Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 21:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
HTPC
 HIFI4ALL Forum : HTPC
Emne Emne: HTPC med god lyd? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 21 Februar 2004 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Der mangler vist stadig et godt bud på, hvordan man får ordentlig analog lyd ud af sin HTPC - med alle formater.

CTACTA - vi mangler vist at få dig på banen. Du man have stået i samme problem med dit projekt. Hvordan er det løst?

"Life is too short for over-expensive hi-fi pretending to be high-end"
Til top Vis Aksa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Aksa

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Lokalitet: København
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 00:58 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
Der mangler vist stadig et godt bud på, hvordan man får ordentlig analog lyd ud af sin HTPC - med alle formater.

CTACTA - vi mangler vist at få dig på banen. Du man have stået i samme problem med dit projekt. Hvordan er det løst?

Jeg forstår ikke hvad du vil med analog lyd UD af din HTPC...

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Ideen med analog lyd ud af HTPC'en kan være at man så kan undvære en ekstern dekoder. Dette gør at man kan nøjes med at købe en effektforstærker i stedet for en surround receiver/forstærker og derved forhåbentligt få mere power for pengene.

En anden fordel ved at få analog lyd ud fra HTPC’en til en effektforstærker er at man så kan styre lydniveau mm. i HTPC’en og derved har man ét sted hvor alt kontrolleres fra.

Ovenstående er kun teoretiske begrundelser da jeg aldrig slev har prøvet det i praksis.

Til top Vis jisimu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jisimu

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2004 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:
Aksa skrev:

Prøv at læse tråden her forfra.

Som nævnt tidligere, vil jeg uden om de grimme og klumpede surroundreceivere og benytte separate forstærkere i stedet for. Til dette kræves analoge output.

Basalt set er min idé nok lidt den samme som CTACTAs - nemlig at have en HTPC, der "klarer det hele". Blot vil jeg ikke sætte effektforstærkerne inde i HTPC'en. Det skal også bemærkes, at min idé ikke når CTACTAs enormt flotte og spændende projekt til sokkeholderne - jeg kan nøjes med noget meget mindre avanceret.

Jeg synes personligt, at det er lidt pjattet at have både en HTPC og en surroundforstærker - alt for meget isenkram! En HTPC, som kun laver signalbehandling bør kunne laves i et diskret, lille kabinet, og man vil endda kunne spare DVD-afspilleren! Hvis man blot kan få noget ordentlig analoglyd ud fra et lydkort, kan forstærkerne også placeres i nærheden af højttalerne - eller inden i dem for den sags skyld.

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Ser ud til at du umiddelbart kan bruge analog ud fra fx Terratec Aureon 5.1 sky, eller et større et, hvis du vil have 7.1.

Der er jo analog out pr kanal (ihvertfald på 5.1 kortet).

Ellers har www.aage.dk nogle rigtigt gode lydkort. Vær dog lige opmærksom på, hvad der er af udgange, da de fleste her, er lavet til professionelt brug.

Et problem ved at lave en ultralille htpc er, at du ikke får specielt meget maskinkraft hvis du laver den lille, og eventuelt med passiv køling... som jeg først havde planlagt.

Der imod kan du jo fx købe et Ati 9600 pro All-in-wonder kort for ca 1800 og så en remote til den. Bruge Grindle + plugins (fx) og vupti, du kan styre det hele igennem loftet/skabet, hvis det skulle være.

Integrerede lydkort som du kan finde på nvidia's kort -> nforce2 virker ganske glimragende. Nforce3 ser også rigtigt godt ud, men har jeg desværre ikke haft mulighed for at teste endnu.

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2004 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

Morten Nielsen skrev:

Ser ud til at du umiddelbart kan bruge analog ud fra fx Terratec Aureon 5.1 sky, eller et større et, hvis du vil have 7.1.

Der er jo analog out pr kanal (ihvertfald på 5.1 kortet).

Ellers har www.aage.dk nogle rigtigt gode lydkort. Vær dog lige opmærksom på, hvad der er af udgange, da de fleste her, er lavet til professionelt brug.

Et problem ved at lave en ultralille htpc er, at du ikke får specielt meget maskinkraft hvis du laver den lille, og eventuelt med passiv køling... som jeg først havde planlagt.

Der imod kan du jo fx købe et Ati 9600 pro All-in-wonder kort for ca 1800 og så en remote til den. Bruge Grindle + plugins (fx) og vupti, du kan styre det hele igennem loftet/skabet, hvis det skulle være.

Integrerede lydkort som du kan finde på nvidia's kort -> nforce2 virker ganske glimragende. Nforce3 ser også rigtigt godt ud, men har jeg desværre ikke haft mulighed for at teste endnu.

Se, se, nu begynder godterne at komme frem - tak for det, Morten. Mht. maskinkraft, så skulle det være muligt at have tilstrækkeligt i et rimeligt fikst kabinet. Der behøver ikke nødvendigvis at være passiv køling - der findes også særdeles lydløse blæsere - og dyret vil komme til at stå 5-6 m fra kigge/lyttepositionen.

Anders_K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Bare en ide: Hvorfor køber du ikke en lille fin surround forforstærker. Den fylder ikke meget og behøves ikke være grim. Derimod får de meget bedre lyd end lydkort.
Til top Vis Anders_K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anders_K

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 22 Februar 2004 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:
Aksa skrev:

Af den simple årsag at mine digitale effektforstærkere tager et balanceret analogt signal ind. Det er for dyrt at smide en seperat D/A konverter i disse, jeg opnår ingen fordel herved.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Februar 2004 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Aksa skrev:
DonJensen skrev:
HEY! Jeg spurgte først!

Jep, men hvis vi begge spørger, så ser CTACTA det nok!

Det er custom men baseret på M-Audio teknologi. Se evt. mit htpc-projekt på: http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=6570&PN =1

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Februar 2004 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

jisimu skrev:

Ideen med analog lyd ud af HTPC'en kan være at man så kan undvære en ekstern dekoder. Dette gør at man kan nøjes med at købe en effektforstærker i stedet for en surround receiver/forstærker og derved forhåbentligt få mere power for pengene.

En anden fordel ved at få analog lyd ud fra HTPC’en til en effektforstærker er at man så kan styre lydniveau mm. i HTPC’en og derved har man ét sted hvor alt kontrolleres fra.

Ovenstående er kun teoretiske begrundelser da jeg aldrig slev har prøvet det i praksis.

Nemlig !

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2004 kl. 23:07 | IP-adresse registreret  

Hej ctacta.

Har du din HTPC til at sputte analog 6.1 DTS-es lyd ud.

Hvis ja hvilket codex/software bruger du og er det noget vi andre dødelige kan få fat i?

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Februar 2004 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

jisimu skrev:

Hej ctacta.

Har du din HTPC til at sputte analog 6.1 DTS-es lyd ud.

Hvis ja hvilket codex/software bruger du og er det noget vi andre dødelige kan få fat i?

Yep, alt DD og alt fra DTS (5.1 / 6.1 / 7.1) Det er et DirectShow filter der er udviklet til formålet, sammen med hw og driver fra M-Audio. Ikke noget der kan købes i løs vægt, men hav tilmodighed. Der kommer også en LE udgave af min htpc, så flere også får råd.

jisimu
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Februar 2004 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Det lyder spændende er der nogen foreløbig ca. pris på en sådan en?

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 22 Februar 2004 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Nope, det er alt for tidligt at spå om, men den magiske grænse rent psykologisk ligger omkring 10.000,-

Aksa
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

ctacta skrev:
Nope, det er alt for tidligt at spå om, men den magiske grænse rent psykologisk ligger omkring 10.000,-

Hej CTACTA,

Det lyder rigtigt godt for mit vedkommende. Regner først med at skulle i gang med dette tidligst til efteråret. Til den tid er du nok helt klar med dit projekt?

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 02:38 | IP-adresse registreret  

Hvordan undgåes "plop" lyden der kommer fra lydkortet når man tænder for pc'en kunne forestille mig problemer når den sådan får lov at køre direkte til effekt forstærkeren, og endnu størrer hvis man anvender pc'en som et aktivt delefilter.

Er der forresten nogen der har leget med at hive flere digitale signaler ud af et lydkort end bare lige den alm digital udgang (front/stereo). Center og surround kanaler ligger måske også som PCM et sted på lydkortet. I såfald kunne man have en lille extern box med flere D/A konvertere. Måske med højere bit chip end inputet for så at kunne lave volumekontrol ved at flyttet bittene som omtalt i D/A 4ALL selvbygger tråden. Den ville også løse "plop" problemet

Mener jeg har et SB Live eller 2 som ikke bliver brugt, de kunne vel være sjove nok at begynde at modificere på.

Til top Vis omegasteffy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af omegasteffy

Morten Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 06:55 | IP-adresse registreret  

Der skulle gerne være en bypass ordning, så dit spdif stik på lydkortet kan smide al lyden ud, uden at lydkortet har mingeleret med det. SB kort og Creative generelt, er ikke hensigtsmæssige i denne sammenhænge, da de ofte er inde og pille ved datastreamen i stedet for bare at smide signalet ud direkte.

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2004 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

SB Live er muligvis ikke det mest hensigts mæssige men det er nu og en gang dem jeg har til at ligge, men vil da nok heller ikke anbefale SB's kort hvis det ikke er spil de skal anvendes til.

Fandt lige en side jeg har kigget efter i lang tid: http://www.digit-life.com/articles/livetolive51/ Her er beskrevet hvor de 3-4 PCM streams ligger, men jeg er dog ikke helt sikker på om de kører med det rigtige spændings interval. Er der nogen andre ting jeg skal tage højde for ?

Synes ikke man ser ret mange der anvender 3-4x PCM ud til extern D/A'ere

Er det nogen som har noget tilsvarende pinout til Audigy2?

Nogen der har nogle guides til hvordan man laver PCM om til 2x PWM til at smide direkte i sin PWM amp ?

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 23 Februar 2004 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

A/B test mellem $120 Lydkort og $2.500 CD-afspiller

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?s=&threadi d=369803

Konklusion: Næsten ingen forskel

omegasteffy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2004 kl. 18:16 | IP-adresse registreret  

Morten Nielsen skrev:
Der skulle gerne være en bypass ordning, så dit spdif stik på lydkortet kan smide al lyden ud, uden at lydkortet har mingeleret med det. SB kort og Creative generelt, er ikke hensigtsmæssige i denne sammenhænge, da de ofte er inde og pille ved datastreamen i stedet for bare at smide signalet ud direkte.

Kan vi ikke lige en gang for alle få slået fast hvad det er der præcist er galt med Creative's kort og er det bedre ved nogle af kortene?

Kan "fejlene" rettes op på med anden software, som kX project driveren?

Er det ringe D/A converters? Vil der være noget at hente ved at anvende nogle andre (via multi s/pdif udgangene)?

Er det noget med en 44.1 kHz -> 48 kHz upsampling eller noget med AC97 codec'en, kan der gøre noget ved nogle af de faktorer.

Forresten skulle lydkvaliteten Live lydkortenes surround højtaler udgang være bedre end front/stereo udgangen

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes