Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2025 | 09:08   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Forskel mellem 2*8" og 12" bas (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sjorslev
Forum Bruger
Forum Bruger
Tidl. Jumon Audio

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 16 Februar 2004 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Jan]

Den der med hurtighedden.. altså de skal vel ikke være hurtigere end frekvenserne.

Helt så enkelt er det vel heller ikke.

Et tromme anslag starter med en hurtighed, der er større end den frekvens som selve lyden har. (eller rettere de frekvenser-flertal).

Det kan vel sammenlignes lidt med Slew Rate i en forstærker. Her har man gået lang og f.eks. lavet forstærkere med en båndbredde på 1MHz, bl.a. ved hjælp af current feedback, netop for at kunne gengive disse start og stop af diverse instrumenter korrekt. Ellers var der vel ingen grund til at konstruere noget der kunne gengive så høje frekvenser?

Alt dette var meget fremme i starten af 90'erne, men jeg synes ikke at man hører så meget til det. SA er vel et forsøg på at gøre det samme indenfor Højttalere, som f.eks. The Alexander Power Amplifier gjorde idenfor forstærkere-(Den blev udbudt som konstruktion i High Fidelity i 1994 tror jeg det var)

Bare en tanke? ...eller to

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 Februar 2004 kl. 21:24 | IP-adresse registreret  

Ja det er meget muligt, men så fårstår jeg bare ikke hvorfor der bruges slave enhedder. De kan under alle omstændighedder kun reagere på den aktive ikke før eller samtidig. Lige meget hvilke former der laves påkabinettet så er det de aktive enhedder der sætter dem igang.
Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

Ghammel & Suhr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2004
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 17 Februar 2004 kl. 01:30 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:

Hej G&S

Hvilke højtalere synes du at der spiller god bas ala Westcoast?

Hørte lige en Dali Suite 1.2 12" sub i Århus under Billed og Lyd messen i dag. Det var ganske vist ikke under optimale forhold, men jeg synes den er inde på noget af det rigtige. Dali SWA 15 subberne var desværre ikke tilkoblede i Klubbens store lokale...

Kunne godt forestille mig at to stk Dali Suite 1.2 ville gøre det hjemme hos mig...

Er der andre alternativer 12" eller 15" enheder eller færdige subs...

Hej ppp_dk!

Hvis du stadig er i tvivl, så køb dog for f***** et par B&W 12" subs og få en til at montere en 1KW ICEpower forstærker i hver af dem. BOM, du!

Alternativt kan du finde en brugt Crown (Amcron) eller anden power amp på 2*600W og føde dem passivt. SÅ svært kan det sq da heller ikke være!

Du bliver også nødt til at gøre op med dig selv, om du vil have et hifi anlæg eller et PA anlæg. Ingen af delene spiller det andet.

Og hvad er der egentlig galt med de kabinetter, du allerede har? Volumen er mere end tilstrækkeligt, såfremt de er afstemte (det er hovedsagen).

MVH
G&S
Til top Vis Ghammel & Suhr's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ghammel & Suhr Besøg Ghammel & Suhr's Websted

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 Februar 2004 kl. 06:50 | IP-adresse registreret  

"Glem alt om en 80watt forstærker til en sub. der skal mindst 400watt til før det bliver rigtig godt." Meget autoritativt udsagn - og, som mange af den slags, vås (ca. ligeå pålideligt vores statsministers udsagn om Irak-krigen).

"Ja det er meget muligt, men så fårstår jeg bare ikke hvorfor der bruges slave enhedder." Slave-enheder fungerer ligesom et basrefleks - & du har ret, der er en forsinkelse. Men, den lyttemæssige oplevelse af det er afhængig af mange andre faktorer - og den (lille) forsinkelse er blot én af dem.

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

Jan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 August 2003
Sendt: 17 Februar 2004 kl. 07:03 | IP-adresse registreret  

mollecon skrev:

"Glem alt om en 80watt forstærker til en sub. der skal mindst 400watt til før det bliver rigtig godt." Meget autoritativt udsagn - og, som mange af den slags, vås (ca. ligeå pålideligt vores statsministers udsagn om Irak-krigen).

"Ja det er meget muligt, men så fårstår jeg bare ikke hvorfor der bruges slave enhedder." Slave-enheder fungerer ligesom et basrefleks - & du har ret, der er en forsinkelse. Men, den lyttemæssige oplevelse af det er afhængig af mange andre faktorer - og den (lille) forsinkelse er blot én af dem.

Nu har jeg selv prøvet at lave en sub af Perless 10" og en Hypex 80W, efter DAT forskrifter mfl. Og der mangler tydelig power. Jeg har hørt mange Jamo, og andre med omkring de 100w, og der mangler power. Der skal simpelthen noget til at styre sådan nogle enheder. og det er der når man kommer op på de 400w eller mere. Der kan self. være andre ting der er lavet dårligt osv.
Men jeg mener bare hvis det er rigtig godt HIGH END så skal der nogle watt til, Det er fuld kontrol over enheden også ved høje lydtryk eg taler om. Prøv at kigge på de subs der virkelig kan, REL, REVEL, B&W, Infinity, Sunfire, de har alle sammen mange watt. Men alt kan jo lave rumle bas.

Til top Vis Jan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jan

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 17 Februar 2004 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Jeg vil give G & S ret så langt, at det i store træk ikke er muligt at kombinere PA-lydtryk med high-end hifi eller hifi for den sags skyld.

Jeg vil tillige gøre opmærksom på, at PA udstyr ikke nødvendigvis går så langt ned, de flytter bare meget luft, hvorved man får en fysisk oplevelse af musikken. Men det er meget vanskeligt at integrere en fysisk bas af denne type i det vi ville kalde hifi-lyd - og jeg tror heller ikke det ville være noget man kunne holde ud at høre på.

Der er dog ingen sandhed uden modifikationer ... hvis man har penge, så findes der højttalere som drevet af det rigtige udstyr giver endog meget store lydtryk, og som spiller dybt og flytter luft. Jeg er f.eks. sikker på, at B&W Nautilus 800 og 801 kan flytte masser af luft, hvis du bi-amper dem med 2x300 Watt ML No 33 pr. side - eller andet vildt og voldsomt udstyr. Det samme gør de store Wilson sikkert. Jeg har ikke hørt det, så jeg ved ikke hvordan det lyder, men jeg er 100% sikker på at de kan spille højt, uden at det går ud over sammenhængen.

Og det er sammenhængen der er problemet! Det er jo ikke noget problem at få bas i rigelige mængde f.eks. ved at købe en SUB med 1000W, men at få den til at spille sammen med resten - ja det er en anden sag. Den øvre begrænsning i lydtrykket vil ofte ligger i hovedhøjtalerne, og derfor vil et øget niveau fra bassen bare få ødelagt sammenhængen.

SATMIT

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Sendt: 17 Februar 2004 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

Jeg er lidt i tvivl om det bliver 3-vejs med 12" eller det eksempelvis bliver et par subber fx Dali Suite 1.2S eller Jamo D6...

Der er nemlig fordele ved begge løsninger

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 17 Februar 2004 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Jeg vil give G & S ret så langt, at det i store træk ikke er muligt at kombinere PA-lydtryk med high-end hifi eller hifi for den sags skyld.

Jeg vil tillige gøre opmærksom på, at PA udstyr ikke nødvendigvis går så langt ned, de flytter bare meget luft, hvorved man får en fysisk oplevelse af musikken. Men det er meget vanskeligt at integrere en fysisk bas af denne type i det vi ville kalde hifi-lyd - og jeg tror heller ikke det ville være noget man kunne holde ud at høre på.

Der er dog ingen sandhed uden modifikationer ... hvis man har penge, så findes der højttalere som drevet af det rigtige udstyr giver endog meget store lydtryk, og som spiller dybt og flytter luft. Jeg er f.eks. sikker på, at B&W Nautilus 800 og 801 kan flytte masser af luft, hvis du bi-amper dem med 2x300 Watt ML No 33 pr. side - eller andet vildt og voldsomt udstyr. Det samme gør de store Wilson sikkert. Jeg har ikke hørt det, så jeg ved ikke hvordan det lyder, men jeg er 100% sikker på at de kan spille højt, uden at det går ud over sammenhængen.

Og det er sammenhængen der er problemet! Det er jo ikke noget problem at få bas i rigelige mængde f.eks. ved at købe en SUB med 1000W, men at få den til at spille sammen med resten - ja det er en anden sag. Den øvre begrænsning i lydtrykket vil ofte ligger i hovedhøjtalerne, og derfor vil et øget niveau fra bassen bare få ødelagt sammenhængen.

SATMIT

Rummet har også meget sige, hvis man skal opnå den bas du beskriver der, så kræver det STOOOORT rum.

Iøvrigt er det er det rigtigt at PA udstyr ikke går så dybt som det lyder, som regel går det ikke meget under 50hz.

SATMIT
Lukket konto
Lukket konto

Konto lukket efter brugers ønske

Bruger siden: 22 April 2003
Sendt: 17 Februar 2004 kl. 11:13 | IP-adresse registreret  

Slips,

Hørte de store JBL K2 ... de går godt nok ikke langt ned. Ud over at perspektivet var forholdsvis middelmådigt, så fik jeg fornemmelsen af en flad mur af lyd... specielt i bassen. Der var masser af bas ned til 50hz måske 45 hz, men savnet af den dybere bas gjorde at den virkede noget en-dimentionel. Men de kunne spille højt!

Jeg mener at man skal have bas ned til mellem 30 og 35 hz, for at få det rigtige spil i musikken. Hvis rummet kan tåle det gerne længere ned.

SATMIT

Til top Vis SATMIT's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SATMIT

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2004 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Glem PA!!!

Jeg regner med en af følgende:

1) 3-vejs med 12" enhed, sandsynligvis basrefleks afstemt ved ca 35 hz.

2) 2 stk Subwoofer Dali Suite 1.2S eller Jamo D6 eller ...

3) 3-vejs med de føromtalte 2*8" Vifa M22 (dem har jeg jo med filterforslag) + én subwoofer 12" eller 15"

4) JBL 250TI (dem skal jeg i hvert fald høre)

Det bliver nok enten 1) eller 2).

Ikke Slipsefyr
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 17 Februar 2004 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

SATMIT skrev:

Slips,

Hørte de store JBL K2 ... de går godt nok ikke langt ned. Ud over at perspektivet var forholdsvis middelmådigt, så fik jeg fornemmelsen af en flad mur af lyd... specielt i bassen. Der var masser af bas ned til 50hz måske 45 hz, men savnet af den dybere bas gjorde at den virkede noget en-dimentionel. Men de kunne spille højt!

Jeg mener at man skal have bas ned til mellem 30 og 35 hz, for at få det rigtige spil i musikken. Hvis rummet kan tåle det gerne længere ned.

SATMIT

Vi er helt enige her.

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 17 Februar 2004 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

315 SWR 39 134 PPX AL 4L -8- 831857 kræver mindst 120 liter for at yde optimalt ( kan dog bruges ned til 115 liter men med tab af noget dybde ) 

Denne enhed har få konkurenter!.. og de der er lige så gode eller bedre koster 10 gange så meget!!  de fås for ca. 800 kr. stk. i DAT.

Den er hurtig ( hurtig NOK!!) den rækker dybt, kræver "minimal" vol. for at yde godt, er god i et lukket system.

Jeg anvender disse da jeg faktisk ikke finder de dyre enheder væsentlig bedre!!

Dog er AudioTech enheden ganske fornuftig men ganske enkelt for dyr!!

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2004 kl. 11:52 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

315 SWR 39 134 PPX AL 4L -8- 831857 kræver mindst 120 liter for at yde optimalt ( kan dog bruges ned til 115 liter men med tab af noget dybde ) 

Denne enhed har få konkurenter!.. og de der er lige så gode eller bedre koster 10 gange så meget!!  de fås for ca. 800 kr. stk. i DAT.

Den er hurtig ( hurtig NOK!!) den rækker dybt, kræver "minimal" vol. for at yde godt, er god i et lukket system.

Jeg anvender disse da jeg faktisk ikke finder de dyre enheder væsentlig bedre!!

Dog er AudioTech enheden ganske fornuftig men ganske enkelt for dyr!!

mvh.

Den er med i overvejelserne. Det lader til at den kan komme til at funke glimrende som noget der minder om Abyss til mine x-eed i en 3-vejs passiv løsning...

Alternativt med en zappulse i en aktiv løsning...

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 17 Februar 2004 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

Hvis du vil køre det "passivt"??

Så skaldu skal blot lave top højtalerne lukkede!!.. ( tilstop porte og fyld kabinetter op med 200 - 250 gr. fåreuld )

Så kan du dele subberne med en 15 mH. spole og en mellem 56 & 82 uF. parallel kondensator... ( jeg anvender 68 uF. ) det fungere fint!!...

mvh

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Februar 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

miju skrev:

Hvis du vil køre det "passivt"?? Helst!

Så skaldu skal blot lave top højtalerne lukkede!!.. ( tilstop porte og fyld kabinetter op med 200 - 250 gr. fåreuld ). Hvorfor?

Så kan du dele subberne med en 15 mH. spole og en mellem 56 & 82 uF. parallel kondensator... ( jeg anvender 68 uF. ) det fungere fint!!... Hvad bliver delefrekvensen?

mvh

Lille urban
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 17 Februar 2004 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Haløjsa

der skulle tilfældigvis ikke være en, som ved om man KAN købe et 18" kabinet, uden at jeg selv skal til at bygge et!!

Hilsen Lille urban

Til top Vis Lille urban's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lille urban

OceanMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 Februar 2004 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Heyza...

Jeg vil tro at Mike J mener at dine nuværende højtalere skal fungere som et lukket kabinet, hvorfor porten skal tilstoppes. Fåreuldet får enheden til at "se" et meget større kabinet, der forhåbentlig vil resultere i en bedre mellemtone og nedre mellemtone. Herefter sættes subwooferen til som supplerende bas - hvilket vil resultere i, at du ender med en 2½-vejs højtaler!!

Dette vil resultere i et meget sammenhængende lydbillede!!

(Correct me, if I'm wrong)
Til top Vis OceanMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af OceanMan

mollecon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 18 Februar 2004 kl. 03:54 | IP-adresse registreret  

Citat:"Men alt kan jo lave rumle bas."

Jamen, for pokker Jan - det afhænger jo af behovet! Når jeg spiller højt i mit lille lytterum i længere tid, vil mine naboer se mig stegt i fedt & kogt i tjære.. Og mht. rumlebas, placér skidtet rigtigt...

Til top Vis mollecon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mollecon

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Sendt: 18 Februar 2004 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hvis du lukker porten ruller top kabinettet bassen af tidligere, så en blød overgang omkring 190 til 200 Hz. bliver resultatet... her opnås en rigtig fin sammensmæltning..  ( og som så rigtigt sagt får du en 2½ vejs løsning her.. og dette er langt det nemmeste at få til at fungere og summmere godt og lyde godt )

Fåre ulden giver en meget mere velkontroleret gengivelse samt gør nedre mid. meget renere... har du bas port og blokere denne med lidt akustilux eller en sok... fungere denne nu mere som en akustisk ventil og dette er med til at give en endnu bedre gengivelse..

Jeg vil mene at til 99% af alle normale to vejs højtalere man vil supplere med en passiv delt sub, så er den hifi mæssige bedste løsning mellem 15 & 12 mH. spole i serie med bassen og en parallel kondensator mellem 56 & 100 uF. løsningen..

100% hvordan filtret skal være afhænger af hvor dybt top højtaleren rækker!..  og her bør man konvertere det til et lukket system for at opnå dettes fordele i mellemtonen samt for at flytte delefrekvens til bassen op omkring de 150 til 200 Hz.  skal man dele til et basrefleks system der rækker med fuld niveay til under 60 Hz. kræver det meget stejl deling eller ganske enorme spoler... her er aktiv deling en nødvendighed for et brugbart resultat!!

Bare en deling omkring 100 Hz. kræver 22 mH!!! hvilket igen kræver ekstrem store og meget dyre spoler! modstanden i disse bliver også alt for høj!!  dette er slæt ikke til at heve med at gørs!!..

Så en 2½ vejs løsning hvor toppen er lukket og rulles akustisk relativ tidligt af og en deling mellem 150 & 200 hz. er den bedste løsning især hvis man påtænker at køre passivt!..

Det kan blive rigtig rigtig!! godt på denne måde!!

Men skal et være endnu bedre og 100% super optimalt!?? skal der aktiv deling til!! og det kræver jo et ekstra effekttrin!!..........

mvh.

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2004 kl. 23:04 | IP-adresse registreret  

Tak for alle svarene!

Til trods for mange advarsler kastede jeg mig ud i at anskaffe mig en enkelt subwoofer igår. Der var tale om en Dali Suite S 1.2. Den er lukket og har blot 200W forstærker. Højtalerne er ikke begrænset nedaf og subben "summer" blot oven i...

Hold da ferie, hvor kan den Suite bare spille MUSIK!!! - dvs BAS  ad libitum!!!

Og det' bår DALI

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum