| Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
@musicus
Holder mig fra selvbyg-amp. Og det ser ud til at være det der er os ESP.
Men kender siden og har da også set en del interessant læsning.
@Kjeldsen
Ja dem har jeg også kigget på. Det så rigtigt interessant ud med tilslutning til PC.
Har dog ikke kunnet finde erfaringer med produkterne...
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 18:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
@TRX850
Du kan jo mene hvad du vil om hvad der er vrøvl... Det er et definitionsspørgsmål.
Kan godt følge din logik i at optimere en forstærker til et bestemt frekvensområde, og er sådan set også enig med dig i, at det bør kunne laves bedre end en forstærker der skal dække hele frekvensområdet.
Men er ikke sikker på alle deler din konklusion.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 18:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
@TRX850
Du kan jo mene hvad du vil om hvad der er vrøvl... Det er et definitionsspørgsmål.
Kan godt følge din logik i at optimere en forstærker til et bestemt frekvensområde, og er sådan set også enig med dig i, at det bør kunne laves bedre end en forstærker der skal dække hele frekvensområdet.
Men er ikke sikker på alle deler din konklusion.
|
|
|
Jeg tror jeg giver op her, mine kommunikative evner rækker vist ikke  Held og lykke med den løsning du måtte vælge...
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Tak for et kvalificeret input Hasselhof..!
Lige et afklarende spørgsmål: Som du beskriver BASH teknologien forstår jeg dig derhen, at du omtaler selve forsærkeren som ''all in a chip''. Er det korrekt? I de O Audios plate-amps jeg har købt er forstærkeren en diskret opbygget KL A/B forstærker, og det er mit indtryk, at det er strømforsyningen, der er af BASH typen.
Og en præcisering: O Audio plate amps har (også) justering for fase delay
|
|
|
hehe både ja og nej. Forstærkerens forstærker er all in a chip. Bash er en kl d amp som bruges til at drive en kl ab amp. Bash kl d ampen tracker signalet og generer et output der er mellem 4 og 10 volt over hvad ab ampen kræver for at kunne forstærke signalet uforvrænget. Det betyder at spændingsfaldet over ab ampen altid er meget lavt hvormed den bliver "kunstigt" meget effektivt. Bash chippen er en sandart oem vare som bruges til mange forskellige formål hvor amp drift er en af dem. Teknologen har mange navne. Klassen for tracking rail amps betgnes oftes som class G der kan ses som en viderbygning på class h der har 2 eller flere tiers den skifter imellem. hvor class g er infinite variable (op til en vis frekvens) Teknologien blev oprindelig patenteret af Gerald Stanley, men han droppede den til fordel for Grounded bridge da han opdagede at en skiftende forsyningsspænding til output transistorene begrænsede baskontollen. Dermed ikke sagt at class g designs har håbløs baskontrol, men bare det faktum at en helt stiv forsyning kan have en bedre. Hamadi fra Sony patenterede noget lignende hvor kontrol delen var anderledes, man ligesom Stanley valgte han teknologien fra til fordel for noget andet. Teknologien blev først rigtig commercielt udnyttet da Bob Carver patenterede sin Tracking downconverter (et patent som han vidst sidenhend mistede pga infringment) og skabte Sunfire forstærkeren. Labgruppen proff amp bruger også envariant af class g som de kalder class td (tracking digital). Det der gør bash fornuftigt er at de laver alt det i en stor monolitisk chip hvilket kan presse prisen.
Jeg ved ikke om oampsne har reelt fase delay de har variabelt 180 graders faseshift de har ikke klart defineret hvad det betyder. Jeg forstår det bedre hvis fasedelay er opgivet i ms end i grader da man jo så direkte kan beregne hvad den skal stilles på ifht afstand til main speakers.
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hasselhof: Super, tak for uddybningen  Det giver god mening ift min forståelse af BASH, men jeg kan dog ikke se nogen stor chip. forsyningen minder om switch mode (og jeg er med på, at den er af tracking typen)...
|
| Til top |
|
| |
Hasselhof Branchemedlem

Direktør, Earthquake Danmark
Bruger siden: 29 Juni 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 955
|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
Hasselhof: Super, tak for uddybningen Det giver god mening ift min forståelse af BASH, men jeg kan dog ikke se nogen stor chip. forsyningen minder om switch mode (og jeg er med på, at den er af tracking typen)...

|
|
|
Nu brugte jeg måske også ordet stor lidt for nonchalant :) Kig efter sådan en fetter her :

mht optimering af bas gengivelsen pga den frekvens begrænsede natur af brugen.
Den optimering der typisk ligger i at lave en bass freq only amp består ikke i at man optimerer komponenterne specielt til de lave frekvenser. Ved at have en begrænset båndbredde der skal gengives kan man vælge billigere komponenter. til bass only kan man i class ab designs bruge langsommere og billigere transistorer og div andre komponenter da man ikke skal særlig højt op i frekvens. Ved kl d designs man man ligeledes bruge komponenter med lavere hastigheder og dårligere tolerancer samt man kan nedsætte switching hastigheden da man ikke behøver at have 20 eller mere * oversampling ved 20khz. Optimeringen ligger i at bruge fundementalt billigere komponenter så kan man "beefe" konstuktionen op. Du kan fordoble ampere styrken og samtidig holde prisen som hvis det var det halve antal ampere der skulle gå til 20khz (bare et eksempel) Så større transistorer, lyttere psu ect samt mindre problematisk kraftig modkobling muliggør en amp der på bass siden er bedre end en full freq amp til samme pris eller endda væsentligt højere. Dog er der som på alm amps en stor spredning i ydeevne og lydkvalitet på plateamps. De forskellige 200 dollar entry level plate amps er superb value for money, men er bestemt ikke det sidste ord i indbygnigns amps. Kræver man at ens Diy sub kan følge med et highend setup til mange gange prisen så kan det ikke skade at snuse til plate amps i en lidt højere klasse.
Som tidligere nævnt impedansen er især vigtig på BASH ampsne da de grundet deres specielle design ikke kan beskyttes imod over current på en nem måde. Dette er nævn flere steder både i deres manual samt hos oem fabrikanten.
__________________ Thomas Mygind
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 20:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg prøver at se om jeg kan finde nogle lidt større modeller med BASH.
Ellers bliver det nok til to af de 500W OAudio har. Om ikke andet så til tests. Så kan jeg altid flytte dem over i mit surround-setup. hvis jeg finder noget bedre.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 21:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men stadig selvbyg... Og derfor ikke noget for mig.
Der er mange interesante ting, men kan ikke overskue at skulle til at bygge endnu mere selv.
Har bygget aktive delefiltre før (LC Audio) i en 4-vejs udgave, men ønsker nu at koncentrere mig mere om selve højttalerbyggeriet, og søger derfor en mere færdig løsning, når det kommer til EQ, PEQ, sub-amp delen.
|
| Til top |
|
| |
CarrotMan Forum Bruger

Bruger siden: 13 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3141
|
| Sendt: 19 Januar 2009 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
I den lidt dyrere ende: http://www.sitronik-industrie.de/
ICEpower-baserede forstærkere med DSP-frontend. Sidder som OEM i et par high-end subwoofere fra mindre tyske producenter.
/U. __________________ DIY-blog
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 06:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 08:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kommer alt for sent. Det er jo den jeg linker til
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
Faldt lige over den her sjove tingest ser ud til der er flere modeller, men de kommer ikke hver gang, mærkeligt |
|
|
Der findes en monoudgave og en stereoudgave
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 09:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kjeldsen skrev:
musicus skrev:
|
Faldt lige over den her sjove tingest ser ud til der er flere modeller, men de kommer ikke hver gang, mærkeligt |
|
|
Der findes en monoudgave og en stereoudgave
|
|
|
Nåh, ok, dit link var til Omnes Audio, jeg var ikke klar over at den er fra Omnes Audio - de laver åbentbart mere end jeg vidste
Jeg tænkte faktisk på om det er stereo eller mono, men så ved jeg da det
Der åbentbart mere på Strassacker siden end jeg vidste - de Omnes produkter synes bare at være helt rigtige - specielt fint at der er mulighed for 12db
Ang det digitale filter - mon der er mulighed for selv at forme sine slopes
|
| Til top |
|
| |
phoeniks Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 440
|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 10:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Men stadig selvbyg... Og derfor ikke noget for mig.
Der er mange interesante ting, men kan ikke overskue at skulle til at bygge endnu mere selv.
Har bygget aktive delefiltre før (LC Audio) i en 4-vejs udgave, men ønsker nu at koncentrere mig mere om selve højttalerbyggeriet, og søger derfor en mere færdig løsning, når det kommer til EQ, PEQ, sub-amp delen.
|
|
|
hvor går selvbyg grænsen? for groundsound.com dcn23 modulet er nok den bedste løsning som subwoofercontroller prøv at download deres XOWizard __________________ /Brian
musik skal ses live - film skal høres i hjemmebioen
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 10:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
| [Ang det digitale filter - mon der er mulighed for selv at forme sine slopes |
|
|
Mulighederne er ret begrænsede. Der kan vælges mellem Butterworth og Bessel samt 12, 24 eller 36 dB flankestejlhed.
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 14:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg synes den Omnes er spændende, den er sikkert ret nem at justere, mulighed for 12db og op til 500hz delefrekvens, noget som plateamps ikke kan, foruden en særdeles velkommen parametrisk EQ, og åbner desuden mulighed for det som vist også er trådens emne, nemlig brugen af meget kraftige PA forstærkere, hvor det eneste problem bare er at de vist som regel er med XLR stik men mon ikke den store fra mr Holton kan levere det der skal til for at rykke godt i subberne 
Groundsound kommer op i noget højere pris når man også skal købe software og sikkert også en bærbar PC, og der skal vel også målinger til for at det virker optimalt, men absolut spændende
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 14:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
hvor det eneste problem bare er at de vist som regel er med XLR stik 
|
|
|
Neutrik laver phonostik der passer lige i hullerne til XLR stik. Det koster ca. 100 kr. at lave en modifikation der ovenikøbet ser prof ud.
CAD audio leverer lignende produkter som Omnes dog til direkte montering på deres klasse D moduler. De har både display og mulighed for PC tilslutning.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Januar 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
@phoeniks
Det er for meget selvbyg
Det skal være et decideret "færdigt" produkt. Nyder at rode med højttalere, men har ikke energien til at skulle svinge en lodekolbe over svagstrømselektronik.
@musicus
Jeg kunne måske godt se den Omnes som en erstatning for en SMS-1 eller Behringer.
|
| Til top |
|
| |