Tilbage til HIFI4ALL.DK 22. juni 2026 | 13:02   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Rega Planar 2 og 3 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nilau
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 3734
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 02:54 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:

For at lukke diskusionen, så der ikke er misforståelser ophøjet til fakta:

Stroboskoplys har ingen posetiv indflydelse på gengivelsen, men derfor kan det da godt være en brugbar feature

Vigtigt med strobelys - så man véd elastikken ikke er slap, slidt eller forkert indstillet. Den er typisk ikke på en elastik spille, ellers kunne man se hvor meget hastigheden svinger ( det ville jo ikke være så godt ) , + det er for dyrt. På den gamle Sony TTS-3000 ( SME 2000 plinth system ) kørte strobelyset frem og tilbage bare man så på pladen, skulle justeres næsten hver gang man tændte spillen, temperaturen i lokaltet etc. Blev træt af elastikproblemer og gik over til CD - men det er en anden historie.

http://www.audioscope.net/sony-tts3000a-mit-sme-3012-serie-2 -p-921.html

"Når der, som RP påstår, er en millimeters slør i centerlejet"

Påstår - Min egen kan ikke rokkes en mm, ingen støj fra en aksel med slup. Men man kan da helt sikkert finde en gammel spille der har været en tur på gulvet, samlet op ad en kontainer etc med ødelagt leje  - men det gøre det jo ikke til en generel "feature", en punkteret Mercedes betyder vel ikke alle Mercedeser kommer punkteret fra fabrikken. Hvis der var slup i lejet, dårlig kvalitet, ville de professionelle næppe vælge produktet, 3 millioner enheder solgt ved en fejltagelse.

Jeg kan ikke vide om Technics havde tænkt sig at lave den ultimativt lydende pladespiller, men hvis det var meningen, så forstår jeg ikke ovenstående tiltag.

Man har ikke kun lavet optimalt direct drive, men også tilføjet features som må forventes at være på en high-end spille. Man kan jo lade være med at bruge stylus lys - det kan "trykkes ned". Men forstår godt din opfattelse, havde selv den samme uoplyste opfattelse inden denne 1200 blev pakket ud. Den er nærmest uundværlig til at kontrollere om der er støv på nålen, finde pladekanten om aftenen. 

Hvad angår direct drive, så er det nu, hverken raketvidenskab eller ufatteligt dyrt og da ihvertfald ikke et mere støjfrit drivsystem, men det har umiskendelige fordele, hvis man, som en DJ, har brug for hurtig opstart.

Wrong igen - at lave et direct drive der fungerer er kostbart og vanskeligt. Derfor har ingen råd til at udvikle et direct drive idag, kundeunderlaget er for lille til at retfærdiggøre investeringen i udvikling, samt for kostbart at producere. Så wrong. Derfor må man bruge elastik ! Direct drive har væsentlig indflydelse på lydgengivelsen - Wrong igen. Men den info må du altså søge på nettet, man bliver træt af at holde i hånden gang på gang. 

 Læg dertil et udskifteligt headshell, der har en indiskutabel fordel, når pick upper skal skiftes hurtigt, men lige så indiskutabelt er et lydmæssigt kompromis. 

Det synes jeg du skulle skrive til SME - man vælger en PU der passer. Hvis der er et kompromis er det næppe hørbart, og en irelevant diskusion i den prisklasse vi taler om < 10.000.

Man undres over den ihærdighed i tråden, for at forsøge at overbevise om at rem-træk er bedre end direct drive. At ophøje Rega til fineste kvalitet, niveau over eksempelvis en 1200 - det er den omvendte verden.

PS: Men det er ganske godt med denne debat, til lidt oplysning for de uoplyste

 



Først læser man en ordentlig smøre om stroboskob- og styluslys...og så slutter du med:

Man undres over den ihærdighed i tråden, for at forsøge at overbevise om at rem-træk er bedre end direct drive.

Se, dét er humor! 

Niels

PS. Til afspilning af almindelige LP-plader, kan man overhovedet ikke sige, at ét drivprincip er bedre end et andet. Der laves både skidt og kanel indenfor alle drivprincipper.

Til top Vis Nilau's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nilau
 
bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 787
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 06:17 | IP-adresse registreret  

hi, hi, hi, "i tråden", hi, hi, hi
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 07:20 | IP-adresse registreret  

Jeg har forøvrigt en 1210 stående som min klunsende stedfortræder fandt på kontainerpladesen med hærget arknækket arm og klistermærker fra et mobildisko - "it looks like it has been to the moon and back" for at citerer Sara K - men værket er helt lydefrit - motoren starte som den ska hurtigt og der er 0 slør i lejet -

Tidligere har jeg fundet Rega planar 3 og P3 og sågar en af de flotte Rega Planet - alle har fået nye ejere og sidsnævnte fandt vej til Finland

Man behøver ikke strobolys og markeringer - man lægger blot en strobo skive på pladetalerkene og tænder en lampe og vupti - dette gjorde jeg også med regaerne og selv den tudse gamle rega planet tillede helt jævnt og til tiden

Ligenu (alt mens jeg servicerer min Garrard) spiller jeg på en technics direkte dreven sl 1100 og den gør det fint - den er fra 73 - her er ingen slør eller andet og der er masser moment og drive

så til den der gerne vil vide om en rega 2 eller 3 er god - lyt til den - passer den i dit hjem og lyder den godt er det en glimrende pladespiller

til alle der ønsker at lovpriser technics 1210 så husk at der er en tråd netop kun om 1210eren hvor i kan rose den til skyerne - ligesom jeg skal huske på at der er en tråd om Garrard inden jeg himler op om at min Garrard 301 lammetæver både regas elastikdrevne og technics direkte drevne spillere - for det gør den - men det er jeg jo et alt for pænt menneske til at sige


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Mathias Bak
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 17 Juni 2008
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Indlæg: 267
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 07:42 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:

...uanset mærke, en B&W dielsel motor, en pumpe, eller motoren på en spille...


Vi kigger vidst lidt for meget på hifi
Til top Vis Mathias Bak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mathias Bak Besøg Mathias Bak's Websted
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 29 Januar 2009 kl. 23:00 | IP-adresse registreret  

.

__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

al snak om drev for og bagdele kan fortsættes her

tilbage til P2 og P3


__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 1416
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 10:15 | IP-adresse registreret  

Eyesonly skrev:
hmm..

Hold da op.. ja det er vist en større diskussion der er blevet sat gang i.

Mit budget for pladespiller alene er omkring 1000kr. Derfra kan jeg så "bygge" videre med ny pu og Riaa samt andre små opgraderinger hen af vejen som jeg udvikler min smag for vinyl(det kan også være den ryger på gaden igen og jeg køber mig en cd afspiller i stedet, hvem ved?)

Jeg tror det ender med en Rega p2, blandt andet fordi den ikke er så dyr og så fordi den er dejligt simpel og elegant, trades jeg godt kan lide. No nonesens konstruktion.

Hvilken pu ville være en fornuftig investering til denne (R-L-B) nævner en high output mc?
Og hvor kan man købe en ny elastik i århus området?

Mange tak for de mange tilbagemeldinger. Jeg påskønner dem alle, da det altid er god at blive klogere

Hvad er du kommet frem til? Nåede jo nærmest at glemme, hvad denne tråd oprindeligt handlede om!
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000
 
r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 7702
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

lige nu er der en rega p2 i flot stand til køb nu 795 på qxl - det er da billigt

__________________
for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
Til top Vis r-l-b's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af r-l-b
 
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 716
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:
Eyesonly skrev:
hmm..

Hold da op.. ja det er vist en større diskussion der er blevet sat gang i.

Mit budget for pladespiller alene er omkring 1000kr. Derfra kan jeg så "bygge" videre med ny pu og Riaa samt andre små opgraderinger hen af vejen som jeg udvikler min smag for vinyl(det kan også være den ryger på gaden igen og jeg køber mig en cd afspiller i stedet, hvem ved?)

Jeg tror det ender med en Rega p2, blandt andet fordi den ikke er så dyr og så fordi den er dejligt simpel og elegant, trades jeg godt kan lide. No nonesens konstruktion.

Hvilken pu ville være en fornuftig investering til denne (R-L-B) nævner en high output mc?
Og hvor kan man købe en ny elastik i århus området?

Mange tak for de mange tilbagemeldinger. Jeg påskønner dem alle, da det altid er god at blive klogere

Hvad er du kommet frem til? Nåede jo nærmest at glemme, hvad denne tråd oprindeligt handlede om!

Han skriver jo Rega, "fordi den er dejligt simpel og elegant"

 

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127
 
Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Det er endt med at jeg har lagt bestilling på en p2 til 800kr samt en vincent RIAA og så et par signalkabler fra england, på opfordring af en tråd samt artikel her på siden.
Glæder mig til at afprøve det 
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly
 
Eyesonly
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 15 August 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 357
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 21:20 | IP-adresse registreret  

Så blev den købt, samt en vincent pho-111 RIAA..

Jeg ved ikke umiddelbart hvad det er for en pickup der sidder på, ud over det helt sikker er en MM, da det lyder ganske forfærdeligt når man sætte vincenten over på MC

Lyden... tja.. den lyder rigtig godt, men der skal skrues lidt op på forstærkeren for at der også kommer tilpas med dynamik ud, når det er gjort er det tilgengæld en rigtig fed oplevelse:)

Så mange tak for rådene, nu skal der lyttes vinyl :D
Til top Vis Eyesonly's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eyesonly
 
kappen
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar
Rabu Acoustics

Bruger siden: 29 Juli 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1401
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Eyesonly skrev:
Så blev den købt, samt en vincent pho-111 RIAA..

Jeg ved ikke umiddelbart hvad det er for en pickup der sidder på, ud over det helt sikker er en MM, da det lyder ganske forfærdeligt når man sætte vincenten over på MC

Lyden... tja.. den lyder rigtig godt, men der skal skrues lidt op på forstærkeren for at der også kommer tilpas med dynamik ud, når det er gjort er det tilgengæld en rigtig fed oplevelse:)

Så mange tak for rådene, nu skal der lyttes vinyl :D


En ny pickup kan med garanti give mere liv i den, du kunne jo prøve rega's egne, de er umulige at montere forkert, det er bare plug and play.
Til top Vis kappen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kappen
 
krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 20 December 2005
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 5449
Sendt: 06 Februar 2009 kl. 22:04 | IP-adresse registreret  

kappen skrev:
En ny pickup kan med garanti give mere liv i den, du kunne jo prøve rega's egne, de er umulige at montere forkert, det er bare plug and play.


Bias 2 kan godt monteres forkert - den har ikke 3-point mounting. Men ja - en Elys 2 f.eks. Rega pick-upperne har også ret højt output (7mV).
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes