkert på tegningen. Troede forsiden var bagsiden og omvendt..
Koldby
|
|
|
He-he, jeg måtte også lige kigge et par gange på tegningen før jeg forstod den 
Det hjalp med den opdaterede, hvor fronten er angivet
Det skal blive spændende at se fortsættelsen, uanset om basserne bliver 8" eller 10" 
Hilsen
Thomas
|
|
|
Ingen problem gutter, kan godt se at det ikke er helt logisk, man sidder i sin egen lille verden og syntes det er så logisk, men i kan jo ikke se det der foregår inde i mit hoved .
Busk __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
Busk Udelukket fra forum

|
Sendt: 22 December 2008 kl. 08:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
JJAZ skrev:
Busk skrev:
banz skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
Netop.
Men Busk er jo selv herre over projektet, og det skal somend nok blive en fed ht under alle omstændigheder.
|
|
|
Ja det har jeg, har bare ikke fundet nogen jeg finder egnet til opgaven. Ønkser heller ikke at kabinettet bliver alt for stort. Vil jo helt ikke ende i noget som k´bare bliver en kæmpe klos. Men inspiration modtages gerne.
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
Busk Udelukket fra forum

|
Sendt: 22 December 2008 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har også kik på Morel da jeg er virkelig glad for hvordan disse enhedder spiller, ja de er bilstereo enhedder, men jeg har hørt adskillige bilstereo enhedder brugt til stue stereo, og det kan man sagtens, de spiller fantastisk. Her er det Ultimo basserne jeg har kik på, har en god ven som er igang med den mest seriøse bilstereo instalation, med en af disse. http://www.morelhifi.com/support/pdf/mobile/Ultimo_Subwoofer _series_manual.pdf
En lille tegning med en sådan i kassen. 12".

__________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
Administrator Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3105
|
Sendt: 22 December 2008 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meget spændende projekt  God vind! Jeg er lige nødt til at komme med en bemærkning om en øje-bæ - jeg er med på, at du er på skitsestadiet - men i mine øjne bør "kilernes" bagkant følge krumningen på højttaleren. Det ser uharmonisk ud som det er nu og ødelægger i mine øjne en hel del... Jeg har prøvet at illustrere med lidt ubehjælpligt photo-shop arbejde nedenfor. Det er kilerne ved de røde markeringer jeg taler om.  Ellers er der bare tilbage at ønske om en masse gå-på-mod med projektet og glædelig jul!
|
Til top |
|
|
Busk Udelukket fra forum

|
Sendt: 22 December 2008 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Administrator skrev:
Meget spændende projekt God vind!
Jeg er lige nødt til at komme med en bemærkning om en øje-bæ - jeg er med på, at du er på skitsestadiet - men i mine øjne bør "kilernes" bagkant følge krumningen på højttaleren. Det ser uharmonisk ud som det er nu og ødelægger i mine øjne en hel del...
Jeg har prøvet at illustrere med lidt ubehjælpligt photo-shop arbejde nedenfor. Det er kilerne ved de røde markeringer jeg taler om.
Ellers er der bare tilbage at ønske om en masse gå-på-mod med projektet og glædelig jul!
|
|
|
Hej Bjarke
Det er dejligt med positiv kritik og der kommer lige en rettet tegning, det er bare med at få leget med alle ideer inden jeg går igang med dette monsterprojekt.
Busk

Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
Busk Udelukket fra forum

|
Sendt: 22 December 2008 kl. 18:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå ja, så sad man lige og legede med tegningerne, og så tegnede jeg lige en center til projektet. Morel supreme 110 diskant, Scanspeak 12m mellemtone, Scanspeak 22w bas.

Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 22 December 2008 kl. 18:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
det bliver vilt
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
Til top |
|
|
Busk Udelukket fra forum

|
Sendt: 22 December 2008 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
He he ja, konen og jeg vil gå linen ud denne gang.  __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
Administrator Administrator gruppe

Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3105
|
Sendt: 22 December 2008 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Busk skrev:
Hej Bjarke
Det er dejligt med positiv kritik og der kommer lige en rettet tegning, det er bare med at få leget med alle ideer inden jeg går igang med dette monsterprojekt.
Busk

|
|
|
Jeg synes det så super ud, at kilen var trukket "ind" i kabinettet - bagenden af denne mener jeg blot bør følge radius på bagsiden af højttaleren. Er det til at forstå hvad jeg prøver at beskrive?
|
Til top |
|
|
Busk Udelukket fra forum

|
Sendt: 22 December 2008 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Administrator skrev:
Busk skrev:
Hej Bjarke
Busk

|
|
|
Jeg synes det så super ud, at kilen var trukket "ind" i kabinettet - bagenden af denne mener jeg blot bør følge radius på bagsiden af højttaleren. Er det til at forstå hvad jeg prøver at beskrive?
|
|
|
ahhhh der flat ti-øren, jeg forstår hvad du mener, det vil de også komme til i virkeligheden. __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
finlytteren Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1882
|
Sendt: 22 December 2008 kl. 22:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ved jeg ikke hvor travlt du har med projektet, men jeg har ladet mig fortælle at der kommer en 12" illuminator i løbet af 2009. Det var måske et spændende alternativ til 22/26W...
I modsætning til tidligere indlæg, synes jeg pøvrigt at 18WU er hamrende god. Især i mellembassen formår den at gengive med en fantastisk dynamik - synes jeg! 
Hvad med en 4 vejs? Med 2 * 12", 2 * 18WU, 2*12M og en diskant - Nu du er igang med at lave det stort... 
|
Til top |
|
|
Busk Udelukket fra forum

|
Sendt: 23 December 2008 kl. 00:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Aha, det har jeg ikke hørt. Jeg har slet ikke travlt, vi er kun i ide fasen og så skal der samles penge sammen. Venter lige nu på at høre en yderst kompetent herre om hans mening om iluminator enheden, som han tester lige nu. 12" sacanspeak ville absolut få mig op af stolen.
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
dk2000 Forum Bruger

Bruger siden: 17 December 2003
Status: Offline Indlæg: 431
|
Sendt: 23 December 2008 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med at se på SB acoustics (http://www.sbacoustics.com/) det er et dansk firma der er startet af nogle vifa/scan-speak folk.
De er dog meget billigere og skulle efter sigende måle og lyde godt. De har enheder helt op til 15"!
Zaph har testet 5" og 6.5" enhederne (se her http://www.zaphaudio.com/)
|
Til top |
|
|
koldby Forum Bruger

|
Sendt: 23 December 2008 kl. 13:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Busk
Hvis I skal gå linen ud , skal du overveje meget nøje om ikke du skal have to center højttalere - en over og en under lærredet (skærmen?).
Hvis det er et lærred (en skærm) af en vis størrelse vil du tydeligt kunne høre at dialogen (og hvad der ellers er i centerkanalen) ikke kommer fra midten af lærred/skærm.
Tro mig jeg har prøvet det og har nu center både over og under lærredet.
Mvh
Koldby
|
Til top |
|
|