Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 13:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: forslag til køb af pladespiller (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2009 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
A127 skrev:

Er det ikke lidt ved siden af at kalde en Rega en "klassiker" i selskab med en SL-1200  

Guderne må vide at jeg ikke er den store rega fan (synes den er lidt kedelig - men ikke dårlig) - men jeg må dog medgive at rega er en klassisker - den har næsten ligeså mange år på bagen som sl-1200 og den har nok solgt flere eks og dannet skole for mange kopier i dag ligesom den med sin simple opbygning var en af de få der ovelevede "cd" boomet - hvor kun DJs holdt liv i sl 1200 en lang årrække - holdt Rega'en liv i en lang række vinyl glade mennesker. 

Da den ene er elestikdrevet og den anden direkte drevet er der ingen grund til at sætte dem op i mod hinanden - de er vel klassiskere i hver deres "motor" katagori og ligger vel på nogenlunde den samme pris i dag - plus minus moms som den gode abu laban sagde 

[/QUOTE]

"den har nok solgt flere eks og dannet skole for mange kopier i dag"

Er du sikker på det ?  Har Rega solgt mere end 3 mill eks - har du set hvor mange kopier der er lavet af 1200 i tiden ?

Fandt nogle kopier der produceres idag ( modeller fra fortiden er ikke medtaget ):

http://www.recordcase.de/Turntables/Turntable+beltdrive_e/in dex.htm

http://www.recordcase.de/Turntables/DJ+Decks+Direct+Drive_e/ index.htm

http://www.amazon.com/Audio-Technica-AT-PL120-Professional-D irect-Drive-Turntable/dp/B00012EYNG/ref=tag_tdp_sv_edpp_i

http://turntableshop.com/index.php?c=tt&n=3003611&i= B00006FXFV&x=Stanton_STR8_90_Direct_Drive_Turntable

http://turntableshop.com/index.php?c=tt&n=3003611&i= B000AAPNKC&x=Gemini_TT_03_Turntable

- Rloop

- Gemini

- Zomo

- Omnitronic

- JB-Systems

- Audio-technica

- Stanton

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Sendt: 06 Januar 2009 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Jeg tor at niknj har fanget at Technics er et muligt alternativ i prisklassen.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006
Sendt: 06 Januar 2009 kl. 19:11 | IP-adresse registreret  

Lad os komme tilbage på sporet.
Planar 3 vs. 1210/1200 er en diskussion vi kan tage i en anden tråd. Dette er hijacking a værste skuffe, og jeg vil nødig
være nødsaget til at låse tråden.
Jeg håber ikke, trådstarter er blevet skræmt væk fra ideen om Rega, for det er virkelig kvalitet akkurat som Technicsen.

For at komme tilbage på sporet vil jeg foreslå dig Pro-Ject Debut III. Det er en Rega kopi der har fået rigtig meget ros med
på vejen. Se den evt. her

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske

Geneva
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 August 2007
Sendt: 06 Januar 2009 kl. 20:35 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv haft både 1210 og P3 (i den rækkefølge), men har altid gerne ville køre Thorens, hvad jeg så gør nu med en 280'er indtil min 150 baserede selvbygger med SME 3009 arm blir klar. Har også haft en 166 og en 165. Jeg skiftede fra 1210 til Regaen i sin tid fordi jeg ville have noget mere simpelt og fordi jeg manglede penge - jeg kunne sælge min 25 år gamle 1210'er for 3000 og købe Regaen for 1200,- + en ny rem. Personligt har jeg intet imod nogen af de to - de tjente mig godt, men super spændende bliver de aldrig. Ingen af dem er til at slå ihjæl - dog af forskellige årsager. Stabilitet fremfor alt andet.
Til top Vis Geneva's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Geneva

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Januar 2009 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
Jeg tor at niknj har fanget at Technics er et muligt alternativ i prisklassen.

Det må vi da håbe    , men det må da være i alles interesse at vi får rettet misinformationerne og faktuelle fejl .... tilbage til sporet , trådstarter har dyrt gear til samlet 13.000 og vil gerne ha en spiller der mathcer, hans budget er 3 - 4.000.

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:
men det må da være i alles interesse at vi får rettet misinformationerne og faktuelle fejl ....

Jeg ved godt, jeg risikerer at blive dobbeltmoralsk og gå imod min egen advarsel mod hijacking, men jeg bliver altså nødt til at erklære mig enig her, og derfor vil jeg lige udrede lidt.

A127 skrev:
Hvis du har mange plader, og vil bruge den en del, ville jeg vælge en ny SL-1200 MK2 - ingen problemer med om den nu også virker, pladetallerknen ikke er skæv, armen er ok, etc. Denne kvalitet laves ganske enkelt ikke mere - bortset fra SL-1200.

Køber du en Rega P3 24 får du altså ikke en skæv pladetallerken, og armen er så fremragende at den bliver brugt på pladespillere der er langt dyrere end p3'en. Der er nok ikke lavet lige så mange kopier af Planar 3 som af 1200, men til gengæld er armen brugt utroligt mange steder, og jeg har i hvert fald personligt aldrig set 1200's arm solgt på andre pladespillere (ingen tvivl om at det er en fremragende arm, dog).

A127 skrev:

[...] i dette tilfælde 1200 en ægte klassiker fra den gang man lavede kvalitet [...]

Rega er en "spånplade" ( man er dog på de seneste modeller begyndt at eksperimentere med glas ser jeg ) med en motor klistret på + en elastik + en billig ( og uhandy ) vippe kontakt - kun armen har en vis kvalitet.

P3 er ikke bare en spånplade. Der er skam lagt tanke bag materialevalget, der består af  "phenolic resin laminates" for nu at citere Regas hjemmeside. Den gennemgående idé i P3 er simpelhed, stivhed og letvægt. Eksperimentere med glas? Du har vist misforstået noget: Pladetallerkenen har altid været af glas.

Motoren er ikke klistret på, men monteret direkte på plinten, hvilket ifølge Rega giver bedre dynamik (man kunne måske drage paralleller til mellemhjulsprincippet? Der er jo også en meget direkte forbindelse mellem motor, plint og pladetallerken, og det er da så vidt jeg har forstået et princip der er kendt for god dynamik). Og dit udfald mod armen har jeg allerede svaret på.

Og så vil jeg da nok påstå at Planar 3 stammer fra dengang man lavede kvalitet, som du udtrykker det, nemlig 1977; fem år efter Technics 1200 (men samme år som MKII).

A127 skrev:
synes det er nostalgisk og sharmerende at hastigheden kører op og ned på pladen. Skrue PUén af, og afkoble ledninger, skrue en anden PU på og tilslutte ledninger - hver gang der skal skiftes PU - synes det er hyggeligt at se pladen staret op med et wrrrrrm, skifte elastikken når den springer, tabe 50% af værdien idet man går ud ad butikken, gå stille i nærheden for ikke armen skal hoppe .... så er eksempelvis en Rega lige sagen.

Nu synes jeg virkelig du bevæger dig ud i faktuelle fejl og misinformation. hvor pokker får du fra at hastigheden varierer på en Rega? Motoren kører aldeles stabilt, hvilket du også kan se her i denne artikel: http://www.stereophile.com/turntables/184rega/index1.html

Og helt ærligt, du ved da vel forhåbentlig godt, at RB300 armen har præcis samme pickuptilslutning som 1000'erens arm, ikke? Man kan snildt bruge en Ortofon Concorde hvis man vil. BRRR, forkert! Det er noget fis jeg lukkede ud dér

Min Rega starter ganske tyst op, så jeg ved ikke hvor du har "vrrrm" fra - en defekt model måske? At den starter og stopper langsomt er jo bare en konsekvens af filosofien om at bruge en svag motor for at opnå stabilitet. Hvis man ikke kan lide det, er det jo bare sådan, men det gør ikke Reg'en til et dårligt produkt. Det er jo brugt utallige gange.

En af mine nære venner er indehaver af en 1200, og jeg skal ellers lige love for at armen hopper når bare man går forbi i halvhøj fart. Det har jo udelukkende noget at gøre med, hvor pladespilleren står. Hvis du stiller din 1200 på gulvet og den ikke hopper ved tramp tror jeg du skal revidere nåletrykket  Omvendt har du ret i, at 1200 opretholder sin værdi overordentligt godt, men det er altså også ekstraordinært.

Det var vist det der skulle til for at rette op på faktualiteterne

Det jeg prøver at sige er: Rega Planar 3 er ikke bare en andenrangs papspiller, men fortjener mindst lige så stor anerkendelse som 1200. De er konstrueret efter forskellige deviser, og det er  et spørgsmål om smag og behag der bestemmer hvilken man bør anskaffe sig. Og hvis dette ikke kan være konklusionen på snakken, må den foregå i en anden tråd!

Guide til billedupload

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
Hvis du stiller din 1200 på gulvet og den ikke hopper ved tramp tror jeg du skal revidere nåletrykket
 Omvendt har du ret i, at 1200 opretholder sin værdi overordentligt godt, men det er altså også
ekstraordinært.]

Ellers har han måske massivt beton gulv uden tæppe eller træ på

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 07 Januar 2009 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Ja man skal nok passe på med at skue hunden på hårene. Looks can be deceiving.

Rega har trods alt også en del erfaring og masser af ressourcer til R&D.

Der er flere måder at opnå et godt resultat. Og så er der noget der hedder smag & behag.

Mvh.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Januar 2009 kl. 15:23 | IP-adresse registreret  

Hej Sveske, fint med det lange indlæg - min står på gulvet ( oven på en Marantz 2252B og en CD spiller), og er immum overfor tramp, men lad det nu ligge. Mht udskiftelig head shell og Concorde, har Rega armen mig bekendt ikke udskiftelig head shell med standard fatning, correct me if Im wrong. Armen er som du siger ok på Reagen, som jeg vidst også nævner "kun armen har en vis kvalitet", men det er nok det eneste positive jeg kan sige, og vi bliver aldrig enige - men kan jo udveksle høflige synspunkter og informationer.

Men tilbage til tråden, trådstarter har et par JVC Victor HP-DX1000 hovedtelefoner til godt 7.000 kr. , bl.a. derfor mener jeg en elastikdrevet spiller ikke er sagen ( under 20.000) , men en direct drive med minimal støj i de stille passager, som især er SL-1200´s stærke side. Nok ikke tilfældigt han nævner en Marantz pd-290 som en god mulighed. Kender som omtalt ikke denne Marantz, men mon ik han tar sine hovedtelefoner med når der skal købes

Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2009 kl. 18:09 | IP-adresse registreret  

Avs, dér fik jeg endnu engang dummet mig, fy for den da.

Rega RB300 har ikke udskifteligt headshell, det er bare fordi jeg har en anden arm på min egen Planar 3. Jeg holder mund nu

Men det er som du siger helt vitalt at lytte først.

Guide til billedupload

niknj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2009
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Hej igen

Det er da vist lidt en can of worms jeg har fået åbnet for :)

Jeg endte med at købe Luxman afspilleren, dels fordi jeg synes den ser lækker ud :), og fordi jeg fik en komplet pakke for rimelig få penge.

Jeg er så endt med at købe en ny pickup. Jeg synes der manglede en del detalje, klarhed, sprødhed og punch med den medfølgende pickup. Jeg var faktisk kommet så langt som til at konkludere at måske plader bare ikke var noget for mig rent lydmæssigt.

Jeg bestemte mig dog for at give det et skud mere, ved at skaffe mig en ny pickup. Jeg bestemte mig for en Ortofon 2m red, da den virkede fornuftig rent prismæssigt og ifølge diverse anmeldelser skulle stå for netop de ting jeg synes der manglede.

Jeg har netop monteret den og det er en verden til forskel. Nu er lyden klar, sprød og luftig og med det punch der manglede.

Jeg skal ikke kunne sige hvorvidt forskellen bare er fordi jeg er gået fra en dårlig pickup og til en fornuftig en, men jeg er ihvertfald en rigtig glad mand nu hvor jeg har fået den lyd jeg eftersøgte :)

Så tak for alle svarene. Og hvis det er nogen trøst så vil både Rega p3 og Technics 1200 være de første jeg overvejer hvis jeg engang skal opgradere :)
Til top Vis niknj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niknj

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

Det lyder dejligt med den Luxman med 2m Red - Luxman lavede bare nogle af de flotteste pladespillere

Måske jeg har overset det i tråden, men hvilken Luxman fik du fat i ?

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Januar 2009 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Tillykke, med en direct drive fra Luxman tror jeg ikke man gåt galt i byen - vintageudstyr kan ofte være en god investering - kvalitet for få penge -  gav selv 1.000 for den gamle Marantz 2252B, og 2.000 for 2x JBL 100A.

niknj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Januar 2009
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

r-l-b: En luxman pd-290.

Jeg kom også ved et tilfælde til at købe en billig Dual cs505-3 (jeg læste et sted den skulle være et godt køb) er der nogen der kender mere til denne model?

Overvejer at prøve at skifte pickuppen over og høre hvad der er af forskel, men er ikke helt någet til det endnu.
Til top Vis niknj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af niknj

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Januar 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

du kan læse meget mere om DUAL her

der er også et link til et sted i tyskland der sælger et nyt remsæt (en driv rem og en reguleringsrem med takker)

Jeg har haft en - kan ikke huske om det var en -3 eller en -4 - monterede en højkompliant vintage ortofon mm pickup på den - det lød meget fint - den blev foræret til min datters - nu - ekskæreste

Han var vist også ret glad for den

Armen er ultralet - derfor er den lidt svær at finde fx mc pickupper til - jeg vil satse mere på din luxman - men dual er bestem ikke ringe

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes