Emne: Curve NNR ( Emne lukket)
|

|
Forfatter |
|
Busk Udelukket fra forum

Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977
Bruger siden: 05 April 2006 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 1463
|
Sendt: 30 December 2008 kl. 05:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
Busk skrev:
Busk skrev:
JJAZ skrev:
Busk skrev:
Vi er helt enige, er du med til konkurrence i bilstereo? Har været dommer i emma, siden de startede og til og med 2007.
Busk |
|
|
Desværre ikke. Tilbage i '96-98 var jeg/vi med og det var en rigtig fed sport at konkurrere i, men jeg kan ikke rigtig finde tiden til endnu en stor og dyr samt tidskrævende hobby.
|
|
|
Ja 97 var vist også den eneste gang at en kamerat og jeg deltog i hi-fi klubbens konkurrence. Kender godt til at have for mange af de tidskrævende hobby-er. og for mange projekter.
|
|
|
Respekt, støtte tilfældigt på din hjemmeside, og kan pludselig også huske en artikkel i high fidelity. Fede projekter og ham Lars er ikke helt dum til det med kabinetter . 
|
|
|
Den her var vist til mig Vores hobby hjemmeside er efterhånden noget uddateret, men den er der dog stadig.
Lars er en rigtig dygtig snedker med meget rimelige priser og han har i den grad forstand på tingene når det kommer til højttaler kabinetter. Desværre er det omvendt proportionalt med hans leveringstider, jeg/vi har flere gange ventet halve år på kabinetter vi har bestilt hos ham, det er ret træls (for nu at sige det på jysk).
Vores GD1 (højttaleren som blev vist i High Fidelity) står stadig i min stue, men der er sket en del med den siden. Diskanten er nu ScanSpeak R2904/7000 og der er kommet passivt filter til diskant/mellemtone delingen. Mellemtone/bas deles stadig aktivt, men nu med to stk. PassLabs XVR-1 filtre som også står for det meste af filtret ned til mine hjørne-subs (8 stk. 10" ScanSpeak 25W i special udgave pr. side). Alt i alt lyder det faktisk ganske hæderligt :-D
Hvilken bil konkurrerede I med dengang tilbage i '97, måske kan jeg huske den endnu. Vi havde en Rød VW Scirocco, det var egentlig min kærestes bil og hendes anlæg, men mig som satte det i og trimmede det ind.
|
|
|
Der er noget der dæmre med den Scirocco, har sikkert billeder et eller andet sted i en papkasse, tog en fandens masse af dem de år. Vi havde en gammel Lada Samara med en lille Audison CS300 (2*25w i 4ohm, 2*150w i 0,5ohm) som drev 4stk 10", 2stk 8", 4stk 6,5" 2stk 5,25", 2stk 4" og 4stk diskanter og som en kæmpe stak delefiltre, Dengang var jeg næsten lige begyndte at bygge højttalere selv og experimenter med delefiltre, men sikke en sammen rodning af enhedder som lavede næsten det samme , må have været en million fasefejl . Men vi blev da nr. 4 til finalen. Sikke mange sjove minder der er fra dengang.
Busk __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
Busk Udelukket fra forum

|
Sendt: 31 December 2008 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så kommer der lige en endnu større udgave, lidt indput jeg fik fra en prof, Morel Supreme 110 diskant, 2 ScanSpeak 12m mellemtoner og 6 ScanSpeak 22w.

Busk
PS.: Godt Nytår Og pas nu på DIY fingrene . __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
Meier Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1447
|
Sendt: 31 December 2008 kl. 10:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor er diskant/mellemtone nu på en plan flade?
Ellers en nice skitse ;-)
|
Til top |
|
|
Busk Udelukket fra forum

|
Sendt: 31 December 2008 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
|
|
|
Bare en lille hurtig skitse, nu må vi se hvad der sker .
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 115
|
Sendt: 31 December 2008 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Meier skrev:
|
|
|
Og hvorfor 2x3 basser: Små basenheder er måske hurtige, men de kan og kommer aldrig til at levere den samme (rigtige) bas som store kan. og med den brede kan der godt være 2x15".
|
Til top |
|
|
Morse Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
Sendt: 31 December 2008 kl. 11:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Busk,
Store højttalere er attraktive. Her er et par forslag til hvordan jeg ville gøre. Ikke at det er den eneste løsning.
Monter diskanten i en waveguide da det giver flere fordele. Du kan derved tilpasse de akustiske centre så du få "time-alignet" (kunne ikke finde et godt dansk udtryk for det samme) enhederne.
Waveguiden vil "støtte" diskanten i det lave område så du kan dele lavere. Det er nødvendigt da der er fysisk grænse for hvor tæt dine mellemtoner kan komme. Her skal du være opmærksom på center-center afstand. Waveguiden hjælper også på diskantens forvrængning, da diskanten skal arbejde længere ned og derved skal flytte sig noget mere.
Lad dig ikke snyde af diskanter med lav Fres. Lav en forvrængningsmåling ved nogle realistiske lydtryk og vurder om diskanten er velegnet til brug ved den valgte delefrekvens og filter karakteristik. Det gælder faktisk også de andre enheder.
Det går desværre ikke uden måleudstyr, men jeg mener også og have set at du har CLIO? CLIO kan "kun" måle, så du har måske brug for noget til filter design. Prøv og taget en kig på følgende link.
http://audio.claub.net/software/jbagby.html
Godt nytår,
Morse
|
Til top |
|
|
Busk Udelukket fra forum

|
Sendt: 31 December 2008 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
Meier skrev:
|
|
|
Og hvorfor 2x3 basser: Små basenheder er måske hurtige, men de kan og kommer aldrig til at levere den samme (rigtige) bas som store kan. og med den brede kan der godt være 2x15".
|
|
|
De basser som jeg bedst kan lide er ScanSpeaks, og ja de laver en 10" men der har ikke lige så meget punch som 8", så derfor valget af 22w. Af 15" basenheder er der ikke rigtig nogen der tiltaler mig, og så elsker jeg mange enheder. Plus at nu kan 6 8" flytte væsentlig mere luft en 2 15" og så skal 2 15" bruge meget mere luft for at kunne det samme, og så bliver kassen alt for kloset.
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
Busk Udelukket fra forum

|
Sendt: 31 December 2008 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morse skrev:
Hej Busk,
Store højttalere er attraktive. Her er et par forslag til hvordan jeg ville gøre. Ikke at det er den eneste løsning.
Monter diskanten i en waveguide da det giver flere fordele. Du kan derved tilpasse de akustiske centre så du få "time-alignet" (kunne ikke finde et godt dansk udtryk for det samme) enhederne.
Waveguiden vil "støtte" diskanten i det lave område så du kan dele lavere. Det er nødvendigt da der er fysisk grænse for hvor tæt dine mellemtoner kan komme. Her skal du være opmærksom på center-center afstand. Waveguiden hjælper også på diskantens forvrængning, da diskanten skal arbejde længere ned og derved skal flytte sig noget mere.
Lad dig ikke snyde af diskanter med lav Fres. Lav en forvrængningsmåling ved nogle realistiske lydtryk og vurder om diskanten er velegnet til brug ved den valgte delefrekvens og filter karakteristik. Det gælder faktisk også de andre enheder.
Det går desværre ikke uden måleudstyr, men jeg mener også og have set at du har CLIO? CLIO kan "kun" måle, så du har måske brug for noget til filter design. Prøv og taget en kig på følgende link.
http://audio.claub.net/software/jbagby.html
Godt nytår,
Morse
|
|
|
Jep store højttalere har høj WAF her i huset.
Waveguide tror jeg ikke jeg har tænkt mig at arbejde med, har brugt de Morel diskanter en del og der deler jeg dem som regel ved 2300Hz, hvor center til center på enhedderne skal være under 14,7cm, hvilket ikke er noget problem med de valgte enheder. Men ellers et godt forslag.
Selvfølgelig går det ikke uden målinger, her har jeg Clio 8FW til at måle med og så LSPcad til at simulere filtre med ud fra målingerne. Så den side skulle også være dækket ind.
Men jeg er glad for meningerne der kommer her, det giver tit nye ideer og andre indgangs vinkler, plus at jeg får lidt gode råd fra anden kant af også. Så det skal nok gå.
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
Morse Forum Bruger

|
Sendt: 31 December 2008 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Busk,
Godt at se at du har måleudstyret iorden. Dog synes jeg du skulle prøve at lege lidt med at måle forvrængning med dit CLIO.
http://www.audioheuristics.org/measurements/Testing/mdt33/md t33_supreme110.htm
Med hensyn til center afstande er jeg lidt uenig, og jeg kunne jo tage fejl , men det er min opfattelse at når vi snakker center til center afstande, ved en D'appolito konfiguration, så taler vi om center afstand imellem dine mellemtone enheder og ikke fra mellemtone til diskant. Det andet er rigtigt for ikke symmetriske konstruktioner. Det er derfor at det er svært at finde diskanter til D'appolito konstruktioner, da der som oftes skal deles lavt.
Nogle vælger at offset forskyde diskanten til den ene side for så at kunne trække mellemtonerne mere sammen. Dette jævner også påvirkning fra diffraktion ud så frekvenskurven bliver pænere. Ulempen ved denne løsning er at udstrålningsmønstret ikke er det samme på begge sider af højttaleren. Alt er kompromisser 
Mvh,
Morse
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
Sendt: 31 December 2008 kl. 12:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Busk skrev:
dfms skrev:
Meier skrev:
|
|
|
|
|
|
De basser som jeg bedst kan lide er ScanSpeaks, og ja de laver en 10" men der har ikke lige så meget punch som 8", så derfor valget af 22w. Af 15" basenheder er der ikke rigtig nogen der tiltaler mig, og så elsker jeg mange enheder. Plus at nu kan 6 8" flytte væsentlig mere luft en 2 15" og så skal 2 15" bruge meget mere luft for at kunne det samme, og så bliver kassen alt for kloset.
Busk
|
|
|
Hvis vi lige regner på den - en flad cirkel, der er 15", ca. 38cm i diameter vil have arealet 19*19*3.1=1133.5cm2. Det gange to er, hurtugt regnet tal 2266cm2
En enhed på 8", eller 20cm vil have arealet 314cm2, og det gange seks giver desværre kun 1884cm2, så de vil have væsentlig mindre membranareal, så med mindre de har et større xmax, hvilket sjældent er tilfældet, så vil 2 15" enheder være i stand til at flytte mere luft.
Ikke for at hakke på dig, men bare lige sætte tingene i perspektiv, og kalde en ko en ko og en hest en hest. Her er der et eksempel på en 15", jeg vil mene du kunne komme i et kabinet, der ligner det, du har tegnet.
Ret endelig hvis noget er stillet forkert op, vi har jo trods alt ferie. 
|
Til top |
|
|
Busk Udelukket fra forum

|
Sendt: 31 December 2008 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morse skrev:
Hej Busk,
Godt at se at du har måleudstyret iorden. Dog synes jeg du skulle prøve at lege lidt med at måle forvrængning med dit CLIO.
http://www.audioheuristics.org/measurements/Testing/mdt33/md t33_supreme110.htm
Med hensyn til center afstande er jeg lidt uenig, og jeg kunne jo tage fejl , men det er min opfattelse at når vi snakker center til center afstande, ved en D'appolito konfiguration, så taler vi om center afstand imellem dine mellemtone enheder og ikke fra mellemtone til diskant. Det andet er rigtigt for ikke symmetriske konstruktioner. Det er derfor at det er svært at finde diskanter til D'appolito konstruktioner, da der som oftes skal deles lavt.
Nogle vælger at offset forskyde diskanten til den ene side for så at kunne trække mellemtonerne mere sammen. Dette jævner også påvirkning fra diffraktion ud så frekvenskurven bliver pænere. Ulempen ved denne løsning er at udstrålningsmønstret ikke er det samme på begge sider af højttaleren. Alt er kompromisser 
Mvh,
Morse
|
|
|
Okay det var det du mente med center afstanden, det skal jeg have afprøvet. Regner med at bygge et sæt billige test kabinetter for at afprøve nogen af disse ting. Tak for inputtet.
Busk
__________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
priboj Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
Sendt: 31 December 2008 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil lige fårslå 2 diskanter Læg mærke til at "stinway"(kan ikke stave) har lavet det sådan..  bare en ide ..  men var det mig: ville den have været med 2dis, 4mellem og 6 bas.. så er toppen nået som sagt bare en ide... (Du tør ikke)  ------------------- - m m - ca sådan her; - BBB dd BBB - - m m - -------------------
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
Til top |
|
|
Busk Udelukket fra forum

|
Sendt: 31 December 2008 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
Busk skrev:
dfms skrev:
Meier skrev:
|
|
|
|
|
|
Busk
|
|
|
Hvis vi lige regner på den - en flad cirkel, der er 15", ca. 38cm i diameter vil have arealet 19*19*3.1=1133.5cm2. Det gange to er, hurtugt regnet tal 2266cm2
En enhed på 8", eller 20cm vil have arealet 314cm2, og det gange seks giver desværre kun 1884cm2, så de vil have væsentlig mindre membranareal, så med mindre de har et større xmax, hvilket sjældent er tilfældet, så vil 2 15" enheder være i stand til at flytte mere luft.
Ikke for at hakke på dig, men bare lige sætte tingene i perspektiv, og kalde en ko en ko og en hest en hest. Her er der et eksempel på en 15", jeg vil mene du kunne komme i et kabinet, der ligner det, du har tegnet.
|
|
|
Ja det er rigtigt at hvis du regner på en cirkel der er 15" i diameter, men det er de færeste 15" enheder der har en membran på 15". Den ellers fede 15" du foreslår har et SD på 855cm2, hvilket vil sige 1710cm2, en ScanSpeak 22W har et SD på 220cm2 hvilket giver 1320cm2. Så ja du har ret i at der er mere membran areal, hvilket jo er dejligt. Så min fejl der . Men den 15" skal bruge 230liter alså i alt 460liter. 6 22W skal bruge 340liter, og som sagt betyder designet også noget. Kender du ellers noget til denne 15"?
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
Busk Udelukket fra forum

|
Sendt: 31 December 2008 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
priboj skrev:
jeg vil lige fårslå 2 diskanter Læg mærke til at "stinway"(kan ikke stave) har lavet det sådan..
bare en ide .. 
men var det mig: ville den have været med 2dis, 4mellem og 6 bas.. så er toppen nået
som sagt bare en ide... (Du tør ikke) ------------------- - m m - ca sådan her; - BBB dd BBB - - m m - -------------------
|
|
|
Se den ide har jeg allerede et par tegninger på, og så bruge dynaudio DDC teknologien.
tør og kan ikke lade sig gøre er der mange der har sagt til mig men alligevel har jeg mange gange fået gode resultater.
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 31 December 2008 kl. 13:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Busk skrev:
banz skrev:
Busk skrev:
dfms skrev:
Meier skrev:
|
|
|
|
|
|
Busk
|
|
|
|
|
|
Ja det er rigtigt at hvis du regner på en cirkel der er 15" i diameter, men det er de færeste 15" enheder der har en membran på 15". Den ellers fede 15" du foreslår har et SD på 855cm2, hvilket vil sige 1710cm2, en ScanSpeak 22W har et SD på 220cm2 hvilket giver 1320cm2. Så ja du har ret i at der er mere membran areal, hvilket jo er dejligt. Så min fejl der . Men den 15" skal bruge 230liter alså i alt 460liter. 6 22W skal bruge 340liter, og som sagt betyder designet også noget. Kender du ellers noget til denne 15"?
Busk |
|
|
Ja, det er så også rigtigt, men altså, du forstod min pointe.  Du kan også sætte den i 200liter tunet til en 28-29hz, så går den 3db ned lige omkring 30hz, så er du da nede på 400liter, så skal den bare være lidt dybere.  Nåh, nej, jeg har ingen personlige erfaringer med den, men jeg har aldrig hørt dårligt om enheden endnu. Jeg har lidt travlt i dag, men jeg kan evt. lige kigge noget rundt efter projekter med den på nettet, jeg har selv overvejet at bruge den op til flere gange. Den går dybt, meget fin xmax, og god følsomhed, så 4 af dem, så skal systemet i al fald nok kunne sparke fra sig.  Lukket får du et godt Q i en, størrelsen på enheden taget i betragtning, meget lille kasse, men den går ikke særlig dybt. Jeg vil som sagt lige kigge nærmere på den i morgen, så kan jeg også selv bestemme mig for om det er noget for mig.
|
Til top |
|
|
Busk Udelukket fra forum

|
Sendt: 31 December 2008 kl. 13:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fint Fint, tror nu jeg holder mig til 22w .
Ses i det nye år. __________________ Marantz SA-7S1
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
Morse Forum Bruger

|
Sendt: 31 December 2008 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Busk,
Jeg ville igen gribe det lidt anderledes an . Nu bruger jeg ikke LspCad, så jeg har ikke så godt kendskab til alle features, men det burde være muligt at regne lidt på hvor meget luft du skal have flyttet og derfra regne ud hvor meget membran areal og membran vandring du har brug for.
Nu kender jeg ikke størrelsen på dit lytterum, men de fleste rum har en smule roomgain og det bidrager jo til basniveauet. Det kunne jo være at kombinationen af et lukket kabinet og brug af et linkwitz transform kredsløb kunne være en god løsning.
Igen, man kan simulerer sig til et godt udgangspunkt inden man starter saven for at bygge første prototype kabinet.
Jeg ved ikke om du kender følgende links:
http://www.linkwitzlab.com/
Siegfried Linkwitz hjemmeside er meget interessant. Den indeholder også diverse excel-arks, som kan bruges ved simulering.
http://www.musicanddesign.com/
John Kreskovsky's hjemmeside er også rigtig god. Han har arbejdet meget med basgengivelse og simulering af samme.
Mvh,
Morse
|
Til top |
|
|
banz Forum Bruger

|
Sendt: 31 December 2008 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu kiggede jeg lige hurtigt på diyaudio, og ser ting som dette " Best full range woofer you'll ever find
and I don't experience the lack of low end response." nævnt om enheden, jeg nævnte - TD15H. Dog ikke nogle konkrete projekter, men jeg ville nu ikke være bange for at prøve den af. ;) Der var også en, der nævnte, at den kunne spille god mellemtone og uden skavanker på op til 500hz, det lyder da meget imponerende. Men som sagt har jeg aldrig selv lagt øre til enheden. Uanset hvad du vælger, så godt nytår, og god vind med projektet.
|
Til top |
|
|
Busk Udelukket fra forum

|
Sendt: 31 December 2008 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morse skrev:
Hej Busk,
Jeg ville igen gribe det lidt anderledes an . Nu bruger jeg ikke LspCad, så jeg har ikke så godt kendskab til alle features, men det burde være muligt at regne lidt på hvor meget luft du skal have flyttet og derfra regne ud hvor meget membran areal og membran vandring du har brug for.
Nu kender jeg ikke størrelsen på dit lytterum, men de fleste rum har en smule roomgain og det bidrager jo til basniveauet. Det kunne jo være at kombinationen af et lukket kabinet og brug af et linkwitz transform kredsløb kunne være en god løsning.
Igen, man kan simulerer sig til et godt udgangspunkt inden man starter saven for at bygge første prototype kabinet.
Jeg ved ikke om du kender følgende links:
http://www.linkwitzlab.com/
Siegfried Linkwitz hjemmeside er meget interessant. Den indeholder også diverse excel-arks, som kan bruges ved simulering.
http://www.musicanddesign.com/
John Kreskovsky's hjemmeside er også rigtig god. Han har arbejdet meget med basgengivelse og simulering af samme.
Mvh,
Morse
|
|
|
Transform filteret har jeg skrevet rapport om på elektronikteknolog uddannelsen, hvor vi også byggede og testede det. Og det virker upåklageligt, men her har jeg så nogen meninger , dette filter er for folk der har en besværlig kone som ikke tillader ordentlige højttalere , en fra tymphani, tror jeg det var, sagde en gang at "bas skal have plads", og det er jeg fuldt enig i, jeg vil bygge en højttaler der kan selv.
Han den anden kender jeg ikke, men den skal da kikkes igennem.
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
Busk Udelukket fra forum

|
Sendt: 31 December 2008 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
Nu kiggede jeg lige hurtigt på diyaudio, og ser ting som dette "Best full range woofer you'll ever find and I don't experience the lack of low end response." nævnt om enheden, jeg nævnte - TD15H. Dog ikke nogle konkrete projekter, men jeg ville nu ikke være bange for at prøve den af. ;) Der var også en, der nævnte, at den kunne spille god mellemtone og uden skavanker på op til 500hz, det lyder da meget imponerende. Men som sagt har jeg aldrig selv lagt øre til enheden.
Uanset hvad du vælger, så godt nytår, og god vind med projektet. 
|
|
|
I lige måde .
Marantz SC-7S2
Marantz MA-9S2
B&W Nautilus 800 Sig. TE
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
|
Til top |
|
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|