| Forfatter |
|
banz Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1219
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad siger i så til denne kombineret med enten denne eller denne? Jeg ved godt, at diskanternes følsomhed er en del over resten, men jeg synes det er svært at finde en mellemtone med en følsomhed på 100db, med mindre det er pa. Men det kan vel også være fint, eller hvordan? Hvad med f.eks. en precision devices? Der er mange tanker at gøre endnu.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 20:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kunne muligvis være på rette vej med dit ovenstående forslag, dog er jeg lidt usikker på den Seas 8" og formoder at den 6" Monacor jeg foreslog muligvis stadig er bedre, selvom den er billig
Nu ville jeg helst slette dette igen, da det nok mest forvirrer dig, men lader det alligevel være, til mulig inspiration det er en satsning at træde ind i ukendt land og der er selvsagt hundredevis af andre muligheder - men jeg står stadig ved mit forslag om 2.5vejs, evt med bånddiskant, som muligvis godt kunne være med 2 x 10" PA/studio enheder
Denne kunne jeg såmænd finde på selv at lave, men husk på at den er meget stor hvis den skal transporteres, evt for at få lavet målinger - den kunne evt ændres til EN bas og en mindre mellemtone, som feks den foreslåede 6" Monacor
Denne Gradiant planar siges at være rigtig god, men der er selvfølgelig andre muligheder http://lsv-achenbach.de/shop/product_info.php?cPath=196_215& amp; amp; amp; amp; amp; amp; amp; amp; amp;products_id=215

10" Beyma, måske lidt en satsning http://www.bluearan.co.uk/index.php?id=BMA10G40&seeimage =YES&img_name=Beyma-10G40-size280

Dobbelte 15ohms GAMMA 12", den har jeg ikke så mange betænkeligheder ved http://www.hifikit.se/ se under Hifi 12" basser

|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 21:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
I så fald, at jeg tog noget lignende det, er der så nogle, der ville hjælpe til med at konstruere et filter? Det ser jo meget spændende ud.
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
| Jeg formoder at dit spørgsmål og undren går på BSC(baffel step compensation) |
|
|
Jeg har ikke hørt det omtalt på den måde - men ok .... man kan for forledes at tro det har noget med forpladen at gøre, så oversat til plain vanilla dansk, vill ejeg kalde det at kompensere for frontpladens påvirkning - nogen sværger til små frontplader, andre til store.
Når jeg leger - plejer det at blive afsløret via polardiagrammerne - og så skal man på arbejde
musicus skrev:
| - det er vel efterhånden almindelig kendt at mellembassen og nedefter mangler niveau grundet udfasning, og at der skal kompenseres herfor ved at hæve niveauet i pågældende område, ............ |
|
|
Nogle ved det - andre ved det ikke - jeg tror faktisk B&o tidligt var inde på en løsning af den slags genvordigheder med deres filler-driver princip - det virkede dælme ;)
musicus skrev:
| .....og at man får en tynd "metallisk" lyd hvis man undlader dette, hvilket har plaget de fleste højtalere i mange år |
|
|
besynderligt nok er det langtfra alle højttalere, der har det problem - mine Cabasse havde ikke, og ej heller IMF'erne - ej heller mine J-1302'ere led af problemer. Men - jeg har oplevet en lyd, der kan minde om det der omtales på en del højttalere af den moderne type - de høje tynde slanke - og især dem, hvor man har anbragt sine enheder i samme lodrette plan - en akustisk set forkert måde. ( som f.eks System Audio SA1150 )
Det er en verden man kan bruge megen tid på ;) og nok lidt uden for denne tråd - måske der kan dyrkes en særskilt tråd om emnet ? __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 21:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja den bliver helt og aldeles din egen, jeg lover ikke at kopiere den desuden har jeg andre planer 
I så fald ville jeg lave den som BMTB, dvs med en bas øverst og nederst, da de kræver ca 200-250 liter HVER - OG lave det i 3 sektioner som "stables", og med rum til delefilter i mellemtone sektionen
Vi hører ikke så meget til Syncronic for tiden, han plejer at være villig til at hjælpe, under alle omstændigheder vil han næppe beregne sig særligt meget - kan desværre se at han har opsagt sit medlemskab 
Men du kan kontakte ham her http://www.speakerbuilder.dk/
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
|
Når jeg leger - plejer det at blive afsløret via polardiagrammerne - og så skal man på arbejde
Nogle ved det - andre ved det ikke - jeg tror faktisk B&o tidligt var inde på en løsning af den slags genvordigheder med deres filler-driver princip - det virkede dælme ;)
musicus skrev:
| .....og at man får en tynd "metallisk" lyd hvis man undlader dette, hvilket har plaget de fleste højtalere i mange år |
|
|
besynderligt nok er det langtfra alle højttalere, der har det problem - mine Cabasse havde ikke, og ej heller IMF'erne - ej heller mine J-1302'ere led af problemer. |
|
|
I nyere tider med brug af målegrej løser det jo sig selv, som du siger og styring af polarresponsen siges af være det bedste redskab
Men det er rigtigt at ikke alle højtalere havde problemer med manglende "fylde", så da de faktisk ikke kendte til problemet med tab fra smalle forplader, så må de jo have brugt ørerne godt og lyttet temmelig grundigt, og eksperimenteret en del
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er somend en ganske acceptabel størrelse; hvis det spiller godt, så er jeg glad. Det var faktisk også lidt ham, jeg havde håbet på at man kunne konsultere sig ved, han virker som en yderst kompetent mand. Jeg må lige kigge lidt videre, og så når jeg kommer tættere på noget endeligt prøve at tage kontakt til ham.
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Online Indlæg: 9411
|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Henrik N Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 31 December 2008 kl. 00:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
www.accuton.com 
Så bestiller du bare en af deres diamant diskanter, diamant mellemtone og keramiske basser Jeg skal være den første der lægger mig i kø foran din dør til en lytter!
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 04 Januar 2009 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen: Det skal ikke kun spille højt, men også godt. Mit indtryk er lidt er den der bare spiller højt. Passer det?
Henrik: Bare kom med mønterne, så skal jeg nok bygge. 
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Online Indlæg: 9411
|
| Sendt: 05 Januar 2009 kl. 09:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
|
Kjeldsen: Det skal ikke kun spille højt, men også godt. Mit indtryk er lidt er den der bare spiller højt. Passer det?
|
|
|
Det er skam gode enheder. Henrik Høgh kan helt sikker tune den til at passe dine krav. En dyrere diskant kan han sikkert nemt få implementeret.
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne da godt være, jeg skulle kigge lidt på det, var bare blevet lidt forelsket i idéen med store pa- basser, -mellemtoner og bånd. Jeg må prøve at gennemgå det med mig selv. Precision devices laver efter sigende også en rigtig lækker 18", det er stort, men det bliver 2*12" jo også. Det er svært at træffe nogle valg, når man ikke har afklaret hovedet mere, end jeg har.
|
| Til top |
|
| |
Henrik N Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 172
|
| Sendt: 07 Januar 2009 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
banz skrev:
|
|
|
|
Det lyder fristende må jeg sige! Men lad mig nu lige se, hvad du kan først Det kunne være vi skulle starte et lille firma og lave lækre højttalere 
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Januar 2009 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Henrik N skrev:
banz skrev:
|
|
|
|
Det lyder fristende må jeg sige! Men lad mig nu lige se, hvad du kan først Det kunne være vi skulle starte et lille firma og lave lækre højttalere 
|
|
|
Jamen, ja, det ville bestemt være lækkert, men nu læser jeg, og udover det løfter jeg vægte på ret højt plan, så tiden er desværre ikke lige til sådan noget, men det ville være et spændende projekt. 
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Februar 2009 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Af samme grund som nævnt før har tiden ikke været ret stor til at kigge hifi, ej heller til at tjene penge til det. Vi er dog lige blevet færdige med min brors højttalere - disse, og det må siges, at de er super fede, så jeg har virkelig lyst til også at komme igang! 
Når der på et tidspunkt er lidt flere mønter skal jeg også bygge noget, men det bliver nok tidligst til sommer.
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg ikke læst hvert eneste indlæg men nogle forudsætninger bekymrer mig.
>Det er jo øjensynligt ikke så dyrt. Jeg har længe drømt om at lave
nogle ordentlige, store højttalere, og her kunne det gøres forholdsvis
billigt.
Hvorfor vil du have store højttalere og hvad mener du med stort? Fylder de meget eller kan de spille højt eller er de bare kvalitetsmæssigt 'store'?
Og hvad er 'billigt' for dig? For nogle er det 10.000 kr for andre 1000kr.
Og fremfor alt hvad er dine kriterier for 'ordentlige'?
__________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gode spørgsmål 
Men vi finder næppe svarene sådan lige - ALT indeholder visse kompromisser, og det er kompromisserne man skal kende for at træffe et godt valg 
|
| Til top |
|
| |
Thulemanden Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 303
|
| Sendt: 27 Februar 2009 kl. 20:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
>Jeg høre hovedsageligt rock og metal Er det så ikke færdige Cerwin Vega du bare skal købe. De fåes vel gennem T.H. Hansen
__________________ Of all noises, I think music is the least disagreeable. Samuel Johnson (1709 - 1784)
|
| Til top |
|
| |
banz Forum Bruger

|
| Sendt: 21 April 2009 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thulemanden skrev:
Nu har jeg ikke læst hvert eneste indlæg men nogle forudsætninger bekymrer mig.
>Det er jo øjensynligt ikke så dyrt. Jeg har længe drømt om at lave nogle ordentlige, store højttalere, og her kunne det gøres forholdsvis billigt.
Hvorfor vil du have store højttalere og hvad mener du med stort? Fylder de meget eller kan de spille højt eller er de bare kvalitetsmæssigt 'store'?
|
|
|
En stor højttaler er her en, der kan spille højt uden at lyde presset.
Thulemanden skrev:
Og hvad er 'billigt' for dig? For nogle er det 10.000 kr for andre 1000kr.
Ja, "billigt" er ekstrem varieret. Nu tænkte jeg på at bruge en 5-6k, eller noget i den stil. |
|
|
Thulemanden skrev:
Og fremfor alt hvad er dine kriterier for 'ordentlige'?
Som før nævnt, en højttaler, der kan spille højt, og stadig have overskud, er har masser af detaljer, uden at det bliver trættende at høre på, og som der lever sig ind i musikken, så man føler, at musikken er i rummet, ikke at der står to kasser og spiller musik.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
frede4500 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger.
Bruger siden: 17 Februar 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 349
|