elovelo skrev:
|
Musicus: Vil du lave en slags IB med den løsning eller hyr?
|
|
|
En decideret MONSTER sub med multiple EA OB15 enheder kunne være rigtig spændende - jeg har tænkt på at de måske kunne monteres på en plade på væggen, med lidt afstand - men en noget kostbar løsning
MEN, jeg tænker lidt på om ET PAR gode enheder monteret på MEGET STOR baffel faktisk vil fungere lige så godt som mange enheder - selvom mange enheder skal arbejde mindre ved højt lydtryk 
OPS OPS OPS
Tidligere forslag som at bruge PRO mellembasser vil jeg nok tage med lidt forbehold da MANGER tilsyneladende alligevel ikke har den høje følsomhed som jeg troede(94db) - jeg vil dog ikke helt forkaste ideen, men den er forholdsvis kompliceret med seperate forstærkere osv
Man kan selvfølgelig forsøge den helt simple og sikkert udmærkede løsning med en enkelt AE Dipol15 pr side
men den er jo lidt besværlig at hente den hjem
monteret i MEGET stor baffle kunne det nok fungere ok
Noget tyder på at små enheder kan være en god løsning, mhs til let overgang til mangeren - WTW med 2stk 6" eller WWTWW med 4stk 5" - men for de fleste vil det kræve subs
Baffel bør være "knækket" så center på alle enheder har korrekt afstand til lytter
Jeg har haft kig på flere gode enheder, i alle prislag, en enkelt peerless til 16EUR op til Seas Excel til måske 160EUR
En mulig løsning til OB-subs kunne være en line array med 8-10stk billige høj Qts enheder pr side, evt monteret i stor plade på væggen, men det løber også hurtigt op i mange penge
http://www.monacor.dk/produkter/hoejttalerenheder-hifi10-12/ vnr/100540/
Nu får jeg nok på puklen
, men hvis man ikke nødvendigvis er OB-fanatic, kan man jo også overveje et lukket system - som dipol finder jeg specielt BASSEN mest interessant, og mest problematisk
Der er mange mulige løsninger hver med hver deres særprægede komplikationer, så jeg finder det lidt svært at være mere konkret