Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 15:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: SRA - VTA (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Hvorvidt det er hørbart for Ulrikmm vil jeg ikke diskutere - jeg kan ikke høre VTA justeringer på 0,5 mm, så meget ved jeg da. Men jeg har da hørt forskelle på indjustering af alle parametrene ved montering af en pickup, så der ikke var nogen tvivl om at det er vigtigt.

Med hensyn til de nævnte tal, trænger de nok lige til lidt forklaring/uddybning:

1,0 Sek - svarer til 1 Hz.
1 mSek = 1 tusindedel sekund - svarer til 1000 Hz
1 mikroSek = 1 milliontedel sekund - svarer til 1.000.000 Hz
1 nSek = 1 milliardtendedel sekund - svarer til 1.000.000,0000 Hz
1 pSek = taget direke fra Wikipeda "A picosecond is one millionth of one millionth, or one trillionth of a second (0.000 000 000 001 seconds)"  Regn selv frekvensen ud ....!

Når Ulrikmm således taler om pico sekunder skal det nok taget i overført betydning. Lige som når man siger "et øjeblik" i telefonen og så vender tilbage efter 5 minutter.

Uanset talmæssige forviklinger kan jeg da godt følge Ulrikmm's tese, men i praksis tror jeg ikke det har den store betydning. På den anden side, så kan jeg absolut høre forskel på kabler, men ikke altid forklare hvorfor.

.... og så lige til sidst .... Tal pænt til hinanden!

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 November 2009 kl. 07:43 | IP-adresse registreret  

Ja tak Janils - lad os få en god tone i en ikke uinteressant tråd

Vi hører ale sammen forskelligt - ligesom vi bruger andet end ørene til at lytte med

Folk med totalt gehør hører enda ekstremt små hastighedsafvigelser

Jeg indbiller mig at jeg godt kan høre forskel på VTA i grove træk/trin, men derudover stiller jeg mig tilfreds og lytter til musik

Jeg ved ikke om ulrikmn stadig spiller på quad elektrostater som han havde med på Hald - i givet fald kan det være de fremhæver nogle af de ting ved små VTA trin som andre højtalere ikke gør - jeg blev personligt lidt forvirret af at lytte til dem

anyway lad os tale pænt og bevare den gode tone - vi kan jo sagtens være uenige og aligevel lytte med interesse og respekt til hinandens indlæg - mig bekendt har ulriknm rodet med hifi længe og har meget fedt gear og hans påstande er jo ikke "jeg har lige købt min føste højtaler - cerwin vega er bare verdens bedste"

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 November 2009 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Tak for de pæne kommentarer. Nej, mine 8 Quad ELS står nu i den opvarmede kælder og er lidt på stand by. De sidste 2 år
har jeg spillet på Dali Grand Diva eller Grand Coupe. Men jeg har da en nostalgisk drøm om at sætte et anlæg sammen med
noget af det indsamlede gamle grej. Altså Denon DL 103, TD 124, AGI 511, Pioneer M-22 og Quad. Men det kniber med
pladsen.

På det seneste har jeg haft den store fornøjelse at stikke hovedet sammen med en bekendt, der virkelig har fået øjnene op
for fordelene ved vinylskiverne. Vedkommende går meget seriøst til værks med sit udstyr, så der har været rig lejlighed til
at stille VTA på SME V og 312 arme (dejligt nemme at arbejde med ) og SME III på et par gode van den Hul pickupper.
En fælles observation jeg synes, vi har hørt flere gange i den sammenhæng, er at med den korrekte VTA falder
forvrængningen i afspilningen en del. Og der kommer flere detaljer frem, hvilket får gode optagelser til at virke mere
levende. Med SME V og 312 armene har det virket fint at indstille højden på armbasen, sådan at den lakerede stribe på
armrøret
flugter vandret med pladen, set fra siden. Derefter har VTA kunnet rammes med under en ½ omdrejning af VTA
justeringsnøglen.

SME III er nu også en lydmæssigt fed arm, jeg har haft min siden 1986 - men bøvlet at stille VTA på. Er der mon nogen, der
har en god løsning på finere VTA justering på SME II og III armene?
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 03 November 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Tak for de pæne kommentarer. Nej, mine 8 Quad ELS står nu i den opvarmede kælder og er lidt på stand by. De sidste 2 år
har jeg spillet på Dali Grand Diva eller Grand Coupe. Men jeg har da en nostalgisk drøm om at sætte et anlæg sammen med
noget af det indsamlede gamle grej. Altså Denon DL 103, TD 124, AGI 511, Pioneer M-22 og Quad. Men det kniber med
pladsen.

På det seneste har jeg haft den store fornøjelse at stikke hovedet sammen med en bekendt, der virkelig har fået øjnene op
for fordelene ved vinylskiverne. Vedkommende går meget seriøst til værks med sit udstyr, så der har været rig lejlighed til
at stille VTA på SME V og 312 arme (dejligt nemme at arbejde med ) og SME III på et par gode van den Hul pickupper.
En fælles observation jeg synes, vi har hørt flere gange i den sammenhæng, er at med den korrekte VTA falder
forvrængningen i afspilningen en del. Og der kommer flere detaljer frem, hvilket får gode optagelser til at virke mere
levende. Med SME V og 312 armene har det virket fint at indstille højden på armbasen, sådan at den lakerede stribe på
armrøret
flugter vandret med pladen, set fra siden. Derefter har VTA kunnet rammes med under en ½ omdrejning af VTA
justeringsnøglen.

SME III er nu også en lydmæssigt fed arm, jeg har haft min siden 1986 - men bøvlet at stille VTA på. Er der mon nogen, der
har en god løsning på finere VTA justering på SME II og III armene?

En meget simpel måde er at lave forskellige strimler pap i en bredde der ligger i området underkant armrør til pladen, og så holde dem under til man kan se at afstanden er ens ved hus og armbase. når den så er det, måler man afstand eks. fra underkant lod til base så har man  målet man kan korrigere ud fra, på min Serie III S arm er målet lige nu 18 mm (vandret) jeg har så hævet ca 3-4 mm, og checket med lup som beskrevet i mit første indlæg.

VH. Madsen

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes