Emne: NAS boks + disk til Squeezebox ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
nicoleif Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 731
|
| Sendt: 30 Januar 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
NOISE - jeg har besluttet mig for en Synology DS107+ til musik (SB3) og film (PopcornHour) brug. Egentlig havde jeg b esluttet mig for en 1TB WD Green Power hdd der kun bruger 2-5 w men er nu kommet i tvivl efter din kommentar om Raiddiske! Ved du om WD Green power serien indeholder en Raid-model?
|
| Til top |
|
| |
2ben.dk Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 347
|
| Sendt: 30 Januar 2009 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
Jeg bruger idag bl.a. samsung F1 disken på 1 TB i RAID - virker super godt og har ingen problemer med dem. Ligeledes bliver de kun ca. 27 grader varm. Kan klar anbefale dem.
Syntes du skal købe en synonology 207+ (så har du raid 1) og en TVix (kan købe til en super pris hos Dustin pt.)
__________________ Mvh. Torben
Denon PMA1500 - Denon DCD1500 - Denon TU1800 - DLS R66 - SONOS - MF DAC v3 - MF X-PSU v3 - MF X10 v3 - AudioQuest - TaraLabs - Supra - QNAP 409 PRO TURBO - TViX HD 6500A - Panasonic PX80.
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 372
|
| Sendt: 30 Januar 2009 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noise skrev:
KimHRasmussen skrev:
|
En strømforsyning yder sit bedste (omkring 85 % effektivitet) ved 25-75 % af nominel load. System et jeg der har flikket sammen burde max bruge 30-35 W i idle, ..snip....
Strømforsyningen nedenfor kan fødes af en gammel laptop-trafo (der godt nok har et mindre spild), men den er totalt lydløs og ganske fix.
 Fig. 1 - Pico PSU
Stof til eftertanke, også når man bygger PC:
En PC der bruger 150 W vil med en strømforsyning på 1000 W have et spild på op imod 20-30 % !!! Det er en rigtig hyppig fejl at tænke "Jeg køber så jeg har rigeligt, det koster jo det samme". Det gør det også. Bare ikke i strøm. ;)
|
|
|
Det er korrekt angående den konstante belastning af strømforsyningen. Men du skal også lige have med i beregningen at opstartsstrømmen på pc'en er noget højere end den konstante belastning under drift. Det der driller dit "regnskab" er særligt harddiskene. En typisk 3,5" harddisk trækker mellem 25-35 Watt i opstartsperioden, (mens den spinner op). Jeg ved det kun er kortvarigt, men hvis forsyningen "knækker" under opstart af diskene, så resetter motherboardet og laver en ny opstart. igen og igen........
Jeg ville nok i den opstilling du har beskrevet, gå efter noget der ligner en 150 til 200 Watt PSU. Du bør huske på, at de data fabikanterne af strømforsyninger opgiver, er MAX belastninger. Altså ikke noget forsyningen kan klare permanent.
Så de 60 Watt din forsyning ovenover kan klare, kommer nok noget på overarbejde i visse perioder. Hvis dit forbrug skal så langt ned, er du nød til at bruge 2,5" laptop diske. Hvilket heller ikke er noget problem, bortset fra den maksimale tilgængelige kapacitet.
mvh. |
|
|
@Kim Din løsning er ik' så ringe endda  men du kniber projektet lidt rigeligt - ikke alle har anvendelige stumper i skuffen/gratis hos vennerne  Og løsningen med evt. at have noget af den varmeafgivende PSU udenfor 'kasse' vil faktisk give en ekstra fordel. Der kan anvendes mindre strøm til 'viften' indeni, og hvis omdrejninger sænkes på den, ja så sænkes støjniveau også - alt afhængig af opbygningen. Du skal nok lægge min. 200-300 kr til dit regnskab - PSU er ikke 'gratis', og en Muse 36 koster også nogle hundrede mere end Muse 37. Samt ikke mindst så vil en moderne SW strømforsyning på 150 W ikke
forbruge 150 W. Den afgiver = forbruger det som systemet kræver, og
skruer dermed også ned for tabet, hvis der trækkes mindre strøm. Men
hovedproblemet er korrekt - det er spild af varme + plads + penge at
smide en gammel PSU eller for stor PSU i en musikspille. @Noise Enig med dig.. jeg tror Kim's Pico løsning er i underkanten - især hvis man ønsker (sikkerhed) at bruge 2 stk. diske i Raid 1. 2,5" diske er en mulighed, men PSU er lidt for lav synes jeg. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 30 Januar 2009 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
nicoleif skrev:
| NOISE - jeg har besluttet mig for en Synology DS107+ til musik (SB3) og film (PopcornHour) brug. Egentlig havde jeg b esluttet mig for en 1TB WD Green Power hdd der kun bruger 2-5 w men er nu kommet i tvivl efter din kommentar om Raiddiske! Ved du om WD Green power serien indeholder en Raid-model? |
|
|
Hej
Ja, der findes en Green Power Enterprise serie. En 1TB disk har så type nummeret: WD1000FYPS RE2-GP
Her er et link til WD's egen hjemmeside: http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=385
mvh.
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Januar 2009 kl. 19:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
2ben.dk skrev:
Hej,Jeg bruger idag bl.a. samsung F1 disken på 1 TB i RAID - virker super godt og har ingen problemer med dem. Ligeledes bliver de kun ca. 27 grader varm. Kan klar anbefale dem.Syntes du skal købe en synonology 207+ (så har du raid 1) og en TVix (kan købe til en super pris hos Dustin pt.)
|
|
|
Nu har jeg faktisk slet ikke brug for raid funktionaliteten da jeg vil lave backup vba ekst hdd. NOISE kaldte bare den type diske for raid diske (eller 24/7 eller Enterprice diske). Jeg har fravalgt ds207+ modellen pga højere pris og vist nok højere strømforbrug. Og PopcornHour er klart at foretrække til HDafspilning ift Tvix.
|
| Til top |
|
| |
KimHRasmussen Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 756
|
| Sendt: 01 Februar 2009 kl. 14:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noise skrev:
KimHRasmussen skrev:
|
En strømforsyning yder sit bedste (omkring 85 % effektivitet) ved 25-75 % af nominel load. System et jeg der har flikket sammen burde max bruge 30-35 W i idle, så en strømforsyning på 60 W burde være ideelt. Her burde man måske se sig om efter en laptop-strømforsyning med en lille ATX-converter. Effektiviteten på denne nærmer sig vidst 99 %. Dvs. nær ved intet spild.
Strømforsyningen nedenfor kan fødes af en gammel laptop-trafo (der godt nok har et mindre spild), men den er totalt lydløs og ganske fix.
 Fig. 1 - Pico PSU
Stof til eftertanke, også når man bygger PC:
En PC der bruger 150 W vil med en strømforsyning på 1000 W have et spild på op imod 20-30 % !!! Det er en rigtig hyppig fejl at tænke "Jeg køber så jeg har rigeligt, det koster jo det samme". Det gør det også. Bare ikke i strøm. ;)
|
|
|
Det er korrekt angående den konstante belastning af strømforsyningen. Men du skal også lige have med i beregningen at opstartsstrømmen på pc'en er noget højere end den konstante belastning under drift. Det der driller dit "regnskab" er særligt harddiskene. En typisk 3,5" harddisk trækker mellem 25-35 Watt i opstartsperioden, (mens den spinner op). Jeg ved det kun er kortvarigt, men hvis forsyningen "knækker" under opstart af diskene, så resetter motherboardet og laver en ny opstart. igen og igen........
Jeg ville nok i den opstilling du har beskrevet, gå efter noget der ligner en 150 til 200 Watt PSU. Du bør huske på, at de data fabikanterne af strømforsyninger opgiver, er MAX belastninger. Altså ikke noget forsyningen kan klare permanent.
Så de 60 Watt din forsyning ovenover kan klare, kommer nok noget på overarbejde i visse perioder. Hvis dit forbrug skal så langt ned, er du nød til at bruge 2,5" laptop diske. Hvilket heller ikke er noget problem, bortset fra den maksimale tilgængelige kapacitet.
mvh. |
|
|
Jeg har lige haft målt hhv. 12- og 5 V forsyningerne på min egen WD Caviar AAKS-serie. Der er ikke nogen nævneværdig opstartsstrøm. Heller ikke for en Seagate 300 GiB jeg havde liggende i skuffen. I øvrigt er de fleste strømforsyninger, som du jo nok ved opgivet til at kunne levere udgangseffekten over lang tid, men kan i øvrigt også klare nogle få sekunders overbelastning uden at tage skade overhovedet. Nå - dette er alligevel irrelevant da nok aldrig kommer over 35-40 W i opstartsbelastning alligevel. De fleste systemer har jo netop indkoblingsmekanismer (især systemer med motorer) der har til formål at reducere disse kraftige opstartsstrømme. Vi har jo alligevel med spoler at gøre. I øvrigt bygger systemet både på beregninger, men sandelig også målinger. FinnC --> Hvilke "stumper" ?? Det eneste der er lidt svært at få fat på herhjemme kan være den Pico PSU, men man kan da heldigvis også finde en ~200 W forsyning der sagtens kan gøre jobbet uden nævneværdigt tab. __________________ Mit Surround: SA & Primare.
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2009 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
KimHRasmussen skrev:
Jeg har lige haft målt hhv. 12- og 5 V forsyningerne på min egen WD Caviar AAKS-serie. Der er ikke nogen nævneværdig opstartsstrøm. Heller ikke for en Seagate 300 GiB jeg havde liggende i skuffen.
..snip..
I øvrigt bygger systemet både på beregninger, men sandelig også målinger.
FinnC --> Hvilke "stumper" ?? Det eneste der er lidt svært at få fat på herhjemme kan være den Pico PSU, men man kan da heldigvis også finde en ~200 W forsyning der sagtens kan gøre jobbet uden nævneværdigt tab.
|
|
|
Det her skrevet i al venlighed Kim, da din kombination ser fornuftig ud  Din løsning - vs prisen - er der flere friheder i, samt meget mere knald på rent datatransmissionsmæssigt. 'KasseNAS'er er noget langsomme i menustyring og ved dataoverførsel  Husk på, at der er mange der 'lytter' og lærer her, samt NAS og at bygge den selv er forholdsvis nyt, så giv mere specifik og udtømmende info. Det vil hjælpe dem, der vil prøve at fuske lidt selv. Er det for uklart/usikkert, så løber de deres vej og køber en færdig kasse - dit indlæg er spildt. Du forudsætter at alle lige kan følge det du i grove træk tænker/har regnet på. Alle er ikke dig..  Du har endnu ikke i dit regnestykke afklaret forskellem mellem Muse 36 (incl. PSU) og 37 (excl. PSU).. Eller hvad det så koster, hvis man bruger Pico løsningen + en adaptor.. En ~200 W forsyning er nok spild af både plads og effekt - ~100-150 W er mere passende. I øvrigt er startstømmen på en HD eller 'vifter' en forholdsvis kort puls, som ikke kan aflæses på et simpelt måleinstrument. Der er en startstrøm, men jeg kan jo ikke fortælle om din aflæsning eller måleinstrument fejler  Bl.a. derfor kan man sætter HD'er til 'Tagget' opstart - dvs. de spinner op en efter en og trækker nu ikke strøm på samme tid. Det belaster strømforsyning mindre, hvis der bruges Raid og/eller 2-5 diske skal op og trille. __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Februar 2009 kl. 01:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
2ben.dk skrev:
Hej,
Jeg bruger idag bl.a. samsung F1 disken på 1 TB i RAID - virker super godt og har ingen problemer med dem. Ligeledes bliver de kun ca. 27 grader varm. Kan klar anbefale dem.
Syntes du skal købe en synonology 207+ (så har du raid 1) og en TVix (kan købe til en super pris hos Dustin pt.)
|
|
|
Til dem der er lune på Synology 207+ så kik i stedet på den nye Synology 209+ Den er med meget mere power (Ram etc - se spec.) så den vil lave arbejdet, uden der skal købes en ny NAS til næste år. Prisen lidt mere selvfølgelig, men set over 2-3 år er det en bedre investering lige nu synes jeg  __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
nicoleif Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2009 kl. 11:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
FinnC skrev:
2ben.dk skrev:
Hej,
|
|
|
Til dem der er lune på Synology 207+ så kik i stedet på den nye Synology 209+ Den er med meget mere power (Ram etc - se spec.) så den vil lave arbejdet, uden der skal købes en ny NAS til næste år. Prisen lidt mere selvfølgelig, men set over 2-3 år er det en bedre investering lige nu synes jeg 
|
|
|
En DS209+ bruger dobbelt så meget strøm som en DS107+! Det bør man også lige huske da NAS'en jo står tændt døgnet rundt!
|
| Til top |
|
| |
FinnC Forum Bruger

|
| Sendt: 10 Februar 2009 kl. 22:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
nicoleif skrev:
FinnC skrev:
2ben.dk skrev:
Hej,
|
|
|
Til dem der er lune på Synology 207+ så kik i stedet på den nye Synology 209+ Den er med meget mere power (Ram etc - se spec.) så den vil lave arbejdet, uden der skal købes en ny NAS til næste år. Prisen lidt mere selvfølgelig, men set over 2-3 år er det en bedre investering lige nu synes jeg 
|
|
|
En DS209+ bruger dobbelt så meget strøm som en DS107+! Det bør man også lige huske da NAS'en jo står tændt døgnet rundt! |
|
|
Det er korrekt nicoleif.. den bruger desværre mere strøm - men NAS'en skal også kunne drive et ekstra drev + hurtigere CPU og mere RAM. Min sammenligning var ift. DS207 og ikke den lille DS107. Hele området med NAS er flere segmenter.. nogle udvider behovet, så de blot øger udgifter til HW og strøm, andre går mod at sænke det totale forbrug og mod power down   Hos mig er det hele er en afvejning - hvor kan spares taltæsker-strømudgifter mm. og så bruge noget af besparelsen til at øge datasikkerhed samt streame digital muzak. Der er en hastig udvikling med nye modeller hvert 3/4 år, og det er derfor jeg pt. vil foretrække DS209+. Jeg vil gerne se *min* NAS som alternativ til at slukke en grådig PC hovedparten af døgnet  Når først man har stablet sin NAS i drift så skal den gemme backup af data fra PC sikkert og samtidig smide lyd til HiFi i rimelig kvalitet - det øvrige tant og fjas brugers ikke  Der er sikkerhed inde i billedet, og så er det noget med spejling af data og derfor minimum 2 diske. Typerne med 4-5 diske er det perfekte, men de koster for meget + bruger meget strøm - endnu. Så en 209+ kan lave arbejdet rimeligt godt i 2-3 år frem i tiden, og derefter findes nok en æske med 4-5 diske indenfor rækkevidde. At købe en NAS og udskifte den igen efter ~18 mdr. er spild af penge. Et alternativt er at smække et micro-bundkort + passende CPU + 2 HD'er i en æske.. det giver mere for pengene. Der er heller ingen lov, der tvinger en til at NAS'en står og æde strøm 24 timer i døgnet.. hvem pokker ser film eller hører musik når de sover, er på arbejde eller væk fra boligen  __________________ Nogle drukner sig i problemer, andre tager sig en uddannelse, så de kan svømme imellem dem. [Mark Twain 1835-1910]
|
| Til top |
|
| |
tmadsen Forum Bruger

Bruger siden: 15 April 2008 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1
|
| Sendt: 12 Februar 2009 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Alle
Der kører mange forskellgie spændende ting i denne tråd, men jeg vil lige koncentere mit indlæg omkring "low-power server". Flere folk udtrykker bekymning omkring brugen af en Pico PSU. Jeg kører selv med en Pico PSU på en "low-power sever" bygget af alm. dele. bl. a en 3½ HD med et par år på bagen , så den bruger sikkert 8-9 W.
Det er overhovedet ikke noget problem for PicoPSU at tække dette og min "gamle" HD bruger sikkert lige så meget strøm som to nye "green" HD'er. I idle (uden nedspinnet HD) bruger hele set-up'et ca 33 W og ved opstart 40-45 W og Pico PSU'en har endnu aldrig mistet et beat.
Jeg har generalt kun positive ting at sige om Pico PSU, bortset fra to ting; Den latterlige høje pris, samt den medfølgende PSU, hvilket jeg ikke tror er den mest effektive man kan få.
Ang. "Raid-diske", så kørte jeg i ca 1½ år et RAID-5 (4 HD'er) med helt almindelige konsumer HD'er 24/7, uden en eneste af diskene stod af (det er faktisk en af dem jeg nu genbruger i min "low-power server). Det er uden tvivl rigtigt at konsumer diske ikke kan holde til det samme som "prof" diske, men til almindeligt hjemmebrug, har jeg svært ved og se at konsume diske ikke kan holde. (selvfølgelig skal der være fornuftig køling i kabinettet).
Have fun 
Thomas
|
| Til top |
|
| |
lars37 Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1320
|
| Sendt: 12 Februar 2009 kl. 13:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Noise skrev:
|
Hej
De nævnte Nas bokse, er desværre lidt for svage til at kunne anbefales. Jeg har selv begået fejlen ,for et par år siden, at købe en Qnap 109 Pro nas med præinstalleret Slimserver til Squeezebox. Det virker, men det er ulideligt langsomt. Min Nas bliver ihvertfald ikke brugt til det mere. Jeg ved der er forskel på hvad folk accepterer, når det drejer sig om hastighed fra underholdingselektronik. Men jeg kan ikke leve med at vente i sekunder hver gang man har trykket på en knap på fjernbetjeningen. (Det gælder stort set alle tryk, også når man bare scroller ned i menuen).
Når det er sagt, så er der masser af muligheder at vælge imellem, afhængig af hvordan man har tænk sig at bruge sit system.
Kravene til et "Squeezeboks net" er bla.:
Nas'en eller computeren skal kunne køre et operativsystem som understøtter Slimserver (eller SqueezeCenter som den er kommet til at hedde). For at hardwaren er kraftig nok, skal man se på hvilken processor og hvormeget Ram boksen har. Man vil jo heller ikke begynde at køre Windows Vista på en 500MHZ CPU med 128MB Ram.
De fleste Nas'er kører en eller anden form for Linux eller Unix styresystem. Hvis man vil køre SqueezeCenter på det, skal man først finde ud af om systemet er kompatibelt. Dernæst skal man nok regne med at boksen skal have minimum en 500MHz CPU og 256 MB Ram. Mere ville være at foretrække.
Så skal man tænke over hvormeget harddisk plads man har brug for, og om man vil have "sikkerhedsnet" indbygget i nas'en, i form af RAID opsætning, eller om man blot tager en backup på en anden disk. RAID 1 (spejling) kræver minimum 2 diske, RAID 5 kræver minimum 3 diske. Forskellen ligger i hvormeget af harddiskkapaciteten man mister til sikkerhed. RAID 1 mister altid 50%, hvor RAID 5 kun mister det volumen, der er på en af de diske der er i opsætningen. (2x500 Gb diske i raid 1 = 500 Gb hardisk plads, 3x500Gb diske i raid 5 = 1000 Gb hardisk plads o.s.v.).
Du skal også gøre dig klart fra begyndelsen om din nas/computer skal være tændt hele tiden, eller om du tænder og slukker hver gang du skal bruge den. Det er der et par grunde til. For det første er der el-forbruget. Hvis nas'en/computeren skal være tændt altid, bør man kigge mere på strømforbrug end hvis man bare tænder og slukker. For det andet, er der forskel på de harddiske man skal købe. Normale desktop harddiske er kun dimensioneret til at køre 8 timer ad gangen, hvorefter de skal have lov til at køle ned. Så hvis nas'en skal køre hele tiden, skal man ud og købe "enterprise" diske. Nogle firmaer kalder dem også "raiddiske". I almindelig daglig tale kalder computernørderne dem også for 24/7 diske. Kært barn mange navne :-) Disse diske er typisk et par hundrede kroner dyrere pr stk end desktop versionerne. Et eksempel kunne være de diske "mn1974" linker til i første indlæg. Det er Samsung diske som hedder HD753LJ, ud fra nummeret kan man se, at det er en desktop udgave. (Samsung har et nemt nummersystem ;-) (HDesktop753LJ) Enterprise versionen hedder sjovt nok HE753LJ (HEnterprise753LJ). Seagate diske hedder noget med RE til efternavn, for RaidEdition.
Og jo der er forskel på diskene i praksis, det er ikke kun marketing. Vi har, der hvor jeg arbejder, prøvet at bruge almindelige diske i en server. De holder kun ca. 8-9 mdr før de får nykker. Enten brænder de sammen, eller de begynder at "hoppe" ud af sync i raid'en. Begge dele koster en udskiftning. Så hvis de skal køre altid, kan det ikke betale sig at spare de sidste skillinger der er i forskel, mellem de 2 versioner.
En lidt billigere løsning som jeg selv bruger, er at tage en almindelig computer og så bare tænde og slukke hver gang man skal bruge den. Jeg har selv købt en Asus Eeebox til ca 1800kr, og derefter smidt en 500Gb harddisk i den. Det fungerer rigtig godt. Når der ikke er installeret andet end windows og SqueezeCenter på maskinen, starter den op på mellem 30 og 50 sekunder. Og responstiden når man bruger den, er meget god. Jeg kørte og så et stykke tid med en gammel PC til SqueezeCenter, hvilket også fungerede fint, indtil den brændte sammen . Nå men den var også ca 9 år gammel, det er meget for en pc.
Som en sidste oplysning kan jeg sige, at mine ca 500 CD'er fylder ca. 170-180 Gb på harddisken i flac format. Det kan give jer en ide om hvormeget plads i har brug for. Da man hele tiden køber nye plader, skal der selvfølgelig være lidt ekstra plads. Men lad være med at købe plads til de næste 10 års plade indkøb. Priserne på IT udstyr går kun en vej i forhold til ydelse, og det er ned. Så om nogle få år, kan man få dobbelt så meget til den halve pris.
Hold da op, det blev en ordenlig smøre. Håber ikke jeg tog modet fra nogle, det var ihvertfald ikke meningen. Jeg forsøger blot at undgå, at folk køber noget de bliver skuffede over. Hvad i køber er selvfølgelig jeres sag.
mvh.
|
|
|
Hej Noise
Jeg kigger også på en såkaldt mini PCér, men problemet har været den begrænsede plads på harddisken. Har du skilt din maskine ad og skiftet HD ?
Lars
|
| Til top |
|
| |
Noise Forum Bruger

Bruger siden: 11 Oktober 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 337
|
| Sendt: 12 Februar 2009 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
lars37 skrev:
|
Hej Noise
Jeg kigger også på en såkaldt mini PCér, men problemet har været den begrænsede plads på harddisken. Har du skilt din maskine ad og skiftet HD ?
Lars
|
|
|
Hej Lars
Jeg har skilt min ad, for at montere en større harddisk. Men i mit tilfælde (Asus EeeBox), er det super let at gøre det. Selve harddisken sidder i en "skuffe" i bunden af boksen. Det eneste du skal bruge er en lille stjerneskruetrækker. Der sidder 2 skruer der holder skuffen, (den ene skrue er gemt under et klistermærke), når de er løsnet kan man bare trække skuffen ud. Disken er derefter skruet fast til skuffen med 4 skruer. Det er alt hvad der skal skilles ad. Der er ingen stik, ledninger eller andre ting at tage højde for. Bare du vender den nye disk ligesom den gamle, kan intet gøres forkert.
Selve harddisken er en standard 2,5" Laptop harddisk. De fås for øjeblikket op til 500 GB i størrelse.
Lige til sidst, boksen har ingen CD drev, så du skal bruge et eksternt USB CD drev til at installere styresytemet.
mvh.
|
| Til top |
|
| |
|
|
Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg. Dette emne er lukket.
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|