Tak for de pæne kommentarer. Nej, mine 8 Quad ELS står nu i den opvarmede kælder og er lidt på stand by. De sidste 2 år
har jeg spillet på Dali Grand Diva eller Grand Coupe. Men jeg har da en nostalgisk drøm om at sætte et anlæg sammen med
noget af det indsamlede gamle grej. Altså Denon DL 103, TD 124, AGI 511, Pioneer M-22 og Quad. Men det kniber med
pladsen.
På det seneste har jeg haft den store fornøjelse at stikke hovedet sammen med en bekendt, der virkelig har fået øjnene op
for fordelene ved vinylskiverne. Vedkommende går meget seriøst til værks med sit udstyr, så der har været rig lejlighed til
at stille VTA på SME V og 312 arme (dejligt nemme at arbejde med

) og SME III på et par gode van den Hul pickupper.
En fælles observation jeg synes, vi har hørt flere gange i den sammenhæng, er at med den korrekte VTA falder
forvrængningen i afspilningen en del. Og der kommer flere detaljer frem, hvilket får gode optagelser til at virke mere
levende. Med SME V og 312 armene har det virket fint at indstille højden på armbasen, sådan at den lakerede stribe på
armrøret
flugter vandret med pladen, set fra siden. Derefter har VTA kunnet rammes med under en ½ omdrejning af VTA
justeringsnøglen.
SME III er nu også en lydmæssigt fed arm, jeg har haft min siden 1986 - men bøvlet at stille VTA på. Er der mon nogen, der
har en god løsning på finere VTA justering på SME II og III armene?