Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juni 2025 | 18:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Vintage
 HIFI4ALL Forum : Vintage
Emne Emne: Stort vintage hifimøde (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 9
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Hvad er det for nogle enheder som sidder i Domkirkeopenbaffle højttalerne, og hvor kommer de fra?

Det er nu rart at se alt drengelegetøjet ude

r-l-b skrev:
Domkirkeopenbafflesingleendedminimalistudstyr udsat Cornelius - den store hollandske svenske trobadur sang Bellman så der ikke var et øje tørt
http://img6.imageshack.us/img6/4932/pqr1.jpg
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 November 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 20:04 | IP-adresse registreret  

Undskyld jeg svarer på det, men jeg har fundet ud af det er Hroswitha enheder. Det var en fabrik i Videbæk som senere blev til Vifa . Dengang lavede de også komponenter...modstande og andet. 

mvh

Til top Vis tube mania's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tube mania

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
Hvad er det for nogle enheder som sidder i Domkirkeopenbaffle højttalerne, og hvor kommer de fra?

Det er nu rart at se alt drengelegetøjet ude

Der står - som Tube Mania nævner - "Roswitha" på mange af de ellers ens enheder.

Jeg har fået 3 sæt af 3 enheder og et sæt a 4 enheder fra Domkirken i Viborg, hvor de i evigheder har ligget på loftet. De (umiddelbart) bedste (dvs. funktionsdygtige) af enhedene er sat i de to bafler. Og så er der spændt en Philips AG9016 (2 x 2 watt) foran.

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2009 kl. 20:18 | IP-adresse registreret  

Her er en fin gammel højtaler hvor det hele står.

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 23 Februar 2009 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
...

@PQR:
Hvad hedder den fantastiske Cornelius Wreesvijk synger Bellman plade? Jeg må have fat i den på vinyl eller CD. 1600tallets
svar på Johnny Cash! En stor oplevelse.

Mvh Ulrikmm

Vinylpladen, hvor Cornelius Wreesvijk synger Bellman hedder "Spring mot Ulla Spring! Cornelius sjunger Bellman" (Philips 6316 010):

Nummeret vi hørte er "
Epistel 81 -Marrk Hur Var Skugga"".

Jeg kan se, at den fås på CD flere steder bl.a. hos CDON.DK (til bare 59 kr.)

PQR

www.vintagehifi.dk

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2009 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

"Roswitha", ak ja. Jeg ved desværre en del mere om tyske vintagehøjttalerenheder end danske.

Men 13 stk i et hug er godt nok mange, jeg har brugt over et år på at finde to identiske gamle brugbare tyske field coil højttalere. Jeg har så efterhånden også nogle eksemplare der kræver en kærlig hård.

Nu har jeg ikke hørt de sjove domkirkehøjttalere, men pga dipol pricippet falder de jo nok en del af i bunden. En ide kunne være at køre den ene full range, og så skære en enhed af over f.eks 200 hz og den sidste af over 100 hz. Så burde man med lidt fiflen rundt få en jævnt output ned til lidt under 100 Hz. Man skal dog nok lige tjekke impedansen på enhederne så man ikke parallel forbinder tre 4 ohms enheder......

Går ud fra at mellemtonen/stemmer var ganske glimrende på de gamle enheder, det plejer at være sådan, selvom der er forskel også dengang.
Til top Vis Mellemhjulet's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mellemhjulet

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 23 Februar 2009 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

Mellemhjulet skrev:
"Roswitha", ak ja. Jeg ved desværre en del mere om tyske vintagehøjttalerenheder end danske.

Men 13 stk i et hug er godt nok mange, jeg har brugt over et år på at finde to identiske gamle brugbare tyske field coil højttalere. Jeg har så efterhånden også nogle eksemplare der kræver en kærlig hård.

Nu har jeg ikke hørt de sjove domkirkehøjttalere, men pga dipol pricippet falder de jo nok en del af i bunden. En ide kunne være at køre den ene full range, og så skære en enhed af over f.eks 200 hz og den sidste af over 100 hz. Så burde man med lidt fiflen rundt få en jævnt output ned til lidt under 100 Hz. Man skal dog nok lige tjekke impedansen på enhederne så man ikke parallel forbinder tre 4 ohms enheder......

Går ud fra at mellemtonen/stemmer var ganske glimrende på de gamle enheder, det plejer at være sådan, selvom der er forskel også dengang.

Tak for kommentarerne.

Ja, tre stykker sådan lige på engang var noget af en tildeling (jeg fik dem jo gratis).

Jeg har slet ikke forstand på open baffle og deslige men har længe haft lyst til at prøve det af med nogle af mine fuldtone-enheder. og så kommer sådan en samling med guddommelige bafler dumpende ned i min turban (læs: bispehue).

Enhederne er 4 ohm og selv om jeg har trukket frisk ledninger er de stadig i serie.

Og jo, det kunne være at man skulle spekulere i at dele signalet til dem men det der bl.a. fascinerer mig ved open baffle/dipol er netop enkeltheden.

Jo, stemmer og Neil Youngs guitar på Cowgirl in the Sand (live 1971) stod ganske godt, sådan nærmest guddommeligt.

Det er ikke de sidste OB/Dipol jeg roder med.

Faktisk kunne jeg godt tænke mig at lave en enkelt 90x90 cm baffle og lave udskiftelige plader til både 6, 6½, 8 og 8x12 (Isophon 2132) tommer fuldtone enheder; det må jeg lige have læst op på.

PQR

www.vintagehifi.dk

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Sendt: 23 Februar 2009 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Jeg synes at baffeleksperimentalpladen er en god ide. Især når man som du har masser af plads. Hvad med at lave en
gigant baffel af en eller to 122 x 244 cm spånplader pr. kanal, så må bassen virkelig komme helt med! det vil jo ikke være
dyrt i materialer. Domkirkebaflen spillede i øvrigt præcis med de typiske open baffel dyder: En helt af HT frigjort, smuk og
3-dimensionel bas, men lidt uden evnen til at levere bastryk. Jeg synes det lød meget som de openbaffel subwoofere jeg har
lavet til Quaderne gennem tiden (2 12" Peerless pr. kanal, eller en 15" CW per kanal.

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

Mellemhjulet
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Februar 2009 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

pqrannes skrev:

Det er ikke de sidste OB/Dipol jeg roder med.

Åh ja, det tror jeg ikke du vil fortryde

Ikke at mine egne forsøg er fantastiske (endnu), men der er meget sjov for få penge. Min erfaring siger mig, at de gamle (fuld/bredtone) enheder har bedst af at overlade bassen til anden siden, så er der lidt mere af det gode i mellemtonen.

Lidt links til at starte læsningen med. Links fås langt mere seriøse og audiofil agtige, men enhver kan vel høre et eller andet potentiale ved at smække et par gode gamle enheder op på en træplade, om det er den lyd man kan lide er så noget helt andet:

Afslappet:
http://www.lampizator.eu/SPEAKERS/PROJECTS/P17/Endorphine%20 from%20Kingston%20Kitchen.html

Afslappet alternativt, formoder Ikeas Ivar reoler er højt i kurs hos ham:
http://www.mother-of-tone.com/speakersystem.htm

Og lidt for de seriøse der vil være klogere:
http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Theory.html

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

måske måske ikke - en lille rettelse vedr mine revox bx 4100 højtalere i forbindelse med deres driftseffekt - jeg er ikke så skrap til prøjsisk deraf misforståelsen

DIN 45500 35-hz-25khz
DIN 45500 Nennbelastbarkeit 200 Watt
Betriebsleistung (für 91 db in 1 m abstand gemessen im höraum mit rosa rauschen) 2,4 WATT
ØH... betyder det at den bruger 2,4 watt til at lave 91 db ... 4,8 for at lave 94 db og godt 8 watt for 96 db .... tjo så passer den høje drifteffekt jo egentlig meget godt - eller er det en kryptisk måde at skrive at de har en følsomhed på 91 db???

Hovedsagen var dog at hverken B740 eller Tube Manias potente Rør effekt fik dem i knæ alle enheder spiller endnu

Hvordan de lød må væe op til de enkelte at vurdere

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 13:04 | IP-adresse registreret  

Jeg synes, at de spillede ganske hæderligt men lidt for analytisk efter min smag, men afgjort ok.  De var efter min mening bedre på rør-ampen, måske også fordi de lød lidt varmere i klangen. Jeg har selv haft en B740 og synes ikke den var kraftig nok eller varm nok i klangen. Men den er flot - også indeni. Ellers er de Revox højtalere da fede nok med et lidt aparte design og masser af enheder a'la Bose. Lokalet ydede da heller ikke højtalerne optimal ydelse. Her kunne et mere dæmpet lokale med et stort tæppe have gjort gavn. Heldigvis lyder de ikke som nævnte skrammelkasser. Revox højtalerne kan sikkert spille sindsygt højt, tænker på hvis de blev koblet til nogle af Rexox senere effekttrin evt i brokoblet stand.

Ellers tror jeg du har ret i dine betragtninger vedr. drifteffekt osv.

Venligst

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

uha - ordet "analytisk" er vist ikke så godt i vintagesammenhæng - meen jeg kan nu også bedre lide mine tannoys uden at jeg er ked af revox højtalerne - og basmæssigt er de sku ikke så tossede med alle de små ivrige 28 ohms enheder 

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 24 Februar 2009 kl. 17:56 | IP-adresse registreret  

Det Revox setup lød i mine (trætte) øre endda ganske 'hæderligt'.

Der er vist ikke mange umodficerede vintage højttalere, der klarer at få Riddersalens vinduer til at klapre som Revoxerne gjorde.

PQR

www.vintagehifi.dk

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2009 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Jeg synes da, at det analytiske er et fint tegn. Med det analytiske mener jeg monitor agtigt. Jeg tror de er meget afhængige af signalkilden. Jeg ville da ikke være ked af at eje dem for der er sikkert lagt tonsvis af timer i dem fra konstruktørens side, så rent konstruktionsmæssigt er de interessante. De var også mindre farvede end JBL'erne som svulmede mere.

Jesper

Til top Vis jesper olsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jesper olsen

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Februar 2009 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

Jeg kunne nu godt bruge sådan et sæt. Passer fint til rørbamsen.

mvh

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 24 Februar 2009 kl. 19:06 | IP-adresse registreret  

tube mania skrev:

Jeg kunne nu godt bruge sådan et sæt. Passer fint til rørbamsen.

mvh

Det kan vi vidst ikke benægte. Føj det lød godt da den kom på. Og så når man tænker på hvor godt det lød uden.

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 09:18 | IP-adresse registreret  

Smider lige et billede af 'rørbamsen' på opfordring. Sammen med Revox højtalerne fik den ruderne til at klirre i riddersalen...håber spøgelserne har 'overlevet' og PQR ikke skal til at kitte ruderne om.

mvh

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 09:22 | IP-adresse registreret  

Hvad var det for nogle udgangsrør den bruger?

Venligst

tube mania
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

Det er det senest udviklede pentode-rør PL519 og er valgt til jobbet på grund af at dets data som en 'jydsk arbejs-hest'. PL519 er et 'højspændings-rør' til farve tv fra starten 70'erne, men velegnet til drift ved lave spændinger og høje strømme. Det har en spids-strøm på  ca 1,5A og derfor er der mange som laver OTL forstærkere med det hvor drift-spændingen kun andrager 150V.

Også ved OT drift kan disse data udnyttes og det har jeg forsket meget i for 25 år siden. Dengang havde jeg bygget en del forstærkere med traditionelle rør, men syntes de var for kedelige pga følsomhed over for impedans variationer og kunne kun lige levere den nødvendige strøm (sådan er det stadig med dem). Jeg ville lave  noget nyt med overskud på alle data. Den trækker alt fra cola dåser til Revox højtalere i et og samme udtag...der er kun det.

mvh

jesper olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Februar 2009 kl. 13:54 | IP-adresse registreret  

Spændende. Er det omkostningsfuldt at lave et trin som dit?

Venligst

<< Forrige Side af 9 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes