Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 03:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Curve NNR (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 31 December 2008 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Busk skrev:
JJAZ skrev:
Busk skrev:
Respekt, støtte tilfældigt på din hjemmeside, og kan pludselig også huske en artikkel i high fidelity. Fede projekter og ham Lars er ikke helt dum til det med kabinetter .

Den her var vist til mig  Vores hobby hjemmeside er efterhånden noget uddateret, men den er der dog stadig.

Lars er en rigtig dygtig snedker med meget rimelige priser og han har i den grad forstand på tingene når det kommer til højttaler kabinetter. Desværre er det omvendt proportionalt med hans leveringstider, jeg/vi har flere gange ventet halve år på kabinetter vi har bestilt hos ham, det er ret træls (for nu at sige det på jysk).

Vores GD1 (højttaleren som blev vist i High Fidelity) står stadig i min stue, men der er sket en del med den siden. Diskanten er nu ScanSpeak R2904/7000 og der er kommet passivt filter til diskant/mellemtone delingen. Mellemtone/bas deles stadig aktivt, men nu med to stk. PassLabs XVR-1 filtre som også står for det meste af filtret ned til mine hjørne-subs (8 stk. 10" ScanSpeak 25W i special udgave pr. side).
Alt i alt lyder det faktisk ganske hæderligt :-D

Hvilken bil konkurrerede I med dengang tilbage i '97, måske kan jeg huske den endnu. Vi havde en Rød VW Scirocco, det var egentlig min kærestes bil og hendes anlæg, men mig som satte det i og trimmede det ind.

Der er noget der dæmre med den Scirocco, har sikkert billeder et eller andet sted i en papkasse, tog en fandens masse af dem de år. Vi havde en gammel Lada Samara med en lille Audison CS300 (2*25w i 4ohm, 2*150w i 0,5ohm) som drev 4stk 10", 2stk 8", 4stk 6,5" 2stk 5,25", 2stk 4" og 4stk diskanter og som en kæmpe stak delefiltre, Dengang var jeg næsten lige begyndte at bygge højttalere selv og experimenter med delefiltre, men sikke en sammen rodning af enhedder som lavede næsten det samme, må have været en million fasefejl. Men vi blev da nr. 4 til finalen. Sikke mange sjove minder der er fra dengang.

Busk

Stakkels gamle Samara  Jeg kan ikke lige huske jeres bil, men vi må næsten også have været i to forskellige klasser (hvis ellers jeg husker rigtigt om hvordan det kørte dengang).

Det første år vi var med fik vi en delt tredjeplads i finalen, men pokalen gik desværre til den anden og ikke os, æv.. Året efter blev vi kvalificeret til finalen, men stillede ikke op da vi gik fra hinanden inden den blev afholdt.

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 31 December 2008 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Busk skrev:
De basser som jeg bedst kan lide er ScanSpeaks, og ja de laver en 10" men der har ikke lige så meget punch som 8", så derfor valget af 22w. Af 15" basenheder er der ikke rigtig nogen der tiltaler mig, og så elsker jeg mange enheder. Plus at nu kan 6 8" flytte væsentlig mere luft en 2 15" og så skal 2 15" bruge meget mere luft for at kunne det samme, og så bliver kassen alt for kloset.

Busk

Mere punch i 8" end i 10" udgaven af samme enhed??? Den må du forklare yderligere, eller længere ud på landet med.

Det ser ihvertfald meget mere harmonisk ud med 2x10" istedet for 3x8". Jeg synes designet lider voldsomt over den lange stribe 8" enheder som ser alt for smalle ud (både i forhold til kabinetbredde og i forhold til resten af højttaleren)

Frederik Carøe
Branchemedlem
Branchemedlem
DCA - Duelund Coherent Audio

Bruger siden: 01 December 2003
Sendt: 31 December 2008 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Busk skrev:
dfms skrev:
Meier skrev:

Hvorfor er diskant/mellemtone nu på en plan flade?

Ellers en nice skitse ;-)

Og hvorfor 2x3 basser: Små basenheder er måske hurtige, men de kan og kommer aldrig til at levere den samme (rigtige) bas som store kan. og med den brede kan der godt være 2x15".

De basser som jeg bedst kan lide er ScanSpeaks, og ja de laver en 10" men der har ikke lige så meget punch som 8", så derfor valget af 22w. Af 15" basenheder er der ikke rigtig nogen der tiltaler mig, og så elsker jeg mange enheder. Plus at nu kan 6 8" flytte væsentlig mere luft en 2 15" og så skal 2 15" bruge meget mere luft for at kunne det samme, og så bliver kassen alt for kloset.

Busk

Spørgsmål, og det er muligt, at jeg ikke kan huske den korrekte udregning.

Er 6 stk. 8 tommere ikke lig ca. 19,6 tommer mod ca 21,2 tommer ved 2x15?

Så membranarealmæssigt, er man vel en smule bedre stillet ved de to 15'ere?

Frederik Carøe
Til top Vis Frederik Carøe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Frederik Carøe Besøg Frederik Carøe's Websted

Morse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 December 2008 kl. 15:22 | IP-adresse registreret  

Hej Busk,

Ja, linkwitz transform kredsløbet er som regel brugt til at få en basenhed i et lille kabinet til at "makke" ret. Men det er jo ikke det samme som det er den eneste anvendelsesmulighed. Linkwitz transform kredsløbet kan jo bruges på både mellemtoner og diskanter.

Min pointe var at Linkwitz transform kredsløbet evt. kunne bruges til at få højttaleren til at passe sammen med dit lytterum. Du mener vel ikke at Gryphons højttalere er for mænd med besværlige koner.

Jeg ville aldrig bygge en højttaler uden at prøve at designe den til det rum den skal spille i. Der er ingen grund til at højttaleren går længere ned end nødvendigt, hvis nu roomgain kan gøre resten. Ellers ender du jo med for meget niveau.

Prøv at regne lidt på det.

Mvh,

Morse

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 December 2008 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Frederik Carøe skrev:
Busk skrev:
dfms skrev:
Meier skrev:

Hvorfor er diskant/mellemtone nu på en plan flade?

Ellers en nice skitse ;-)

Og hvorfor 2x3 basser: Små basenheder er måske hurtige, men de kan og kommer aldrig til at levere den samme (rigtige) bas som store kan. og med den brede kan der godt være 2x15".

Busk

Spørgsmål, og det er muligt, at jeg ikke kan huske den korrekte udregning.

Er 6 stk. 8 tommere ikke lig ca. 19,6 tommer mod ca 21,2 tommer ved 2x15?

Så membranarealmæssigt, er man vel en smule bedre stillet ved de to 15'ere?

Yeps, der er ca 15% mere membranareal i to stk 15", end i 6 stk 8". Det konkrete tal vil variere lidt ved forskellige typer enheder, men det er i dén størrelsesorden...

Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Velkommen til 2009

Og ja jeg er helt med på at 2stk 15" giver mere membran areal end 6stk 8", det gav jeg jer også ret i den sidste besked i det gamle år.

Transform filteret havde jeg aldrig tænkt på til de andre andvendelses muligheder du nævner, men du har da helt ret. Nu er jeg så heldig at jeg har et ekstra hus på 50m2 som bliver til et stort hi-fi rum, bygget efter alle kunstens regler, og planen er at få det målt af proffer til sidst. Så rummet bliver tilpasset til hi-fien.

Rent designmæssigt så elsker jeg den med 8" erne så det er den det bliver, og der kommer lige en lille tegning som en prof har hjulpet mig med, hvor han har fanget alle mine ideer perfekt. Er 99% sikker på at den bliver som denne.

Med hensyn til min udtagelse om 22w har mere punch end 26w, så mener jeg selvfølgelig ikke at den flytter mere luft, men at den spiller bedre, gode råd jeg har fået fra en prof som har testet en del på begge, dette er selvfølgelig en ren personlig mening. Og nu kender jeg manden godt med hensyn til lydfilosofi og vi passer ret godt sammen på det punkt. Ude på landet er jeg allerede, vi har da i hvert fald marker på de fleste sider af grunden .

Busk Audio Curve NNR

Der kan stadig komme lidt ændringer, men ideen er der, målene er: H*B*D 2090*600*710mm

Godt Nytår

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 14:07 | IP-adresse registreret  

HOLD DA OP!!! De ser godt nok flotte ud!

Glæder mig godt nok til at se dem når de bliver færdige!
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 27 September 2006
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 15:52 | IP-adresse registreret  

det bliver stort ..

kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 15:57 | IP-adresse registreret  

Det ser ud til at blive en rimelig prof højtaler 
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen

adamtulinius
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2007
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 16:15 | IP-adresse registreret  

Det ligner næsten et line-array
Til top Vis adamtulinius's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af adamtulinius

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Januar 2009 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

Takker mange gange, er selv totalt vilde med designet. Nu skal der så bare spares op .

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Januar 2009 kl. 17:43 | IP-adresse registreret  

Busk skrev:

Takker mange gange, er selv totalt vilde med designet. Nu skal der så bare spares op .

Busk

glæder mig til at læse din tråd når jeg bliver 80 ...

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Januar 2009 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Ha ha ha ha  ja mit sidste projekt tog lidt lang tid. Men dette her er mindre kasser, bare flere af dem, det der har taget en del til ved "lillebror" projektet er at de skide kasser vejer 56kg stk, ikke så nemme at flytte rundt på. Men det skulle lette lidt på arbejdsprocessen. Men ja børn og arbejde tager sku noget tid fra ens rigtige hobby .

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Januar 2009 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Busk skrev:
Ha ha ha ha  ja mit sidste projekt tog lidt lang tid. Men dette her er mindre kasser, bare flere af dem, det der har taget en del til ved "lillebror" projektet er at de skide kasser vejer 56kg stk, ikke så nemme at flytte rundt på. Men det skulle lette lidt på arbejdsprocessen. Men ja børn og arbejde tager sku noget tid fra ens rigtige hobby .

der er da nemt nok : fyr konen , send børnene på kost skole, var der også dyr ?

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 04:42 | IP-adresse registreret  

priboj skrev:
Busk skrev:

der er da nemt nok : fyr konen , send børnene på kost skole, var der også dyr ?

Ja så er tiden på plads, men hun henter jo også penge hjem til projektet.

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 08:02 | IP-adresse registreret  

Ser virkelig flot ud, men..........

Busk skrev:
Rent designmæssigt så elsker jeg den med 8" erne så det er den det bliver

Bassen bliver ikke så god som med to 15", og det er ærlig talt synd nå du vil bruge så meget til (og penge), på de højtaler. Med din løsning skal du bruge 6 effekt-forstærker (pr. kanal !) til basserne, ellers skal 8"'erne serie kobbeles, og så bliver lyden R & N.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Ser virkelig flot ud, men..........

Busk skrev:
Rent designmæssigt så elsker jeg den med 8" erne så det er den det bliver

Bassen bliver ikke så god som med to 15", og det er ærlig talt synd nå du vil bruge så meget til (og penge), på de højtaler. Med din løsning skal du bruge 6 effekt-forstærker (pr. kanal !) til basserne, ellers skal 8"'erne serie kobbeles, og så bliver lyden R & N.

Det vil jeg nu bestemt ikke mene at den gør, og nej der skal ikke 6 effektforstærkere i hver side, selvom tanken om 12stk Marantz MA9-s2 i hver side er en fræk tanke. Højttalerne bliver konstrueret så en monoblok kan drive dem. Nu kaster jeg mig heller ikke bøvsene og skrigende ud i dette projekt, jeg har en prof som jeg søger lidt råd ved. Jeg håber ikke du mener at en 15" bas spiller bedre end en 8", den flytter jo som sådan bare mere luft, alså hvis man tog en 8" og en 15" med nøjagtig ens data. Der er da sikkert 15" basser der lyder bedre end 8" basser men med sikkerhed også omvendt. Røv og Nøgler kommer denne højttaler ikke til at spille som, ja med mindre der er en der synger det i teksten .

Men jeg respektere at du har din egen mening, det har du jo ret til.

Som sagt tager jeg altid gerne mod andres meninger, men det er ikke sikkert jeg retter mig efter dem , lytter jo heller ikke altid efter hvad konen siger.

Forøvrigt spiller denne højttaler vist ikke af R&N og der bliver benyttet en del serie forbindelse af enhedderne.

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

FlexQ
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2008
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 10:46 | IP-adresse registreret  

Hej Busk

Et utroligt flot projekt, jeg fulgte også dit projekt til din lillebror, hvilket også er meget imponerende.

Du inspirerer jo andre til bare at komme i gang :D. Men man må jo nok se sig slået af en lærlinge økonomi.

men glæder mig til at følge med i resten af projektet, det er helt bestemt meget meget spændende.

/Q

Til top Vis FlexQ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af FlexQ Besøg FlexQ's Websted

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

FlexQ skrev:
Hej Busk

Et utroligt flot projekt, jeg fulgte også dit projekt til din lillebror, hvilket også er meget imponerende.

Du inspirerer jo andre til bare at komme i gang :D. Men man må jo nok se sig slået af en lærlinge økonomi.

men glæder mig til at følge med i resten af projektet, det er helt bestemt meget meget spændende.

/Q

Mange tak felxq

Jeg er glad for at jeg kan inspirerer andre til at komme igang med at bygge, det er skidesjovt og man hygger sig godt. Jeg har bare kastet mig ud i det en gang i 93 tror jeg det var, startede med kits fra DLT og Dansk Audio Teknik, og derefter prøvet en masse af egne skæve tanker. Nogen ting har jeg fået at vide ikke kunne lade sig gøre, nogen gange var det rigtigt og andre gange ikke, man skal ikke altid lade sig stoppe af hvad andre siger, gode råd og meninger er gode, men hvis man har en ide så prøv den, ellers kommer der aldrig noget nyt på markedet.

As we speak er jeg igang med at lægge sidste lag maling på bas/mellemtone kabinetterne til min lillebror og de sidste 2 sider. Så mangler jeg kun foden og diskant kabinetterne.

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Jeg kan sagtens følge dig i at du hellere vil have seks 8" end to 15"...

For det første er de meget hurtigere og giver en bedre fornemmelse af punch'et. For det andet går de nok også højere op, så du bedre kan fange mellemtonen uden at supplere med en mellembas.

Desuden vil jeg også mene at de kommer til at gå rigeligt dybt. Pånær sølle 2 Hz, går de lige så dybt som 26W - og det er dybt nok til de fleste. Jeg vil mene at du sagtens kan komme ned på 22-24 Hz med de rigtige kabinetter.

Et andet spændende alternativ, nu du ikke lige skal igang imorgen, vil måske være de 12" illuminator der skulle komme i løbet af i år, evt. kombineret med en 18 cm illuminator mellembas...

Spændende projekt, fedt design. Følger med fra sidelinien  God vind - og godt nytår på tråden!

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes