| Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 04 Januar 2009 kl. 21:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
Torben Ibsen skrev:
|
Jeg har et nyt højtaler projekt stående som Steen Duelund har lavet.
|
|
|
Hvad er problemet, mangler filteret ?
Hvis du vil være 100% tro mod Duelund, er det altså ikke nok med target kurver osv, men absolut afgørende HVORDAN man realiserer det, men det kan du jo som sagt få en anelse af ved se på den lille version, men uden tvil ikke det samme
Med al respekt for Henrik(Syncronic), så er jeg helt sikker på at han vil lave filteret meget anderledes
|
|
|
Og vil med usvigelighed få et andet resultat, og der skal ikke ret meget slinger i valsen før det kører af sporet, faktisk så lidt at man i begyndelsen lige skal tage et par "dybe indåndinger" for at erkende hvor afgørende det er at man følger matematikken bag filteret (overføringsfunktionen) ligesom niveautilpasningen skal "sidde lige i skabet"
|
| Til top |
|
| |
Torben Ibsen Forum Bruger

Bruger siden: 01 September 2008 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 04 Januar 2009 kl. 21:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bjørn.
Tak for indlægget.
Jeg skal være ærlig og sige at ca 60% af det du skriver er sort snak for mig, jeg har ikke beskæftiget mig med DIY højtaler projekter så længe.
Mht diskanten så er der nogle VIFA XT25TG-30 hvor frontpladen er støbt ind i en wave guard med en diameter på ca Ø220 mm, Det hele er støbt sammen med frontbaflen. Steen har modificeret dem en del så jeg regner egentligt med at systemet er beregnet til dem.
Målene på baflen er B300 X H1050 X T26 mm og den er lavet i MDF. Der er 3 knæk på den, de 2 af dem er på hver side af wave guardén for at få begge basenheder til at krydse diskanten i ca 3,2 meters afstand. Det sidste er i bunden for at rette den ud under den nederste basenhed.
Jeg ærger mig over at det ikke er muligt at uploade billeder da de kunne forklare mere nend 1000 ord hvad det er jeg har. Har du en mail jeg kan sende dem til?
Hilsen Torben
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 04 Januar 2009 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|

Ovenfor er et filter, som Steen lavede til den sammensætning af enheder, du har.
Bemærk, at filteret er ca. værdier, det er ikke udmålt, og må derfor højest tages som en mild rettesnor. For at få et ordentligt resultat skal der målinger i det pågældende kabinet til. Ellers enig med Bjørn.
__________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Januar 2009 kl. 21:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Frederik
Tak for Diagrammet, det var den type rettesnor jeg manglede.
Vi mailede sammen for et par måneder siden ang disse højtalere hvor du rigtigt skrev at der skulle en udmåling til.
Ved du om der findes andre af denne højtaler og i givet fald hvem der har dem? Jeg har forskellige praktiske spørgsmål angående samlingen af systemet. Problemet er at alle enhederne er monteret fra bagsiden af baflen, det bevirker at det jo ikke er til at komme til dem igen hvis jeg limer den på kabinettet. Kunne det tænkes at baflen er skruet på? Hvis det er tilfældet hvad bruges så som tætning for at den bliver stiv?
Hilsen Torben
|
| Til top |
|
| |
Frederik Carøe Branchemedlem

DCA - Duelund Coherent Audio
Bruger siden: 01 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 879
|
| Sendt: 04 Januar 2009 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Såvidt jeg ved, er der ingen samlede systemer af den type. Steen lavede i hvert fald ingen af dem.
Baffelerne kunne godt være skruet på. I så tilfælde, blev de skruet ind mod noget, som gjorde dem kontrollerede utætte. Typisk den filt, som højttaleren var beklædt med. Om den kontrollerede utæthed er tilstrækkelig tæt kan kontrolleres på højttalerens impedanssvar. __________________ Med venlig hilsen
Frederik Carøe
|
| Til top |
|
| |
Morse Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 04 Januar 2009 kl. 22:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Torben,
Herligt at se at Bjørn og Frederik Carøe er på banen. 
Jeg har ingen erfaringer med at uploade billeder, men jeg mener der plejer at være en guide på en af forsiderne til forummet, ellers er der da andre, som kan hjælpe?
Vi er vilde med billeder. Jeg synes også du skulle poste dem i Duelund forummet på www.nerds.dk
Mvh,
Morse
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Januar 2009 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Morse.
I hjælpe funktionen står der at det kun er muligt at uploade billeder hvis admin har sat det til, hvilket han så ikke har eller!!!
Hilsen Torben
|
| Til top |
|
| |
kappen Udelukket fra forum

Rabu Acoustics
Bruger siden: 29 Juli 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1401
|
| Sendt: 04 Januar 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Baby Strong Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2008 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 130
|
| Sendt: 04 Januar 2009 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey
Lars fra Mito Nord kendte Steen Duelund. Måske kan du få ham til at støbe et filter.
Edit: der var kappenhurtigst..
__________________ Ikke alt det der fancy pancy honky tonky.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 04 Januar 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil prøve at tale med Lars, det kan være han har nogle gode råd, det er selvfølgeligt fristende at få ham til at lave et færdigt filter. Jeg ville dog gerne selv være med i det, både fordi det er sjovt men også for at lære noget om "Faget".
Hilsen Torben
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 05 Januar 2009 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sjov nok har jeg af "kendere" fået at vide at mine højtalere spiller som var det Duelunds, men det er de altså ikke - så jeg køber den altså ikke helt at tingene skal laves på en ganske bestemt måde for at nå samme mål, tværtimod
Kun en sidebemærkning og uden betydning
Men tak til Carøe for at vise diagrammet 
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2009 kl. 01:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Sjov nok har jeg af "kendere" fået at vide at mine højtalere spiller som var det Duelunds, men det er de altså ikke - så jeg køber den altså ikke helt at tingene skal laves på en ganske bestemt måde for at nå samme mål, tværtimod
Kun en sidebemærkning og uden betydning
Men tak til Carøe for at vise diagrammet 
|
|
|
Du bør nok se i øjnene at dine højttalere måske ikke spiller helt som en ægte Duelund, eller kan du jo smutte til København og blive bragt ud af vildfarelsen.
Det du påstår er jo at paprika og chilli og smager ens, blot det er lige stærkt.
PS: en ægte Duelund er altid 3, 4 eller 5 vejs, 2 vejs systemerne er en tilsnigelse hvis eneste lighed med den ægte vare er at det anvendte 2 vejs filter også er synkront samt at overføringsfunktionen kan trækkes ud af formlerne til 3 vejsudgaven. I praksis er det 3 og 4 vejssystemerne som er de realisable valg, 5 vejs udgaven er og bliver uhåndterlig filtermæssigt, hvr gang du lægger en enhed til øges afrulningen med 12dB/okt.
Jeg har endnu til overs at høre en 2 vejs, aktiv eller passiv, der når en velskabt 3 eller 4 vejs til sokkeholderne.
Det der afgør om der er tale om en "ægte Duelund" her ment som en højttaler der er lavet med Steens filter, er selve overføringsfunktionen, og den kan kun laves på én måde, det er om jeg så må sige hjertet i højttaleren. Mange har den opfattelse at det handler om fancy komponenter men det er en misforståelse. Det er fuldt ud muligt at lave en "ægte Duelund" med lutter trådvikelde spoler, cementmodstande og Wicon glatfolielytter uden at der er nogen der "lugter lunten"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Januar 2009 kl. 01:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Musicus
Jeg er da helt klar over at det ikke den "endegyldige" sandhed at det kun er Steen Duelund der kunne lave højtalere, endsige filtre.
Jeg har det bare sådan at han, inden sin død, brugte meget tid på at udtænke og fremstille disse enheder og kabinetter på flotteste vis. Du skulle se frontbaflernes udfræsninger til basenhederne der med millimeter pression smyger sig til gummiophænget og de støbte wave guards hvor frontpladen til den modificerede diskant er indstøbt. Derfor føler jeg mig et eller andet sted forpligtet til at lave dem så godt som jeg evner. Da mine evner nok ikke rækker til at gøre dette rigtigt, forsøger jeg derfor gennem denne tråd og på andre måder at få så meget indsigt i hans måde at gøre tingene på, at jeg kan gøre det så godt som muligt. Evt. via en der kan hjælpe mig eller en online "mentor"
Dertil skal siges at jeg da er sikker på at der er mange andre der kan lave noget der er mindst lige så godt, jeg er ikke religiøs mht. HIFI. Jeg er også godt klar over at jeg, inden jeg er færdig med dette projekt, har brugt flere penge på det end det ville koste mig at købe et sæt Highend højtalere i den tunge klasse. Det er ligesom at restaurere en 34`chevy, hellere ramponeret og originalt end skinnende blankt og Kinesisk.
Ud fra et rationelt synspunkt giver jeg dig fuldstændigt ret, der er mange veje til det samme mål. Det er dejligt at høre at du er glad for dine højtalere som jeg er sikker på er rigtigt velspillende. Det er bare ikke kun det rationelle der betyder noget for mig i dette projekt.
Ud over den ikke ubetydelige pris jeg har givet for enheder, modificering af disse, kabler, frontbafler og kabinetter kommer der et større beløb til målinger og delefilter komponenter. Jeg vil forsøge at finde nogle komponenter der er lavet af Steen. Jeg ved at det kan være næsten umuligt, især på kondensatorsiden, men så må jeg bruge dem der i dag bliver produceret af DCA. Igen er det ikke et spørgsmål om at det kunne være billigere eller nemmere at finde nogle ”gamle” hjemmelavede, men det at de er autentiske.
Tro mig når jeg siger at min kone ikke har forståelse for, at disse højtalere der ligner "et tæppe der har ædt en brændekævel” koster det samme som et sæt Sonus Faber. Men sådan er det når jeg har fået en ide…..
Venlig hilsen Torben
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Januar 2009 kl. 01:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Bjørn
Gælder dit tilbud til Musicus også en enfoldig Jyde som mig?
Jeg er mere end villig til at køre de 380 km der er til den fædrene hovedstad, for at høre et par højtalere og måske derefter sammen bruge en time på at kikke på mit projekt?
Det du der fremfører er lige essensen i det jeg søger, en sober tilgang til HIFI der ikke er styret af penge, men af entusiasme.
Venlig hilsen Torben
|
| Til top |
|
| |
balbrech Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 151
|
| Sendt: 05 Januar 2009 kl. 07:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja lad os da få en demo af gudens højttalere.....
Jeg har selv lyttet til en del og kunne vildt godt tænke mig at høre ÆGTE Duelund.
Bor i Kbh så kan fint nå frem :-)
Jeg hælder til at der bestemt kan laves filtre på mere en EN måde og stadig opnå FREMRAGENDE resultater så det kunne
være fint at høre noget Duelund og se om det rammer netop DE værdier netop JEG værdsætter i en god højttaler der er jo
som bekendt også en personlig faktor/smag der spiller ind i en total løsning/ydelse.....
Jeg syntes f.eks det er VILDT hvor forskelligt tingene lyder på en messe hvor jeg er RET sikker på dem der udstiller syntes
at netop DET de står med lyder FANTASTISK selv om jeg syntes det meste lyder MEGET skidt :-)
Jeg meger det er vidtidt generelt at have et åbent sind og netop derfor vil ger gerne høre noget Duelund
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2009 kl. 10:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
balbrech skrev:
Ja lad os da få en demo af gudens højttalere..... Jeg har selv lyttet til en del og kunne vildt godt tænke mig at høre ÆGTE Duelund. Bor i Kbh så kan fint nå frem :-) Jeg hælder til at der bestemt kan laves filtre på mere en EN måde og stadig opnå FREMRAGENDE resultater så det kunne være fint at høre noget Duelund og se om det rammer netop DE værdier netop JEG værdsætter i en god højttaler der er jo som bekendt også en personlig faktor/smag der spiller ind i en total løsning/ydelse..... Jeg syntes f.eks det er VILDT hvor forskelligt tingene lyder på en messe hvor jeg er RET sikker på dem der udstiller syntes at netop DET de står med lyder FANTASTISK selv om jeg syntes det meste lyder MEGET skidt :-) Jeg meger det er vidtidt generelt at have et åbent sind og netop derfor vil ger gerne høre noget Duelund |
|
|
Et er at man kan opnå gode resultater på flere måder men man kan ikke nå det SAMME resultat med afvigende metoder. Om man så er interesseret i "resultatet" er jo en helt anden ting. Er man eksempelvis ude efter et unaturlig stort lydbillede og/eller en dominerende bas skal man nok søge andre græsgange.
Godt nok har jeg arbejdet tæt sammen med Duelund fra begyndelsen af 90'erne til DCA blev startet, men det var på ren hobbybasis så jeg har ingen interesser af erhvermæssig eller økonomisk art i "metoden"
Af hensyn til familien har jeg desværre ikke mulighed for at agere "demorum" udover den personlige omgangskreds.
Om der nogensinde bliver startet en egentlig serieproduktion af en 3- eller 4vejs hvor designet ikke har overtrumfet de elektroakustiske betingelser er tvivlsomt, men man kan aldrig vide
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2009 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hermed fjernet alt fornærmende indhold fra indlægget 
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2009 kl. 20:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torben Ibsen skrev:
|
Hej Bjørn
Gælder dit tilbud til Musicus også en enfoldig Jyde som mig?
Jeg er mere end villig til at køre de 380 km der er til den fædrene hovedstad, for at høre et par højtalere og måske derefter sammen bruge en time på at kikke på mit projekt?
Venlig hilsen Torben
|
|
|
Det ville nok give mere mening at "invitere" Torben, fremfor mig - han tror trods alt på hvad I siger, og er ikke en "tvivler" som jeg
Men Torben fangede nok ikke ironien, da han øjensynlig er reel og seriøs og forventer det samme igen, måske især her - jeg må sige at jeg er ret skuffet over brugen og viderførelsen af Duelund "arven" og bliver nu endnu mere i tvivl om hvem det er "vildfarelsen" rammer
|
| Til top |
|
| |
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
| Sendt: 05 Januar 2009 kl. 22:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Torben Ibsen skrev:
|
Jeg vil prøve at tale med Lars, det kan være han har nogle gode råd, det er selvfølgeligt fristende at få ham til at lave et færdigt filter. Jeg ville dog gerne selv være med i det, både fordi det er sjovt men også for at lære noget om "Faget".
Hilsen Torben
|
|
|
Hej Torben,
Lars Mikkelsen er virkelig et besøg værd. Han øser gerne ud af sin viden, laver rimelig god kaffe og tager urimelig lidt for sit arbejde!
Smid højtalerne bag i bilen og kør op til ham. Lars vil sikkert også foretrække en 3-vejs højtaler men du kan jo starte med dem du har og senere få Lars til at tilføje en decideret basenhed.
Pøj pøj med projektet
Haugaard
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Januar 2009 kl. 23:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lars er blandt de bedste, ærligste og mest reelle og dedikerede mennesker jeg har mødt i mit liv, og han besidder næsten uendelig stor viden omkring højtalerbygning - han var en af de første i landet som brugte målegrej, på et tidspunkt hvor grejet var meget kostbart, og før internettet hvor tilgængeligheden af information var meget vanskeligere
Det var hos ham at Duelund stiftede bekendtskab med brugen af målegrej, og hos ham at Duelund begyndte at udvikle og afprøve sine teorier - de har begge uden tvivl haft stor gavn af samarbejdet
Lars har helt usædvanlig villigt lært mig utroligt meget, og jeg kunne sikkert have lært en del mere hvis jeg havde boet i området, og overvejede faktisk på et tidspunkt at flytte med netop det formål - dog har jeg valgt at finde min egen vej til det jeg mener er god lyd, men det er kun muligt takket være ham
Duelund har på lige fod med Lars været en stor inspirator 
Synes lige jeg ville ære min mentor og læremester, på bedste zen maner 
|
| Til top |
|
| |