LYDEN
Min fortrukne musikgenré spænder fra rock, blues, jazz og folk... Elsker musik, men ikke ene og alene for hi-fi entusiasmens skyld. Min glæde ved hi-fi skyldes kærligheden til musik. For mig skal musikken være drivkraften- og hi-fi er midlet til at fuldende oplevelsen (High Fidelity)
Da jeg skiftede mit setup ud var det med henblik på at få mest mulig vellyd for de penge jeg havde til rådighed. Dvs. en 50% "nedgradering" af mit daværrende setup. Nyt hus og familie gør at man pludselig priorterer anderledes. Men der skal- og vil altid være plads til hobbyen!!!
Jeg har ejet en del forskellligt udstyr gennem min hifi-tid som efterhånden strækker sig over ca. 25 år. Her omfattes alt fra røramps, transistorer, hornhøjttalere m.m. Så det er blevet til lidt forskelligt hifi igennem tiderne + alt det som jeg har været så heldig at lytte til gennem tiderne. Kan allerede afsløre at det her batteridrevne setup med et sæt eminente engelske dipol højttalere, er den lyd som har betaget mig mest til dato i musikkens tegn... Mere om det i nedenstående!
Tidligere ejerskab omfatter bla. følgende
-
Zingali, Air Tight, BAT, Vienna Acoustics, Denon, Focus Audio, B&W, Sirius, Tannoy, Aragon, Audia, Onkyo, Harman Kardon, Dali, Copland, Proceed, ProAc, Audiolab, Audio Aero, McIntosh
Podium Sound .5 (Dot Five)
Mit udgangspunkt var interessen for Podium Sound som Carsten fra Schmidt Audio forhandler. Jeg har endnu ikke oplevet en højttaler som man dårligt kan beskrive lyden fra. Det er noget af det som Podium Sound handler om- og som gør dem til noget helt særligt. Lad det være sagt med det samme: Det her er en klasse højttaler. Lydbilledet er KÆMPE STORT og slipper helt fri af højttalerens fysiske rammer, med en spredning i både højde, bredde og dybde. Perspektivet er nærmest uendeligt hvilket gør oplevelsen af optagerummet meget realistisk. Du er kort sagt med på første parket og her er dynamik og smæk for skillingen.... Men med nærvær og finesse. Som et ekstra plus behøver du ikke sidde i sweetspot for at nyde vellyden. Man kan rent faktisk nyde, samt høre detaljer i musikken selv i tilstødende lokaler!!! Det er der altså ikke mange højttalere der formår. Dette faktum gør bla. også at det meget svært at vende tilbage til andre konstruktioner. Konstruktionen af denne højttaler gør åbenbart, på magisk vis, at lyden formår at "vandre" efter dine ører. Podium Sound spiller simpelthen ikke som andre højttalere jeg har hørt til dato. De er som sagt meget svære at beskrive lydmæssigt, andet end at de er pokkers vellydende som få med en vannedannende indflydelse som gør at man virkelig fornemmer musikken, helt ind under huden. De formår at trække dig ind i musikken og optagelserne og man fornemmer at konstruktøren/musikkeren, Shelly Katz, ved hvordan musikken skal reproduceres for at lyde betagende, naturligt og klangægte. Udover en outstanding performance, er byggekvalitet og design utrolig smukt lavet!!!
N.B
I øvrigt kan det oplyses at denne, nyeste opdaterede model (mere følsom end den "gamle") er som nat og dag i performance. Hvis du ikke har hørt den nyeste model, har du ikke hørt Podium Sound for alvor. I den nyeste opdaterede model (dot five) er der mere af det hele... En en af de bedste højttalere jeg har lagt ører til uanset pris.
Red Wine Audio 30.2i
Efterfølgende fik jeg besøg af en lille integreret forstærker. Batteridrevet!!!! Ja, ja og den formåede sgu at fortrænge min Air Tight ATM-2 til mere end tre gange prisen. Der var kort og godt mere ro samt bedre formidling af bund via Red Wine Audios integrerede forstærker. Red Wines batteridrift kan virkelig ting og sager og den totale afskærmning at lysnettet er muligvis der, hvor årsagen til den dybe ro i lydbilledet ligger?!... Det er under alle omstændigheder dejligt ikke at skulle bekymre sig om netstøj og diverse netkabler, polaritet og fanden og hans pumpestok. Gengivelsen er intet mindre end suveræn. Alt bliver præsenteret på en kulsort baggrund med et dejligt detajeringsniveau. Og jeg mener kulsort baggrund!!. Det særlige ved denne forstærker er at der er et strejf af varme i mellemtonen som leder tankerne hen røramps i absolut positiv forstand. Alt dette gjorde at jeg bare måtte eje den "bette".... Og så er der en god synergi mellem Red Wine Audio og Podium. Men er sikker på at mange rørentusiaster- samt musikelskere med lidt mere følsomme højttalere også vil elske Red Wine Audio.... Jeg gør- og du skal virkelig op med nogle af de lange, for at få en bedre forstærker der kan levere regulære high-end performance på samme niveau. Det er ikke altid størrelsen, men gørelsen. KLASSE!!
Red Wine Audio "Isabellina" DAC / Macbook
Lyden fra denne velspillende DAC går lidt i ledtog med beskrivelsen RWA 30.2i... Kulsort baggrund med et flot detaljeringsniveau tilsat et strejf af varme i mellemtonen. Faktisk meget analog i formidlingen. Som konstruktøren, Vinni Rossi selv siger; er der et del DACs som kan prale af bedre specifikationer i form af højere opløsning. Men Red Wine Audio har ladet ørene afgøre udfaldet og fundet ud af at 16 bit har den mest analoge og musikalske gengivelse. Udfra resultatet er der ikke meget at tage fejl af. Det er en lille sprød, musikalsk DAC!!.... Sammen med Macbook har denne kombi formået at afløse flg. afspillere; Audio Aero Capitole Classic + McIntosh MCD-301. Det er som bekendt meget kompetente cd-afspillere som danner reference for mange i prisklassen 40.000 - 50.000,- kroners klassen. Min oplevelse er at du skal et godt stykke op af stien, for at opnå bedre formidling af musikken når vi taler macbook/Isabellina. Ikke et ord om "det er jo bare livsstil og digitalt" i denne sammenhæng. Det er seriøs aflytning med lækker, lækker fomidling på bundlinjen. Red Wine Audio beviser med denne fremragende DAC at streaming af musik er fremtidens hifi- og high-end formidler.
Locus Design "Axis" USB
Kabler er omfattet skepsis og indimellem af fejlagtige antagelser. Sådan er det også med USB-kabler.... Endnu. Jeg var selv skeptisk, men mine erfaringer har vist at det er et af de områder, hvor man kan opnå nogle af de største lydmæssige gevinster. For at underbygge den "påstand" har jeg testet 3 stk. kabler. Et alm. USB kabel, Locus Design "Polestar" samt testens dyreste Locus Design "Axis"
Med test af Locus Design USB kablerne, til fordel for et standard kabel oplevede jeg følgende: Bedre opløsning og mindre grovkornethed og fremfor alt mere fylde og naturlighed på stemmer og instrumenter. Det lyder mere rigtigt med de seriøse USB kabler fra Locus Design og der er for lidt pondus i standard USB-kablerne ved direkte A/B tests. Locus Design "Polestar" performer rigtig godt. Men det må se sig slået af Locus Design "Axis" som da også koster det dobbelte. "Axis" er er den bedste performer på de omtalte dyder og formår at få musikken rigtig ind under huden. Derfor er valget faldet på dette kabel i mit setup.
Groft skitseret er det sådan jeg oplever det:
Det ER hørebart lige som andre kabler og rykker max ved det endelige resultat. Der kommer kort og godt mere af det hele med et mere seriøst USB kabel fra eks. Locus Design. Prøv selv at teste det. Jeg mener personligt at man snyder sig selv for yderligere vellyd, ved at vende det døve øre til USB kablerne. Du har ikke hørt det fulde potentiale i dit setup hvis du springer dette led over.
Samlet indtryk
Jeg har "droslet ned" (50%!!!) men har fået det mest vellydende setup jeg har ejet til dato. For mig beviser det blot at man ikke skal se hi-fi og at dyrt ikke altid er bedst. Mit råd er derfor at åbne ørene, fremfor øjnene til pengepungen og de mere "korrekte mærker". Der er virkelig meget spændende grej derude, hvis man tør og har modet på at gå andre veje.
Genvinsten har jeg selv høstet af denne vej. Jeg har fået et setup der leverer musikken med utrolig nerve, musikalitet og et KÆMPE, ÅBENT lydbillede tilsat perspektiv i både dybde og bredde. Når man oveni hatten får rør-dyder i form af nærvær med et strejf af varme i mellemtonen tilsat en tør, dyb bund + en top som man bare ikke kan beskrives (den er der bare uden anmasende tendenser) kan det ikke andet, end varme mit musikhjerte. Her er bare dynamik, finesse og smæk for skillingen..... HALLELUJA 
Kan kun anbefale andre at nærlytte såvel Red Wine Audio som Podium Sound. Disse audiomærker kan bare noget med formidling af musikken som jeg ikke har hørt tidligere = fantastisk allround performance, særligt med henblik på pris/ydelse. De tvinger kort og godt en del af de mere kostbare, etablerede audiomærker i knæ. Red Wine Audio og Podium Sound er ganske enkelt blandt det bedste udstyr jeg har lagt øre til, til dato.... Uanset pris!!!!
MEN, MEN... Der er altid et men 
Hvis jeg havde pengene blev det Red Wine Audio 70.2 monoblokke inkl. den rørbestykkede forforstærker/DAC Isabella. Her bliver dyderne som jeg har omtalt i ovenstående endnu mere udtalte. I mine øre er dette sæt uden konkurrence og noget af det ypperligste vellyd du kan lægge ører til. Reklame!?... Næ nej, ren og skær begejstring. Batteridriften fra Red Wine Audio gengiver som intet andet udstyr jeg har lagt ører til. Lyt selv hvis du tør... Men nu er du advaret