Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 23:29   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: Hvor køber i plader? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Librarian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2009
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

www.honestjons.com

Bedste pladeshop ever - var i London for nylig og den kan varmt anbefales. Billige kvalitetsplader. Seriøst udvalg. Også label. Online køb også i top!

Ang. ny vinyl: pladens vægt er ikke afgørende for lyden, det er måden, den er presset på. Du kan jo sagtens lave en plade på et halvt kilo og presse nogle bittesmå riller i den. Den kommer ikke automatisk til at lyde bedre af at være tung. På den anden side er det ikke muligt at lave ordentlige presninger med en alt for tynd plade. Derfor har man lavet kvalitetsplader i 180 gram, og det har givet 180 grams vinyl et godt ry. Det er også fint, man kan bare ikke altid stole på det :-)

Til top Vis Librarian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Librarian

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 Oktober 2009 kl. 11:31 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Suk.

john wesley harding er et af hans aller fedeste albums og desværre har jeg den kun i den originale udgave på CBS.

Er mundharpen lige så sindsygt skarp på den 180g mono som dener i stereo udgaven.?

carsten

De har den hos TP for 69 kr på CD, og det er en fin udgave. Mange CDer koster kun 50 eller under

http://www.tpmusik.dk/display.asp?mode=search

Også hos CD wow kan man få alt Bob Dylan. De har også vinyl hvis det ønskes.

http://www.cdwow.com/search?query=bob+dylan&filter=depar tment:cd&sort=release

Her sorteret efter udgivelsestidspunkt.

Her er en vinylliste:

http://www.cdwow.com/CD/Vinyl-Favourites/list/4847/view

Den suverænt bedste bob Dylan er iøvrigt: (mange vil sikkert protestere)

Hans 30 års jubilæumskoncert. Her får vi alle hans kendte numre uden hans snøvlen og mumlen. Tom Petty, Neil Young og Clapton m.fl. er suveræne på denne CD.

Lahnet
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

Jeg var en tur i Dublin og faldt over denne "biks". Nye og brugte plader og cdére i massevis. Læg dertil en fed stemning.

Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:
CARS10 skrev:

Suk.

john wesley harding er et af hans aller fedeste albums og desværre har jeg den kun i den originale udgave på CBS.

Er mundharpen lige så sindsygt skarp på den 180g mono som dener i stereo udgaven.?

carsten

De har den hos TP for 69 kr på CD, og det er en fin udgave. Mange CDer koster kun 50 eller under

http://www.tpmusik.dk/display.asp?mode=search

Også hos CD wow kan man få alt Bob Dylan. De har også vinyl hvis det ønskes.

http://www.cdwow.com/search?query=bob+dylan&filter=depar tment:cd&sort=release

Her sorteret efter udgivelsestidspunkt.

Her er en vinylliste:

http://www.cdwow.com/CD/Vinyl-Favourites/list/4847/view

Den suverænt bedste bob Dylan er iøvrigt: (mange vil sikkert protestere)

Hans 30 års jubilæumskoncert. Her får vi alle hans kendte numre uden hans snøvlen og mumlen. Tom Petty, Neil Young og Clapton m.fl. er suveræne på denne CD.

Jeg kan se nogle fede vinyler inklusiv Jefferson Airplane, men jeg kan altså ikke se nogle Bob Dylan plader på vinyl?

Hermann.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 April 2007
Sendt: 16 Oktober 2009 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]
Jeg kan se nogle fede vinyler inklusiv Jefferson Airplane, men jeg kan altså ikke se nogle Bob Dylan plader på vinyl?
[/QUOTE]

Nej måske ikke. Men idag vil stort set alle vinylkøbere vel også overveje at købe CDen istedet hvis det er prismæssigt fordelagtigt og hvis den er lettere tilgængelig. Det er vel næsten 20 år siden at vinylen har udgjort et reelt alternativ til CDen. Idag er under ½ % af de solgte Albums på LP, og det har da været praktisk at alle stort set har anvendt det samme format i så mange år. Kan I huske sidst i 80erne hvor nogle anvendte CDer, andre bånd og atter andre LPer, det var noget rod. CDen sejrede på alle områder og er idag standarden, både i bilen og hifianlægget (og til PCen og billederne). At vi så også køber (second hand) lper skyldes, til dels nostalgi og fordi vi interesserer os for området.

Jeg gav blot et par links til CDer og LPer, da CDerne vel også er interessante for vinylkøberne. Konkurrencen står idag mellem musik på faste formater og (oftest ulovlig) download. Derfor må alle vi alle støtte det faste format hvad enten det er CD eller LP, for hvis der ikke sælges CDer kan pladeselskaberne næppe udsende nye lper i små oplag.

(den Bob Dylan jubilæums CD er suveræn. CD 2 har rigtig mange rigtig gode numre.)

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 16:24 | IP-adresse registreret  

Raskolnikov skrev:
Hermann. skrev:

Nej måske ikke. Men idag vil stort set alle vinylkøbere vel også overveje at købe CDen istedet hvis det er prismæssigt fordelagtigt og hvis den er lettere tilgængelig.

Count me out, jeg må være en af de få. Jeg køber meget mere nyt vinyl end nye cd'ere, faktisk har jeg helt droppet cd andet end til bilen.

Hermann. skrev:
Det er vel næsten 20 år siden at vinylen har udgjort et reelt alternativ til CDen. Idag er under ½ % af de solgte Albums på LP, og det har da været praktisk at alle stort set har anvendt det samme format i så mange år. Kan I huske sidst i 80erne hvor nogle anvendte CDer, andre bånd og atter andre LPer, det var noget rod. CDen sejrede på alle områder og er idag standarden, både i bilen og hifianlægget (og til PCen og billederne). At vi så også køber (second hand) lper skyldes, til dels nostalgi og fordi vi interesserer os for området.

Der er rigtig mange nye albums på vinyl i dag, fordi mange af kunsterne kan li' det, og fordi pladeselskaberne også ser et salg. Men jeg kan godt følge at for dem der vil have det nemt, da er cd og nu harddiske det perfekte alternativ

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

krenzler
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005
Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

CARS10 skrev:

Jeg har ikke hørt din CBS men jeg må sige at mundharpen bestemt skærer heftigt godt igennem på Sundazed re-issue. Sådan skal det nok være.
Til top Vis krenzler's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af krenzler

Anderz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 November 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 17 Oktober 2009 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Jeg køber vinyl mange forskellige steder.

Typisk er ebay.co.uk, ebay.de og ebay.com lige ved tastaturet.

Genbrugsbutikker har også mange gange lidt interesant vinyl.

Soundtech i Herning har en meget dygtig mand Steffen som kender branchen ud og ind med kvaliteten i højsædet af det han sælger.

Det kommer an på hvad jeg skal finde. Hard rock gruppen Budgie på vinyl må jeg finde på ebay. 

Private samlere. Jeg kender en enkelt i Holstebro af gammelt Dansk musik. Jeg har ikke besøgt ham længe.  

Til top Vis Anderz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anderz

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 19 Oktober 2009 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Anderz skrev:
Typisk er ebay.co.uk, ebay.de og ebay.com lige ved tastaturet.

Når det er eBay, er det så mere specielle ting, enkelte plader osv.?

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

canielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2009
Sendt: 29 Oktober 2009 kl. 18:56 | IP-adresse registreret  

Når jeg er på jagt efter noget specielt, så er der en stribe forretninger, som jeg ofte tager fat i.
En liste over disse kan findes på:
http://www.rytmeboxen.dk/Musik-butikken.htm

Ellers tager jeg gerne på plademesser. Kalender over kommende messer: http://www.rytmeboxen.dk/kalender.htm

Til top Vis canielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af canielsen

Mortus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2005
Sendt: 01 November 2009 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hermann. skrev:

Jeg kan se nogle fede vinyler inklusiv Jefferson Airplane, men jeg kan altså ikke se nogle
Bob Dylan plader på vinyl? [/QUOTE]

Nej måske ikke. Men idag vil stort set alle vinylkøbere vel også overveje at købe CDen istedet hvis det er prismæssigt
fordelagtigt og hvis den er lettere tilgængelig. Det er vel næsten 20 år siden at vinylen har udgjort et reelt alternativ til
CDen. Idag er under ½ % af de solgte Albums på LP, og det har da været praktisk at alle stort set har anvendt det samme
format i så mange år. Kan I huske sidst i 80erne hvor nogle anvendte CDer, andre bånd og atter andre LPer, det var noget
rod. CDen sejrede på alle områder og er idag standarden, både i bilen og hifianlægget (og til PCen og billederne). At vi så
også køber (second hand) lper skyldes, til dels nostalgi og fordi vi interesserer os for området.

Jeg gav blot et par links til CDer og LPer, da CDerne vel også er interessante for vinylkøberne. Konkurrencen står idag
mellem musik på faste formater og (oftest ulovlig) download. Derfor må alle vi alle støtte det faste format hvad enten det er
CD eller LP, for hvis der ikke sælges CDer kan pladeselskaberne næppe udsende nye lper i små oplag.

(den Bob Dylan jubilæums CD er suveræn. CD 2 har rigtig mange rigtig gode numre.)

[/QUOTE]

Jeg tror vi har haft den før Hermann, men det er vel rimelig åbenbart, at vinylkøbere ikke køber vinyl pga bekvemmelighed?
Men snarere pga lydkvalitet (i nogle tilfælde, afhængig af mastereringen) samt pga den x-faktor der er forbundet med
vinylen i forhold til cd'en. Hvis det bare var et spørgsmål om kvantitet, så ville harddisk formentlig klart være at foretrække.

Jeg foretrækker min musik i fysisk format, og som alt overvejende udgangspunkt på vinyl pga "lækkerhedsfornemmelsen" -
de plader der er uopdrivelige på vinyl finder jeg selvfølgelig på cd.

Du skriver "oftest ulovlig download" - det er jeg ikke 100 % enig i! Jeg tror lovlig download, fx itunes store, om få år vil
udkonkurrere cd'en, og musik for feinschmeckerer bliver herefter vinylen - og jeg ser det ikke som nogen dårlig udvikling!
Cd'en spiller i mine øjne fallit, ved ikke at være lige så praktisk som download, og ikke være nær så lækkert som vinyl. Cd
er et format, der sætter sig mellem to stole, hvorfor jeg tror det uddør med tiden. Vinylen og mp3 kan derimode tilbyde
noget som de konkurrerende (hvis man da absolut vil se det som en konkurrence) formater ikke kan - derfor har de
ekstistensgrundlag, og derfor vil de overleve.
Og masser af små selskaber udgiver først og fremmest vinyl + download, hvor cd er mere sekundært. Jeg ser ingen grund
til, at store pladeselskaber ikke kan følge trop i fremtiden.
Til top Vis Mortus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mortus

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Sendt: 02 November 2009 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Flere grunde.

Som mortus skriver, der er noget udefinerbart ved vinyl, em anden glæde ved at høre vinly fremfor CD -  subjektivt.

Hertil fås mange plader ikke på CD,  for os gamle. Der er en stor "glemt" musik-skat gemt i vinyl, well man kender musikken fra reklamer, film, jingles, 2009-hits etc - men de færreste véd at 90% er tyvstjålet fra den gamle vinyl

Dels lyder pladen ofte bedre end CDén. Især på ældre plader kan/er der ganske stor forskel, nogle CD lyder som under dynen ift pladen. Enten fordi det er en kopi af en kopi, eller man har lavet CDén fra et kasettebånd ( sådden lyder det ). Dvs forskellen ligger ikke nødvendigvis i teknologien ( analog kontra digital ), men i at CDén ofte har en ganske dårlig "indspilning".

Hertil fås vinyl til ingen penge på loppemarkeder - typisk 10 kr ved enkelt stk, og 5 kr ved køb af flere - loppemarkeder er en guldgruppe.

Hertil CD holder x antal år før de fejler, vinyl holder længere - de jeg har er typisk 30 år+ og lyder stadig fint. Mange af mine CD der har mindre end 5 år på bagen begynder allerede at fejle.

Men, af og til kører jeg over på CDén for mageligheden, og for at høre musikken jeg kun har på CD - men 95% af spilletiden er vinyl.

Hører man meget musik, kræver vinyl dog en spille der er praktisk, pålidelig og hurtig at betjene, ellers kan det hurtigt blive en pine.

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 November 2009 kl. 23:56 | IP-adresse registreret  

Senest købt på loppemarked, 5 kr stykket:

- Temptations, Materpiece ( fed plade )

- Olsen Brødrene 1972, den første LP ( én af de bedste danske pop plader )

- Sebastian, Den Store Flugt ( classic evergreeen )

-Kid Creole & The Coconuts, Tropical ( ok )

- Electric Light Orcestra, A New World

- Ringo Star, Blast from the past ( tjo , kun 5 kr. )

- Meat Loaf, Bat out of Hell

- Slade, Sladest + en anden Slade ( for the record )

Så også de sædvanlige gengangere; Bony M, Gasolin, Bacara, ........

gli-
Branchemedlem
Branchemedlem
Highend Sound

Bruger siden: 18 April 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 November 2009 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Jeg tror at i fremtiden vil al musik være digital download i max format f.eks. 24 bit /192 kHz eller mere, derfra kan du selv downsize til cd til bilen, hvis den ikke også kan med harddisk / stick (det er jo fremtid om få år, nogle kan allerede) og så vinyl. Vinyl er den fedeste lyd.
Til top Vis gli-'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gli- Besøg gli-'s Websted

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 November 2009 kl. 00:42 | IP-adresse registreret  

Ja - ingen tvivl om CDén er på vej ud. Tilbage står digitalt lagret musik og vinyl, to forskellige brugssituationer.

Min vens mobil kan genkende mine gamle plader når jeg spiller - imponerende - selv et Grand Funck nummer kan mobilen genkende, den skal bruge ca. 10 sekunter for at genkende nummeret.

Ikke sikker på jeg vil høre "vinylen" i bilen, og ikke sikkert jeg hører den digitalt lagret i stuen ...

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 November 2009 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

heldigvis kommer der flere og flere ting på vinyl - også fra ny

på HHV.de er der masser ny vinyl - lidt svært at finde - men fx har de flere fede Hank Mobley plader men hip hop og plader til DJs er deres ting - der har de vildt meget

Har jeg valget mellem vinyl og Cd - så køber jeg vinyl - jeg har grejet til at lave fed overspilning til CD så jeg også kan nyde min nye musik hvor en LP er lidt svært at have med - CD - Minidisk - Kassette bånd - Spolebånd - (solgte min ståltrådsoptager og har aldrig haf en elcaset) - men Vinyl er det fedeste indkøb

Elektronisk download - mangler stadig at høre noget der lyder godt - og fremfor alt så vil jeg savne den fede fornemmelse det er at have et stort flot LP cover i hånden

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 03 November 2009 kl. 00:55 | IP-adresse registreret  

Jo klart et fornemmelse at have et plade cover i hånden, oser af historie med billeder, insticks, etc + det gir lidt mere respekt at sætte en vinyl på fremfor at zappe med en FT. Man "tvinges" til at høre hele pladen, og opdager numre man ellers ville zappe forbi - ofte de bedste numre er de man hører mange gange før de fænger ...

Dertil at man kan finde en musik-skat på loppemarkeder til ingen penge - 5 kr styket for en LP er jo fundet ( ikke sammenlignet med pirat downloads ...  ).

Men ved ikke hvordan det skal beskrives, er ikke en samler type, men med LP er der lidt samler maner, plus digitalt lagret forsvinder med ét, virus, man sletter ved en fejltagelse - LPén er der indtil du smider den ud eller gir den væk.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 7
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes