Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 13:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Har vi nogen dali experter iblandt os ?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
dicknossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2005
Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

ok det kan da være jeg skal prøve at høre sådan et par på et tidspunkt..

Jo mere jeg læser om de forskellige højtalere, jo mere forvirret bliver jeg... er nok bare nød til at komme ud og høre dem jeg overvejer at købe.

HenningL
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Februar 2009 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Hvis du vælger Mentor 6, skal du måske lukke basportene bag på. Det har jeg gjort med mine, da bassen ellers bliver for kraftig. Med lukkede porte spiller de meget bedre i min stue. Jeg har en stue på 24 m2. Og så var mine Mentorer iøvrigt næsten et helt år om at blive tilspillet.

Henning

Til top Vis HenningL's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HenningL

dicknossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Februar 2009 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Altså i mit univers findes udtrykket "for meget bas" ikke   Hvis jeg ender med at købe mentor 6 bliver jeg nok nødt til at supplere men en mentor sub... Skal ihvertfald ha en sub uanset hvad jeg køber.. Ser meget film så det dur vist ikke rigtig uden hvis man vil ha alle effekterne med.

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Lokalitet: København
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

dicknossen skrev:
Altså i mit univers findes udtrykket "for meget bas" ikke

Hvis du er ligeglad med om rummet spiller med, så spar nogle penge og køb en af de billige modeller med store basser...
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Med tanke på hvad du har haft før tror jer, uanset rummets størrelse, at du vil sætte mest prist på et sæt Grand hvis det skal være Dali. Det er korrekt at Grand ikke ligefrem er optimeret til små rum, men man kan gøre meget for at modvirke diverse bieffekter. Du vil aldrig få fuld potentiale ud af Grand på så lidt plads, men det skal vel heller ikke være 15 kvm for evigt?

Selvom standere og småfede er nemmere at få placeret lydmæssigt i små rum, så tror jeg slet ikke de vil give dig hvad du søger. Helicon er ikke et ufornuftigt valg men de går slet ikke så dybt som Grand - hvis du leder efter en bas der kan rykke gulvet og diverse smånips der ikke er limet fast rundt, så er der ingen anden udvej end Grand.

Kommentaren om bare at købe noget billigt med store basenheder er heller ikke helt på sin plads. Selvom Grand'en aldrig vil blive udnyttet fuldt ud i så små lokaler og samtidig vil lyde "ukkorekt", så vil det stadig giver en overall meget bedre oplevelse en f.eks. Vega'er.

Som du nævner kan du lide bas og masser af det - spring ud i det og find et brugt sæt Grand. Du vil altid kunne komme af med dem igen, Grand har altid købere. Alt efter tilstanden på dem vil jeg mene en pris mellem 8-10.000 ikke er helt ved siden af. Grand højttalere er bygget i en kvalitet hvor de vil kunne modstå en mindre krig, de skal være slemt mishandlede før man risikerer at købe noget juks.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

dicknossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2009 kl. 11:50 | IP-adresse registreret  

Anda8000 skrev:
dicknossen skrev:

Hvis du er ligeglad med om rummet spiller med, så spar nogle penge og køb en af de billige modeller med store basser...

Meget bas er ikke altid ligmed højt musik efter min mening... jeg kan godt li at kunne høre og fornemme bassen selv ved lavt musik. Vil rummet også spille med selv ved lav styrke??? Og vil grand så ikke også give mig mere bas ved lav styrke end diva og coupe vil ???

dicknossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2009 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Ulvin skrev:

Med tanke på hvad du har haft før tror jer, uanset rummets størrelse, at du vil sætte mest prist på et sæt Grand hvis det skal være Dali. Det er korrekt at Grand ikke ligefrem er optimeret til små rum, men man kan gøre meget for at modvirke diverse bieffekter. Du vil aldrig få fuld potentiale ud af Grand på så lidt plads, men det skal vel heller ikke være 15 kvm for evigt?

Selvom standere og småfede er nemmere at få placeret lydmæssigt i små rum, så tror jeg slet ikke de vil give dig hvad du søger. Helicon er ikke et ufornuftigt valg men de går slet ikke så dybt som Grand - hvis du leder efter en bas der kan rykke gulvet og diverse smånips der ikke er limet fast rundt, så er der ingen anden udvej end Grand.

Kommentaren om bare at købe noget billigt med store basenheder er heller ikke helt på sin plads. Selvom Grand'en aldrig vil blive udnyttet fuldt ud i så små lokaler og samtidig vil lyde "ukkorekt", så vil det stadig giver en overall meget bedre oplevelse en f.eks. Vega'er.

Som du nævner kan du lide bas og masser af det - spring ud i det og find et brugt sæt Grand. Du vil altid kunne komme af med dem igen, Grand har altid købere. Alt efter tilstanden på dem vil jeg mene en pris mellem 8-10.000 ikke er helt ved siden af. Grand højttalere er bygget i en kvalitet hvor de vil kunne modstå en mindre krig, de skal være slemt mishandlede før man risikerer at købe noget juks.

Tak Ulvin... lidt den slags kommentar jeg leder efter 

Og nej de højtalere jeg vil købe kommer jo nok til at spille i et større rum med tiden... Jeg er ikke typen der skifter højtalere ud særlig tit, derfor må de oss gerne kunne virke i større rum da jeg håber og går ud fra at min næste stue bliver en del større end den jeg har nu.

Øvbøv
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 November 2008
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 15:33 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Hmmmm.....Dete r helt rigtigt, at gulvhøjtalere har mere smæk i bunden. Altså det man kan mærke....Men størrelsen på dit rum er ikke til det efter min mening....Et par på stativ ville give dig en meget bedre fornemmelse af perspektiv, rum og musikalitet.....Mangler du så pondus i bunden ville en subwoofer efter min mening gøre det bedre i det rum du nu har....

Jeg tror du vil blive ked af, at købe gulvmodeller bare for, at du vil kunne mærke bassen. Tror bare ikke det vil virke. Alt for mange bølger som gør det til en skidt oplevelse.....

Men ellers er det vel, at prøve et sæt og finde ud af om det virker eller ej.

Hygge med projektet

Ulvin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2007
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Et andet alternativ, som kan være svær at finde og absolut ikke er nem at tøjle i mindre lokaler, er Dali 40. Efter mit kendskab til Dali HT'ere er det stormesteren når det kommer til mængden af leveret bas. Ikke en jeg kan anbefale til din nuværende stue størrelse, men måske noget til fremtiden?

Dali 18 MKII ligger sig tæt op mod Grand, jeg aner ikke om de er til at opdrive på brugtmarkedet, men finder du en af dem til god pris kunne det også være et kig værd. Udseendet på Dali 18 er lidt specielt - noget man enten vil elske eller hade. Hvis du spotter en Dali 18 MKII vil jeg tro de er forholdsvis billige.

Dali Grand
Se det her
Til top Vis Ulvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ulvin

Anda8000
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2007
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

dicknossen skrev:

dicknossen skrev:
Meget bas er ikke altid ligmed højt musik efter min mening... jeg kan godt li at kunne høre og fornemme bassen selv ved lavt musik.

dicknossen skrev:

Ja ja, bare du selv ved hvad du leder efter... God jagt!
Til top Vis Anda8000's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Anda8000

Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Med højttalere gælder tesen - The bigger the better - ikke!

Jeg tør godt sige at du bliver træt af at høre og se på højttalere i Dali Grands størrelse i et lytterum på 15 m2. Husk også på at alle højttalere bør stilles godt fri af vægge.

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 Februar 2009 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Har brugt Coupe og bruger Diva i et rum på ca. 3,5 x 4,5 meter. Loftshøjde ca 2,4 m. Begge dele fungerer fint. Men Diva
kan spille betydeligt højere end Coupe. Man savner ikke bas på Diva. Og ved moderate lydniveauer faktisk heller ikke på
Coupe. Men Deep Purple live lyder nu altså bedst på Divaerne.

Hvis jeg var dig, ville jeg få et prøvelyt et sted, inden jeg lagde pengene.

Mvh Ulrikmm
Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm

dicknossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2009 kl. 22:27 | IP-adresse registreret  

Bigmaac skrev:

Jeg tør godt sige at du bliver træt af at høre og se på højttalere i Dali Grands størrelse i et lytterum på 15 m2. Husk også på at alle højttalere bør stilles godt fri af vægge.

altså hvis du nu havde læst tråden ville du jo ikke skrive sådan.... kan godt være at jo større jo bedre ikke holder i højtaler verdenen, men jeg kommer jo fra en noget større højtaler end en grand. Og som jeg også har skrevet tidligere så regner jeg ikke med de højtalere skal stå i et så lille rum for evigt....

dicknossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Februar 2009 kl. 22:29 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:
Har brugt Coupe og bruger Diva i et rum på ca. 3,5 x 4,5 meter. Loftshøjde ca 2,4 m. Begge dele fungerer fint. Men Diva
kan spille betydeligt højere end Coupe. Man savner ikke bas på Diva. Og ved moderate lydniveauer faktisk heller ikke på
Coupe. Men Deep Purple live lyder nu altså bedst på Divaerne.

Hvis jeg var dig, ville jeg få et prøvelyt et sted, inden jeg lagde pengene.

Mvh Ulrikmm

Skal da helt sikkert ud og lytte til de forskellige højtalere... Kunne ikk drømme om at bruge penge på noget jeg ikke var helt sikker på ville passe hjem til mig...

Bigmaac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Marts 2008
Sendt: 09 Februar 2009 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

dicknossen skrev:
Bigmaac skrev:

altså hvis du nu havde læst tråden ville du jo ikke skrive sådan.... kan godt være at jo større jo bedre ikke holder i højtaler verdenen, men jeg kommer jo fra en noget større højtaler end en grand. Og som jeg også har skrevet tidligere så regner jeg ikke med de højtalere skal stå i et så lille rum for evigt....

Når du spørger om hjælp i et hifi forum til køb af højttalere i 10-20 tusinde kroners klassen, antages det at du ønsker god og korrekt gengivelse af musik. Her har jeg og andre i tråden rådet dig til at tage højde for dit lille lytterum hvor store højttalere utvivlsomt vil skabe problemer med rungende bas.

Ved du imidlertid allerede nu at du snart får et væsentlig større lytterum, eller er det primært for at imponerer klassekammeraterne er sagen naturligvis en anden.

Til top Vis Bigmaac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bigmaac

dicknossen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Februar 2009 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Bigmaac skrev:
dicknossen skrev:
Bigmaac skrev:

Når du spørger om hjælp i et hifi forum til køb af højttalere i 10-20 tusinde kroners klassen, antages det at du ønsker god og korrekt gengivelse af musik. Her har jeg og andre i tråden rådet dig til at tage højde for dit lille lytterum hvor store højttalere utvivlsomt vil skabe problemer med rungende bas.

Ved du imidlertid allerede nu at du snart får et væsentlig større lytterum, eller er det primært for at imponerer klassekammeraterne er sagen naturligvis en anden.

du skriver jeg bliver træt af at se og høre på et sæt grand højtalere...... Hvordan kan du udtale dig om det når du ikke kender mig... ved du hvad jeg kan li og se på og had jeg betragter som go lyd ???

Jeg tar da de kommetare som folk skriver angående størrelse af højtaler i forhold til rummets størrelse, med i mine overvejelser når jeg kigger efter nye højtalere. Så hvis du har fået opfattelsen af at jeg er ligeglad med hvad i skriver, så er du forkert på den.  

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes