Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Manger fuldtoner i åben baffel.Bas ??? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

elovelo skrev:

Musicus: Vil du lave en slags IB med den løsning eller hyr?

En decideret MONSTER sub med multiple EA OB15 enheder kunne være rigtig spændende - jeg har tænkt på at de måske kunne monteres på en plade på væggen, med lidt afstand - men en noget kostbar løsning

MEN, jeg tænker lidt på om ET PAR gode enheder monteret på MEGET STOR baffel faktisk vil fungere lige så godt som mange enheder - selvom mange enheder skal arbejde mindre ved højt lydtryk 

OPS OPS OPS

Tidligere forslag som at bruge PRO mellembasser vil jeg nok tage med lidt forbehold da MANGER tilsyneladende alligevel ikke har den høje følsomhed som jeg troede(94db) - jeg vil dog ikke helt forkaste ideen, men den er forholdsvis kompliceret med seperate forstærkere osv   

Man kan selvfølgelig forsøge den helt simple og sikkert udmærkede løsning med en enkelt AE Dipol15 pr side  men den er jo lidt besværlig at hente den hjem   monteret i MEGET stor baffle kunne det nok fungere ok

Noget tyder på at små enheder kan være en god løsning, mhs til let overgang til mangeren - WTW med 2stk 6" eller WWTWW med 4stk 5" - men for de fleste vil det kræve subs

Baffel bør være "knækket" så center på alle enheder har korrekt afstand til lytter

Jeg har haft kig på flere gode enheder, i alle prislag, en enkelt peerless til 16EUR op til Seas Excel til måske 160EUR

En mulig løsning til OB-subs kunne være en line array med 8-10stk billige høj Qts enheder pr side, evt monteret i stor plade på væggen, men det løber også hurtigt op i mange penge 

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi10-12/ vnr/100540/

Nu får jeg nok på puklen, men hvis man ikke nødvendigvis er OB-fanatic, kan man jo også overveje et lukket system - som dipol finder jeg specielt BASSEN mest interessant, og mest problematisk

Der er mange mulige løsninger hver med hver deres særprægede komplikationer, så jeg finder det lidt svært at være mere konkret

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Januar 2009 kl. 12:46 | IP-adresse registreret  

Kun en ide, og måske lidt kompliceret 

OB med foldet dipole pushpull bas (ripol) 

Mellembas feks denne fine Monacor

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi6-9/vn r/104250/

Basser kunne være de rigtig fine AE OB15

Andre sværger til Eminence Alpha15 

Eller måske denne langt billigere 12" Monacor

http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi10-12/ vnr/100540/

Denne konstruktion er dog ikke helt så enkel som en simpel plade - kan udføres enten som DIPOL eller LUKKET, kræver aktiv elektronik på bassen

DKXDN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2008
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 22 Februar 2009 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har arbejdet med dipole konstruktioner siden 2001 og har siden hen prøvet mange forskellige enheder og andre principper men er gang på gang vent tilbage måde til dipole setuppet og Peerless enhederne.
Lige nu benytter jeg 2 stk SLS 15" i et meget åbent system med ringe bredde. Men er i fuld gang med et nyt design hvor der arbejdes med W baflen og hele 4 sk SLS 15" pr kanal.
Snart kommer der mere info her på mit site: www.langk.dk

Forøvrigt er der 4 til salg her:
http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=108370

Appopros enhederne som bruges i Jamo 909 ligner disse her dem temmelig meget:
http://www.diycable.com/main/product_info.php?products_id=68 4

mvh
Dion

Til top Vis DKXDN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DKXDN

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 09:04 | IP-adresse registreret  

Ja, den Exodus ligner enhederne fra R909 rigtig meget. Bortset fra kanten, som er udført lidt anderledes, er chassiserne ens at se på. Membranen har en lidt anden struktur på forsiden. Men de kan jo også sagtens være fremstillet på samme fabrik.

Der ser i hvert fald ud til at have fine parametre til OB.

Til top Vis Boye's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boye

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Vedr Exodus

Man kan næppe bruge den type basenhed til at kompensere for mellembas tabet

Beyma har måske også et emne - SM118N

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2009 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for et tab af mellembas du taler om? Er det system- eller komponentbetinget? og hvilket frekvensområde vil du mene mellembassen befinder sig i?

Jeg kan godt se at jeg kan lyde lidt inkvisitorisk, men det er nu ikke hensigten. Jeg tror bare ikke der behøver være et problem, selv om du antyder at der godt kan være et. Kan du forklare hvad du mener problemet er?

R909 deler mellem basserne og 5½" mellemtonen ved 250 Hz - det giver lidt ujævne amplitudemålinger i den sædvanlige 1m afstand pga. den relativt korte bølgelængde ift. aftanden mellem enhederne, men i alm lytteafstand summerer de fint. Målingerne har været vist på nettet men jeg husker ikke hvor ...

Hvis Mangeren kan nå ned omkring 250 Hz burde der ikke være noget teknisk i vejen for at få den til at spille sammen med to 15".

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2009 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Boye skrev:

Hvad er det for et tab af mellembas du taler om? Er det system- eller komponentbetinget? og hvilket frekvensområde vil du mene mellembassen befinder sig i?

Det er almindelig kendt at en dipole ruller af med 6db fra  ca 300hz - den nøjagtige frekvens bestemmes af baffel størrelsen - der findes programmer som kan simulere dette

Det er ikke helt det samme som baffelstep tab, som ofte kun er i størrelsen 3db, og et lineært tab

Begge fænomener kan manipuleres med baffel størrelsen og ved brug af enhed med højere følsomhed under "skærings frekvensen"

Du nævner selv 250hz deling til Mangeren, og jeg ville som nævnt ikke satse på at en "sløv" subenhed med lav følsomhed til at integrere med Mangeren ved den "høje" frekvens - jeg ville satse på en enhed med en membranvægt på maximalt 50-80gram, gerne mindre

Nogle sværger til ekstreme letvægts enheder som Lowther, koblet til en stor luftmasse via et stort fronthorn, men det er jo en helt anden sag - men jeg ville bestemt se nøje på mms og mH, som så fører til næste problem, nemlig tab af dybbas

Det er tydeligt som det oftest er, at man ender med at skubbe problemt rundt - ydermere vil brugen af 2x meget store basser vanskeliggøre iintegrationen med mellemtonen, EN enhed er altid at foretrække, hvis det er muligt - der findes flere gode 10-12", men som sagt ville nogle satse på endnu mindre enheder til området 100-300hz 

Jeg kan ikke se at der er nogen vej udenom en dedikeret sub til at varetage området under ca 80hz

Jeg ville nok satse på en 2vejs Lyngdorf EQ/filter til Manger og mellembas +aktiv sub

Boye
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2009 kl. 16:09 | IP-adresse registreret  

Så forstår jeg bedre. Vi er nok bare kommet til at tale ud fra forskellige forudsætninger. Jeg mener ikke de store basser skal bruges som sub-enheder. Størrelsen er faktisk kun nødvendig for at opnå den høje følsomhed der skal "ædes af" med et lavpasfilter som udkompenserer afrulningen under de 300 Hz.

Når jeg bliver ved med at referere til Jamo R909 er det ikke kun for at pushe den, men mest fordi jeg kender den godt, da jeg har være lidt med under udviklingen af den og dens lillesøster. De klarer egentlig mellembassen og den egentlige bas ret godt for at sige det mildt. I suboktaven kan de ikke følge helt med de store servostyrede modeller i lydtryk, men bassens kvalitet er så overbevisende at jeg hellere undværer en sub frem for at få problemer med at få dem til at hænge sammen.

Jeg mener også at trådstarter efterlyste en bas til mangeren og ikke specielt en subbas - men trådemnet har måske drejet sig uden at jeg har fattet det - det sker jo.

elovelo
Branchemedlem
Branchemedlem
Alpha Akustik

Bruger siden: 06 September 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Jeg har også overvejet problematikken meget, og er kommet frem til at jeg deler ved 300-350 Hz og har sat en passiv
trafospole på til 15mH nederste bas. Bølgelængden er ca. 1 meter ved delefrekvensen og der er ca. 40 cm fra centrum af
øverste bas til centrum af mangeren. Forskydelsen i dybden,og dermed tidsforskydelsen, kan justeres på min Lyngdorf, så
der burde være en god integration, og det lyder da også sådan..

Jeg har i øvrigt lige lagt billet ind til 4 stk. OB15 enheder hos AE og regner med at de kommer indenfor en måneds tid. Så
bliver det spændende om de er bedre end Peerless'erne... (det har de bare at være..). De har en mms på 90 g. så
frontpladen burde ikke blive rusket så meget, og skulle kunne spille langt op i frekvens.
Til top Vis elovelo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af elovelo

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes