Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 10:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Head-fi
 HIFI4ALL Forum : Head-fi
Emne Emne: Argon HA1 - har nogen købt ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

En hel anden ting eller i tillæg.. Hos Firestone kan man "med fordel" købe (måske senere) en Power Supplier, som skulle forbedre lyden da den
åbenbart har en bedre output rent strøm mæssigt. Men havd med Argon? Er den "født" med en bedre strøm forsyning.

Kunne det ikke være rart med en lille test af de 2 mod hinanden
Til top Vis KlausH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausH

Topp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2008
Lokalitet: Øerne
Sendt: 19 Januar 2009 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

En test ?. . . . ja det kunne være RIGTIGT lækkert. Argon`en har sikkert samme strømstik, så den også kan bruge Supplier PSU`en.
Til top Vis Topp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Topp

jbhe
Branchemedlem
Branchemedlem

Hi-Fi Klubben (Produkt- og indkøbsafd.)

Bruger siden: 14 August 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

kolind skrev:

Men 100% identisk kan man da i så falde ikke påstå at den er ! Det ville efter min opfattelse kræve at det er samme print og komponenter.

Set i det lys ville man syntes at man burde vælge den "rigtige" firestone forstærker fremfor Argon'en.. De kunne selvfølgeligt have optimeret Argon'en, det virker bare usansynligt, især når den er billigere..

Hej alle,

Jeg er lige blevet gjort opmærksom på denne diskussion og vil gerne lige komme med lidt uddybende kommentarer, for at udrydde eventuelle misforståelser.

Først og fremmest som det nok er åbenlyst for det fleste er Argon HA-1 produceret hos Firestone, og er baseret på den forstærker der hos Firestone selv sælges som Cute Beyond.

Selve forstærker konstruktionen er den samme med den der bruges i Cute Beyond. Forskellene på de to ligger i strømforsyningsdelen inde i selve forstærkeren..
Vi anvender en hurtigere poly sikring, i stedet for den traditionelle glassikring som man finder i Cute modellen. Ligeledes er de to ferrit-kerne spoler der findes i Cute (benævnt L1 og L2 på printet) er erstattet af spoler på printet.

Derudover er de to store kondensatorer der sidder ca. midt i Cute Beyond skiftet til et par polymer aluminium kondensatorer. Disse skulle ifølge specifikationer have en længere levetid end konventionelle kondensatorer – og er for øvrigt også en dyrere løsning.
Disse ændringer i konstruktionen er foretaget er gjort for at skabe et i vores øjne bedre produkt og er foretaget i samarbejde imellem Firestone og vores kvalitetskontrols chef.

Se for øvrigt et bedre billede af indmaden i HA-1 på http://imageshack.dk//viewimage.php?file=/imagesfree/RsW4068 5.jpg

Ud over det er der selvfølgelig den åbenlyse forskel på de to at Argon HA-1 er udstyret med et 6.3mm jack stik, i stedet for et 3.5mm som på Cute Beyond. Det er selvfølgelig fordi vi har vurderet at dem der vil investerer i en separat hovedtelefon forstærker, som udgangspunkt oftere vil bruge hovedtelefoner der er født med et 6.3mm jack – og dermed sparer vi en ekstra adapter i signalvejen.

Vi har forespurgt hos Firestone på eksakt hvori forskellene består og svaret er følgende.

The HA-1 current amp, I think the quality is better than original amplifier.

1.    The capacitor is polymer aluminum solid capacitor, the original amplifier use standard capacitor.
The cost is more expensive then original and the quality is better than original.
http://www.chemi-con.co.jp/e/catalog/pdf/al-e/al-sepa-e/002- cp/al-pse-e-080829.pdf

2. For safety issue (CE approval), it’s to use poly-fuse and response time is quickly than traditional fuse.
http://www.fuzetec.com.tw/resettable_fuse_maine3.htm

3. To add the protect component in HA1.
http://www.semtech.com/pc/downloadDocument.do?id=509

4. To add the “common mode choke”, and filter the noise from adapter.
http://www.butlerwinding.com/inductors/common-mode2.html

Så som konklusion vil jeg sige at det vil være forkert at snakke om den ene som original og den anden som kopi, eller for den sags skyld at HA-1 skulle være en billigere udgave af en Cute.
Det er to lidt forskellige forstærkere som begge produceres af Firestone. Forstærker konstruktionen er den samme, men Argon’en har, blandt andet af hensyn til CE godkendelse, en ny strømforsynings konstruktion, som ifølge producenten selv er en bedre og dyrere løsning.

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 November 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

jbhe - Spændende indlæg

Det ændrer jo selvfølgeligt på sagen. Og det er jo svært ellers at vide hvad forskellen er, hvis man kun hører at de skulle være 100% identiske, og tydeligt kan se at de ikke bruger identiske komponenter..

Lige lidt uddybende spørgsmål. Er det muligt at bruge firestones egen supplier sammen med HA1'eren ?

Og lige for at dobbelttjekke; er der samme muligheder for at skifte opamps som i Cute beyond?

Med hensyn til udgangen er det i mine øjne ganske positivt at der er et rigigt jack-stik på og ikke minijack.

Som konklusion må man sige at det er positivt at man i en større kæde nu også begynder at sælge noget headfi også (amp og også Denon hovedtelefonerne) og endda ifølge dig kan sælge en bedre forstærker til en lavere pris.

Til top Vis kolind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kolind

burning777
Branchemedlem
Branchemedlem
Konsulent ved B&O

Bruger siden: 28 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 14:27 | IP-adresse registreret  

Tak for info. Det gør det bestemt ikke mindre interessant at lave en lyttetest - både med og uden den dedikerede Supplier.

Er det stadig muligt at koble den til Argonen?

Til top Vis burning777's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af burning777

jbhe
Branchemedlem
Branchemedlem

Hi-Fi Klubben (Produkt- og indkøbsafd.)

Bruger siden: 14 August 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 14:34 | IP-adresse registreret  

kolind skrev:

jbhe - Spændende indlæg

Det ændrer jo selvfølgeligt på sagen. Og det er jo svært ellers at vide hvad forskellen er, hvis man kun hører at de skulle være 100% identiske, og tydeligt kan se at de ikke bruger identiske komponenter..

Lige lidt uddybende spørgsmål. Er det muligt at bruge firestones egen supplier sammen med HA1'eren ?

Og lige for at dobbelttjekke; er der samme muligheder for at skifte opamps som i Cute beyond?

Med hensyn til udgangen er det i mine øjne ganske positivt at der er et rigigt jack-stik på og ikke minijack.

Som konklusion må man sige at det er positivt at man i en større kæde nu også begynder at sælge noget headfi også (amp og også Denon hovedtelefonerne) og endda ifølge dig kan sælge en bedre forstærker til en lavere pris.

Ja HA-1 kan fint kombineres med SUPPLIER. Det er jo "bare" en ekstern 24v strømforsyning istedet for den medfølgende adapter, og HA-1 bruger også 24v input.

Opamps i HA-1 er mig bekendt de samme som sidder i Cute, så det skulle fint kunne lade sig gøre at skifte disse om man måtte ønske - den del af konstruktionen er jo alt andet lige den samme.

Topp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2009 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Lækker læsning . . . . . LÆKKER læsning

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg har jo købt den. Og nu hørt på den i knap en uge. Sammen med Seenheiser HD595. Også nye. Jeg vil ikke lave en egnetlig anmeldelse. Det har jeg ikke kompetence til. De seneste hovedtelefoner jeg havde (Seenheiser 450 tror jeg) er efterhånden en hel del år tilbage siden de blev kasseret. Har aldrig haft en hovedtelefonforstærker. Har heller ikke hørt andre.

Så sammenligningsgrundlag har jeg jo ikke. Jeg købte Argon fordi det var den eneste jeg lige "kunne finde" i den prisklasse.

Men mit indtryk er en pæn stabil forstærker. Selv efter flere timer har jeg ingen "lyttetræthed" Jeg bemærker ingen "mærkelig støj" mellem numrene. Den tekniske beskrivelse vi lige fik siger mig ikke noget, da jeg ikke er teknisk. Men det man kan tilslutte et "rigtigt" hovedtelefonstik direkte på Argonen var medvirkende til det blev den. Og så er den noget pænere end den der Firestone. Der er i mærkelige farver og med stor logoer osv. Argonen er mere neutral. Og passer dermed fint sammen med det meste.

Jeg har endnu ikke prøvet at smide mit Nordøst kabel (dog af de "billige" Nordøst) direkte i røven på Argonen. Men bruger noget der hedder Monster kabel fra min forstærker til Argonen. Det jeg udmiddelbart savner er der var lidt mere forskél i lyden på de enkelte cd'er. Men det kan jo også skyldes mine HD595. Mere rigtigt er det måske mine forventninger, og så prisklassen.

Med andre ord tror jeg vi skal nok noget op i pris for at finde noget som overgår. Men sådan er det jo. Måske andet også er godt. Men det er mit indtryk af Argonen ikke skal "skjule" sig for prismæssige konkurrenter.

OK?

techtrino
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2006
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 17:36 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:

Med andre ord tror jeg vi skal nok noget op i pris for at finde noget som overg�r. Men s�dan er det jo. M�ske andet ogs� er godt. Men det er mit indtryk af Argonen ikke skal "skjule" sig for prism�ssige konkurrenter.

OK?

Hehe ja i Danmark
Til top Vis techtrino's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af techtrino

Topp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2009 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

@DKsoulman :  Tak for at du gad at skrive et lille "review". Selvfølgelig er det mest bevendt når man har noget at sammenligne med - som du selv er inde på. Men AL info er super

KlausH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2007
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 21:42 | IP-adresse registreret  

Dksoulman : Ja tak for dit indlæg.

Og tak til jbhe for det dybtegående indlæg. Det blev vi da meget kloge af. Og gjorde den mere interessant.

Skal, skal ikke

Til top Vis KlausH's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KlausH

Munken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 21 Januar 2009 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger Firestone Supplier på Argon HA1. Jeg vil ikke sige at den (Supplier) gør en kæmpe forskel, men lidt gør den da.

Lidt mere dynamik, og fx. stortrommen i et rocknummer får lidt mere dybde. Måske også lidt mere luft på lyden.

Jeg var heldig at få den monteret med sort front! Det ser faktisk ret fedt ud :-) Et lille micro for/effekt sæt...

Topp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Januar 2009 kl. 22:32 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg skal lytte til sagkundskaben, så skal jeg holde mig LANGT væk med mine HD650, for de kræver meget større spændingsudsving for at "synge". Men man har jo også en pengepung at tage hensyn til

P Sikjær
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2007
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Topp skrev:
Hvis jeg skal lytte til sagkundskaben, så skal jeg holde mig LANGT væk med mine HD650, for de kræver meget større spændingsudsving for at "synge". Men man har jo også en pengepung at tage hensyn til

Er det Aragon du mener ikke skulle kunne trække dine HD650? For jeg overvejer at købe et sæt HD650 eller HD595 og så lige en Aragon

Topp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2009 kl. 23:27 | IP-adresse registreret  

P Sikjær skrev:

Topp skrev:

Er det Aragon du mener ikke skulle kunne trække dine HD650? For jeg overvejer at købe et sæt HD650 eller HD595 og så lige en Aragon

Til pengene vil jeg påstå du roligt kan gøre det. Har hørt Cute Beyond/HD650 kombi, og det var ikke så ringe

Om Argon er en flaskehals, ved jeg den dag jeg høre HD650 sammen med noget der harmonerer 100%.

DKsoulman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 23:30 | IP-adresse registreret  

P Sikjær skrev:

Topp skrev:

Jeg har nu en lille uges tid spillet med kombinationen Argon HA1 og HD595. Med en samlet pris på 2000 ok synes. Dog uden sammenlignings grundlag.

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2009 kl. 00:37 | IP-adresse registreret  

P Sikjær skrev:

Topp skrev:

Hvis du køber HD595 behøves du pinedød ikke en dedikeret forstærker. Jo det lyder lidt bedre, men så er pengene bedre sat i nogle bedre hørebøffer i stedet vil jeg påstå.

Mingo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Med hensyn til, om Argon kan trække HD650, kan jeg henvise til følgende test af den originale Firestone model.

I testen fremgår det, at den ligefrem synger sammen med HD650. Det samme skulle vel så gælde Argon?

http://www.onheadphones.com/product-reviews/amplifiers/fires tone-audio-cute-beyond.html

Til top Vis Mingo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mingo

Mingo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 07:32 | IP-adresse registreret  

Hvis man skulle betale mere, er der så nogen, der kender dette produkt?

Det er  sendt til test i 2008, men hvor?

http://www.hmel.dk/

Til top Vis Mingo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mingo

kolind
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2009 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Mingo skrev:

Hvis man skulle betale mere, er der så nogen, der kender dette produkt?

Det er  sendt til test i 2008, men hvor?

http://www.hmel.dk/

Tja.. til 3000 kr syntes jeg at det er noget af et gamble.. Det ligner lidt katten i sækken .. Der er jo ingen informationer om den som sådan egentligt. Den kan da muligvis godt være et mirakel til prisen. Men til 3000 kr har man ret mange valgmuligheder trods alt !

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes