Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 18:45   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: rem-directe-mellemhjul-drev (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 19 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Granberg skrev:
Slettet af moderator/-A

DD er ofte kritiseret for sin rykvise drift

Der blev lavet ganske mange forsøg på direct drive, de fleste fejlede - det er nok dem du tænker på, og som folk mindes. Det er et kompliceret problem der skal løses og kræver man poster en hel del kr i R&D samt tooling.

Skal men derhen hvor det er måleinstrumenter der afgøre om gangkonstancen er præis, uden for ørets opfattelse, er vi ovre i husaltre og 40.000 +.

Til top Vis A127's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af A127

Gorm
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

GM Sound

Bruger siden: 20 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 21:49 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg haft flere forskellige pladespillere i forskellige prisklasser, både i Direktdrive, Remtrukket og med Mellemhjul.

Min erfaring siger at alle 3 principper faktisk fungerer, men der er stor forskel på f.eks. 2 remtrukne modeller, den ene kan være lidt bovlam, mens den anden kan imponere med timing og pondus, det samme gør sig gældende for de 2 andre typer også.

Så jeg mener ikke man bare kan udelukke andre principper, med mindre man har ulejligt sig med at rent faktisk også at have lyttet til alle 3 principper, og helst flere af hvert princip. Det bliver jo hurtigt religion, og skulle dette indlæg ikke være sagligt, og begrundet på lyttemæssige erfaringer, så man kunne få en reel sammenligning.

Til top Vis Gorm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gorm Besøg Gorm's Websted

LouBP
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Januar 2009 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg selv været igennem det hele. Direct Drive, Rem-drevet og Mellemhjuelt.

Min første pladespiller købte jeg for 3-4 år siden tror jeg. var i hvert fald 15-16 år. Det var en direct drive Luxman PD 282.
Umanerlig køn pladespiller synes jeg personligt. Den havde ikke voldsom trækkraft, men den var simpel, nem og gå til, og
den havde faktisk strobolys så vidt jeg husker. Men ellers kun en knap der styrede det hele. Den husker jeg kun som
værende en dejlig pladespiller. Den havde dog et lille problem med motorlyd, men det glemte man jo hurtigt når den sang.

Senere fik jeg mig så en Thorens TD150 MKII, den er jo som bekendt med rem. Den havde jeg et godt stykke tid. Jeg
byggede den om, i en tung egetræs plint. Men rem-trækket på den fa ndt jeg meget besværligt at indstille en gang for alle.
Det var som om det gav sig hele tiden. Selvom remme var ny. Jeg blev aldrig rigtig glad for den selvom jeg prøvede at blive
det. Den kan blive rigtig god, Gorm herfra har jo lavet en smuk plint og tweaked den til UG og han skulle efter sigende være
svært glad for lyden i den. (ret mig hvis jeg tager fejl)

Men så fik jeg en Technics 1210, som du, A127, jo priser for at være så godt. Jeg vil på ingen må benægte den er god. Og
simpelthen så nem at gå til, jeg forstår du anbefaler den frem for fx en Rega, jeg vil til hver en tid også vælge technics, men
Rega har jo også sine gode sider - De passer ind i et moderne hjem, de er simple, og armene er sku gode! Men hvis jeg
kunne lave en ting om på Technics ville jeg gerne slippe for alt det dj gejl. Pitch, styluslys osv. Jeg lyttede til alt musik på
den, og den var skøn. Den passede jo også godt til mit store Nakamici vintage anlæg.

Men da jeg fik min Lenco L75 (uden usb ) og fik den bygget om. Så gik det op for mig at jeg havde manglet noget,
spørg mig ikke hvad det er, men lenco'en kunne noget jeg kunne lide. Efter et par måneder hvor Technicsen havde stået
fuldt rigget til, uden at blive brugt, blev den solgt. Og jeg savner den ikke, eller dens smarte ting og sager.

Nu vil jeg så finde d af om En Mellemhjuls Dual kan nogen af de samme ting som Lenco'en, den er jo også mellemhjuls
drevet, når den er færdig skal den gerne fungere som pladespiller nummer 2.

Men Lur mig om der måske ikke snart sniger sig en Direkte drevet pladespiller sig herind igen

All Vintage

Billedeupload guide
Til top Vis LouBP's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LouBP Besøg LouBP's Websted

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Januar 2009 kl. 23:58 | IP-adresse registreret  

Absolut, der er mere mellem himmel og jord. Min første tanke var at sætte en SME 3009 II early på, men er nu efter nogle måneder ikke sikker på det vil opfylde den "varme" side af sagen. En trækasse i ædeltræ fra KAB kunne gi et snært af ægte vintage, men ikke helt sikker på det vil være overbevisende. r-l-b har helt ret, en 1200 er en militaristisk spille, et ganske godt udtryk. Man skulle tro den var tysk, næsten skræmmende optimalitet og kvalitet - bortset fra jeg synes at kunne fornemme man har sparet hist og her over årene - armens level ring klikker på de gamle, men ikke på min - eksempelvis.

Pt til at opfylde det umiddelbare behov, ikke mere eksperimentering lige nu, jeg vil høre min gamle plader igen, og har ikke pt rigtig tid til at nusse rundt med spillen som hobby, det skal bare fungere. Der kommer måske et tidspunkt hvor det bliver dagligdag og der skal ske noget nyt - hvad det blir hvis det blir ... ? En vintage Marantz direct drive som hobby ?? Men som ikke-nusse-hobby spille, do-the-job-well-dont-break er denne 1200 optimal.

PS: Og jo, strobelyset er overflødigt som hi-fi spille på denn, man holder op med at kigge, den er on spot altid - man har sågar lavet et lille tweek print der slukker/tænder det ved en tryksekvens på start/stop knappen, i disse CO2/sparetider.

Men tilbage til emnet, en god rem-drevet eller mellemhjul kan være ganske fint, afhængig af anlæg der ligge bag - L100A opfanger det mindste støj på bassen, de er nådesløse,  med erfaringen fra den gamle SME 2000 Plinth, skal en remdrevet eller mellemhjuldrevet spille igennem en luftsluse her i huset før godkendelse. Har rigelig hyr med subsonic rummel fra selve pladens skæring, har pt en sok i porten for afhjælpe problemet, yderligere subsonic støj er ikke velkommen.

Havde helt glemt, havde en Sansui spille, tangentialarm på begge sider, en skuffe der kørte ud, man kunne forprogrammere hvile numre og rækkefølge der skulle spilles, på begge sider -som på en CD, køre i loop etc - ganske smart indtil mekanikken/snoren til skuffen gik i stykker

R.P.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 07:36 | IP-adresse registreret  

Lenco'en 75eren har jeg også haft, dejlig pladespiller med en kontakt der sikrer pu'ens død!

værket er intet mindre end fantastisk, fantastisk talerken og leje.

Min havde det dog ik så godt med 33 omdm, her kunne man høre rummel, ved 45 omdm kørte den utroligt godt, men ved 78 omdm var den super, sikke en lyd man kunne få ud af de gamle lakplader! voldsom dynamik.

Det første jeg modifiserede var armen af med den og på med en sme s3 arm, de arme købte vi jo i hifi klubben til 175kr stk. så det var et oplagt valg, det blev godt men aldrig rigtig super.

nu sider pladetalerken og leje i min diy aluplint, med samme dimensioner som  en micro ddx1500, så der kan moteres 4 arme på den. der er drejet et spor i talerkenen til en oring, som bliver drevet af en gammel dc motor fra akaipladespiller, som står i sit eget hus seperart, sådan nu kan lenco'talerken køre 33omdm uden rummel.

Der er flere gallerier over på Neerd, måske også her, da vinylklub sjælland var aktiv.

Jeg har prøvet det samme med et technics drev fra en 1210, men her følte jeg ik at hastigheden var korrekt, når man brugte kvartslåsen, uden qvartslås kørte den ok, men ik rigtig godt.fornemmelse af hurtige hastighedsvariationer, som jeg synes er rigtig ireterende.og så var det det dårligste leje jeg har set i en seriøs pladespiller.

rega'en har jeg haft nogen stykker af, der er prøvet næsten alt, selv flydende ophæng, som faktisk løftede rega p3'en meget op i lydkvalitet.

Rega p3 er min referance, den kan man sammeligne med, for jeg har aldrig hørt en p3 som ik har lydt godt, den lyder godt nsten lige meget hvor den bliver stillet.

Rb 300 armen har jeg/vi modificeret til ukendelighed, og et af de bedste tweaks er fjern den sorte lak, stik den bedre kabler, find det lille tungstenslod, og du vil have en tonearm der spiller røven ud afbukserne på selv meget dyre arme, med andre ord en utrolig stabil tonearm.

Sme 3000 serien har dog vundet mit hjerte, 3009r armen kan spille med utrolig mange pu'er og lyde rigtig godt, vi har prøvet mindst 15-20 forskellige en dag i vinylklubben med denne arm, faktisk klarede den dem alle godt, selv de 2 spu'er der blev prøvet.

3012eren kan lidt det samme, her skal compliancen blot være lavere. men det er den arm jeg bedst kan li, den giver en fed stor lyd, måske lidt farvelade, men farvelade på den helt rigtige måde.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

R.P. skrev:

3012eren kan lidt det samme, her skal compliancen blot være lavere. men det er den arm jeg bedst kan li, den giver en fed stor lyd, måske lidt farvelade, men farvelade på den helt rigtige måde.

hørt ligebortset fra at jeg synes SPU lyder bedre på den gamle tunge Ortofon tonearm, er jeg gladest for 3012 - mit sammeligningsgrundlag er måske ikke voldsomt her i huset da jeg kun har haf RB300,Lustre GST1, SME3009, SMEIIIs og div. fabriks monterede S-og lige arme samt en del Thorens arme - faktisk er den Thorens arm der sidder på de billige 316 og 318 slet ikke tosset - den kunne sagtens blive smidt på fx en lenco med en forbedring.

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2009 kl. 10:37 | IP-adresse registreret  

Granberg skrev:
Slettet af moderator/-A 

Sjovt det med looket på TD124 som folk - de fleste - er helt vilde med i dag - var så total "yt" omkring 1980 ..

Jeg har haft en anden direkte dreven pladespiller som var ret god  - fuldautomatisk - Onkyo Integra 1057 (tror jeg den hed) - den havde en kæmpe stor pladetalerken - guldfarvet - meget fint signal støj - og den var klippe fast i gangen - jeg solgte den dog fordi den var lidt for fimset at se på og selvfølgelig fordi den ikke lød så godt som min Garrard - en feature der var nice var at al autmatikken blev styret af en separat motor ved armen - ingen flimsy mekanik af plasttandhjul og pis og papir der kunne gå i udu

Apropos automatik har jeg en SL-3300 fuldauto, med repeat, Technics directe drive stående som spille ret flot, men som jeg skal finde en der vil have da jeg ikke rigtig har plads til den

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Januar 2009 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

Jeg har prøvet det samme med et technics drev fra en 1210, men her følte jeg ik at hastigheden var korrekt, når man brugte kvartslåsen, uden qvartslås kørte den ok, men ik rigtig godt

Du må godt nok ha fine ører, jeg hører intet, men man kan få en motor dynamics mod, der er nogle flotte osc billeder med før og efter, skulle man kunne høre det, eller sove roligt om natten med viden man har en perfekt gangkonstans. Mht lejer, er der intet moment på et leje i en DD, man kan derfor tillade sig at spekulere i at gøre det så lille som muligt, jo mindre leje, desto bedre tollerencer og lavere støj.

http://www.sl-1200-mk2.com/

TD124 har noget helt særligt over sig, kan især lide man kan stoppe pladen når den skal vendes.

ASML
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

Ja, det kunne jeg også godt tænke mig at vide, hvor du har fået det at vide,A127..!!

Fysisk mindre dimensionering af et leje, hænger da ikke uvilkårligt sammen med bedre tolerancer og mindre støj....!!

Mvh.

ASML
Til top Vis ASML's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ASML

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 31 Januar 2009 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

Som ingeniør er det generel viden, tro det eller lad vær.

Bl.a. tolerencen på kuglerne i et leje er tæt forbundt med størrelsen af kuglen. Tolerencen i et leje er meget tæt forbundet med den tolerence man ønsker i konstruktioen, det slup man er nødt til at ha for ikke det splitter ad, eller bliver slidt før tid. Man kunne drage en lige linje, jo større moment og vibrationer desto større slup, og desto større leje skal man vælge - men det er en teoretisk betragtning, idet det ikke kan afvises at man kan konstruere et lille leje med stort slup, men det vil nok ikke gå så godt støjmæssigt etc.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Det her er jo en diskussion vi aldrig kan blive færdig med.

Jeg har og har haft pladespiller af alle slags. Koklusionen er kort "Nogle pladespillere er gode and mildt sagt mindre gode".

I sidste ende er det vel ikke princippet, men hvordan de er konstrueret der tæller. Når det kommer til robusthed og subjektiv gangkonstant kommer min Verdier kopi afgjort først. Når der kommer svinghjul på, forventer jeg det bliver endnu bedre.

Men min Technics SP 10 mk II, som jo er DD, har da sin charme. Nogen nævnet at DD lyder "Tysk". Det kan jeg godt følge dem i, for alt er korrekt, nærmest klinisk korrekt.

Min Garrad 301 har charme. Den har ikke samme trækkraft som de 2 andre, men kan så noget andet.

Mht. til absolut gangkostans så tror jeg ikke det er her forskellen ligger. Vi kan jo ikke få det bedre end det pladerne er lavet med - altså skæreværkert. Desuden vil gangkonstansen uværgerlig vær påvirket af excentricitet i centerhullet samt - med nogle arme - også buler/ujævnheder i pladerne.

At diskutere hvilket princip der er bedst er umuligt. Hvilken ost smager bedst? Hvilken vin er bedst? ... og hvilken kvinde er smukkest?

r-l-b
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Januar 2009 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

At diskutere hvilket princip der er bedst er umuligt. Hvilken ost smager bedst? Hvilken vin er bedst? ... og hvilken kvinde er smukkest?

GEdeost, al slags vin og min kone

Sund
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Januar 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Nu er det med kvinder/koner som med pladespillere, det er som regel den man har lige nu der er den bedste.

Når man får en ny skifter man for det meste mening, enten af helbredsmæssige årsager eller fordi man har betalt for det.

Vælg selv hvad der relaterer til hvad.

Kun de der har noget at skjule ønsker begrænsninger.

De, der siger det er umuligt, skal ikke forstyrre dem der er igang med det.

madsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Sund skrev:

Nu er det med kvinder/koner som med pladespillere, det er som regel den man har lige nu der er den bedste.

Når man får en ny skifter man for det meste mening, enten af helbredsmæssige årsager eller fordi man har betalt for det.

Vælg selv hvad der relaterer til hvad.

Ja ok det ka jeg gi dig ret i og det kommer også lidt til udtryk i indlæggene,  god smag kan ikke diskuteres , kun dårlig, men en pladespiller er et dejligt stykke legetøj som mange elsker at tumle med, og hvis man har det  på samme måde med sin kone så er  alt jo fryd og gammen

Til top Vis madsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af madsen

pqrannes
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 23 November 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 22:08 | IP-adresse registreret  

r-l-b skrev:
... Gedeost, al slags vin og min kone

Al slags vin og din kone (ser frem til at møde hende en dag) OK. Men gedeost?

PQR

www.vintagehifi.dk
Til top Vis pqrannes's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pqrannes

santashooter
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2008
Sendt: 31 Januar 2009 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Jeg har og har haft pladespiller af alle slags. Koklusionen er kort "Nogle pladespillere er gode and mildt sagt mindre gode".

I sidste ende er det vel ikke princippet, men hvordan de er konstrueret der tæller. Når det kommer til robusthed og subjektiv gangkonstant kommer min Verdier kopi afgjort først. Når der kommer svinghjul på, forventer jeg det bliver endnu bedre.

Men min Technics SP 10 mk II, som jo er DD, har da sin charme. Nogen nævnet at DD lyder "Tysk". Det kan jeg godt følge dem i, for alt er korrekt, nærmest klinisk korrekt.

Min Garrad 301 har charme. Den har ikke samme trækkraft som de 2 andre, men kan så noget andet.

Mht. til absolut gangkostans så tror jeg ikke det er her forskellen ligger. Vi kan jo ikke få det bedre end det pladerne er lavet med - altså skæreværkert. Desuden vil gangkonstansen uværgerlig vær påvirket af excentricitet i centerhullet samt - med nogle arme - også buler/ujævnheder i pladerne.

hvis en pladespiller klarer opgaven er den vel god, hvis den dækker behovet for musik er det vel tilstrækkeligt, men det er jo en individuel ting, folk har forskellige behov og forventninger til deres musik, det er vel derfor der er 3 forskellige drev principper
nogle mennesker har en fascination af et bestemt mærke, andre af en bestemt årgang.
og nogle bare af ideen om pladespillere

Sebastian skrev:

"Roquefort og emmentaler,
gorgonzola, jeg betaler
hvad som helst for feta!
Brie eller camembert,
hvad der lugter endnu værre,
gammel ost fra Kreta.
Ost, jeg vil ha’ ost
jeg må ha’ ost!"

A127
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Februar 2009 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

santashooter skrev:
janils skrev:

hvis en pladespiller klarer opgaven er den vel god, hvis den dækker behovet for musik er det vel tilstrækkeligt, men det er jo en individuel ting, folk har forskellige behov og forventninger til deres musik, det er vel derfor der er 3 forskellige drev principper
nogle mennesker har en fascination af et bestemt mærke, andre af en bestemt årgang.
og nogle bare af ideen om pladespillere

Sebastian skrev:

"Roquefort og emmentaler,
gorgonzola, jeg betaler
hvad som helst for feta!
Brie eller camembert,
hvad der lugter endnu værre,
gammel ost fra Kreta.
Ost, jeg vil ha’ ost
jeg må ha’ ost!"

Nogen nævnet at DD lyder "Tysk".

Ahh det er vidst en overfortolkning, så vidt jeg husker i denne lange tråd var det ment på design og konstruktion, ikke på lyden.

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

A127 skrev:

Nogen nævnet at DD lyder "Tysk".

Ahh det er vidst en overfortolkning, så vidt jeg husker i denne lange tråd var det ment på design og konstruktion, ikke på lyden.

OK - beklager misforståelsen. Men det jeg mener er, at specielt min Technis SP 10 har en tendes til at være korrekt for enhver pris. Den kan virke lidt kontante og med en superstabil gengivelse, som man har en fornemmelse af, kun vanskelig kan bringes i vanskeligheder. En robusthed og magt, kan man også sige.

Om det så kan siges at være en egentlig DD egenskab er lidt svært. En Micro DQX 1000 har det i mindre udpræget grad og for flere år siden kørte jeg med en DIY baseret på en DUAL (Pabst) DD motor. Her var pladetallerkenen dog på hele 11 kg, så det kan have ændret en del på tingene (mht. til det rykvise, som nogen mener der er i DD). 

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 14:41 | IP-adresse registreret  

Glemmer I ikke det fjerde drivprincip, hvirvelstrømsprincippet?

Ligesom i elmåleren, og i Beogram 8002.

bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 17 Marts 2005
Sendt: 01 Februar 2009 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Jo, det kunne være interessant at se en pladespiller lavet efter dette spændende princip.
Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager

<< Forrige Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes