Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 09:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Selvbyg af stor sub (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 02:55 | IP-adresse registreret  

milund skrev:

31.5" - et er jo sygt!!   Det er over 80cm... hvad bruger man dog den til?

IBIBIB  eller OB

Jeg har egentlig altid syntes den var temmelig latterlig, men jeg var åbentbart ikke klogere

18hz og 96db med højt Qts - som IB skal der nu nok komme godt gang i sagerne med den  men man skal nok ikke begynde at spekulere på hvor stiv mmmmembranen er

Til top Vis musicus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af musicus

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Andvare skrev:
Personligt ville jeg også gå efter 4-6 12"XXLS - de er også til at omsætte hvis man skulle få lyst. Jeg ville nok også (med dit hifi krav) vælge en lukke kasse - alternativt 2 aktive og 4 slaver (jeg har tegnet sådan en mange gang, men det endte med 2 subber istædet).

Jeg ville droppe idéen om slaver og istedet tage flere aktive enheder. Slaver mener jeg ikke rigtig bidrager med noget nyttigt i den her konstruktion, idét der er rigeligt med volumen i boksen og ikke behov for lineært output ned til 20Hz.

HCC
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Lydcentrum

Bruger siden: 25 November 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Lukket sub med enheder der sidder overfor hinanden, altså på hhv. højre side + venstre side. Så er du ude over kabinet der spiller med.......stort set.Smile
Til top Vis HCC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HCC

TPLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2004
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:
milund skrev:

31.5" - et er jo sygt!!   Det er over 80cm... hvad bruger man dog den til?

IBIBIB  eller OB

Jeg har egentlig altid syntes den var temmelig latterlig, men jeg var åbentbart ikke klogere

18hz og 96db med højt Qts - som IB skal der nu nok komme godt gang i sagerne med den  men man skal nok ikke begynde at spekulere på hvor stiv mmmmembranen er

Til top Vis TPLP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TPLP

TPLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Har ikke skrevet så meget med inlæg, så rammen skulle have været i den første, sorry !

Musicus har du en fostex fw 800N: http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=7212 ?

milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Jøsses skrev:
Lukket sub med enheder der sidder overfor hinanden, altså på hhv. højre side + venstre side. Så er du ude over kabinet der spiller med.......stort set.Smile

Det er desværre ikke muligt i dette projekt, da der vil være væg på tre sider af sub'en. Til gengæld vil jeg gøre mit for at gøre kabinettet så tung som muligt - og da det også skal dublere som bord, til lidt pyntegenstande, kunne en 50 kg granitbordplade godt hjælpe på stabiliteten. Samme trick er brugt med held i min nuværende sub - man kan ikke mærke på kabinettet at sub'en spiller, mens sofaen ved siden af ryster

Til top Vis milund's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af milund

TPLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

milund

Glæder mig til at se din færdige sub. Kunne også godt tænke mig at bytte en, har faktisk en fostex 800N stående. Selvom det nu nok ikke bliver med den.

Hvis bliver nok JBL eller TAD ?

TPLP
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Sorry bygge skulle der stå !

Andvare
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004
Sendt: 22 Januar 2009 kl. 17:07 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Andvare skrev:
Personligt ville jeg også gå efter 4-6 12"XXLS - de er også til at omsætte hvis man skulle få lyst. Jeg ville nok også (med dit hifi krav) vælge en lukke kasse - alternativt 2 aktive og 4 slaver (jeg har tegnet sådan en mange gang, men det endte med 2 subber istædet).

Jeg ville droppe idéen om slaver og istedet tage flere aktive enheder. Slaver mener jeg ikke rigtig bidrager med noget nyttigt i den her konstruktion, idét der er rigeligt med volumen i boksen og ikke behov for lineært output ned til 20Hz.

til den nævnte anvendelse ville jeg nok også fravælge slaver og anvende EQ - det bliver der nok alligevel behov for, hvis den skal spille i et stereosystem... Jeg har bare en svaghed for slaver og meget dyb bas...

DIY-tønde
Til top Vis Andvare's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Andvare

HCC
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Lydcentrum

Sendt: 22 Januar 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

milund skrev:

Jøsses skrev:

Det er desværre ikke muligt i dette projekt, da der vil være væg på tre sider af sub'en. Til gengæld vil jeg gøre mit for at gøre kabinettet så tung som muligt - og da det også skal dublere som bord, til lidt pyntegenstande, kunne en 50 kg granitbordplade godt hjælpe på stabiliteten. Samme trick er brugt med held i min nuværende sub - man kan ikke mærke på kabinettet at sub'en spiller, mens sofaen ved siden af ryster

Så kan der jo sidde en foroven, og en forneden.... I takt med at subben er vibrationsfri, vil du også reagere på rummet bedre på den facon. Andre subs står op med flere enheder for at reagere på hele rummet.

Det er altså ikke dumt.

Tjek lige her: http://nubert.de/webshop/pd508145518.htm?defaultVariants=sea rch0_EQ_Mehrschichtlack%20Schwarz_AND_search1_EQ_Schwarz_AND _{EOL}&categoryId=2

De har dog ikke mont. på modsatte fronter, fordi det også giver lidt andre ulemper... men man er vel selvbygger, og ens fordele er tiden til optimering.

HCC
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Tidl. Lydcentrum

Sendt: 22 Januar 2009 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Januar 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret  

Der er rigtig gode grunde til at have enheden til at spille ned mod gulvet - jeg turde dog ikke tage den satsning med så tunge membraner som det ofte er - nogle som XXLS er med 100-150gram relativt lette, mens andre er oppe næsten et halvt kilo  men med tiden vil en enhed begynde at "hænge", nåh, måske ikke hvis membranen er 5-10gram

milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2009 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

Kan du ikke lige fortælle hvad fordelene er ved at have en down-fireing sub? Min nuværende er lavet på den måde fordi, det er det sted der luft, når den er klemt inde mellem to sofaer. Fordel 2: man slipper for at se på enheden??? Og børnefingre er ikke så tilbøjelige til at trykke enheden ind...

Men hvad er de lydmæssige fordele?

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2009 kl. 08:56 | IP-adresse registreret  

Står mere fast og "rokker" mindre -  enheden har større masse at arbejde imod, og formentlig samme resultat som hvis kabinet var ekstremt tungt

Vedr SUNFIRE sub mindes jeg at der var folk som eksperimenterede med at vende subben så enheden arbejdede ned eller op, og at de påstod at det gav mere magtfuld subbas

Skulle jeg lave en lille sub, ville jeg bestemt overveje at lave rum til store mængder sand, men med en stor sub vil det være urealistisk, men den vil måske også være tung nok i sig selv

milund
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2009 kl. 08:58 | IP-adresse registreret  

Jøsses skrev:

http://www.magnat.de/index.php?id=2349&L=1&tx_nxprod ukte_pi1[produkt]=2229&cHash=90c5317b4e

Den har ellers lige den rigtige størrelse - men den er da gået ud af produktion eller hvad?

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 09:49 | IP-adresse registreret  

milund skrev:

Kan du ikke lige fortælle hvad fordelene er ved at have en down-fireing sub?

Men hvad er de lydmæssige fordele?

En ulempe er ihvertfald at medmindre ens gulv er beton, så får man overført en meget stor mængde energi til gulvet istedet for til luften.

Personligt er jeg alt andet end fan af subs der spiller ned i gulvet, alene af den årsag. Det er ok til film, men ikke til musik.

Derudover er der problemet med at membranen begynder at hænge med tiden, det ændrer ret drastisk på enhedens data.

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2009 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

musicus skrev:

med tiden vil en enhed begynde at "hænge", nåh, måske ikke hvis membranen er 5-10gram

Vi er vist fuldstændig enige om at det må frarådes på det kraftigste  beklager hvis det er blevet opfattet anderledes

musicus
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2009 kl. 11:01 | IP-adresse registreret  

Tapped horn - subben til vilde fester  man kan få utroligt meget ud af relativt små og billige enheder, men en fordel at kunne bruge programmet "HornResp"  http://mywebsite.bigpond.com/dmcbean/  men jeg har ikke fået det til at fungere

http://volvotreter.de/th.htm

http://www.cowanaudio.com/

http://www.danleysoundlabs.com/tapped_horn.html

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes