Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 00:25   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Nye højtalere til fest-brug? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 341
Sendt: 28 December 2008 kl. 16:44 | IP-adresse registreret  

okay, men det lyder nu interresant alligevel 
Nu håber jeg ikk vi har skræmt minimee væk ^^'
Jeg fik også noget af en chock første gang jeg kom herind og folk begyndte at skændes (Eller diskutere om man vil )
Til top Vis Bungi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bungi
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 28 December 2008 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

CasperCU skrev:
Men håber nu for Minimee at denne tråd ikke ender som så mange andre tråde omkring PA vs Hifi. Hvor folk tilsidst bare sidder og nedgør hinanden

Sålænge vi kan holde os til emnet - hjælpe med at give råd,  så går det nok, så længe vi kan holde os fra at komme med ting, der ikke har grund i virkeligheden .....

og skal vi ikke bare slå en ting fast - Hifi udstyr er ikke PA udstyr, det betyder bare ikke at PA udstyr ikke kan bruges til fest ;) 

Det rigtigt sjove er jo at HighFi udstyr oftest bruges til at gengive noget, der kommer ud af PA udstyr - sjov tanke ikk ?

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 341
Sendt: 28 December 2008 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

"Det rigtigt sjove er jo at HighFi udstyr oftest bruges til at gengive noget, der kommer ud af PA udstyr - sjov tanke ikk ?"
Hvad? Den forstod jeg ikk helt?
altså Hifi tager PA og laver om på design, lydniveau for at få bedre lydkvalitet? Eller hvordan?
Til top Vis Bungi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bungi
 
CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 822
Sendt: 28 December 2008 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Tror bl.a at han snakker om hjemmebiograferne. Normalt bruger man PA udstyr i en biograf, men i hjemmet bliver der oftest(99% af tiden) brugt hifi udstyr
Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU
 
Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 341
Sendt: 28 December 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Arr okay. så forstår jeg  
Til top Vis Bungi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bungi
 
vibe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 747
Sendt: 28 December 2008 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:

Det rigtigt sjove er jo at HighFi udstyr oftest bruges til at gengive noget, der kommer ud af PA udstyr - sjov tanke ikk ?

jeg vil også mene at man kan skelne mellem pa og hifi.

jeg er til gengæld ikke enig i ovennævnte. måske hvis du hører en liveoptagelse, men det er altså sjældent, at man ikke bruger direkte optagelser af de forskellige stemmer og instrumenter eller instrumentforstærkere, både indenfor studie- og liveoptagelser.

til trådstarter: jeg har gode erfaringer med wharfedale som fest-højttalere. de er forholdsvis lette at drive og lyder ok ved høje lydniveauer. jeg ved dog ikke om man stadig kan finde dem her i dk.

mvh



__________________
setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 28 December 2008 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

CasperCU skrev:
Tror bl.a at han snakker om hjemmebiograferne. Normalt bruger man PA udstyr i en biograf, men i hjemmet bliver der oftest(99% af tiden) brugt hifi udstyr

Jep :)



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 28 December 2008 kl. 17:29 | IP-adresse registreret  

vibe skrev:
jeg vil også mene at man kan skelne mellem pa og hifi.

jeg er til gengæld ikke enig i ovennævnte. måske hvis du hører en liveoptagelse, men det er altså sjældent, at man ikke bruger direkte optagelser af de forskellige stemmer og instrumenter eller instrumentforstærkere, både indenfor studie- og liveoptagelser.

uanset kilden du optager fra er det dybest set PA udstyr - så du har både ret, og ikke ret ;)

men tag f.eks til Ledreborg, med noget transportabelt og kompetent udstyr - og placer dig godt, så kan du få noget med hjem der kan give selv temmeligt seriøse HighFi anlæg sved på panden - og siden du selv har været der, ved du jo hvordan det lød, så kan man hurtigt vurdere om ens eget udstyr kommer i nærheden ;)

Til trådstarteren vil jeg foreslå man finder noget godt brugt udstyr,  der kommer man længst for sine spareskillinger - om det er det ene eller det andet, skal man ikke tage så nøje, så længe det kan opfylde behovet -  skulle man falde over noget brugt PA grej, skal man ikke pr. automatik kimse af det

 



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 28 December 2008 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

Bungi skrev:
"Det rigtigt sjove er jo at HighFi udstyr oftest bruges til at gengive noget, der kommer ud af PA udstyr - sjov tanke ikk ?"
Hvad? Den forstod jeg ikk helt?
altså Hifi tager PA og laver om på design, lydniveau for at få bedre lydkvalitet? Eller hvordan?

den var også lidt kryptisk ...  Hvis man kigger på spec's for meget studiegrej, ville man som HighFi nød nok falde død om lige på stedet ;)    Men ikke desto mindre er det jo et downmix herfra , man afspiller derhjemme, og sidder forgæves og diskuterer lødigheden af .....

ok - det er nok et spinoff fra trådens emne ....  sorry



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 822
Sendt: 28 December 2008 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

lige en ting du skal huske hvis du falder over noget brugt PA grej. Der er rigtig rigtig mange som sælge deres skod "PA" look'a'like kasser hele tiden, typisk på HIFIgalleri. Du kan næsten altid kende dem på at være lavet med Piezo enheder(diskant og/eller mellemtone) Det ville jeg undgå for alt i verden!
Her er et god eksempel på hvad du skal UNDGÅ
http://www.hifigalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=12195

Edit endnu et eksempel
http://www.hifigalleri.dk/html/mar_vis.asp?MarID=12143

Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU
 
minimee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 28 December 2008 kl. 18:12 | IP-adresse registreret  

jah okay..., nu jeg blevet lidt forvirret :)

de PA højtaler som bliver linket til over, har mine forældre haft for laaaang tid siden...

lyder som at jeg mister "hifi" lyden hvis nu højtalerne skal kunne spille monster højt??

men vil lige tjekke nogle af de pa modeller ud...

Til top Vis minimee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af minimee
 
CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 822
Sendt: 28 December 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

minimee skrev:

jah okay..., nu jeg blevet lidt forvirret :)

de PA højtaler som bliver linket til over, har mine forældre haft for laaaang tid siden...

lyder som at jeg mister "hifi" lyden hvis nu højtalerne skal kunne spille monster højt??

men vil lige tjekke nogle af de pa modeller ud...

Det var ikke meningen jeg ville forvirre dig  men hvis du vil kigge efter PA udstyr findes der masser af brugt udstyr på www.djz.dk der bliver tit solgt noget til fornuftige priser.

På PA udstyr skal du
UNDGÅ!
Piezo diskanter og piezo mellemtoner
Gå efter
kompressions horn og/eller bullet diskanter
effetivitet på 95db/w og opefter. "rigtig" PA udstyr vil typisk ligge på mellem 96-102db/w, alt efter hvor mange basenheder højtalleren er udstyret med, da det normalt er basenhederne som halter bagud i effektivitet

Dem jeg linkede til er noget skrald, som der desværre bliver solgt en masse af. Utroligt nok bliver det betegnet som PA udstyr, som det har intet at gøre med. lav effektivitet ca 90db/w og tit utroligt dårligt konstrueret delefilter.

Men du kan være heldig at finde CW meget billigt i den blå avis, fandt et par Cerwin Vega V-12F i slot stand, som han gav 1400kr for. Det kunne være et prisbilligt alternativ

Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU
 
CasperCU
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 05 Juli 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 822
Sendt: 28 December 2008 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

Dette kunne fx være en fornuftig højtaller. Monacor skulle vist lave fint kvalitet, har dog ikke selv haft noget monacor udstyr at lege med.

http://www.discoworld.dk/shop/product_info.php?cPath=38_40_1 27&products_id=30369

Til top Vis CasperCU's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CasperCU
 
vibe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 28 Oktober 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 747
Sendt: 28 December 2008 kl. 23:25 | IP-adresse registreret  

minimee skrev:

jah okay..., nu jeg blevet lidt forvirret :)

lyder som at jeg mister "hifi" lyden hvis nu højtalerne skal kunne spille monster højt??

pa er ikke den eneste løsning, hvis man vil spille højt. de store gulvmodeler fra f.eks. dali kan altså også spille rasende højt.

hvis jeg selv stod og skulle investere i et par festhøjttalere, ville jeg tjekke brugtmarkedet for jbl, dali, wharfedale og cerwin vega.

mvh



__________________
setup:
cd-afspiller: rotel rcd-06
forstærker: rega brio3
højttaler: audio note az-one

diverse diy: tabaq kvartbølge højttaler, festival anlæg
Til top Vis vibe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af vibe
 
minimee
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Maj 2007
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 59
Sendt: 30 December 2008 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

vibe skrev:
minimee skrev:

jah okay..., nu jeg blevet lidt forvirret :)

lyder som at jeg mister "hifi" lyden hvis nu højtalerne skal kunne spille monster højt??

pa er ikke den eneste løsning, hvis man vil spille højt. de store gulvmodeler fra f.eks. dali kan altså også spille rasende højt.

hvis jeg selv stod og skulle investere i et par festhøjttalere, ville jeg tjekke brugtmarkedet for jbl, dali, wharfedale og cerwin vega.

mvh

Har også selv tænkt på nogle dali højtalere, da man hører så meget godt om dem ;) og har været ude at hører på nogle 850'er, men ville også gerne lige hører jeres input :)

Til top Vis minimee's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af minimee
 
Bungi
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 Januar 2007
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 341
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Dali er nogle gode højttalere, som da os kan holde til en del. Hørte et tidspunkt om et par hvor de gav dem fuld skrald i 24 timer eller hvor lang tid det nu var?
De virkede stadig, selvom basserne var blevet ret varme

Men bare tag ud og lyt til lidt forskelligt og se hvad der falder i din smag
Til top Vis Bungi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bungi
 
priboj
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 27 September 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 859
Sendt: 01 Januar 2009 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

glem alt hvad de skriver her ... og køb et set bose 601. den kan spille højt og den spiller musik .. sådan et set kan du snildt få for under 3000 i god stand . og de kan tåle tæsk ... tro mig for jeg har 2 set .. og du finder nok ud af , de går under huden på dig.. alt hvad der ellers er nævnt her kan ikke måle sig på nogen måder. BASTA .. priboj har talt .





og så fylder de ikke noget. tros deres "råb"..


__________________
lyd er mit liv... musik er min dyd...
Til top Vis priboj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af priboj
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 00:53 | IP-adresse registreret  

jan_stevns skrev:
men tag f.eks til Ledreborg, med noget transportabelt og kompetent udstyr - og placer dig godt, så kan du få noget med hjem der kan give selv temmeligt seriøse HighFi anlæg sved på panden



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
jan_stevns
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 December 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Indlæg: 3852
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 02:01 | IP-adresse registreret  

BjarkeHedegaard skrev:

jan_stevns skrev:
men tag f.eks til Ledreborg, med noget transportabelt og kompetent udstyr - og placer dig godt, så kan du få noget med hjem der kan give selv temmeligt seriøse HighFi anlæg sved på panden

ikke forstået.



__________________
-Jan@tecdata.dk
..... en Rigtig Receiver vejer over 30 Kg
Til top Vis jan_stevns's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jan_stevns Besøg jan_stevns's Websted
 
The Canadian
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Le Martin - tager en pause!

Bruger siden: 08 Marts 2006
Lokalitet: Odense
Status: Offline
Indlæg: 66
Sendt: 02 Januar 2009 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Hey Trådstarter og alle i andre, samt et Godt Nytår....

Du skal ikke glemme at kikke på EV sx 300 evt s 200. De er en find kasse der lidt spiller op til i lokaler på 60 - 70 m2 og 100 pers. Det er en plast kasse der har været på mærket i snart 20 år.

De er over alt i den ganske verden hvor der spilles music, gengives stemmer.  De har os den fordel at hvis 2 ikke er nok, så købes der 2 mere og de kan linkes...

De kan yder mere trækkes af de fleste home amps. Jo beder amp, ja jo beder lyder de... De er ikke HiFi, men en super godt PA speaker der ikke fylder og som kan vokse med opgaven.

Din nad 316 kan findt løse opgaven...

Der er mange der har lavet kopier (og det er kun kopier), RCF (nok den beste kopi), Stageline,Turbosound, JBL, DAS og mange flere.

Du skulle kunne få et godt sæt fra 3000 -3500...

S 200 kan ikke købes fra ny mere og de holder deres pris godt....

Tag et kik på www.djz.dk

http://www.electrovoice.com/products/202.html

Til top Vis The Canadian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af The Canadian
 

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes