Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 18:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Optimal forstærker til concept 10 ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
thuekay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2008
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

Sådan en K2 ville dælme sparke liv i de Concept´er.

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=104703

Justix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 00:31 | IP-adresse registreret  

Okay, og det er ikke bare en smule overkill af de stakels 10 tommer enheder ?
Til top Vis Justix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Justix

HappyFrog
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Oktober 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 11:48 | IP-adresse registreret  

Jo for helvede, godtnok er mange watt godt og endnu flere watt endnu bedre, men der må alligevel være grænser.

Jeg kan varmt anbefale dig Classic'en som du selv nævnte tidligere. Den kører de første 20 watt i klasse a og har mere end rigelig ladekapacitet til at sparke liv i de basser. Der er iøvrigt en Classic 01b cd-afspiller til salg på brugtmarkedet lige nu, som næsten ville være et oplagt valg at parre den med

Jeg har selv tidligere kørt med en classic 10.0/8.0 kombination som også sagtens kan spille op til dans (eller hvad man nu er til). Det trak til dagligt nogle stander højttalere, men det fik lov at råbe i et par B&W 604 når julefrokosterne skulle løbe af stablen.
Jeg hører selv en stor blanding af stort set alle genre, det eneste jeg aldrig fik til at lyde godt var metal. Nogle vil nok sige det er fordi det simpelthen ikke skal lyde godt, men det kan også være den ringe bas gengivelse der var i mine standerhøjttalere.

Man kan hvad man vil, hvis man vil det man kan.
Til top Vis HappyFrog's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HappyFrog Besøg HappyFrog's Websted

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 26 Januar 2009 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

http://www.auditus.dk/product.asp?product=58

denne her er stærk nok til concept 10 og er vellydende...
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Justix]

Den primare A30.2 forstærker lyder også lækker. 120 watt i 8ohm er det nok ? Jo min nad har pre-out. Ville det være en god combo ?

Hej Justix jeg har et sæt concept 1 som står på et skrivebord med nogen vt-feet, der er tilsluttet med noget supra classic 4.0mm højttalerkabel synes de giver bedre perspektiv,bedre brede i lyden end mine audioquest midnight (ca 15 år gammel) men synes stadig diskanten er lidt for høj.

Jeg har en effektforstærker på 2x 120 watt i 8 ohm og 2x220 watt i 4 ohm, på hifi klubben's hjemmeside er der en test af concept 2 som har en impedans helt ned til 4 ohm derfor tror jeg også at mine concept 1 har en impedans på 4 ohm(de kan ihvert spiller meget højt),min effektforstærker som er en gammel rotel RB-980BX bliver ikke faretruende varm efter mange timer med musik,så jeg tror concept serien er nem at trække(hvad impedansen angår)

Med 2x120 watt(primare) og dine 91 db spiller du højere end jeg ville gøre med 2x220 watt og mine 87db, mine concept kan spille 106 db og jeg tør simpelt hen ikke skrue så helt op for forstærkeren lige før højtaleren forvrænger(max belastning, de står i et lille rum på under 20 kvm)for de kan med min effektforstærker spille meget højt og rent (måske endda højere end de 106db som dali oplyser de kan spille).

Jeg vil ikke gå efter noget bestemt effekt men mere gå efter en kvalitets forstærker der har  god lyd, men en effektforstærker der har masser af power og god lyd kunne være en lyndorf sda 2175 som har 2x 200 watt i 8 ohm og koster 7999kr det skulle nok kunne sætte lidt gang i dine concept 10 cd afspilleren kunne være noget nad, cambridge eller denon som passer med det du max vil ofre. 

Hvis du mangler bas så kune du jo stille dine højtaler i et hjørne som giver mere bas men ofte også en upræcis og eller mudret bas.   

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Overkill eksisterer ikke i hifi, kun underdimensionering.

Linket virker ikke, men jeg antager at der er tale om en Crown K2.

jeg har sådan en (og en Crown Powertech 2.1) stående som der kan lånes en måneds tid eller to, så er der mulighed for at opbygge en reference for hvordan det kan lyde med "optimal" basforstærkning (og forstærkning i det hele taget) på.

Mads57
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2008
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 01:18 | IP-adresse registreret  

kim olsen skrev:

Overkill eksisterer ikke i hifi, kun underdimensionering.

godt vi alle er forskellige, der er også noget der hedder mangel på dømmekraft, hvilke er noget alt for mange lider af..

det jeg vil frem til er, mange vælger at overdimensioner, frem for kvalitet.. jeg er selv en af dem, men jeg er blevet
klogere heldigvis..
Til top Vis Mads57's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mads57

kim olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 01:27 | IP-adresse registreret  

min pointe er netop at man ikke kan overdimensionere. Man kan altid diskuterer om noget er nødvendigt, men lige som med biler, så er en 8.3 liters bigblock ikke nødvendig, men den er altså noget sjovere end en 0,9 liters 4 cylindret...

Den diskussion du vil ind på er kvalitet kontra kvantitet, og det er en hel anden.

overdimensionering og kvalitet kan sagtens gå hånd i hånd, det koster dog blot ekstra.

Niko
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 01:32 | IP-adresse registreret  

Har du overvejet en NAD 218 effekt. Den tror jeg opfylder dine krav ift. lydkvaltitet og effekt. Den er rimelig tit i brugt for 3-4000 kr. Jeg tror ikke du får mere ud af dine concept end med den. Hverken hvis du får lydkvalitetsmæssigt bedre forstærker eller en med flere kræfter.

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 04:48 | IP-adresse registreret  

Krell KAV-400xi
http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=9078

Så må du opgradere dine højttalere senere!
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

gasolin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2009
Lokalitet: Fyn
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Hvad med at du bruger din nad 352BE til de høje toner og til de dybe toner en brugt nad effektforstærker fra samme årgang som 352BE på f.eks 120 watt gerne en der kan justeres i lydstyrken, så bassen bedre kan justeres i lydstyrken en hvis du kun har tonekontrollen at justere med. Så har du også den fordele selv om det måske er svært (forestiller jeg mig) at kunne  tune de høje og de dybe toner med noget højttalerkabel.

Senere kan du så købe en ekstra effektforstærker så du har to ens og så brokoble dem som man ofte kan med nad, så har du måske 300 watt eller mere jeg har f.eks 360 watt i 8 ohm når min(e) effektforstærker brokobles som b.la giver hørbart bedre bas (men desvære virker den ene effekt forstærker kun i den ene kanal)

Kunne være vildt med 2x 360 watt til mine concept 1   som i forvejen for et signal fra min computer hvor lyden er sat til kun 33%(min alder) i wmp 11 ellers er lyden alt for høj bare jeg skruer en lille smule op for lyden

Til top Vis gasolin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gasolin

Zeus Zore
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 December 2008
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Februar 2009 kl. 06:58 | IP-adresse registreret  

Hey, her får du lidt seriøs info har lige hjulpet/været med til at forbedre en kammi´s anlæg MEGET. og han har concept 10 ! ;)

Koncept 10 er en fin højtaller og dit problem ligger nr. 1 i den denver ting.... !?!

dali højtalere og NAD amp med denver cd holder ???

de første penge du skal bruge er på en CDP (cd afspiller) i kval og ja det har MEGET at sige
først selv lige fundet ud af dette var dog noget bedre stillet end denver. en middel sony CDP-XE530 model (som er til salg for 400 kr)

men men. køb en NAD 54X afspiller eller i den dur, spiller lidt "mørkere" end min "nye" SONY CDP-x202ES

lidt flere detaljer i sony´en end 542 NAD afspiller (den stor mener den hedder 542 ældre model dog er sony 7 år ældre ;)

når du har fundet det skifter du din amp ud med en evt NAD brugt til ca 2000kr

og så skal jeg love dig for de 10 vil arbejde !!

min kammi købt en NAD 370 int.amp og troede før de lød ok. men slap af efter han lånt min 3´ed Sony CDP 761 og fik den amp sat til ! så bankede og åbnet de concepter op ! ;)
Forskellen var faktisk utrolig, men stor !

knock you self out ! ;)

evt. PM mig hvis der er nærmere data du vil ha.. er ikke NAD man men er min kammi

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes