| Forfatter |
|
Bungi Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 16:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay, men det lyder nu interresant alligevel  Nu håber jeg ikk vi har skræmt minimee væk ^^' Jeg fik også noget af en chock første gang jeg kom herind og folk begyndte at skændes  (Eller diskutere om man vil  )
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger


Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
| Men håber nu for Minimee at denne tråd ikke ender som så mange andre tråde omkring PA vs Hifi. Hvor folk tilsidst bare sidder og nedgør hinanden |
|
|
Sålænge vi kan holde os til emnet - hjælpe med at give råd, så går det nok, så længe vi kan holde os fra at komme med ting, der ikke har grund i virkeligheden .....
og skal vi ikke bare slå en ting fast - Hifi udstyr er ikke PA udstyr, det betyder bare ikke at PA udstyr ikke kan bruges til fest ;)
Det rigtigt sjove er jo at HighFi udstyr oftest bruges til at gengive noget, der kommer ud af PA udstyr - sjov tanke ikk ?
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
"Det rigtigt sjove er jo at HighFi udstyr oftest bruges til at gengive noget, der kommer ud af PA udstyr - sjov tanke ikk ?" Hvad? Den forstod jeg ikk helt?  altså Hifi tager PA og laver om på design, lydniveau for at få bedre lydkvalitet? Eller hvordan?
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tror bl.a at han snakker om hjemmebiograferne. Normalt bruger man PA udstyr i en biograf, men i hjemmet bliver der oftest(99% af tiden) brugt hifi udstyr
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Arr okay. så forstår jeg
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
|
Det rigtigt sjove er jo at HighFi udstyr oftest bruges til at gengive noget, der kommer ud af PA udstyr - sjov tanke ikk ?
|
|
|
jeg vil også mene at man kan skelne mellem pa og hifi.
jeg er til gengæld ikke enig i ovennævnte. måske hvis du hører en liveoptagelse, men det er altså sjældent, at man ikke bruger direkte optagelser af de forskellige stemmer og instrumenter eller instrumentforstærkere, både indenfor studie- og liveoptagelser.
til trådstarter: jeg har gode erfaringer med wharfedale som fest-højttalere. de er forholdsvis lette at drive og lyder ok ved høje lydniveauer. jeg ved dog ikke om man stadig kan finde dem her i dk.
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger


Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 17:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
CasperCU skrev:
| Tror bl.a at han snakker om hjemmebiograferne. Normalt bruger man PA udstyr i en biograf, men i hjemmet bliver der oftest(99% af tiden) brugt hifi udstyr |
|
|
Jep :) __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger


Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
vibe skrev:
| jeg vil også mene at man kan skelne mellem pa og hifi.
jeg er til gengæld ikke enig i ovennævnte. måske hvis du hører en liveoptagelse, men det er altså sjældent, at man ikke bruger direkte optagelser af de forskellige stemmer og instrumenter eller instrumentforstærkere, både indenfor studie- og liveoptagelser. |
|
|
uanset kilden du optager fra er det dybest set PA udstyr - så du har både ret, og ikke ret ;)
men tag f.eks til Ledreborg, med noget transportabelt og kompetent udstyr - og placer dig godt, så kan du få noget med hjem der kan give selv temmeligt seriøse HighFi anlæg sved på panden - og siden du selv har været der, ved du jo hvordan det lød, så kan man hurtigt vurdere om ens eget udstyr kommer i nærheden ;)
Til trådstarteren vil jeg foreslå man finder noget godt brugt udstyr, der kommer man længst for sine spareskillinger - om det er det ene eller det andet, skal man ikke tage så nøje, så længe det kan opfylde behovet - skulle man falde over noget brugt PA grej, skal man ikke pr. automatik kimse af det
__________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger


Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bungi skrev:
"Det rigtigt sjove er jo at HighFi udstyr oftest bruges til at gengive noget, der kommer ud af PA udstyr - sjov tanke ikk ?" Hvad? Den forstod jeg ikk helt?  altså Hifi tager PA og laver om på design, lydniveau for at få bedre lydkvalitet? Eller hvordan?
|
|
|
den var også lidt kryptisk ... Hvis man kigger på spec's for meget studiegrej, ville man som HighFi nød nok falde død om lige på stedet ;) Men ikke desto mindre er det jo et downmix herfra , man afspiller derhjemme, og sidder forgæves og diskuterer lødigheden af .....
ok - det er nok et spinoff fra trådens emne .... sorry __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
minimee Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 18:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
jah okay..., nu jeg blevet lidt forvirret :)
de PA højtaler som bliver linket til over, har mine forældre haft for laaaang tid siden...
lyder som at jeg mister "hifi" lyden hvis nu højtalerne skal kunne spille monster højt??
men vil lige tjekke nogle af de pa modeller ud...
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
minimee skrev:
|
jah okay..., nu jeg blevet lidt forvirret :)
de PA højtaler som bliver linket til over, har mine forældre haft for laaaang tid siden...
lyder som at jeg mister "hifi" lyden hvis nu højtalerne skal kunne spille monster højt??
men vil lige tjekke nogle af de pa modeller ud...
|
|
|
Det var ikke meningen jeg ville forvirre dig men hvis du vil kigge efter PA udstyr findes der masser af brugt udstyr på www.djz.dk der bliver tit solgt noget til fornuftige priser.
På PA udstyr skal du UNDGÅ! Piezo diskanter og piezo mellemtoner Gå efter kompressions horn og/eller bullet diskanter effetivitet på 95db/w og opefter. "rigtig" PA udstyr vil typisk ligge på mellem 96-102db/w, alt efter hvor mange basenheder højtalleren er udstyret med, da det normalt er basenhederne som halter bagud i effektivitet
Dem jeg linkede til er noget skrald, som der desværre bliver solgt en masse af. Utroligt nok bliver det betegnet som PA udstyr, som det har intet at gøre med. lav effektivitet ca 90db/w og tit utroligt dårligt konstrueret delefilter.
Men du kan være heldig at finde CW meget billigt i den blå avis, fandt et par Cerwin Vega V-12F i slot stand, som han gav 1400kr for. Det kunne være et prisbilligt alternativ
|
| Til top |
|
| |
CasperCU Forum Bruger


Bruger siden: 05 Juli 2005 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 822
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 19:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
vibe Forum Bruger


Bruger siden: 28 Oktober 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 747
|
| Sendt: 28 December 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
minimee skrev:
|
jah okay..., nu jeg blevet lidt forvirret :)
lyder som at jeg mister "hifi" lyden hvis nu højtalerne skal kunne spille monster højt??
|
|
|
pa er ikke den eneste løsning, hvis man vil spille højt. de store gulvmodeler fra f.eks. dali kan altså også spille rasende højt.
hvis jeg selv stod og skulle investere i et par festhøjttalere, ville jeg tjekke brugtmarkedet for jbl, dali, wharfedale og cerwin vega.
mvh __________________ setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one
diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
|
| Til top |
|
| |
minimee Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 30 December 2008 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
vibe skrev:
minimee skrev:
|
jah okay..., nu jeg blevet lidt forvirret :)
lyder som at jeg mister "hifi" lyden hvis nu højtalerne skal kunne spille monster højt??
|
|
|
pa er ikke den eneste løsning, hvis man vil spille højt. de store gulvmodeler fra f.eks. dali kan altså også spille rasende højt.
hvis jeg selv stod og skulle investere i et par festhøjttalere, ville jeg tjekke brugtmarkedet for jbl, dali, wharfedale og cerwin vega.
mvh
|
|
|
Har også selv tænkt på nogle dali højtalere, da man hører så meget godt om dem ;) og har været ude at hører på nogle 850'er, men ville også gerne lige hører jeres input :)
|
| Til top |
|
| |
Bungi Forum Bruger


Bruger siden: 23 Januar 2007 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 341
|
| Sendt: 01 Januar 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dali er nogle gode højttalere, som da os kan holde til en del. Hørte et tidspunkt om et par hvor de gav dem fuld skrald i 24 timer eller hvor lang tid det nu var? De virkede stadig, selvom basserne var blevet ret varme  Men bare tag ud og lyt til lidt forskelligt og se hvad der falder i din smag
|
| Til top |
|
| |
priboj Udelukket fra forum


Bruger siden: 27 September 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 859
|
| Sendt: 01 Januar 2009 kl. 22:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
glem alt hvad de skriver her ... og køb et set bose 601. den kan spille højt og den spiller musik .. sådan et set kan du snildt få for under 3000 i god stand . og de kan tåle tæsk ... tro mig for jeg har 2 set .. og du finder nok ud af , de går under huden på dig.. alt hvad der ellers er nævnt her kan ikke måle sig på nogen måder. BASTA .. priboj har talt .    og så fylder de ikke noget. tros deres "råb"..
__________________ lyd er mit liv... musik er min dyd...
|
| Til top |
|
| |
BjarkeHedegaard Forum Bruger


Bruger siden: 23 September 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1575
|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 00:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
jan_stevns skrev:
| men tag f.eks til Ledreborg, med noget transportabelt og kompetent udstyr - og placer dig godt, så kan du få noget med hjem der kan give selv temmeligt seriøse HighFi anlæg sved på panden |
|
|

__________________ Mvh Bjarke Hedegaard
|
| Til top |
|
| |
jan_stevns Forum Bruger


Bruger siden: 16 December 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 3852
|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 02:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
BjarkeHedegaard skrev:
jan_stevns skrev:
| men tag f.eks til Ledreborg, med noget transportabelt og kompetent udstyr - og placer dig godt, så kan du få noget med hjem der kan give selv temmeligt seriøse HighFi anlæg sved på panden |
|
|

|
|
|
ikke forstået. __________________ -Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
|
| Til top |
|
| |
The Canadian Udelukket fra forum

Le Martin - tager en pause!
Bruger siden: 08 Marts 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 66
|
| Sendt: 02 Januar 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Trådstarter og alle i andre, samt et Godt Nytår....
Du skal ikke glemme at kikke på EV sx 300 evt s 200. De er en find kasse der lidt spiller op til i lokaler på 60 - 70 m2 og 100 pers. Det er en plast kasse der har været på mærket i snart 20 år.
De er over alt i den ganske verden hvor der spilles music, gengives stemmer. De har os den fordel at hvis 2 ikke er nok, så købes der 2 mere og de kan linkes...
De kan yder mere trækkes af de fleste home amps. Jo beder amp, ja jo beder lyder de... De er ikke HiFi, men en super godt PA speaker der ikke fylder og som kan vokse med opgaven.
Din nad 316 kan findt løse opgaven...
Der er mange der har lavet kopier (og det er kun kopier), RCF (nok den beste kopi), Stageline,Turbosound, JBL, DAS og mange flere.
Du skulle kunne få et godt sæt fra 3000 -3500...
S 200 kan ikke købes fra ny mere og de holder deres pris godt....
Tag et kik på www.djz.dk
http://www.electrovoice.com/products/202.html
|
| Til top |
|
| |