Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 13:25   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Kabler til Denon AVR og Dali Mentor 5.1 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 02:31 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle fellow hifi'er

På søndag bliver jeg den glade ejer af følgende.

Denon AVR3808A - (Denon DVD1949 tilgår om en lille mdr)

Dali Mentor 6, Mentor sub, Mentor LCR center, IKON W2 Bag.

Det med valg af anlæg har jeg haft nogenlunde styr på men hva der stadig er en jungle for mig er kabler, ikk kun valget af kabler men også hva der skal bruges til hvad for at få det optimale ud af anlæget !

For at være specifik, så vil jeg gerne nedtone det lyse i lyden og prøve at fremhæve bunden lidt mere. Jeg ønsker en lyd der er dynamisk og varm, men med en fast markant bas der ikk gemmer sig bag den lidt for dominerende lyse tone der er i dette setup.

Budgettet ligger på ca. 5.000 i brugt køb ! (vil kun have brugt, mere for pengene og kabler holder jo længe i de rette hænder)

Jeg har kig på noget Tara Labs da jeg har læst at disse nedtoner den lyse side og fremhæver bassen! Jeg har derfor også kig på de billigere da de er knap så neutrale som de dyrer udgaver. Men hvem forhandler Tara Labs og hva skal jeg vælge inden for mærket eller et andet givent mærke ?

Til mit tv (tilgår senere) har jeg tænkt at bruge HDMI (max. 2m er nok) og HDMI fra dvd over reciver. Men hva med lyden ? Bruger min dvd som cd afspiller, men skal jeg trække lyden igennem RCA kabler eller er optisk/coax bedre ? Eller skal det køres gennem HDMI ? Hvor er lyden mest som jeg ønsker det og hva er mulighederne ?  Hvor mange kabler har jeg egentlig brug for ?

Yder mere skal jeg have 2*3m HT kabel med mulighed for Bi-amping da jeg ønsker at Bi-ampe mit setup eller ihvertfald ha muligheden for det !

Såfremt tiden og lysten er til det må i meget gerne komme uddybende svar eller referencer til hjemmesider med forhandling af div. produkter da jeg lige på dette område stadig er meget grøn trods mange timers læsning i forummet!

Mvh Kristian live from Afghan..

Til top Vis Kristian-d's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kristian-d

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 13:28 | IP-adresse registreret  

Kristian-d skrev:
For at være specifik, så vil jeg gerne nedtone det lyse i lyden og prøve at fremhæve bunden lidt mere. Jeg ønsker en lyd der er dynamisk og varm, men med en fast markant bas der ikk gemmer sig bag den lidt for dominerende lyse tone der er i dette setup.

Så ville det måske have været smartere at købe en kombination af receiver og højttalere der lød som du ville have det fra start af. Jeg tvivler ret stærkt på at du kan rette det ret meget med kabler.

Kristian-d skrev:
Budgettet ligger på ca. 5.000 i brugt køb ! (vil kun have brugt, mere for pengene og kabler holder jo længe i de rette hænder)

Jeg har kig på noget Tara Labs da jeg har læst at disse nedtoner den lyse side og fremhæver bassen! Jeg har derfor også kig på de billigere da de er knap så neutrale som de dyrer udgaver. Men hvem forhandler Tara Labs og hva skal jeg vælge inden for mærket eller et andet givent mærke ?.

Min oplevelse af Tara Labs er nærmest det modsatte. Hfk forhandlede Tara Labs indtil for ikke ret længe siden, om der er nogen der har overtaget agenturet ved jeg ikke.

Kristian-d skrev:
Til mit tv (tilgår senere) har jeg tænkt at bruge HDMI (max. 2m er nok) og HDMI fra dvd over reciver. Men hva med lyden ? Bruger min dvd som cd afspiller, men skal jeg trække lyden igennem RCA kabler eller er optisk/coax bedre ? Eller skal det køres gennem HDMI ? Hvor er lyden mest som jeg ønsker det og hva er mulighederne ?  Hvor mange kabler har jeg egentlig brug for ?.

Det kommer an på hvilken (afspilleren eller receiveren) der har det bedste analog kredsløb. Mit gæt er receiveren, derfor kan du bare køre det gennem HDMI-kablet. Der er muligvis lidt fordel i at høre CD via enten Coax eller Optisk, men det kan du nok bedst selv lytte dig frem til

Kristian-d skrev:
Yder mere skal jeg have 2*3m HT kabel med mulighed for Bi-amping da jeg ønsker at Bi-ampe mit setup eller ihvertfald ha muligheden for det !

effekten af biamping er forsvindende lille. Med mindre du bruger aktivt delefilter bliver den ekstra effekt alligevel bare sorteret fra i delefiltret til højjtaleren.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

Hej, jeg vil forslå dig et sæt VDH Magnum hybrid, det vil nok kunne trække lyden i den retning du beskriver. Det er dog et singelwire kabel, lav en lille lus til ht terminalerne bag på dine ht, hvis du så vil bi- ampe så er du nød til at købe et sæt mere.

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2009 kl. 15:36 | IP-adresse registreret  

Jeg fik et tilbud på dette anlæg for 30.000 og slog til. Har hørt det før og var helt vild med lyden, dog med det minus at jeg synes der manglede lidt bund. Dette kan skyldes manglende tilspilning da det var et helt nyt anlæg jeg lyttede til og har læst at Mentoren skal spilles til før bassen virkelig markere sig.

Er ikk sikker på at jeg forståt konceptet med Bi-amping så, men er det ikk at reciveren deler signalet og da jeg har 7 udgange kan bruge 4 til fronten. Får jeg intet ud af det udover at smide ekstra power ud i fronten ? Vil det ikk bevirke bedre behærskelse af bassen og diskanten da der er 2 udgange pr HT ? Eller er jeg helt galt på den her ?

Ang. Kabler, havde jeg læst at de billigere Tara Labs kabler hældte i den nævnte retning, men hvis ikk hva skal jeg så kigge efter af brugte signal og HT kabler ?
Har selv haft kig på VDH - The TEATRACK HYBRID.

Er der andre som kan hjælpe, er total ny i kabel verdenen og har prøvet at være så specifik som muligt.
Please..

Mvh Kristian D

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Kristian-d skrev:
Er ikk sikker på at jeg forståt konceptet med Bi-amping så, men er det ikk at reciveren deler signalet og da jeg har 7 udgange kan bruge 4 til fronten. Får jeg intet ud af det udover at smide ekstra power ud i fronten ? Vil det ikk bevirke bedre behærskelse af bassen og diskanten da der er 2 udgange pr HT ? Eller er jeg helt galt på den her ?

Hvis man ser meget firkantet på det kan du (måske) fordoble udgangseffekten fra forstærkeren. Problemet er bare at du forstærker hele signalet, ikke kun den del enten diskanten eller bassen skal have, det bas der kommer til diskanten bliver skåret væk i delefilteret og omvendt. Så dér hvor der er størst effekt er at delefiltret sandsynligvis bare bliver dobbelt så varmt

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2009 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

Kristian-d skrev:

Hvis man ser meget firkantet på det kan du (måske) fordoble udgangseffekten fra forstærkeren. Problemet er bare at du forstærker hele signalet, ikke kun den del enten diskanten eller bassen skal have, det bas der kommer til diskanten bliver skåret væk i delefilteret og omvendt. Så dér hvor der er størst effekt er at delefiltret sandsynligvis bare bliver dobbelt så varmt

Hvis dem bi amper vil du få mere kontrol ud af det, havde en gang et sæt audiovector 5x som blev trukket af en linn lk 140, sener købte jeg en lk 140 mere så de kørte bi-amping, sikke en forskæld, det var meget bedere. Det har selvfølgelig også noget at sige at en lk 140 er lige det minste til en av 5x, så med 2 stk er de ikke så hårdt belasted.

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2009 kl. 17:20 | IP-adresse registreret  

Ja kan se hva du mener, men så er det at jeg ikk forstår konceptet ved at Bi-ampe ? For alle HT i den størrelse og op har jo et delefilter som vil blokere !

Men når jeg på reciveren indtiller henholdsvis 6 og 7 kanal til at køre enten bas eller diskant, så forstærker de vel ikk hele signalet, men fra der hvor delingen ligger op henholdsvis op i frekvens eller ned. Forstår du min krukkede tankegang ?

Men ved siden af den her snak, hva vil du så anbefale mig at gøre ? Hvordan vil du sige det er bedst at koble min HT op til min reciver ?

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2009 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Dan A.
Det er præcis det jeg mener og det var nemlig min hensigt ? Altså Mentoren kan jo ikk få for meget power fra den reciver jeg har. Så i min verden ville det ikk gøre noget at smide et sæt ekstra kanaler efter dem. Netop for kontrollen..

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 23 Januar 2009 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

Det er nu ikke helt korrekt. Det bas der kommer til diskanten bliver blokeret i delefilteret. Det betyder at forstærkeren ved lave frekvenser ser ind i en stor modstand og der går derfor ingen eller meget lidt strøm. Når der ikke går nogen strøm, afsættes der heller ingen effekt. Det betyder mindre belastning af strømforsyningen ved meget bas og dermed mindre forvrængning, altså bedre diskant og mellemtone. Klipning opstår som regel i takt med kraftig bas som får stømforsyningen til at dykke. Det medfører en masse overtoner (høje frekvenser) som ofte ødelægger diskantenheden. Ved bi-amp er der ikke klipning på forstærkeren til diskant/mellemtone ved kraftig bas, men kun på forstærkeren til bassen og her blokeres overtonerne af spolen i delefilteret.

Til top Vis Stanley's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stanley

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2009 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Hvis dem bi amper vil du få mere kontrol ud af det, havde en gang et sæt audiovector 5x som blev trukket af en linn lk 140, sener købte jeg en lk 140 mere så de kørte bi-amping, sikke en forskæld, det var meget bedere. Det har selvfølgelig også noget at sige at en lk 140 er lige det minste til en av 5x, så med 2 stk er de ikke så hårdt belasted.

Der er dog den væsentlige forskel at du kørte med to seperate forstærkere og dermed også to strømforsyninger. Da strømforsyningen ofte er det svage led får du netop flere resourcer med den løsning og de fordele jeg nævnte i mit sidste svar. Med en surroundreceiver er det stadig den samme strømforsyning man belaster og dermed er de fordele væk ( medmindre receiveren har separat strømforsyning for hver kanal, men det er ikke normalt ).

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2009 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:

dan a. skrev:

Der er dog den væsentlige forskel at du kørte med to seperate forstærkere og dermed også to strømforsyninger. Da strømforsyningen ofte er det svage led får du netop flere resourcer med den løsning og de fordele jeg nævnte i mit sidste svar. Med en surroundreceiver er det stadig den samme strømforsyning man belaster og dermed er de fordele væk ( medmindre receiveren har separat strømforsyning for hver kanal, men det er ikke normalt ).

Jeg er både enig og uenig på samme tid vedr. det ovenstående. Det er rigtig at strømforsyningen kan afgive flere VA pr. kanal ved at køre 5,1 frem for 7,1 eller 5,1+ 2 og i disse tilfælde vil det måske ikke være den store forskæld, men i de tilfælde hvor den bliver brugt til 2,0+2 burde strømforsyningen ikke blive presset og derfor en fordel.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2009 kl. 22:24 | IP-adresse registreret  

dan a. skrev:

Jeg er både enig og uenig på samme tid vedr. det ovenstående. Det er rigtig at strømforsyningen kan afgive flere VA pr. kanal ved at køre 5,1 frem for 7,1 eller 5,1+ 2 og i disse tilfælde vil det måske ikke være den store forskæld, men i de tilfælde hvor den bliver brugt til 2,0+2 burde strømforsyningen ikke blive presset og derfor en fordel.

Du har ret, men så burde den heller ikke blive presset ved alm. 2,0 og dermed har han måske ikke det samme behov for ekstra energi som du havde i dit eksempel. Du skrev det egentlig selv at din Linn var lige lille nok og at du fik mere kontrol ved at koble en mere på. Manglende kontrol over bassen er et tydeligt tegn på at stømforsyningen har været presset. Derfor har du haft gavn af at få dobbelt strømforsyning. Han får ikke dobbelt strømforsyning (og har måske heller ikke behov for det) og derfor vil fordelen nok være mindre.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2009 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Stanley skrev:
dan a. skrev:

Du har ret, men så burde den heller ikke blive presset ved alm. 2,0 og dermed har han måske ikke det samme behov for ekstra energi som du havde i dit eksempel. Du skrev det egentlig selv at din Linn var lige lille nok og at du fik mere kontrol ved at koble en mere på. Manglende kontrol over bassen er et tydeligt tegn på at stømforsyningen har været presset. Derfor har du haft gavn af at få dobbelt strømforsyning. Han får ikke dobbelt strømforsyning (og har måske heller ikke behov for det) og derfor vil fordelen nok være mindre.

hver effekt "blok" har en begrænsning i hvor meget strøm den kan lukke i gennem udgangs transisterne, så det kan sagtens være en fordel i 2+2. Det er ikke kun kontrollen der bliver beder ved bi-amping, lydbilledet vokser, højere, breder og dybere samt detaljer i musikken som man aldrig viste var der popper ud af højtalerne. En simpel mude af finde ud af om det virker kunne jo være at tage noget harald nyborg ht kabel og koble hans ht til som bi-wire, der spil noget musik, her efter kobbel dem i bi- amping, spil det samme musik og så høre om det er bedere.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Januar 2009 kl. 23:21 | IP-adresse registreret  

Hej kristian-d

Jeg har lige set de tekniske data på din denon, du burde ikke mangle power til dine dalier, 130 w pr. kanal forsyningen kommer via 3 stk trafoer med seperat strømforsynings kort til hver kanal. Der er lige en ting jeg er kommet i tanke om, du beskriver at lyden er lys, det kan også opfates som skinger, det er en effekt jeg af og til har bemærket med standart powerkabler, prøv om du ikke kan låne et af VDH's power kabler i hifi-klubben, det kan måske være løsningen

detoch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Februar 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 01:43 | IP-adresse registreret  

HVa med dali's egen silverwave 2 eller 4.? Dem har jeg og syntes de klarer det fint...

Aurum Cantus Volla
Aurum Cantus V4C
Dali Helicon S600
Dali Euphonia RS3
Dali Silver Wave 2
Tara Labs
Til top Vis detoch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af detoch

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2009 kl. 08:46 | IP-adresse registreret  

Stanley og Dan A.

Tak for svarene og de uddybende debatter. Det har givet super indsigt og forklaring !
Men som jeg så forstår det ville jeg faktisk ikk få noget ud af at Bi-ampe min front, forstået korrekt ? Det jeg vil hen til er om jeg henter det mindste ved det ? For har som sagt kig på VDH - The Teatrack Hybrid, og det kan jo Bi-ampe og så kan jeg lytte til det og er det ikk sagen kan jeg vel lave det over i en Bi-wire ? (såfremt min ud kanal kan gabe over 6mm2).

Dan A. Ang power til mine Dalier så tror jeg heller ikk jeg mangler, men mener bare at jeg ikk kan få for meget power ud til dem. De kan jo håndtere en del og så har de mere at lege med og i håbet om kontrollen stadig er der når der så skrues lidt op for dem !

Det med at jeg synes lyden var lys var ik at den var skinger. Tvært imod var det øvre lydbilled fantastisk ! Virkelig lækkert, detaljeret og flot. Der manglede bare bas og det "ødelagde" lidt det samlede lydbilled. Gik jeg derimod over på Lektor7, var bassen god, dyb dynamisk og væsenligt mere til stede end på Mentor, på Lektoren manglede bare den flotte øvre del af billedet !

Men vil da helt klart prøve at låne et kabel og se om det kan hjælpe ! Det skal dog også siges at fronten i HFK var koblet op på det billigste kabel de havde i butikken (mener endda det var det der fulgte med HT)

abel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juli 2005
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Januar 2009 kl. 09:09 | IP-adresse registreret  

Kristian-d skrev:

For at være specifik, så vil jeg gerne nedtone det lyse i lyden og prøve at fremhæve bunden lidt mere.

Jeg giver et tidligere indlæg ret - så skulle du have valgt en anden receiver - jeg havde selv en Denon 2808 på et sæt Mentor 6 - dog kun én uge, så
var jeg nød til at give mig og ofre på en ny forstærker - det var ikke en heldig kombination.

Som surround er det sikkert fint, men til stereo bliver man mere opmærksom på at Denon/Dali ikke altid er lykken. Hvad med at prøve en to-kanals
forstærker i kombinationen. For 5000,- kan du godt finde noget der kan klare Mentoren bedre end Denon.

dan a.
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2009 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Kristian-d skrev:

Stanley og Dan A.

Tak for svarene og de uddybende debatter. Det har givet super indsigt og forklaring !
Men som jeg så forstår det ville jeg faktisk ikk få noget ud af at Bi-ampe min front, forstået korrekt ? Det jeg vil hen til er om jeg henter det mindste ved det ? For har som sagt kig på VDH - The Teatrack Hybrid, og det kan jo Bi-ampe og så kan jeg lytte til det og er det ikk sagen kan jeg vel lave det over i en Bi-wire ? (såfremt min ud kanal kan gabe over 6mm2).

Dan A. Ang power til mine Dalier så tror jeg heller ikk jeg mangler, men mener bare at jeg ikk kan få for meget power ud til dem. De kan jo håndtere en del og så har de mere at lege med og i håbet om kontrollen stadig er der når der så skrues lidt op for dem !

Det med at jeg synes lyden var lys var ik at den var skinger. Tvært imod var det øvre lydbilled fantastisk ! Virkelig lækkert, detaljeret og flot. Der manglede bare bas og det "ødelagde" lidt det samlede lydbilled. Gik jeg derimod over på Lektor7, var bassen god, dyb dynamisk og væsenligt mere til stede end på Mentor, på Lektoren manglede bare den flotte øvre del af billedet !

Men vil da helt klart prøve at låne et kabel og se om det kan hjælpe ! Det skal dog også siges at fronten i HFK var koblet op på det billigste kabel de havde i butikken (mener endda det var det der fulgte med HT)

Bi- amping virker, det er bare svært at give et sikkert svar i dit tilfælde, det er også derfor at jeg forslog at købe noget harald nyborg ht kabel og prøve bi-wire og bi-amping og lade dine øre bestemme, selv om det er noget skod kabel så vil forskellen være der. Grunden til at jeg forslåer denne fremgangs måde er at hvis der ikke er noget at hente i bi-amping, så er der ingen grund til at låse sig fast på et bi-wire/amping kabel, da du sikkert får et bedere singel wire kabel for de samme penge.

Stanley
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2009 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Kristian-d skrev:

Jeg siger ikke at du ikke kan opnå noget med bi-amp, men at fordelen nok bliver mindre end det Dan oplevede med hans Linn forstærkere. Bi-wire vil nok give endnu mindre. Der er kun en måde at finde det sikre svar, og der har du jo selv løsningen :

Kristian-d skrev:

Men vil da helt klart prøve at låne et kabel og se om det kan hjælpe !

Kristian-d
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Januar 2009 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Jeg vil igang med lytningen! Anlægget lander på min lillebrors adresse imorgen og så må det vente der til jeg kommer hjem til DK igen om en 3 uger !

Jeg har desudden fået 6m Audioquest T6 af ovennævnte som jeg kunne starte med at lytte.

Grunden til at jeg købte var som sagt det super gode tilbud og at jeg ikk har lyttet noget endnu (eller hørt om) der gav så god lyd som dette her setup. Det skal dog siges at så meget synes jeg heller ikk der mangler i bunden, det er det sidste pift jeg mangler !

Abel.
Men hva er det du forslår med stereo, kan jeg parallel koble det på en måde så jeg kan have en god stereo forstærker ved siden af ? For så er tror jeg mine problemer er løst faktisk. For så vil jeg køre det sådan. Er det via pre-out på Denon jeg kan køre signalet over i en stereo ?

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes