Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 21:40   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Filtmåtte til Ploven eller ej (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 25 Januar 2009 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:

Tak for din korretion af mig i forhold til ordet bleistift. Det er altid rart ar blive klogere. Jeg troede at "blei" henviste til verbet "bleiben", som betyder "forblive". Men det ændrer ikke på min oprindelige pointe - nemlig at sproget ændrer sig over tid.

Og jeg mener bestemt, at ordet "plov" bidrager til noget positivt i forbindelse med en pladespiller - jeg har tidligere i tråden redegjort for hvordan.

I øvrigt tak for roserne. Og ja, jeg mener også at det at være et godt eksempel er vejen frem. Insisterer man på at dialogen skal foregå i en fornuftig tone, og med et fornuftigt ordvalg, så opnår man i hvert fald ikke det, ved at forkaste dialogen.

Men nu til noget helt andet - nemlig trådens oprindelige emne. Nogen som har erfaringer med at benytte en filtmåtte oven på en gummimåtte? Eller måske bare klistre små stykker filt oven på en gummimåtte - sådan lidt á lá en spot-mat?

I øvrigt havde jeg engang en alphason solo - den var bygget til at spille helt uden en måtte - hvilket var p***e besværligt. Første gang jeg prøvede at skifte plade på den, mens pladetallerknen var oppe i fart, lød der en ubehagelig skurrende lyd, da jeg løftede pladen af. Det er muligt, at det ikke beskadigede pladen, men alligevel...

Filtmåtten, den type som er beregnet til at lægge på en roterende pladetallerken, er beregnet til at tillade hurtigstart hvor men holder pladen stille mens tallerkenen roterer med sin tiltænkte hastighed. Bagdelen er en umanerlig dårlig kontakt til underlaget grundet den lave friktion. Man kan selvfølgelig lime filten på pladetallerkenen men den manglende  friktion filt/plade er stadig problematisk. Filten må selvsagt ikke være komponeret af syntetiske materialer, den skal være af uld.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 787
Sendt: 25 Januar 2009 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
bjerager skrev:

Men pointen, kære Ruben er netop, at sproget ikke automatisk trækkes ned på et lavere niveau, fordi nye ord og vendinger finder indpas i sproget. Ofte kan de bruges til at udtrykke nuancer, som det ikke tidligere har været muligt at give udtryk for ved hjælp af et enkelt ord eller to.

Jeg har i et tidligere indlæg her beskrevet, hvordan der i brugen af ordene "plov", "pladespiller" og "grammofon" ligger nogle underforståede medbetydninger i forhold til den genstand, som ordet bruges til at beskrive. Og jeg mener at der helt klart er tale om en berigelse af sproget, når der opstår nye ord og vendinger, som kan bruges til at beskrive den samme genstand med.

Det er således ikke et udtryk for ringeagt for vinylafspillere, at nogen i dette forum vælger at bruge ordet "plov". Og den meget hårdnakkede indstilling og hårdhændede behandling, som nye entusiaster bliver mødt med, fordi de formaster sig til at begå den helligbrøde det er at bruge ordet "plov" i denne sammenhæng, er bare med til at jage eventuelle nye entusiaster væk. Og så risikerer man samtidigt fuldstændigt at cementere det billede man i den brede offentlighed af hifi-entusiaster som værende en flok midaldrende, overvægtige, halvforbitrede nørdede mænd, uden kontakt med virkelighedens verden.

Jeg kan sådan set godt følge dig, for såvidt angår udtrykkene "forfordelt" og "bjørnetjeneste", men når det nu efterhånden er sådan, at en majoritet bruger ordene i en anden betydning end den oprindelige, så er det en kamp mod vindmøller, at blive ved med at insistere på, at de ikke har ret. Og så er der jo absolut intet som helst nyt i det fænomen, at sproget hele tiden udvikler sig og forandrer sig. Heldigvis for det, og mange tak til digtere som f.eks. den nyligt afdøde F. P. Jac, der i den grad har bidraget med nye sprogbomster.

Ord og vendinger skifter således hele tiden betydning, og bliver vendt og drejet, således at de kommer til at betyde noget helt andet. Ordet viden er f.eks. afledt af ordet video, som betyder at se, og en blyant er jo noget vi har tyvstjålet fra tysk - bleistift - hvilket intet som helst har med bly at gøre. Talrige er de børn jeg har måttet overbevise om, at de ikke får blyforgiftning, fordi de har stukket sig på en blyant.

Citat

Og så risikerer man samtidigt fuldstændigt at cementere det billede man i den brede offentlighed af hifi-entusiaster som værende en flok midaldrende, overvægtige, halvforbitrede nørdede mænd, uden kontakt med virkelighedens verden.

Citat slut

Du får lige præmien for dagens dumsmarte bemærkning

Jeg har svært ved at se det dumsmarte i det - det er nu engang det billede af hifi-entusiaster, som jeg render ind i, når jeg hører hifi-entusiaster blive diskuteret blandt de mennesker, som jeg omgås. Og jeg har et helt klart indtryk af, at jeg ikke er den eneste som har den oplevelse.

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager
 
bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline
Indlæg: 2916
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

bjerager skrev:
bjørn skrev:
bjerager skrev:

Men pointen, kære Ruben er netop, at sproget ikke automatisk trækkes ned på et lavere niveau, fordi nye ord og vendinger finder indpas i sproget. Ofte kan de bruges til at udtrykke nuancer, som det ikke tidligere har været muligt at give udtryk for ved hjælp af et enkelt ord eller to.

Jeg har i et tidligere indlæg her beskrevet, hvordan der i brugen af ordene "plov", "pladespiller" og "grammofon" ligger nogle underforståede medbetydninger i forhold til den genstand, som ordet bruges til at beskrive. Og jeg mener at der helt klart er tale om en berigelse af sproget, når der opstår nye ord og vendinger, som kan bruges til at beskrive den samme genstand med.

Det er således ikke et udtryk for ringeagt for vinylafspillere, at nogen i dette forum vælger at bruge ordet "plov". Og den meget hårdnakkede indstilling og hårdhændede behandling, som nye entusiaster bliver mødt med, fordi de formaster sig til at begå den helligbrøde det er at bruge ordet "plov" i denne sammenhæng, er bare med til at jage eventuelle nye entusiaster væk. Og så risikerer man samtidigt fuldstændigt at cementere det billede man i den brede offentlighed af hifi-entusiaster som værende en flok midaldrende, overvægtige, halvforbitrede nørdede mænd, uden kontakt med virkelighedens verden.

Jeg kan sådan set godt følge dig, for såvidt angår udtrykkene "forfordelt" og "bjørnetjeneste", men når det nu efterhånden er sådan, at en majoritet bruger ordene i en anden betydning end den oprindelige, så er det en kamp mod vindmøller, at blive ved med at insistere på, at de ikke har ret. Og så er der jo absolut intet som helst nyt i det fænomen, at sproget hele tiden udvikler sig og forandrer sig. Heldigvis for det, og mange tak til digtere som f.eks. den nyligt afdøde F. P. Jac, der i den grad har bidraget med nye sprogbomster.

Ord og vendinger skifter således hele tiden betydning, og bliver vendt og drejet, således at de kommer til at betyde noget helt andet. Ordet viden er f.eks. afledt af ordet video, som betyder at se, og en blyant er jo noget vi har tyvstjålet fra tysk - bleistift - hvilket intet som helst har med bly at gøre. Talrige er de børn jeg har måttet overbevise om, at de ikke får blyforgiftning, fordi de har stukket sig på en blyant.

Citat

Og så risikerer man samtidigt fuldstændigt at cementere det billede man i den brede offentlighed af hifi-entusiaster som værende en flok midaldrende, overvægtige, halvforbitrede nørdede mænd, uden kontakt med virkelighedens verden.

Citat slut

Du får lige præmien for dagens dumsmarte bemærkning

Jeg har svært ved at se det dumsmarte i det - det er nu engang det billede af hifi-entusiaster, som jeg render ind i, når jeg hører hifi-entusiaster blive diskuteret blandt de mennesker, som jeg omgås. Og jeg har et helt klart indtryk af, at jeg ikke er den eneste som har den oplevelse.

Hvad du render ind i af landsbyt**ser rager mig ærlig talt en papand, bemærkningen er så dum at det skriger til himlen 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn
 
bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 787
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

Det har du da lov til at mene Bjørn, men hvis du gerne vil have at jeg skal tage det du skriver alvorligt, så bliver du nødt til at forklare dig.

Jeg troede du ligesom så mange andre gerne så, at der var flere som tog hifi lidt alvorligt. Det er i hvert fald en betingelse for, at gruppen af interesserede ikke tører ud, og at enhver form for fornyelse ikke forsvinder. En betingelse for at der bliver ved med at blive produceret plader og komme nye interessante hifi-relaterede produkter er at køberskaren ikke svinder ind.

Og helt ærligt, at kalde de mennesker jeg omgås til dagligt for landsbyt**ser - hvordan havde du regnet med at jeg skulle reagere på det?

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager
 
Janop
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 16 Marts 2008
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 436
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Nu må i holde op. Det hele handlede vel om filtmåtter eller ej, jeg har selv brugt filtmåtte, men er nu vendt tilbage til en konkav tung gummimåtte, statisk elektricet klares med en Thorens rensebørste med kulfiberbørster der kører samtidig med tonearmen, og som er tilsluttet til et jordspyd. Jan

__________________
Jan O. Pedersen
Til top Vis Janop's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Janop
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 20:25 | IP-adresse registreret  

bjørn og bjerager - tag jeres videre snak i en PM - det gjorde bjerager og jeg og det gik fint - og rockmore  skal have sin tråd om filtmåtte i fred - til rockmore - undskyld at jeg tidligere gik of topic i din tråd og nu gør det igen - det skal nok blive sidste gang

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Rockmoroe
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Tweaks & Hifi

Bruger siden: 13 April 2007
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Indlæg: 341
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 21:54 | IP-adresse registreret  

Har desvære opgivet denne tråd, men har fået et par fornuftige PM fra andre bruger her på sitet, jeg kan bruge til noget.

Så for min skyld kan i fortsætte i denne rille

Mvh Rockmoroe



__________________
Alt er fedt, alt er godt.....
Til top Vis Rockmoroe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rockmoroe
 
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Rockmoroe skrev:

Har desvære opgivet denne tråd, men har fået et par fornuftige PM fra andre bruger her på sitet, jeg kan bruge til noget.

Så for min skyld kan i fortsætte i denne rille

Mvh Rockmoroe



P.i.F.*

Hvad skulle man gøre uden fornuftige landbrugsmedhjælpere...

N.




*Pløj i Fred



Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes