Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 02:18   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: LP’en på vej tilbage (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Morten014
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 1151
Sendt: 14 Januar 2009 kl. 23:52 | IP-adresse registreret  

Uddrag fra ugen planen på min skole:

[...]

Mandag  
5/1-2009 


Dansk:

Vi tager hul på afsnittet om Benny Andersen i vores danskbog. Det vil vi arbejde med de kommende 14 dage. I får en kort præsentation af manden og så indleder vi med en lille sangkavalkade, så vi skal en tur rundt om musiklokalet for at lytte til noget, der hedder en lp-plade ("præhístorisk" for en plade, der opsamleder lydindtryk på en vinylbelagt skive).

[...]


Blot et lille bevis på at LP vinder indpas.


Mvh. Morten.
Til top Vis Morten014's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morten014
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Morten014 skrev:
Uddrag fra ugen planen på min skole:

[...]

Mandag  
5/1-2009 


Dansk:

Vi tager hul på afsnittet om Benny Andersen i vores danskbog. Det vil vi arbejde med de kommende 14 dage. I får en kort præsentation af manden og så indleder vi med en lille sangkavalkade, så vi skal en tur rundt om musiklokalet for at lytte til noget, der hedder en lp-plade ("præhístorisk" for en plade, der opsamleder lydindtryk på en vinylbelagt skive).

[...]


Blot et lille bevis på at LP vinder indpas.


Mvh. Morten.

Og så endda formuleret på sådan en dejlig pædagogisk måde. Jeg måtte da lige slippe en tåre.



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Teenagerne har slet ikke en CD afspiller, de har heller ikke en pladespiller, den kender de overhovedet ikke, de har
udelukkende MP3 og andre skodformater. De bruger computeren og slutter så den til en forstærker med højtalere eller de
bruger deres mobil med små højtalere i tændstiksstørrelse, der lyder skrækligt.


Der tager du heldigvis fejl. Der er ingen i min omgangskreds der ikke køber musik, og kun enkelte ejer ikke cd-afspillere.
De, der ikke gør, overfører cd-erne til computeren. Og ja, det medfører kvalitetstab, men kilden er fysisk. Ydermere er der
en stor del af mine bekendte der ejer både pladespillere og LP'er, så det står altså ikke så slemt til med hele ungdommen.


__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Det afhænger jo af brugen.

Til brug på farten, på kontoret, i bilen, på P´-en etc. er det ipod, MP3 spillere etc - folk overfører musikken til en hukommelse, fra CD, LP, nettet ...

Til brug når der skal spilles på anlæg, gerne højt, tar man LPén frem. Men det kræver man har et anlæg der kan "høre" forskel på CD og LP.

 

 

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev;

Ydermere er der en stor del af mine bekendte der ejer både pladespillere og LP'er, så det står altså ikke så slemt til med hele ungdommen. 

------------------------------------------------------------ ------------------------------------------------------------ ----

Hmm...det er vel ikke dig der motiverer dem .nå men jeg har nu osse set 14 årige styrte rundt på Herning Stumpe-marked efter LP plader og det er sgu da dejligt.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
sjeffe
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 29 Marts 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 284
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Jeg opfatter i høj grad mit anlæg som et møbel i stuen. Det er lidt som et hjem med klaver, at der står kvalitetsgrej fremme, som også oser lidt af, at det ikke behøver at være effektivt og hurtigt.

Bare det at stå og pille med pladerne er sg rart..;)
 


Til top Vis sjeffe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sjeffe
 
BjarkeHedegaard
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1575
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:

Det afhænger jo af brugen.

Til brug på farten, på kontoret, i bilen, på P´-en etc. er det ipod, MP3 spillere etc - folk overfører musikken til en hukommelse, fra CD, LP, nettet ...

Til brug når der skal spilles på anlæg, gerne højt, tar man LPén frem. Men det kræver man har et anlæg der kan "høre" forskel på CD og LP.

Ja, som er godt nok til at man kan høre, CDerne er bedre end LPerne?  Ej det er fint nok, og vil også give dig ret. Når man sidder hjemme ved det staionære anlæg, virker det omsonst at føde det med MP3.

Er nu ikke sikker det ikke står så skidt til med ungdommen. Synes langt størstedelen af mine bekendte kun ejer ulovlig musik og er fuldstændigt ligeglade med kvaliteten af lyden, fordi de simpelthen ikke kan høre en forskel derpå, når de hører musikken på deres Logitech Z-milliard med 40.000 watt i hver kanal.



__________________
Mvh Bjarke Hedegaard
Til top Vis BjarkeHedegaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BjarkeHedegaard
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

"Ja, som er godt nok til at man kan høre, CDerne er bedre end LPerne" Ej det er fint nok

Nej det er ikke fint nok !

Fandt lige den gamle LP og CD frem med Grand Funk, Closer to Home. Har altid ærgeret mig over den ringe lyd på CDén, troede det var en ringe studieindspilning eller at man bare ikke kunne lave bedre lyd tilbage i 1970 - har netop testet begge - på en Marantz 2252B med indbygget phono forstærker ( RIAA ). Både CD afspiller, Sony CDP C-345, og SL1200 er tilsluttet direkte til Marantzen. Ved samtidig afspilning, skifter frem og tilbage mellem AUX og Phono1.

CD lyder som en transistorradio til sammenligning med LP.  Det var ikke studieindspilningen der var dårlig, men CDén   Især ved sidste nummer på side 2, Closer to Home, er der lysår mellem CD og LP.

Med Earth Wind and Fire, Raise - er forskellen mindre, men der er stadig tydelig forskel på CD og LP, der er mere med på LP, og det er ikke audiophile minimalistisk detaljefixseret lytning, men kasual hvor selv moster Karen kan høre det.

Så der er meget at hente på LP ift CD. Men igen - hvis man har et lille transistorradioanlæg, drukner forskellen i den ringe gengivelse fra anlæget.

 

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
Niko
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 11 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Indlæg: 188
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

 

Er der ikke forskel på kvaliteten af cd-afspiller og pladespilleren, eller ligger de i samme prisklasse?



__________________
I get totally drunk - what's your hobby?
Til top Vis Niko's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Niko
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Niko skrev:

 

Er der ikke forskel på kvaliteten af cd-afspiller og pladespilleren, eller ligger de i samme prisklasse?

CD afspilleren kan godt give god lyd fra sig, idet der sammenlignes med andre LP/CD variere forskellen betydeligt, ved nogen er det ret tæt på, andre er der lysår mellem - men LP lyder altid bedre. Var det en dårlig CD afspiller ville det hele lyde ens. Ligesom hvis man lytter på et par små HT, lyder det hele ens.

Min konklusion er, at CD ofte har en ringere "skæringskvalitet" end pladen, det kan skyldes kopi-af-kopi, dårligt digitalt produktionsudstyr etc. Årsagen er egentlig irelevant.

Pladen er skåret fra en master, dvs analogt og lige på, og er alt andet lige den mest præcise "skæring" af musikken.

Ikke at forveksle med en lige over skæring af CD-en, hvor tab i lydkvalitet alene er tabet i AD/DA konverteringen, det nogen kalder digital lyd - det kommer så oven i, men er som et sandkorn ift forskellen i "skæringens" kvalitet LP kontra CD.

 

 

 

 

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2380
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 22:47 | IP-adresse registreret  

Det var ligodt grov når selv moster Karen skulle kunne høre det. Spændende indlæg...har selv haft lignende oplevelse med Dire Straits.

mvh



__________________
Rørforstærker diy185W|McIntoshMR71|Luxman SQ38|Marantz 2500|TEACVRDS 10|Rectilinear High Boy+
AMT1Air Motion Transformer|FisherX101 rør|Pioneer SX1080|AVO-MK4 tubetester|HP3580A audio-analyzer

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 15 Januar 2009 kl. 22:57 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Det var ligodt grov når selv moster Karen skulle kunne høre det. Spændende indlæg...har selv haft lignende oplevelse med Dire Straits.

mvh

Nummeret Closer to Home har altid været et af min ynglinsnumre, men hørte det sjældent pga den ringe lydkvalitet - siden jeg fik denne SL-1200 for 1 måned siden er de gamle LPére taget op fra kælderen og støvet af, og voula - nyt liv i musikken  

Der blev produceret så meget god musik i perioden 65 - ca 82, at man ikke kan nå at høre det hele, Deep Purple, Hendrix, Moody Blues, Grand Funk, Black Sabath, Led Zeplin, Geordie, Cat Mother - men I hører dem alle, hver dag, i jingles, reklamer, film musik, tegnefilm, kopi numre, I ved det bare ikke - folk tror det er ny musik, musikken fra den tid lever stadig .............. 

bliver ved med at oplyse konen om at det er kopi-musik fra 70érne og ikke ny musik - hun er født 10 år for sent

 

 

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
scott4
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 21 Januar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 45
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Personligt har vinylen aldrig være død for mig.
Der var lige 1-2 år i midt 90´erne hvor jeg købte flere cd end lper, men det holdte jeg hurtigt op med. Jeg er i dag den lykkelige ejer af en del udgivelser fra 90erne som ikke er de letteste at støve op mere og så der naturligvis alt de nye der kommer og de gamle klassikere som man skal have. Jeg elsker at sætte en plade på. Jeg syntes nu også om at finde en download koupon, når jeg køber en plade. Det er god stil.
Forøvrigt kan jeg kun anbefale "SMUKSTØJ" på vesterbro, som er foretninger der er med i tv indslaget.

Lige nu spiller jeg den nye Animal collective, som jeg var så heldig af finde i Sound station i sidste uge. Fantastisk album!

Til top Vis scott4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af scott4
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 22:38 | IP-adresse registreret  

scott4 skrev:
Jeg elsker at sætte en plade på. Jeg syntes nu også om at finde en download koupon, når jeg køber en
plade. Det er god stil.

Ja, det er simpelthen det fedeste! Så får man det bedste fra to verdener

__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes