For at lukke diskusionen, så der ikke er misforståelser ophøjet til fakta:
Stroboskoplys har ingen posetiv indflydelse på gengivelsen, men derfor kan det da godt være en brugbar feature
Vigtigt med strobelys - så man véd elastikken ikke er slap, slidt eller forkert indstillet. Den er typisk ikke på en elastik spille, ellers kunne man se hvor meget hastigheden svinger ( det ville jo ikke være så godt ) , + det er for dyrt. På den gamle Sony TTS-3000 ( SME 2000 plinth system ) kørte strobelyset frem og tilbage bare man så på pladen, skulle justeres næsten hver gang man tændte spillen, temperaturen i lokaltet etc. Blev træt af elastikproblemer og gik over til CD - men det er en anden historie.
http://www.audioscope.net/sony-tts3000a-mit-sme-3012-serie-2 -p-921.html
"Når der, som RP påstår, er en millimeters slør i centerlejet"
Påstår - Min egen kan ikke rokkes en mm, ingen støj fra en aksel med slup. Men man kan da helt sikkert finde en gammel spille der har været en tur på gulvet, samlet op ad en kontainer etc med ødelagt leje - men det gøre det jo ikke til en generel "feature", en punkteret Mercedes betyder vel ikke alle Mercedeser kommer punkteret fra fabrikken. Hvis der var slup i lejet, dårlig kvalitet, ville de professionelle næppe vælge produktet, 3 millioner enheder solgt ved en fejltagelse.
Jeg kan ikke vide om Technics havde tænkt sig at lave den ultimativt lydende pladespiller, men hvis det var meningen, så forstår jeg ikke ovenstående tiltag.
Man har ikke kun lavet optimalt direct drive, men også tilføjet features som må forventes at være på en high-end spille. Man kan jo lade være med at bruge stylus lys - det kan "trykkes ned". Men forstår godt din opfattelse, havde selv den samme uoplyste opfattelse inden denne 1200 blev pakket ud. Den er nærmest uundværlig til at kontrollere om der er støv på nålen, finde pladekanten om aftenen.
Hvad angår direct drive, så er det nu, hverken raketvidenskab eller ufatteligt dyrt og da ihvertfald ikke et mere støjfrit drivsystem, men det har umiskendelige fordele, hvis man, som en DJ, har brug for hurtig opstart.
Wrong igen - at lave et direct drive der fungerer er kostbart og vanskeligt. Derfor har ingen råd til at udvikle et direct drive idag, kundeunderlaget er for lille til at retfærdiggøre investeringen i udvikling, samt for kostbart at producere. Så wrong. Derfor må man bruge elastik ! Direct drive har væsentlig indflydelse på lydgengivelsen - Wrong igen. Men den info må du altså søge på nettet, man bliver træt af at holde i hånden gang på gang.
Læg dertil et udskifteligt headshell, der har en indiskutabel fordel, når pick upper skal skiftes hurtigt, men lige så indiskutabelt er et lydmæssigt kompromis.
Det synes jeg du skulle skrive til SME - man vælger en PU der passer. Hvis der er et kompromis er det næppe hørbart, og en irelevant diskusion i den prisklasse vi taler om < 10.000.
Man undres over den ihærdighed i tråden, for at forsøge at overbevise om at rem-træk er bedre end direct drive. At ophøje Rega til fineste kvalitet, niveau over eksempelvis en 1200 - det er den omvendte verden.
PS: Men det er ganske godt med denne debat, til lidt oplysning for de uoplyste 
|