| Forfatter |
|
musicus Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 2655
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 02:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
milund skrev:
|
31.5" - et er jo sygt!! Det er over 80cm... hvad bruger man dog den til?
|
|
|
IBIBIB eller OB
Jeg har egentlig altid syntes den var temmelig latterlig, men jeg var åbentbart ikke klogere 
18hz og 96db med højt Qts - som IB skal der nu nok komme godt gang i sagerne med den men man skal nok ikke begynde at spekulere på hvor stiv mmmmembranen er 
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 09:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andvare skrev:
| Personligt ville jeg også gå efter 4-6 12"XXLS - de er også til at omsætte hvis man skulle få lyst. Jeg ville nok også (med dit hifi krav) vælge en lukke kasse - alternativt 2 aktive og 4 slaver (jeg har tegnet sådan en mange gang, men det endte med 2 subber istædet). |
|
|
Jeg ville droppe idéen om slaver og istedet tage flere aktive enheder. Slaver mener jeg ikke rigtig bidrager med noget nyttigt i den her konstruktion, idét der er rigeligt med volumen i boksen og ikke behov for lineært output ned til 20Hz. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
HCC Udelukket fra forum

Tidl. Lydcentrum
Bruger siden: 25 November 2008 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 59
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 09:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lukket sub med enheder der sidder overfor hinanden, altså på hhv. højre side + venstre side. Så er du ude over kabinet der spiller med.......stort set.
|
| Til top |
|
| |
TPLP Forum Bruger

Bruger siden: 07 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 67
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 12:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
milund skrev:
|
31.5" - et er jo sygt!! Det er over 80cm... hvad bruger man dog den til?
|
|
|
IBIBIB eller OB
Jeg har egentlig altid syntes den var temmelig latterlig, men jeg var åbentbart ikke klogere 
18hz og 96db med højt Qts - som IB skal der nu nok komme godt gang i sagerne med den men man skal nok ikke begynde at spekulere på hvor stiv mmmmembranen er 
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
TPLP Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
milund Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2003
Status: Offline Indlæg: 81
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jøsses skrev:
Lukket sub med enheder der sidder overfor hinanden, altså på hhv. højre side + venstre side. Så er du ude over kabinet der spiller med.......stort set. |
|
|
Det er desværre ikke muligt i dette projekt, da der vil være væg på tre sider af sub'en. Til gengæld vil jeg gøre mit for at gøre kabinettet så tung som muligt - og da det også skal dublere som bord, til lidt pyntegenstande, kunne en 50 kg granitbordplade godt hjælpe på stabiliteten. Samme trick er brugt med held i min nuværende sub - man kan ikke mærke på kabinettet at sub'en spiller, mens sofaen ved siden af ryster 
|
| Til top |
|
| |
TPLP Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
milund
Glæder mig til at se din færdige sub. Kunne også godt tænke mig at bytte en, har faktisk en fostex 800N stående. Selvom det nu nok ikke bliver med den.
Hvis bliver nok JBL eller TAD ?
|
| Til top |
|
| |
TPLP Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Sorry bygge skulle der stå !
|
| Til top |
|
| |
Andvare Forum Bruger

Bruger siden: 07 September 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 536
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 17:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
JJAZ skrev:
Andvare skrev:
| Personligt ville jeg også gå efter 4-6 12"XXLS - de er også til at omsætte hvis man skulle få lyst. Jeg ville nok også (med dit hifi krav) vælge en lukke kasse - alternativt 2 aktive og 4 slaver (jeg har tegnet sådan en mange gang, men det endte med 2 subber istædet). |
|
|
Jeg ville droppe idéen om slaver og istedet tage flere aktive enheder. Slaver mener jeg ikke rigtig bidrager med noget nyttigt i den her konstruktion, idét der er rigeligt med volumen i boksen og ikke behov for lineært output ned til 20Hz. |
|
|
til den nævnte anvendelse ville jeg nok også fravælge slaver og anvende EQ - det bliver der nok alligevel behov for, hvis den skal spille i et stereosystem... Jeg har bare en svaghed for slaver og meget dyb bas... __________________ HD HjemmeBio
DIY-tønde
|
| Til top |
|
| |
HCC Udelukket fra forum

Tidl. Lydcentrum
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
milund skrev:
Jøsses skrev:
Lukket sub med enheder der sidder overfor hinanden, altså på hhv. højre side + venstre side. Så er du ude over kabinet der spiller med.......stort set. |
|
|
Det er desværre ikke muligt i dette projekt, da der vil være væg på tre sider af sub'en. Til gengæld vil jeg gøre mit for at gøre kabinettet så tung som muligt - og da det også skal dublere som bord, til lidt pyntegenstande, kunne en 50 kg granitbordplade godt hjælpe på stabiliteten. Samme trick er brugt med held i min nuværende sub - man kan ikke mærke på kabinettet at sub'en spiller, mens sofaen ved siden af ryster 
|
|
|
Så kan der jo sidde en foroven, og en forneden.... I takt med at subben er vibrationsfri, vil du også reagere på rummet bedre på den facon. Andre subs står op med flere enheder for at reagere på hele rummet.
Det er altså ikke dumt.
Tjek lige her: http://nubert.de/webshop/pd508145518.htm?defaultVariants=sea rch0_EQ_Mehrschichtlack%20Schwarz_AND_search1_EQ_Schwarz_AND _{EOL}&categoryId=2
De har dog ikke mont. på modsatte fronter, fordi det også giver lidt andre ulemper... men man er vel selvbygger, og ens fordele er tiden til optimering.
|
| Til top |
|
| |
HCC Udelukket fra forum

Tidl. Lydcentrum
|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Januar 2009 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er rigtig gode grunde til at have enheden til at spille ned mod gulvet - jeg turde dog ikke tage den satsning med så tunge membraner som det ofte er - nogle som XXLS er med 100-150gram relativt lette, mens andre er oppe næsten et halvt kilo men med tiden vil en enhed begynde at "hænge", nåh, måske ikke hvis membranen er 5-10gram 
|
| Til top |
|
| |
milund Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan du ikke lige fortælle hvad fordelene er ved at have en down-fireing sub? Min nuværende er lavet på den måde fordi, det er det sted der luft, når den er klemt inde mellem to sofaer. Fordel 2: man slipper for at se på enheden??? Og børnefingre er ikke så tilbøjelige til at trykke enheden ind...
Men hvad er de lydmæssige fordele?
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 08:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Står mere fast og "rokker" mindre - enheden har større masse at arbejde imod, og formentlig samme resultat som hvis kabinet var ekstremt tungt
Vedr SUNFIRE sub mindes jeg at der var folk som eksperimenterede med at vende subben så enheden arbejdede ned eller op, og at de påstod at det gav mere magtfuld subbas
Skulle jeg lave en lille sub, ville jeg bestemt overveje at lave rum til store mængder sand, men med en stor sub vil det være urealistisk, men den vil måske også være tung nok i sig selv
|
| Til top |
|
| |
milund Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 08:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den har ellers lige den rigtige størrelse - men den er da gået ud af produktion eller hvad?
|
| Til top |
|
| |
JJAZ Branchemedlem

JJAZ
Bruger siden: 21 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 806
|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 09:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
milund skrev:
|
Kan du ikke lige fortælle hvad fordelene er ved at have en down-fireing sub?
Men hvad er de lydmæssige fordele? |
|
|
En ulempe er ihvertfald at medmindre ens gulv er beton, så får man overført en meget stor mængde energi til gulvet istedet for til luften.
Personligt er jeg alt andet end fan af subs der spiller ned i gulvet, alene af den årsag. Det er ok til film, men ikke til musik.
Derudover er der problemet med at membranen begynder at hænge med tiden, det ændrer ret drastisk på enhedens data. __________________ JJAZ
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 10:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
musicus skrev:
|
med tiden vil en enhed begynde at "hænge", nåh, måske ikke hvis membranen er 5-10gram 
|
|
|
Vi er vist fuldstændig enige om at det må frarådes på det kraftigste beklager hvis det er blevet opfattet anderledes 
|
| Til top |
|
| |
musicus Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Januar 2009 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|