Tilbage til HIFI4ALL.DK 29. maj 2025 | 13:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Billeder af mit DIY-projekt
 HIFI4ALL Forum : Billeder af mit DIY-projekt
Emne Emne: Curve NNR (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Branchemedlem - Dobb.prof. MWB1977

Bruger siden: 05 April 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

Jeg kan sagtens følge dig i at du hellere vil have seks 8" end to 15"...

For det første er de meget hurtigere og giver en bedre fornemmelse af punch'et. For det andet går de nok også højere op, så du bedre kan fange mellemtonen uden at supplere med en mellembas.

Desuden vil jeg også mene at de kommer til at gå rigeligt dybt. Pånær sølle 2 Hz, går de lige så dybt som 26W - og det er dybt nok til de fleste. Jeg vil mene at du sagtens kan komme ned på 22-24 Hz med de rigtige kabinetter.

Et andet spændende alternativ, nu du ikke lige skal igang imorgen, vil måske være de 12" illuminator der skulle komme i løbet af i år, evt. kombineret med en 18 cm illuminator mellembas...

Spændende projekt, fedt design. Følger med fra sidelinien  God vind - og godt nytår på tråden!

Takker

Ja efter ham der kikker mig over skulderen skulle den faktisk kunne ramme 20Hz, så er jeg vist også tilfreds .

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

www.busk-audio.dk Opdateret 18.Jan 2010
--------------------------------
Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 11:45 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:
For det første er de meget hurtigere og giver en bedre fornemmelse af punch'et. For det andet går de nok også højere op, så du bedre kan fange mellemtonen uden at supplere med en mellembas.

Det er en fejl at tro små enheder er hurtiger end store, ved f.eks. 30Hz 100db skal en lille enhed bevæge sig (eksempel vis) 8 mm, hvor en stor enhed kun skal bevæge sig 3 mm, det betyder den lille tager længre tid om at nå til ydre punktet end den store, rigtig at den lille så er hurtiger men de når begge max udsving på samme tid.

Rigtig at mange små enheder giver et "punch", men det virker/lyder dåse agtigt. Jeg har bygget højtaler med 4x5", 2x6,5" og 4x6,5" basser, de har lydt godt i bassen men nu bruger jeg en 12" (i Onken kabinet) og det er klart den bedste bas til dato, jeg skal aldrig tilbage til mange små bas enheder, aldrig !

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 12:00 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Det er en fejl at tro små enheder er hurtiger end store, ved f.eks. 30Hz 100db skal en lille enhed bevæge sig (eksempel vis) 8 mm, hvor en stor enhed kun skal bevæge sig 3 mm, det betyder den lille tager længre tid om at nå til ydre punktet end den store, rigtig at den lille så er hurtiger men de når begge max udsving på samme tid.

Du har ikke ret i dit regnestykke. Du skal huske at menbranarealet er det samme her. Du har blot flere 8", og de skal derfor ikke bevæge sig mere end en enkelt 15". Jeg vil dog give dig ret alligevel. En stor bas, spiller den dybe bas mere naturligt. Jeg skal ikke kunne sige hvorfor, men det er den oplevelse jeg har.

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 21 Februar 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Nu er det jo heller ikke hvilken som helst 8" bas vi snakker her! Den kan absolut ikke sammenlignes med hverken 5" eller 6½" bas-mellemtoner! Det ER en rigtig bas og membranarealet kan glimrende forøges ved at øge antallet af enheder, som Busk har tænkt sig.

Især papudgaven gør det rigtigt godt, synes jeg. Noget af det bedste og mest præcise basgengivelse jeg har hørt, er netop med ss i papudgave, dog er det 26eren, men 22eren spiller næsten lige så dybt. Så det er ikke noget tosset valg! (imo)

Til top Vis finlytteren's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af finlytteren

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

Der skal i hvert fald nok komme knald på drengen, sidste øl og hifi jeg holdt med mine B&W 800 som i alt har 4stk 10" blev lydtrykket med trentemøller i cd-afspilleren beskrevet som roskilde festival niveau, og det uden af der var noget der var anstrengt, men der trak monoblokkene også en 1200w hver fra stikkontakten. Så mund ikke 12stk 8" kan følge med der .

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk
Til top Vis Busk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Busk Besøg Busk's Websted

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Jo mon ikke

Jeg spiller selv med fire 10" Eton og jeg mangler bestemt ikke noget - bortset fra en større stue

De går rigeligt dybt, med rigeligt niveau. Efter 3-4 timer med højt lydtryk, bliver man helt træt i kroppen og fortsætter man, kan decideret utilpashed opnås

Så mon ikke også TOLV!!! 22W kan gøre det samme....

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Ha ha jo det kender jeg godt, efter mit sidste indkøb af det fine Maratz Legendary system, har dette været muligt at opnå .

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

er du godt tilfreds med dit Marantz Legendary? kender det ikke...

Jeg spiller selv på Audia Flight Pre og to Vincent SP991 monoblokke og den førstnævnte er jeg i hvert fald meget glad for. Har også anskaffet mig cd-spilleren hertil, hvilket jeg bestemt heller ikke har fortrudt...

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

er du godt tilfreds med dit Marantz Legendary? kender det ikke...

Jeg spiller selv på Audia Flight Pre og to Vincent SP991 monoblokke og den førstnævnte er jeg i hvert fald meget glad for. Har også anskaffet mig cd-spilleren hertil, hvilket jeg bestemt heller ikke har fortrudt...

Ja det er jeg, det er et fantastisk system som kan holde 100% styr på mine ellers besværlige B&W 800, overskud og detalje rigdom ligegyldigt hvilket niveau der spilles ved. Jeg sidder nu og hører hele plader fra ende til anden, ikke som før hvor man hele tiden fandt de bedste numre for systemet. Det er rent ud sagt en fornøjelse. De Vincent monoblokke har også fået ret gode anmedelser. Og så uden at være hjerne dødt dyre så vidt jeg husker.

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

finlytteren
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 14:10 | IP-adresse registreret  

ja 13k stykket kostede de dengang. Og de gør det da også godt, men træerne vokser ikke ind i himlen... Jeg har prøvet nogle gange med effekttrin til 2-3 gange dén pris - og der kan de ikke følge med.

Især Audia Flight 100 gav mine Vincent en ordentlig røvfuld. Mere dynamik og ro - og meget mere styr på bassen.Og så passer den til resten. Jeg må til at spare op

De B&W 800 skulle være seje at hive dynamik ud af ved højt lydniveau, så det må da vist være thumbs up til dit Marantz sæt. Altid dejligt med sådanne aha oplevelser. Tillykke!

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 14:18 | IP-adresse registreret  

finlytteren skrev:

ja 13k stykket kostede de dengang. Og de gør det da også godt, men træerne vokser ikke ind i himlen... Jeg har prøvet nogle gange med effekttrin til 2-3 gange dén pris - og der kan de ikke følge med.

Især Audia Flight 100 gav mine Vincent en ordentlig røvfuld. Mere dynamik og ro - og meget mere styr på bassen.Og så passer den til resten. Jeg må til at spare op

De B&W 800 skulle være seje at hive dynamik ud af ved højt lydniveau, så det må da vist være thumbs up til dit Marantz sæt. Altid dejligt med sådanne aha oplevelser. Tillykke!

Takker

Ja dynamik ved næsten fuld volumme er intet problem nu, MA-9S2 blokkene, tæver efter min lydfilosofi Classé CA-M400 blokkene som man altid høre 800D på i klubben.

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

Niels_arl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 14:50 | IP-adresse registreret  

Store eller små enheder...

Hvis membran arealet er ca. det samme, så er vandringen også ca. det samme.

Det samme lydtryk kan opnås med forskellige membranareal

Lydtryk = membran areal * vandring
(gælder kun bas /sub)

Vandringen er propertionel med hastigheden enheden bevæger sig med.

Hvis membran arealet er det halve, så er vandringen det dobbelte. Hastigheden er ligeledes også det dobbelte.

De små enheder har primært deres fordele ved øvre bas. De små enheder kræver langt Xmax, hvis de skal hamle op med de store.

Min påstand er, at de store enheder er ligeså "hurtige" under 80 hz. Men i musik hører man jo sjældent sinus toner...

Ambitiøst projekt i øvrigt. Jeg synes klart, at de flere små enheder ser bedst ud og udseendet betyder en del. Var udseendet ikke en faktor ville jeg nok vælge så store subenheder, som muligt og dele lavt.

Til top Vis Niels_arl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niels_arl

Kenneth S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Jeres debat om 8" vs 15" vil jeg ikke blande mig i, da jeg er vant til lytte på 12" fra cerwin-vega

Men mht. desginet, så synes jeg godt nok det bliver en meget bred højttaler, kontra enhedernes størrelse. Men det ser virkelig fedt ud med 6*8" - jo flere enheder jo bedre, ja okay, alt med måde! hehe..

Held og lykke med projektet, virkelig spændende at følge med i, især når man har set højttaleren du byggede til din bror

If it works, don't fix it

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Kenneth S. skrev:
Jeres debat om 8" vs 15" vil jeg ikke blande mig i, da jeg er vant til lytte på 12" fra cerwin-vega

Men mht. desginet, så synes jeg godt nok det bliver en meget bred højttaler, kontra enhedernes størrelse. Men det ser virkelig fedt ud med 6*8" - jo flere enheder jo bedre, ja okay, alt med måde! hehe..

Held og lykke med projektet, virkelig spændende at følge med i, især når man har set højttaleren du byggede til din bror

Takker

Lillebror venter også med spændig, som sagt er jeg ved at lægge sidste hånd på malingen nu.

Breden af højttaleren er fordi at enhedderne skal sidde så tæt på hinanden som muligt, for at midske højden så diskanterne ikke kommer for højt op.

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

Kenneth S.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juni 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 15:47 | IP-adresse registreret  

Busk skrev:

Kenneth S. skrev:

Takker

Lillebror venter også med spændig, som sagt er jeg ved at lægge sidste hånd på malingen nu.

Breden af højttaleren er fordi at enhedderne skal sidde så tæt på hinanden som muligt, for at midske højden så diskanterne ikke kommer for højt op.

Busk

Aah okay, jamen så kan jeg sagtens følge dig. Så hellere gå en smule på kompromis med designet, selvom jeg ikke ville kalde det et decideret kompromis at gøre højttaleren så bred.

If it works, don't fix it

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 15:49 | IP-adresse registreret  

Kenneth S. skrev:
Busk skrev:

Kenneth S. skrev:

Takker

Busk

Aah okay, jamen så kan jeg sagtens følge dig. Så hellere gå en smule på kompromis med designet, selvom jeg ikke ville kalde det et decideret kompromis at gøre højttaleren så bred.

Nej de ser fandes godt ud, der er også affasninger på kabinetfronten, lidt svært at se, men den er der.

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

Meier
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Februar 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Busk skrev:

Busk Audio Curve NNR

Damn....

Hvis de så bliver lavet i sten (som siderne ser ud som), så bliver den skulptur sku tung....

Har du booked sæsonkort til Louisiana? Det bliver du da nød til, når disse kasser bliver tvangsindlagt på deres permanente udstilling

Håber, at fundamentet i dit lytterum er armeret....

Glæder mig til at høre om filteret til disse små vidundere!

Hilsen

Thomas

Til top Vis Meier's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Meier

Busk
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Januar 2009 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

Meier skrev:
Busk skrev:

Busk Audio Curve NNR

Damn....

Hvis de så bliver lavet i sten (som siderne ser ud som), så bliver den skulptur sku tung....

Har du booked sæsonkort til Louisiana? Det bliver du da nød til, når disse kasser bliver tvangsindlagt på deres permanente udstilling

Håber, at fundamentet i dit lytterum er armeret....

Glæder mig til at høre om filteret til disse små vidundere!

Hilsen

Thomas

Takker

Hvert kabinet bliver IKKE bygget i sten, men 19+12mm MDF med 19mm matrix konstruktion, Planen er så finerede sider, bund/top og bagside. Fronten lakeres sort. Kilerne i mellem ville jeg gerne, hvis det ikke bliver physko dyrt, have i masiv alu sort eloxseret. Men ellers kan sort lakeret MDF nok også gøre det.

Busk

B&W Nautilus 800 Sig. TE

Vestsjællands HiFi-Klub
www.vshk.dk

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Undskyld, men.. Det er da noget frygteligt sludder!! Eftersom begge enheder i dit eksempel spiller 30Hz og 100dB så når de yderpunkterne nøjagtig lige mange gange, nemlig 30 gange i sekundet.

Desuden er små enheder hverken hurtigere eller langsommere end store, en enheds "hurtighed" er ikke bestemt af membranarealet.

dfms skrev:
Rigtig at mange små enheder giver et "punch", men det virker/lyder dåse agtigt. Jeg har bygget højtaler med 4x5", 2x6,5" og 4x6,5" basser, de har lydt godt i bassen men nu bruger jeg en 12" (i Onken kabinet) og det er klart den bedste bas til dato, jeg skal aldrig tilbage til mange små bas enheder, aldrig !

Er det hvad du baserer din "store basser er bedst" udtalelse på? Det er da noget af et spinkelt grundlag, og der kan være mange andre årsager til at din nuværende lyder bedst (ifølge dine ører).

3 x 8" har næsten samme membranareal som én 15", så forklar mig lige hvorfor 15"'eren skulle lyde bedre?

gx55
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

Det ser super godt ud Busk det med 6 x 8" kan jeg godt lig, lige min stil . Hvad med læder på fronten? Det tror jeg vil komme til og se mega godt ud . Glæder mig til og se med når du kommer igang med dem

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes