Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 18:27   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Forskel mellem 2*8" og 12" bas (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
CarrotMan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

Ikke fordi det har noget specielt med diskussionen at gøre, men til
dem der overvejer at bygge noget "fysisk bas", så har Partsexpress
måske løsningen? (www.partsexpress.com - tast 299-750 i
søgefeltet). Jeg kan ikke huske om den har været oppe og vende
herinde eller om det er et andet sted jeg har set den. Prisen for
enheden er ikke afskrækkende, men med fragt og moms/told er
historien desværre nok en lidt anden...

Jeg ved ikke hvor "hurtig" enheden er, men mon ikke at
næseblodsfaktoren så bare er så meget desto større?

/U.
Til top Vis CarrotMan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CarrotMan Besøg CarrotMan's Websted

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 23:22 | IP-adresse registreret  

At 2 stk 8" skulle kunne gengive det samme basfrekvensområde, som 1 stk 12" er noget salgsgas, der normalt kommer fra producenterne og uvidende sælgere (læs: det er billigere, så vi tjener mere på dem!).

Hvis du vil have en god, dyb og veldefineret bas, så er der ingen vej uden om en god 12" eller 15".

Nu vil visse skeptikere sikkert allerede råbe "sikke noget vrøvl, fordi membranarealet er større, og desuden er 2 stk 8" hurtigere".

Neeej! En god 12" (og opefter) i ordentlig kvalitet kan flytte LANGT mere luft pr. slag end nok så mange fimsede 8" enheder - membranarealet uagtet, vel at mærke!

Og hvorfor så det? Jo, såmænd fordi, at skulle man producere to så kraftige 8" enheder, at ydelsen ville overstige (eneste reelle argument) brugen af 1 stk 12", så ville prisen langt overstige den pris, der skulle betales for en 12" enhed. Dermed er produktionsprisen så høj, at det faktisk bedre kan betale sig, at smække en 12" i. Så kommer kabinettet selvfølgelig oveni, og det er præcis her, producenterne skærer ind til benet, da det er dyrere at producere et kabinet til en enkelt 12'er, set i forhold til 2 8'ere. Desværre snakker vi kun nogle få hundrede kroner, men i udsalgspris ca. 1 Kkr

I stedet har mange fabrikanter valgt at producere højttalere med mange og forholdvis små, middelmådige enheder. Dette giver selvfølgelig en høj WAF (Wife Approval Factor), men har desværre yderst sjældent noget med god lyd at gøre. Et nærmest skoleeksempel er SA's højttalere. Mage til pap skal man da lede længe efter! Men konen synes, de ser godt ud, så derfor...

Instrumenter, der vil lyde bedre på en 12" i forhold til 2*8"?

Tjah... du kan begynde med: Kontrabas, cello, violin, flygel, alle messingblæsere, alle træblæsere, Fender Rhodes, alle synthesizere, trommer (og måske specielt percussion), el-bas, vocaler - med andre ord, det meste!

ALT vil få mere krop og større nærvær med en god 12".

Man kunne også sige: Hvad spiller mest bund, to violiner eller én kontrabas - det er (groft sagt) ca. den samme problemstilling (læs: der ER en grund til, at kontrabassens kasse er væsentligt større, end violinens kasse).

MVH
G&S

PS: Nu får jeg sq sikkert nogle SA folk på nakken, men hvad f..... et af mine største ønsker her i livet er stadig en rituel afbrænding af en større mængde SA højttalere...
Så ka' de sq lære det, kan de! ;-)
[/QUOTE]

Det enste problem at dem der laver speaker med 12" og 15" ikke er laver godtnok .

Men klart 12" og 15" er bedre end flere 8" og det mærker man især i store rum .

jeg venter selv på nogle speaker det ene par med 2 10" 2 7" og det andet par 1 13" 1 10" 2 5,5" .

j

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Marts 2004 kl. 23:37 | IP-adresse registreret  

CarrotMan skrev:

Jeg ved ikke hvor "hurtig" enheden er, men mon ikke at
næseblodsfaktoren så bare er så meget desto større?

/U.

ja,og hvis man kommer hjem fra byens diskoteker uden blod rendende ud af øregangene har de haft nogle sølle anlæg

Det ser godt nok ud til at den enhed du snakker om har godt med slaglængde at byde på  til gengæld ser de terminaler noget ringe ud i forhold til resten

15

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 09 Marts 2004 kl. 16:14 | IP-adresse registreret  

Til Jensen    hørt!
Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 4
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes